Gå til innhold

Stenge huskene i barnehage på vinteren på grunn av hard underlag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom i barnehagen her om dagen, og alle huskene var låst fast. Fikk beskjed om at underlaget var for hard på vinteren. Ble litt paff, for har erfaring fra flere barnehager tidligere, og aldri hørt noe om dette. Er også selv litt på den nervøse siden sikkerhetsmessig, men følte at dette kanskje var litt vel bobleplast. Men mulig det er vanlig?

Det var ikke blåis under huskene eller noe, bare hard sand. Og ene huska er til og med sånn bilring med liten bilring nedi hvor det praktisk talt er umulig å falle ut. 

Anonymkode: 0a015...e8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å kaste deg ned på frossen sand, så vil du få se hvorfor..

Anonymkode: 3d455...7e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn vi vokste opp, men husk at nå til dags skal det være fallsand eller matter under huskene.

Anonymkode: 2c1a3...9a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kom i barnehagen her om dagen, og alle huskene var låst fast. Fikk beskjed om at underlaget var for hard på vinteren. Ble litt paff, for har erfaring fra flere barnehager tidligere, og aldri hørt noe om dette. Er også selv litt på den nervøse siden sikkerhetsmessig, men følte at dette kanskje var litt vel bobleplast. Men mulig det er vanlig?

Det var ikke blåis under huskene eller noe, bare hard sand. Og ene huska er til og med sånn bilring med liten bilring nedi hvor det praktisk talt er umulig å falle ut. 

Det er da vanlig å fjerne huskene på vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

Det er da vanlig å fjerne huskene på vinteren.

Ok, jeg har kanskje ikke tatt med i beregningen at de er såpass dårlig bemannet som de er, og kanskje ikke alltid kan passe på at barna sitter riktig og ikke har masse fart. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok, jeg har kanskje ikke tatt med i beregningen at de er såpass dårlig bemannet som de er, og kanskje ikke alltid kan passe på at barna sitter riktig og ikke har masse fart. 

Ts

Uavhengig av bemanning og utforming, en huske i fart har fallhøyde over 60 cm og da skal det være støtdempende fallunderlag. Dette er lovregulert. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1996-07-19-703

Barn kan miste taket f.eks og vippe bakover. 

Anonymkode: d328a...c00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, vanlig og i henhold til lekeplassforskrift som nevnt over. 

Samme med bart metall, skal lakkeres så ikke tunger blir sittende fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig her. Å lande på frossen bakke er dritvondt om man skulle ramle av. 

Anonymkode: 6ed4d...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten på 1990 tallet husket vi året rundt gikk fint det spikkekniv brukte vi også 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

De kan uansett ikke klare å stå klar og hindre fall fra husken. Ikke bare om barna sitter feil eller har masse fart de kan falle ned.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Et annet poeng er at barn blir veldig kalde av å sitte passive på husken over tid om vinteren. Da kan det være vanskelig å få igjen varmen.

Anonymkode: 40bfa...bb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, det synes jeg er skikkelig bobleplast. Og i motsetning til "alle" andre i denne tråden har jeg aldri sett/hørt om at noen låser fast huskene om vinteren.

Anonymkode: 421b0...d1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det synes jeg er skikkelig bobleplast. Og i motsetning til "alle" andre i denne tråden har jeg aldri sett/hørt om at noen låser fast huskene om vinteren.

Anonymkode: 421b0...d1a

Kommer nok an på hvor man bor. Her jeg bor gjør kommunen det på alle kommunale lekeplasser (parker/bhf og skoler)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med TS i at dette er unødvendig. OK, kanskje nødvendig i henhold til regelverk, men kjære vakre vene, ungene har da ikke vondt av å slå seg litt?

Hvordan skal ungene lære seg å risikovurdere leken sin om de aldri opplever å falle og slå seg, eller klemme en finger, eller skrubbe seg på knærne? Alle disse tiltakene vil selvsagt ha potensiale til å hindre enkelte mer alvorlige ulykker på disse stedene, men det kan lett slå negativt ut i andre enden når ungene begynner å leke på egenhånd og ikke har lært seg å vurdere risiko, fordi de aldri har møtt noen risiko. Det kan bli farlig, og det kan gå riktig galt om de skal lære risikovurdering på den harde måten, alene uten voksne til stede. Bedre at de får noen erfaringer i trygge omgivelser, tenker jeg....men sånn skal det visst ikke være lenger..

Anonymkode: 778f6...fa5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig med TS i at dette er unødvendig. OK, kanskje nødvendig i henhold til regelverk, men kjære vakre vene, ungene har da ikke vondt av å slå seg litt?

Hvordan skal ungene lære seg å risikovurdere leken sin om de aldri opplever å falle og slå seg, eller klemme en finger, eller skrubbe seg på knærne? Alle disse tiltakene vil selvsagt ha potensiale til å hindre enkelte mer alvorlige ulykker på disse stedene, men det kan lett slå negativt ut i andre enden når ungene begynner å leke på egenhånd og ikke har lært seg å vurdere risiko, fordi de aldri har møtt noen risiko. Det kan bli farlig, og det kan gå riktig galt om de skal lære risikovurdering på den harde måten, alene uten voksne til stede. Bedre at de får noen erfaringer i trygge omgivelser, tenker jeg....men sånn skal det visst ikke være lenger..

Anonymkode: 778f6...fa5

Det er nok av situasjoner ellers der de får øvd seg på å risikovurdere lek. 

Anonymkode: b089b...6b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen tar de ned husene i alle barnehagene. Heldigvis! Det er et stort ansvar som de ansatte i barnehagene skal slippe i ha..

Anonymkode: 44163...b53

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt om. Gjorde ikke det når jeg hadde barn i barnehagen hvert fall. Har det skjedd så mange alvorlige ulykker i barnehagen? Derfor den regel kom eller? Er jo en del av lærling tenker jeg. Men ja. Jeg har jo sagt at verden har blitt gal. Og jeg mener fortsatt det. 

Anonymkode: eff0b...436

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig. Vi stenger også huskene når underlaget er hardt. Det samme gjelder et høyt klatrestativ vi har på uteområdet. Det er ikke for at barna ikke skal kunne slå seg litt.

Det er barn som har skadet seg både ved å falle av huskene, og enda flere ved å falle ned fra det klatrestativet når det ikke har vært frossen, hard bakke under. Det er kjipt, men en risiko det er verdt å ta for at barna skal få lære, utvikle seg og ha det gøy. Når bakken er frossen og hard, vurderes derimot risikoen for alvorlige skader og varige mén som for høy. Det er forskjell på å brekke et ben og alvorlig hodeskade. 

Anonymkode: fd6d5...59d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er pga sikkerhet. Du kan selv prøve å falle ned på steinhard sand i fart, gjerne bakover med rygg/hode/nakke først. Gjerne med votter da... siden det er vinter..kan fort glippe taket.  Barna klarer seg uten husker i de få månedene vinteren varer. Da har de noe å se veldig frem til mot våren. Blir morro å huske igjen da!

Anonymkode: 9d073...ccb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...