AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #1 Del Skrevet 24. november 2024 Jeg har så vidt begynt å skrive litt på handlelisten min til juledagene (med plan om å få handlet alt utenom ferskvarer tidlig i desember) og i den anledning er jeg nysgjerrig på hva dere andre pleier å handler inn av mat, godis, snacks, drikkevarer osv. til jul? Kanskje vi kan få noen gode ideer av hverandre Av godis må jeg alltid ha skumnisser, en sånn pose med Freia julemix og en boks med pepperkaker. Til frokostene pleier jeg å kjøpe Gräddost, ekstra godt smør og roastbiff. Jeg drikker ikke alkohol, så jeg liker å ha et godt utvalg av alkoholfri drikke; julebrus, vanlig brus, juice, eplemost, sjokolademelk, julete og kakao m/krem. Av middager som jeg handler inn til har jeg ikke noen spesielle tradisjoner (alle de mer tradisjonsfylte middagene blir holdt av andre i familien min), så der blir det mer "vanlige" middager som jeg også spiser ellers i året, men jeg pleier normalt å i hvert fall ha en biffmiddag. Anonymkode: 030f3...3bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemyoghufsa Skrevet 24. november 2024 #2 Del Skrevet 24. november 2024 Her må vi ha skumnisser, quality street og julemix fra freia av mat så er det ekstra godt pålegg som ribberull etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 24. november 2024 #3 Del Skrevet 24. november 2024 Til middager: Pinnekjøtt (som er rosinen i pølsa for mitt vedkommende..) julepølse og medisterdeig blir kjøpt hos lokal slakter. Rødkål, hodekål (til å lage rød og surkål) kålrabi, og poteter. Flatbrød. Fjelløret, rømme. Risengrynsgrøt, kremfløte, matfløte, bringebærsaft og ellers alt som kreves for å lage gode sauser og middager og dessert til julaften og 1. & 2. dag. Som iskake, ingrediensene til hjemmelaget karamellpudding og dronning maud dessert. Til frokost/ brønsj bordet: Hodesylte, ribberull, delikateseskinke, hjortepølse, rødvinspølse og roastbeef blir kjøpt hos lokal slakter. Lys og mørk kokesjokolade (til å lage kakao), egg, røkelaks, reker, paprika, agurk, salat, tomat, vårløk. Julepostei, rødbeter, Gräddost, majones, sitron, remulade, italiensk salat, melk, appelsin juice, hjemmelaget potetsalat og eggesalat. Julekaffe og julete Mannen lager brød og rundstykker, ulike typer sild som tomat og sursild og dansk sildesalat som blir laget noen dager før jul. Klementiner, banan, eple, druer (annen frukt) Av snacks og snop: Noe salt som chips (og dipp), Ferrero Rocher, småsnop, julebrus og Coca-Cola, (kjøpte alltid Sfinx før men den har jo blitt latterlig dårlig etter remakingen så den kjøper jeg aldri igjen etter bomkjøp ifjor), mannen må ha julemarsipan (det er ikke jeg glad i), jeg må ha skumnisser (det er ikke han glad i), M, nonstop og sikkert noe konfekt fra en lokal butikk som selger mye god skjokolade. Julehefter, rødvin, øl og "sprudlande margaret" (alkoholfri cider). Sikkert noe mer også som detter på plass innen handlelisten skal formuleres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #4 Del Skrevet 25. november 2024 Svineribbe, pinnekjøtt, medisterfarse, julepølser, torsk, kalkun, hummer, rakfisk, og noen vanlige middager. Rødkål og hodekål. Mandelpoteter. Kålrot. Ting til stuffing og waldorfsalat. Rosenkål. Persille. Fond til sauser. Og en god del andre grønnsaker. Side av laks som graves med dill. Sylte. Lammerull. Ulike typer sild. Gode oster. Gjær (baker en del). Svinekam, kalkunfilet og brisket - lager pålegg av. Egg. Remulade. Rødbeter og sylteagurk. Lefser. God marmelade. Juleposdeig. Sprøstekt løk. Mandler (lager brente mandler). Peppekaker (med blåmuggost). Gode viner, champagne, amaretto, aquevitt, juleøl og munkholm. Gode juicer og alkoholfri cider. Vi har fokus på god frokost/brunsj, og middag. Så har ikke så mye snack og mellommåltider utenom. Lager multekrem julaften, ellers er vi ikke så veldig på dessert. Anonymkode: 57b2a...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå