Gå til innhold

Menn som ikke tilbyr å betale

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Menn idag kan fort bli litt forvirret av oss kvinner, og jeg skjønner hvorfor. 

På ene siden skal vi vere selvstendige, uavhengige, sterke kvinner som skal greie alt selv, i neste sekund skal vi vere prinsesser som får alt påspandert og bli dullet med. 

Så har vi menn som føler de ikke er menn om de ikke betaler, og menn som kanskje er redd for å virke for ovenpå og håne oss sterke og uavhengige kvinner, OM de betaler. 

En mann som ikke betaler, kan like gjerne ha opplevd å få kjeftet huden full fordi han prøvde å ta rekninga på en anna date, og ikke nødvendigvis vere gjerrig på akkurat denne daten. 

Selv tenker jeg att den personen, uavhengig av kjønn, som inviterer på date, også skal betale. 

Anonymkode: 6c571...5d8

Jeg ser ikke at det er så fryktelig vanskelig... 

Insister på å betale = dealbreaker. Sitte og finregne på krona = dealbreaker.

Tilby å betale, det er greit. Men man får da tåle å høre "kan vi bare splitte på to?". Eller "så hyggelig". Da treffer man jo begge varianter av kvinner i denne tråden. 

Anonymkode: a3e05...671

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Menn idag kan fort bli litt forvirret av oss kvinner, og jeg skjønner hvorfor. 

På ene siden skal vi vere selvstendige, uavhengige, sterke kvinner som skal greie alt selv, i neste sekund skal vi vere prinsesser som får alt påspandert og bli dullet med. 

Så har vi menn som føler de ikke er menn om de ikke betaler, og menn som kanskje er redd for å virke for ovenpå og håne oss sterke og uavhengige kvinner, OM de betaler. 

En mann som ikke betaler, kan like gjerne ha opplevd å få kjeftet huden full fordi han prøvde å ta rekninga på en anna date, og ikke nødvendigvis vere gjerrig på akkurat denne daten. 

Selv tenker jeg att den personen, uavhengig av kjønn, som inviterer på date, også skal betale. 

Anonymkode: 6c571...5d8

Nei, dette blir feil, jeg må oppklare litt!
Jeg vil jo ikke menn skal bli redd for å foreslå.

Hvis du (mannen) inviterer (les:foreslår) meg til første kaffe date, så betaler begge, uansett hvem som foreslo det. Noen må jo foreslå!?

Men sier du på date 4. «jeg syns det er så hyggelig å møte deg, kan jeg ta deg ut på middag?» så er det hyggelig om han betaler. 

Så er det lov som kvinne å si «jeg kan bidra om du vil». Jeg skjønner menn blir forvirra.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å betale for meg selv. At den som drar kortet først på cafe betaler for begge, ser jeg på som en selvfølge. Det kan jeg lett gjøre selv. Kvinner som forventer at mannen betaler for middagen, er litt i samme bås som menn som forventer å få sex når de har betalt for middagen… Jeg har sex når jeg har lyst. Ikke fordi noen har kjøpt mat til meg. 

Anonymkode: dc6e9...d97

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (4 minutter siden):

Ja, som at kvinnen og har alt å vinne på å være litt rause. 

At mannen eller kvinnen skal betale for begge på første date uten å kjenne den andre i det hele tatt, vise verken raushet eller om man faktisk er gniten når alt kommer til alt. Det sier rett og slett ingenting om det. Kanskje overfor den litt naive, som tror hun/han er noe helt spesielt som blur spandert på, men så viser det seg egentlig at personen bare spiller skuespill, eller kanskje forventer noe tilbake.

Nei takk, ikke spander på meg den første gangen.

HI Innlegget handler spesifikkt ikke om første date, til info. Alle vet hvordan første date går, begge betaler, med mindre manene er head over heeels og insisterer. Da kan hun som syns det er deslbreaker å bli dullet med si pent ifra, og begge betaler som først forventet. 

Anonymkode: 5c1fa...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer overhodet ikke å bli spandert på, og går ikke på date med utgangspunktet om at mannen betaler. Jeg skal derimot innrømme at jeg synes det er sjarmerende om han av og til gjør det, for meg oppleves det som omtanke og at han vil ta vare på meg. Med ta vare på mener jeg ikke forsørge, men at han vil bidra til at jeg har det bra.

Jeg er en generøs person og spanderer gjerne på andre, enten det er et familiemedlem, en venn eller en kjæreste. Det hadde derfor også av den grunn vært fint med en som var litt lik på det området, at vi spanderer på hverandre og tar vare på hverandre.

Anonymkode: 24f63...b42

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg selv nesten en fobi mot å bli spandert på (etter en hendelse hvor mannen som spanderte, mente at jeg skyldte han sex for drinken til hundre kroner).

Nå har jeg aldri en forventning om det. Men synes at det er en positiv overraskelse. På samme måte som jeg tror at det er en positiv overraskelse for en mann med en dame som har pyntet seg flott for anledningen. 

Skal vi dra likestilling inn i det, kunne jeg jo dukket opp på date i store jeans og vært uflidd. Han kan vel ikke forvente at jeg pynter meg?

Jeg trives med menn som får meg til å føle meg som en kvinne. Ikke en som jeg må bevise min selvstendighet for gjennom noen småkroner/bagateller.

