Gå til innhold

ørebetennelse og skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 7 har ørebetennelse.. han har fått paracet og sover nå.. men er det vanlig å sende på skolen dagen etter? har alltid pleid å holde han hjemme dagen etterpå selv om han virker i ok form, er det normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men ørebetennelse har jeg hatt opptil fler ganger. Jeg ville latt han være hjemme til det har sprukket. :-)

Skrevet

Jeg har sendt barnet mitt i barnehagen dagen etter at hun hadde vondt i øret på kvelden. Hun fikk også smertestillende før hun la seg. Hun hadde selvfølgelig ikke så vondt i øret dagen etter, men hun merket at det var litt ubehagelig.

Jeg tror ikke de har vondt av å gå på skole / i barnehage så lenge de ikke har feber eller så vondt at de ikke får konsentrert seg og klager om det. En lege sa en gang at øre betennelse får man ikke gjort så mye med - gi masse nesespray og smertestillende og gå til legen for å få medisin hvis det ikke blir bedre i løpet av fire-fem dager.

Jeg var også mye plaget med ørene da jeg var liten, men jeg hadde det ikke noe bedre hjemme for det. Da fikk jeg bare veldig god tid til å kjenne etter om det gjorde skikkelig vondt eller kanskje det ikke var så ille ;)

Og - trommehinnen trenger ikke å sprekke selv om man har ørebettennelse!

Skrevet

Nei, den trenger ikke å gjøre det. Men i de tilfeller jeg selv har vært borti (meg selv, mindre søsken og foreldre for den del) så har den gjort det.

Jeg var riktignok "stor" når jeg begynte å få ørebetennelse, men jeg syntes iallfall ikke jeg hadde noe på skolen å gjøre når jeg hadde ufattelig vondt i øret og hodet.

En paracet virker ikke i tilnærmet et døgn. :-)

Skrevet

Jeg var selv veldig plaget med ørebetennelse når jeg var mindre.

Trommehinna mi har vel sprekt 8 ganger i venstre øre og 3 ganger i høyre øret.

Konsekvensene av dette er noe annet :P

Å sende ett barn på skolen er litt opptil plagene barnet har. Har det feber og føler seg generelt dårlig, så ikke gjør det. Men ikke la det være hjemme for alt mulig heller.

Men har barnet veldig vondt i øret, så la det gjerne være hjemme.

Ellers så er jo ett godt råd å legge en bomullsdott i øret, slik atbarnet ikke kjenner denne "trekken" inn i øret. Det var jeg mest plaget av, og det var DA jeg kjente at det var vondt, kjentes ut som en kald ising i øret. Lite behagelig.

Skrevet (endret)

Vår datter på 6 år har hatt ørebetennelser flere ganger. Sist gang hun hadde det, så kom og gikk den i 3-4 uker og det gikk ikke hull på trommehinnen. Det er ikke alltid det går hull på trommehinnen, så skal man vente på det, da kan det hende man må vente en stund. Det har aldri gått hull på trommehinnen hennes. Og man kan ikke holde barnet hjemme fra skolen i 3-4 uker bare fordi man skal vente til trommehinnen sprekker.... Vi holdt henne hjemme i begynnelsen og hun var vel hjemme i nesten 1 uke til sammen i løpet av den tiden ørebetennelsen kom og gikk.

Vi sender henne på skolen så lenge hun ikke har feber og så lenge allmenntilstanden er fin når hun har ørebetennelse.

Og så får hun lue på som hun skal ha på så lenge hun er ute og hun får også med seg en paracet som hun kan ta hvis hun får vondt i øret mens hun er på skolen.

Så lenge gutten ikke har feber og allmenntilstanden er helt fin, så kan du sende han på skolen. Ta på han en lue som varmer godt og eventuelt en paracet, sånn at han kan ta den hvis han skulle få vondt i øret mens han er på skolen.

Så kan du også eventuelt skrive en lapp til skolen om at han har ørebetennelse, men ikke feber og allmenntilstanden er fin og at han har med seg en paracet i tilfelle.

God bedring til gutten din!

Endret av Kittykat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...