Gå til innhold

Jeg kollapser!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, men jeg vet helt ærlig ikke hvor jeg skal begynne og hvilken ende jeg skal ta tak i. 

Jeg tror jeg er på en fullstendig kollaps nå. Jeg har et samliv som går skikkelig dårlig (går til familievernkontoret), jeg har et barn med ekstra utfordring som tar mye kapasitet om dagen, pluss dårlig samvittighet ovenfor de andre to, jeg har nylig får leddgiktsdiagnose som jeg forsøker å bli enig med meg selv om jeg skal begynne med medisin eller ikke + jeg har ADHD, men vet ikke hvor mye den påvirker meg.

Jeg jobber 100 %, og trives egentlig i jobben min. Føler meg likevel som en elendig ansatt fordi jeg har hatt en del sykmelding (her og der) før diagnose. Hatt utmattelse og slitt veldig med energi. Jeg er på full vei tilbake i dette etter å hatt en del energi og positiv gnist i sommer. 
Vi holder på meg oppussing, og har nylig tatt opp lån for å få det ferdig. I dag var jeg så dum, at jeg gikk på et svindelforsøk og de tok 90.000 kr!!! Vet ikke om vi får det refundert. Høres ut som jeg dikter dette opp, men det var liksom siste dråpen som skulle til. Ble svindlet da jeg skulle selge noe på Finn.no til 300 kr!! Det er så absurd!

Jeg trener og holder huset ryddig. Jeg forsøker det jeg kan å få alt til nå. Men jeg har fått så tinnitus og angst. Jeg gråter hver dag, også på jobb. Jeg føler jeg har holdt meg sterk så lenge men nå kollapser jeg helt!! Sover ikke. Aldri slitt med angst før, men som om jeg går i konstant panikk. 

Kan ikke sykmelde meg fordi jeg føler jeg ikke kan gjøre det igjen. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg har lyst å flykte fra alt, men har ikke mulighet. 

Hva gjør jeg? Skulle ønske jeg kunne sovnet, også våknet opp til at alt var bra. 

Anonymkode: b88aa...2c1

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo til legen... Finnes ikke noe som heter at du ikke kan sykemelde deg når du kollapser. Vil du vente til du må bli hentet med ambulanse da? Det går jo ikke.

Anonymkode: 9b669...576

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må jo til legen... Finnes ikke noe som heter at du ikke kan sykemelde deg når du kollapser. Vil du vente til du må bli hentet med ambulanse da? Det går jo ikke.

Men jeg vil ikke være en byrde for fastlegen og lederen min igjen. Den følelsen er nesten tyngre enn å bare dra på jobb. 
Jeg føler meg dum og svak.

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg vil ikke være en byrde for fastlegen og lederen min igjen. Den følelsen er nesten tyngre enn å bare dra på jobb. 

Ts

Tenk på deg selv og familien!! Jobb skal aldri gå foran din helse. 

Anonymkode: efd2d...b23

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal tenke deg att din aller beste veninne kommer til deg, utslitt og trist, med akkurat samme problemstillingen, og ho søker gode råd. 

Hva ville du svart henne? 

Anonymkode: 22047...da7

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts

Den dagen en fastlege føler at en pasient er en byrde, da kan legen slutte i jobben sin. 
Du trenger noen å snakke med så du får lettet på trykket, og da er fastlegen et godt sted å få tømt seg. 

Anonymkode: e356e...416

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pre menopause. Du må ta vare på deg selv. Spis sunn og god mat. Tren litt. Prioriter søvn. Lag regler sammen med mann og barn. Du fikser dette, men dere må snakke sammen og samarbeide. Stå på. Ikke gi opp.

Anonymkode: f81f0...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Pre menopause. Du må ta vare på deg selv. Spis sunn og god mat. Tren litt. Prioriter søvn. Lag regler sammen med mann og barn. Du fikser dette, men dere må snakke sammen og samarbeide. Stå på. Ikke gi opp.

Anonymkode: f81f0...d29

Kan jeg få det så tidlig? Jeg er 35 år.

Så et annet innlegg om utbrenthet her, og kjente igjen mange ting. Jeg har alltid vært en people pleaser, alltid satt andre sine behov foran mine egne. Jobben min består også av det, å hjelpe andre. Alltid vært enklere å hjelpe andre enn seg selv. Aldri likt å virke svak, vil klare meg selv. 

Samlivet er virkelig ikke bra. Men vi har søkt hjelp og jeg har blitt litt flinkere å si hva jeg har behov for. Er dessverre sammen med en som kanskje ikke har mulighet eller evne til å se meg, lytte til meg eller være den støtten jeg kanskje har behov for. Føler jeg også der er jeg den som står støtt og sterk.

Jeg trener 3-4 gang i uken, har gjort det i mange år. Dessverre fått vegring mot å legge meg, sove pga tinnitus. Alltid vært den som sovna før jeg traff hodeputa tidligere, så dette påvirker meg i så stor grad.

Jeg spiser 16/8 fasting, men opplever at jeg mister matlyst helt. Spiser ikke sukker, mindre lavkarbo, reduser alkohol. Jeg forsøker som du sier å puste med magen å ta en ting om gangen, men nå får jeg det ikke til som jeg har gjort før. Følelsen av kaos og fortvilelse.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken har et skjema du må fylle ut så får du pengene igjen. Regner med du har sperret kontoen din. 

Anonymkode: b81eb...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Banken har et skjema du må fylle ut så får du pengene igjen. Regner med du har sperret kontoen din. 

Ikke sikkert en får igjen noe, med mindre man har betalt med kredittkort desverre.  

Anonymkode: 05292...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke sikkert en får igjen noe, med mindre man har betalt med kredittkort desverre.  

Anonymkode: 05292...699

Jeg har såklart sperret både bank-id og mobilbank. Skal til banken i morgen for ny bank-id, og politistasjonen i morgen for å anmelde. De sa det var en ren svindel og gode muligheter for å få det refundert. De kunne ikke garantere at hele beløpet ble refundert.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Ja, da velger du ambulansen i stedet da? Er alle dumme og svake hvis de må sykemelde seg eller er det bare deg? Nå må du tenke logisk her.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, da velger du ambulansen i stedet da? Er alle dumme og svake hvis de må sykemelde seg eller er det bare deg? Nå må du tenke logisk her.

Jeg var som deg TS.Ville ikke være en byrde og bet sammen tenna på jobb. Gikk så langt at jeg nærmest kollapset på jobb og jeg ble skikkelig skikkelig syk. Så nå sitter jeg her som ufør 38 åring med ME diagnose på 3.året. Det vil du IKKE. Ingen jobb i verden er viktigere enn helsa di. Ingen kommer heller til å takke deg for den jobben du har gjort.Jeg kommer bok til å være syk resten av livet.Tenk på barna dine om ikke annet.Sykmeldt deg NÅ

Anonymkode: 5e58e...01a

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var som deg TS.Ville ikke være en byrde og bet sammen tenna på jobb. Gikk så langt at jeg nærmest kollapset på jobb og jeg ble skikkelig skikkelig syk. Så nå sitter jeg her som ufør 38 åring med ME diagnose på 3.året. Det vil du IKKE. Ingen jobb i verden er viktigere enn helsa di. Ingen kommer heller til å takke deg for den jobben du har gjort.Jeg kommer bok til å være syk resten av livet.Tenk på barna dine om ikke annet.Sykmeldt deg NÅ

Anonymkode: 5e58e...01a

Så kjipt å høre at det har blitt sånn for deg. Håper du kommer deg ovenpå, noen med ME har blitt frisk så alt håp er ikke ute 🤗

Har en fastlege som oppfordrer veldig til å være i arbeid. De periodene jeg har vært sykmeldt er det pga jeg har vært hos kolleger av han. Er så fornøyd med han ellers, så ikke interessert i og bytte. Jeg sliter med å si «jeg kollapser» eller at jeg har det vanskelig til de i rundt meg.

jeg er der. Når jeg er der smiler jeg og bagatelliserer hvordan jeg har det, ler litt av meg selv. Så ikke så enkelt å forstå kanskje hvordan jeg egentlig har det. Har også lyst å ta videreutdanning neste år, men får ikke det av arbeidsgiver hvis jeg har sykmelding. Så derfor står jeg i det.

Er på jobb nå, kvalm, uvel og føler meg ordentlig fyllesyk uten at jeg har rørt alkohol. Konsentrasjonen er borte, sliter med å komme i gang med jobben. Fysøren, for en fiasko jeg er 😭

Mye av dagen min går til å prate med andre mennesker, det går fint. Føles enklere å ha fokus på de enn meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bor du et sted som trenger oppussing hvis du har vært sykemeldt fordi du er utbrent? 

Anonymkode: 4fcae...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bor du et sted som trenger oppussing hvis du har vært sykemeldt fordi du er utbrent? 

Anonymkode: 4fcae...af2

Lang historie som jeg ikke gidder å gå inn på nå. Absolutt det dummeste valget vi har tatt ja, og tok valget i en tid vi absolutt ikke burde tatt et slikt valg. Forsøker å gjøre det ferdig nå slik at vi ikke trenger å ha det over oss.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg forstår godt hva du mener sånn rasjonelt. Men når det kommer til stykke så vegrer jeg meg for å gå det steget. Har hatt mange tegn på utbrenthet, rundt 3 år. Har tålt og tålt og tålt. Har i tillegg fått tidenes hovne lymfeknute i den ene lysken, psoriasisleddgikt, smerter daglig, pluss skal fungere som alle andre. Jeg prøver og prøver. Tror der jeg merker min ADHD er at jeg ikke er så god på å ramme meg inn, eller sette på bremsen. Dess sliten jeg er, desto mer skal jeg gjøre. Kaos i hodet = sykelig opptatt av ryddig hjem osv. Sliter meg ut på alle områder.

Tok kontakt med rask psykisk helsehjelp i kommunen, hun mente jeg ikke har angst/depresjon men står i en krise. Så ting må ryddes rundt livet mitt før jeg kan jobbe med meg selv. Jeg har hatt perioder på jobb hvor jeg besvimer. De tror det er blodtrykksfall, utredet men finner ingen feil. Jeg besvimer mens jeg sitter på en stol, så ikke at jeg reiser meg for raskt. 

Så tilbake om andre er dumme og svake. Absolutt ikke! Jeg hadde rådet andre til sykmelding. Jeg hadde sagt at det var viktigst å tenke på seg selv, og familien. Men noe stopper meg fra å gjøre det selv. Jeg føler meg svak og dum til min arbeidsgiver. Hvorfor aner jeg ikke. Skammer meg for den jeg er.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Den tanken legger du bare fra deg, jeg skulle være så sterk å klage alt alene. Ble svært syk og er nå ufør pga dette. Kroppslig kollaps er ikke å spøke med…

Anonymkode: 117f0...737

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tanken legger du bare fra deg, jeg skulle være så sterk å klage alt alene. Ble svært syk og er nå ufør pga dette. Kroppslig kollaps er ikke å spøke med…

Ikke «klage» men «klare»😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så kjipt å høre at det ble sånn for deg 😔

Men hva om det er jeg som bare klager? Hva om det er jeg som overdriver? Hvordan vet man egentlig at man er på vei i kollaps, sånn på ekte?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...