Gå til innhold

Har jeg dritet meg ut med aksjesparingen min? Ikke AKS…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spart i aksjefond i et par år nå, forskjellige indeksfond med et hovedfond. Har tenkt på dette som sparing jeg ikke følger med på aktivt og satt meg ikke så mye inn i det utenom at det lønner seg med passivt forvaltet fond i lengden. 

Jeg har IKKE disse fondene på en AKS. Visste ikke at det eksisterte engang. Får jeg flyttet de dit, eller må jeg ta ut av fondene (og skatte av avkastningen) for å kunne ha de der? Jeg spør fordi jeg tatt ut av visse fond da jeg plutselig trengte å hjelpe familie, og sikkert har misforstått det med skatt. Jeg trodde jeg ikke skattet med mindre jeg har tatt ut mer enn jeg investerte :( 

Bruker Nordea om det er relevant.

håper noen kan forklare meg hvordan jeg burde gjøre det nå og fremover.

takknemlig for svar! 

Anonymkode: 01671...d45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La det stå, men opprett en ASK hvor du sparer fra nå av.

Anonymkode: af661...8ee

• Liker 3
Skrevet

Du skatter kun av overskudd, ikke det du har satt inn. 

Anonymkode: f5257...180

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du skatter kun av overskudd, ikke det du har satt inn. 

Anonymkode: f5257...180

Også utenom ASK? Jeg har lest både og.

Skrevet

Du oppretter bare ASK ,og begynner å spare der i stedet. Lar fondene du allerede ha stå. Så tar du ut av disse først, når du trenger/ønsker det. 

Utenfor ASK skatter du på avkastningen, det vil du se på skattemeldingen din, du skatter derfor ikke ved uttak. 

I ASK skatter du først når du tar ut avkastning. Det er altså en utsatt beskatning, som er veldig gunstig. 

Anonymkode: 96225...bbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man selger ikke kroner. Man selger andeler (av et aksjefond)

Dvs at hvis du solgte 100 andeler, og èn andel har steget fra 1000,- til  1500,-, så må du skatte av gevinsten. Dvs skatte av en inntekt 50.000 ,-  

AKS gir mulighet til utsatt skatt. Dvs at dersom du selger andeler for å investere i andre fond, så slipper du å betale skatt der og da. Men du må alltid betale skatt når du tar penger ut av AKS for å bruke til annet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår egentlig ikke hva du spør om? 

Sammenlign det med en bankkonto der du har 1 million. Den kommer på skattemeldingen som formue, Da skatter du bare om du er i formuesposisjon. 

Så har du 30 000 i renteinntekter på denne kontoen samme år. Den kommer på skattmeldingen din som kapitalinntekt, som du skatter av. 

Fondssparing blir akkurat det samme om det ikke er i ASK. 

Skrevet

TS forskjellen blir om du skal selge noe for å investere i noe annet. På vanlig konto må du skatte av evt gevinst først, før du kan kjøpe neste. Mens på ask kan du reinvestere alt. Det er forskjellen. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det overskuddet du hadde på de fondene du har solgt («tatt ut»), må du skatte av, så lenge det ikke er på en ASK. 

Anonymkode: 78cd4...9ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det overskuddet du hadde på de fondene du har solgt («tatt ut»), må du skatte av, så lenge det ikke er på en ASK. 

Når det ikke er ASK må man skatte på gevinst. Ikke på uttak. Det du skriver her gjelder for ASK. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når det ikke er ASK må man skatte på gevinst. Ikke på uttak. Det du skriver her gjelder for ASK. 

Tror du må lese en gang til 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du må lese en gang til 😅

Godt tips, til deg selv. 

Uten ASK skatter du løpende på overskudd. Utttak har ingen betydning.

Med ASK skatter du når uttaket overstiger kostprisen. Men først når midler tas ut. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt tips, til deg selv. 

Uten ASK skatter du løpende på overskudd. Utttak har ingen betydning.

Med ASK skatter du når uttaket overstiger kostprisen. Men først når midler tas ut. 

Hn skriver jo «overskuddet», som vil si gevinst. Var ikke så vanskelig å forstå.

• Liker 1
Skrevet

«Overskuddet (…) må du skatte av»

var ingenting feil ved det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hn skriver jo «overskuddet», som vil si gevinst. Var ikke så vanskelig å forstå.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Personen skriver overskuddet på de du har solgt /tatt ut. Det gjelder for ASK. 

Er det ikke i ASK må man skatte på overskudd selv om det ikke er tatt ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Personen skriver overskuddet på de du har solgt /tatt ut. Det gjelder for ASK. 

Men det er jo tatt ut i dette tilfellet 😂 for å hjelpe familie. Så derfor det ble nevnt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, det er helt feil. Man må ikke skatte av urealisert overskudd. Her er det du som ikke har orden på reglene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er helt feil. Man må ikke skatte av urealisert overskudd. Her er det du som ikke har orden på reglene. 

Vedkommende mener nok om noe er solgt men pengene ikke flyttet ut fra vps kontoen.

men det var uansett pirking på noe som ikke var feil fra den andre, så det var unødvendig 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har spart i aksjefond i et par år nå, forskjellige indeksfond med et hovedfond. Har tenkt på dette som sparing jeg ikke følger med på aktivt og satt meg ikke så mye inn i det utenom at det lønner seg med passivt forvaltet fond i lengden. 

Jeg har IKKE disse fondene på en AKS. Visste ikke at det eksisterte engang. Får jeg flyttet de dit, eller må jeg ta ut av fondene (og skatte av avkastningen) for å kunne ha de der? Jeg spør fordi jeg tatt ut av visse fond da jeg plutselig trengte å hjelpe familie, og sikkert har misforstått det med skatt. Jeg trodde jeg ikke skattet med mindre jeg har tatt ut mer enn jeg investerte :( 

Bruker Nordea om det er relevant.

håper noen kan forklare meg hvordan jeg burde gjøre det nå og fremover.

takknemlig for svar! 

Det kommer an på hvilket produkt du har investert aksjefondene i.  Frie fond eller f.eks. en Fondskonto.   På begge to betaler du skatt av den avkastningen du har fått på de midlene du tok ut.  Dvs. man ser hva betalte du for de aksjefondsandelene du solgte, og så gevinstbeskattes du.  Du får fradrag for kostnader og opparbeidet skjerming osv. på f.eks en Fondskonto også.  På en ASK så kan du ta ut "innskuddet" skattefritt, men når du skal ha ut avkastningen så blir jo den fullt beskattet.  På frie fond og fondskonto fordeler du det på en måte og betaler for det overskuddet du har fått på de midlene du tar ut.  I realiteten er faktisk ikke forskjellene egentlig så store.  Overskuddet må du betale skatt for, det er mer "når" som er spørsmålet.  Skal du betale litt når du realiserer hver gang, eller ta ut innskuddet først som man gjør på en ASK og få full skatt på alt etterpå....     En fondskonto har også fordelen at du også kan ha rentefond plassert der. Da kan man reinvestere mellom aksjefond og rentefond uten å realisere/skatte når markedet svinger.    Ikke alltid at ASK er det beste hvis man ønsker å sikre midlene mer når markedet er urolig.

Anonymkode: 24ea8...894

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vedkommende mener nok om noe er solgt men pengene ikke flyttet ut fra vps kontoen.

men det var uansett pirking på noe som ikke var feil fra den andre, så det var unødvendig 😂

Det var meg hen pirka på. Og jeg svarte konkret på ts sin beskrivelse om å ha «tatt ut fra visse fond for å hjelpe familie». Uttak=skatt på gevinst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...