Ved at han er raus, og jeg ser fin ut sender vi et signal til hverandre - "jeg anstrenger meg for deg, selv om jeg ikke må".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er godt voksen kvinne, og har aldri følt det er ok at mannen betaler. I hvert fall ikke før man er et par. Jeg liker ikke følelsen av å bli betalt for. Det legger et slags forventningspress om noe mer på meg.

Anonymkode: 8994b...f46

Det er jo et problem du har som du må jobbe med. 

Anonymkode: 73b5b...613

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 time siden):

Igjen, det kommer an på hvem man er på date med. Jeg anser ikke en mann som ikke betaler for gjerrig. En som insisterer på å betale fordi han er mann er et mye større faretegn. Hos meg. 

Aldri opplevd at en mann vil spandere «fordi han er mann». Det jeg opplever er at de gjør det fordi det er en hyggelig gest. Også helt vanlig i andre land. Uten at det er et alfahann-trekk eller fordi man forventer noe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (59 minutter siden):

Ja, som at kvinnen og har alt å vinne på å være litt rause. 

At mannen eller kvinnen skal betale for begge på første date uten å kjenne den andre i det hele tatt, viser verken raushet eller om man faktisk er gniten når alt kommer til alt. Det sier rett og slett ingenting om det. Kanskje overfor den litt naive, som tror hun/han er noe helt spesielt som blir spandert på, men så viser det seg egentlig at personen bare spiller skuespill, eller kanskje forventer noe tilbake.

Nei takk, ikke spander på meg den første gangen.

Jo, man er gjerrig hvis man ikke kan spandere en kaffe. Akkurat som man er uhøflig hvis man ikke reiser seg på bussen for eldre eller gravide. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spanderer i utgangspunktet ikke. Brenner heller opp en tohundrelapp enn å spandere de samme pengene for å liksom imponere på den måten, og jeg spanderer heller på venner. Antall ganger jeg har spandert på date, eller damer jeg har truffet ute på byen, kan telles på én hånd.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt flere dater om han ikke betalte, men nå har jeg vel vært så lenge i et forhold at jeg ikke har fulgt helt med på datingmarkedet. 

Anonymkode: 45d4e...4be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (9 minutter siden):

Jeg spanderer i utgangspunktet ikke. Brenner heller opp en tohundrelapp enn å spandere de samme pengene for å liksom imponere på den måten, og jeg spanderer heller på venner. Antall ganger jeg har spandert på date, eller damer jeg har truffet ute på byen, kan telles på én hånd.

Sjarmerende! Tipper du rennes ned av damer! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 1.53):

I sånne diskusjoner kommer man alltid trekkende med dette.

Jeg tjener godt, og har god økonomi. Likevel ser jeg på hvordan mannen er, hvor galant han er. Jeg kan fint spandere neste gang, eller når som helst ellers. Men, jeg kunne aldri tenkt meg å være sammen med en sånn gjerrigknark som bruker "likestilling" for å skjule at han er smålig og ikke er gentleman.

Jeg blåser i pengene hans. Tjener kanskje bedre enn ham, også. Men, det handler ikke om det. Det handler om at han viser at han er raus og omtenksom, og vi snakker jo ikke om tusenvis av kroner her, det handler om alt fra under femtilappen og noen hundrelapper. Ingen går konkurs av den grunn.

Anonymkode: 43d22...6c5

Du prøver å finne feil. Det er deg det er noe feil med. Du kaller menn for gjerrigknark fordi han ikke spanderer. Så hva er du da? Ikke det spor bedre. 

Anonymkode: ce552...da8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Synes ikke det er et problem å betale for meg selv. Jeg har jobb.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo, man er gjerrig hvis man ikke kan spandere en kaffe. Akkurat som man er uhøflig hvis man ikke reiser seg på bussen for eldre eller gravide. 

Nei, man er ikke gjerrig av den grunn. Men jeg er enig at mannen kan godt betale for en kafe til begge, akkurat som kvinnen kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt komplisert det der. Jeg liker å bli spandert på, glad i gaver osv. Men er et slags regnestykke: Jo mer penger han har/tjener, og jo lavere prisen på x er, jo kjipere syntes jeg han er om han ikke spanderer på en måte. Hvis en kar som tjener 4x så mye som meg (jeg har gjennomsnittslønn) ber meg vippse han 30kr for kaffen han la ut for så tenker jeg mitt.

Anonymkode: 8a800...cff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men det er ikke et problem at det ligger en forventning om at mannen skal betale? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal mannen spandere? Jeg håper at kvinnen også skal spandere? At det ikke blir total skjevfordeling.

Taxien derimot synes jeg at mannen kan betale ettersom han foreslo det. Om jeg var i den situasjonen hadde jeg sagt at jeg syns det er unødvendig dyrt om jeg ikke hadde hatt lyst eller råd til å bruke penger på taxi. Da er det opp til han.

Anonymkode: a09b5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kygos skrev (5 minutter siden):

Men det er ikke et problem at det ligger en forventning om at mannen skal betale? 

Jeg forholder meg greit til det. Jeg betaler selv, og skylder ikke noe. Problem løst. Men ser ikke helt hvorfor en mann skal betale på første date. Det er jo to voksne, selvstendige mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...