AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #1 Del Skrevet 24. november 2024 Vi har av ulike årsaker mulighet til å gi barnet vært mye fri fra barnehagen. Han er 2 år og storkoser seg sammen med oss. Vi har familie og venner med barn på samme alder så han har god tilgang på sosialisering utenom bhg. Nå har han hatt fri i 2 uker. I morgen er det mandag og ny uke og jeg har egentlig lyst til å ta han ut i fri neste uke også. Men, så ble jeg litt usikker? Er det noen regler på at man kan miste barnehageplassen om man tar for mye fri? Anonymkode: 3f59f...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #2 Del Skrevet 24. november 2024 Ingen regler på det. Kos dere hjemme:) Anonymkode: 5c5c7...27d 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #3 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen regler på det. Kos dere hjemme:) Anonymkode: 5c5c7...27d Så flott, takk 🥰 Anonymkode: 3f59f...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #4 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har av ulike årsaker mulighet til å gi barnet vært mye fri fra barnehagen. Han er 2 år og storkoser seg sammen med oss. Vi har familie og venner med barn på samme alder så han har god tilgang på sosialisering utenom bhg. Nå har han hatt fri i 2 uker. I morgen er det mandag og ny uke og jeg har egentlig lyst til å ta han ut i fri neste uke også. Men, så ble jeg litt usikker? Er det noen regler på at man kan miste barnehageplassen om man tar for mye fri? Anonymkode: 3f59f...5aa Ingen regler, men 3 uker fri fra barnehagen er lenge for et så lite barn..Her merkes det godt at barnet trenger tid på å komme inn igjen i rutiner å tilpasse seg hver gang det har vært ferie.. For mye fri har hatt negativ virkning , så nå holder vi oss til ferier med langfri, også tar vi heller enkeltdager innimellom. Leverer seint og henter tidlig. Barn er forskjellig, du må bare teste å se hvordan det fungerer for ditt barn 😊 Anonymkode: 04db4...0d4 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #5 Del Skrevet 24. november 2024 Heldige barnet ditt❤️ Kos dere hjemme Anonymkode: feecd...3eb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #6 Del Skrevet 24. november 2024 Så lenge man betaler for fullplass, kan du bruke barnehagen så mye og så lite som du vil. Men som noen over skriver, det kan bli lenge for en 2 åring. Her blir det nesten ny tilvenning når barnet har vært hjemme lengre enn 2 uker. Barn er forskjellige, så du må nesten se an eget barn. 😊 Anonymkode: dd55e...a50 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #7 Del Skrevet 24. november 2024 Tenker det kommer an på hvordan barnet takler barnehagedagene. Problemet er om det blir ny tilvenning etter hver slik ferie. Hadde ikke falt i god jord i vår barnehage, uten at jeg kan si at det er det riktige eller ikke. Har selv også muligheten til å være mye hjemme, men holder meg til fri på enten mandager, fredager eller begge, og ca femtimersdager de andre dagene i uka. Skulle jeg tatt ferie hadde jeg nok ikke tatt mer enn en uke utenom andre ferier. Anonymkode: 2116f...3a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #8 Del Skrevet 24. november 2024 Mine har hatt masse fri, kos dere! Ingen regler der. Anonymkode: 67770...816 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #9 Del Skrevet 24. november 2024 Tusen takk for svar viktige perspektiver dette med rutiner ja! Vi har tatt 2 uker her og der hele tiden og det har gått helt uproblematisk. Han trives godt i bhg og har kommet tilbake etter 2 uker som etter en vanlig helg! Men, når jeg tenker meg om var han litt rusten etter sommerferien, så 3 blir kanskje akkurat for lenge 🤔 Jeg ser an i morgen tidlig ts Anonymkode: 3f59f...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #10 Del Skrevet 24. november 2024 2 åringer har det best hjemme. Ville hatt en åpen dialog med barnehagen om at dere vil holde barnet hjemme mye innimellom. Med den bemanningskrisen barnehagen står i, vil de bli glad for hver en dag noen holdes hjemme. Når barnet blir større og får gode venner, kan det være mer problematisk å holde barnet så lenge hjemme, av hensyn til vennene og relasjonene. Anonymkode: 062d6...b51 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #11 Del Skrevet 24. november 2024 Heldige deg og gutten din 😊, kos dere og nyt tiden med fri sammen 😊. Jeg jobbet 80% når gutten min gikk i barnehagen, koset oss med fri hver onsdag, ellers ble han alltid hentet mellom 2-3. Jeg jobber i barnehage, å vet hvor godt barna har av å ha fri, og korte dager , spesielt de minste. Vi har noen på vår avdeling som har fri 2 uker her, og 2 uker der, det går kjempefint. Men så har du noen som faller veldig tilbake, å trenger nesten ny tilvenning, etter å ha vært borte i 3-4 dager. Så det er veldig forskjellig barn til barn. Men bare gjør akkurat det du vil, så lenge barnet takler det fint. Når barnet skal i barnehagen igjen, er det sikkert lurt med korte dager og kanskje ikke full uke hvis du har mulighet til det 😊. Anonymkode: 67275...cdb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #12 Del Skrevet 24. november 2024 Trenger dere den barnehageplassen? En ting jeg reagerer på er at vi i vårt samfunn ikke er ærlige på hva en barnehage faktisk er. På den ene siden finnes heter det seg at det er et pedagogisk tilbud med mange vidløftige planer, samtidig som det blir skåret til benet økonomisk og i mange tilfeller er ren oppbevaring. Så foreldre blir nesten shamet til å sende barna sine i barnehage uavhengig av behov, samtidig som pedagogene rømmer skuta pga bemanningskrise og dårlig økonomi. Anonymkode: 814b7...c3d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #13 Del Skrevet 24. november 2024 Hvordan kan du ha så mye fri? Anonymkode: 38763...626 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #14 Del Skrevet 25. november 2024 Kos dere , supert at barnet får endel fri Anonymkode: 9137a...f02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #15 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan kan du ha så mye fri? Anonymkode: 38763...626 Jeg jobber kun deltid og vi har begge turnuser med langfriperioder 😊 ts Anonymkode: 3f59f...5aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #16 Del Skrevet 25. november 2024 Det hadde aldri blitt tillatt her. Men så lenge barnet ikke har problemer med å gli inn i rutinene og lek igjen, og så lenge barnehagen ikke sier noe om det, så er det jo ikke et problem. Anonymkode: 44a4f...ffc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #17 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det hadde aldri blitt tillatt her. Men så lenge barnet ikke har problemer med å gli inn i rutinene og lek igjen, og så lenge barnehagen ikke sier noe om det, så er det jo ikke et problem. Anonymkode: 44a4f...ffc Hvilken hjemmel har dere for å nekte barn å ha fri i 2-3 uker? Anonymkode: 6ace0...19d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #18 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken hjemmel har dere for å nekte barn å ha fri i 2-3 uker? Anonymkode: 6ace0...19d Beklager, jeg er forelder, ikke ansatt. Barnas beste vil jeg anta. Jeg fikk i hvert fall ikke holde min hjemme når jeg hadde fri. Anonymkode: 44a4f...ffc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #19 Del Skrevet 25. november 2024 Det er ingen plikt å sende barna i barnehage. Men noen kommuner (kanskje særlig de som sliter med barnehagedekning) kan kreve at plassen brukes for at man ikke skal miste plassen. 3 uker er nok godt innafor, det er jo som en normal ferie å regne, men kan jo være lurt å sjekke regelverket før dere eventuelt tar lengre fri. Anonymkode: 93880...132 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #20 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingen plikt å sende barna i barnehage. Men noen kommuner (kanskje særlig de som sliter med barnehagedekning) kan kreve at plassen brukes for at man ikke skal miste plassen. 3 uker er nok godt innafor, det er jo som en normal ferie å regne, men kan jo være lurt å sjekke regelverket før dere eventuelt tar lengre fri. Anonymkode: 93880...132 Det stemmer. Sjekk reglene for din barnehage. Vi har i vedtektene at plassen må benyttes minst 50% når man har 100% plass. Dette pga av barnets behov for kontinuitet og solidaritet for barna som står på venteliste. Anonymkode: 6fda8...3f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå