Gå til innhold

Samboer sin helse..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer har vært sammen i 10 år. Det har vært mye som har vært vanskelig, men jeg elsker han og vi har det i utgangspunktet bra. 

Han er ufør og er plaget på mange måter. Han har vondt i ryggen, han har psorisasis, han er overvektig, men klarer ikke å trene fordi han får vondt i ryggen. Han har ekstremt dårlig selvtillit pga overvekt og eksem. På grunn av dette så drikker han. Ikke veldig mye, men nok til at ting liksom ikke blir noe bedre. 

Problemet er jo bare at det blir en veldig vanskelig ond sirkel der alt bare baller på seg fordi han ikke får til det ene pga. det andre. Han er veldig psykisk nedbrutt for tiden og jeg får veldig vondt av han, men vet liksom ikke hvordan jeg kan hjelpe.

Han blir så deprimert over alt han ikke får til på grunn av sin fysiske helse og det går jo ut over det psykiske. 

Han har kontakt med legen sin, men hva skal liksom en lege gjøre på 10 minutter? 

Hvor kan man egentlig søke hjelp?

Anonymkode: 11f74...fe0

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet dette ikke hjelper, men overvektig har mest med matinntak å gjøre, det hadde ikke hjulpet så mye å trene. Det høres mye ut som en unnskyldning for å slippe å ta tak i livet sitt. Men er man deprimert er det jo vanskelig, spørs om han bør henvises videre så han kan få tatt tak i det først og fremst? 

Anonymkode: 4836a...923

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt må han slutte å drikke. Du beskriver han jo ikke som noe alkoholiker, men akkurat det er noe jeg har vært selv. Brukte det i utgangspunktet fordi jeg slet psykisk og det var en "escape", men i virkeligheten blir den psykiske helsen bare brutt ned ytterligere.
Selv om det høres ut som han ikke drikker like mye som jeg gjorde vil det å slutte å drikke utvilsomt hjelpe han både fysisk og psykisk.

Anonymkode: 2e127...215

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Først av alt må han slutte å drikke. Du beskriver han jo ikke som noe alkoholiker, men akkurat det er noe jeg har vært selv. Brukte det i utgangspunktet fordi jeg slet psykisk og det var en "escape", men i virkeligheten blir den psykiske helsen bare brutt ned ytterligere.
Selv om det høres ut som han ikke drikker like mye som jeg gjorde vil det å slutte å drikke utvilsomt hjelpe han både fysisk og psykisk.

Anonymkode: 2e127...215

Joda, og dette vet han jo. Men greia er at om han hadde vært frisk nok fysisk til å klare det han vil, så hadde han ikke hatt behov for denne "escapen". 

Han blir liksom bare nedbrutt av å prøve fordi han gang på gang ikke får til de tingene han vil. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggsmerter blir bedre med trening! Han trenger fysio og en ernæringsveileder

Anonymkode: f78ef...8b4

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med siste over her selv om det ikke er det han vil høre. Han trenger kunnskap om hvordan han kan endre livet gradvis og helst et team som backer han i endringen.

Anonymkode: 7f6f9...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse god behandling for psoriasis i dag:) Få ham til legen så han får behandling for det, veldig enkelt tiltak. Jeg hadde en bruker da jeg jobbet på en bolig som hadde psoriasis over 60% av kroppen, så tilnærmet normal ut med et godt smøreregime før legging.

Overvekt er vanskeligere, men kosthold bestemmer overvekt i større grad enn manglende trening(selv om jeg kan skjønne han kanskje har et behov for trøstespising akkurat nå). Start i det små. Bare å kutte kaloriene fra drikking alene vil jo få ham ned i vekt antagelig. Hvis ikke; ta ett måltid om gangen.

Om han plages med ryggen; dra å svømme. Å vise seg i badetøy som overvektig er det mange som kvier seg for, men det er fenomenal trening om man sliter med noe kroppslig. Veldig skånsom trening som brenner kalorier i bøtter og spann. Kan svømme i terapibasseng om mulig.

Anonymkode: 56926...c60

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

et godt smøreregime før legging.

🤩

Anonymkode: d9595...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapi + noe som gir han glede. Han må begynne med å komme seg ut og gjøre et eller annet, bare det føles meningsfyllt. Ikke sett for høye mål.

Anonymkode: 6f123...590

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjør han i hverdagen, når «alle» er på jobb?

Anonymkode: e83ee...90c

Han står opp, spiser, ser litt TV, reier opp senga og smårydder litt, så trener han kanskje et par timer (styrketrening/walkingpad/sykkel), vasker klær, dusjer. Dusjing tar en del tid siden han må smøre seg etterpå. Bruker vel en times tid etter dusjing på å smøre seg inn og vente på at det skal tørke.

Så han er jo også veldig lei av hverdagen. Lite opplevelser og inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ham med i svømmehallen! Bonus hvis det er varmebasseng. Begge deler er fantastiske for min vonde rygg (og psyken!)

Anonymkode: e2117...58f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta ham med i svømmehallen! Bonus hvis det er varmebasseng. Begge deler er fantastiske for min vonde rygg (og psyken!)

Anonymkode: e2117...58f

Han har desverre så dårlig selvtillit at det er helt uaktuelt. Han tør nesten ikke å gå i shorts om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og min samboer har vært sammen i 10 år. Det har vært mye som har vært vanskelig, men jeg elsker han og vi har det i utgangspunktet bra. 

Han er ufør og er plaget på mange måter. Han har vondt i ryggen, han har psorisasis, han er overvektig, men klarer ikke å trene fordi han får vondt i ryggen. Han har ekstremt dårlig selvtillit pga overvekt og eksem. På grunn av dette så drikker han. Ikke veldig mye, men nok til at ting liksom ikke blir noe bedre. 

Problemet er jo bare at det blir en veldig vanskelig ond sirkel der alt bare baller på seg fordi han ikke får til det ene pga. det andre. Han er veldig psykisk nedbrutt for tiden og jeg får veldig vondt av han, men vet liksom ikke hvordan jeg kan hjelpe.

Han blir så deprimert over alt han ikke får til på grunn av sin fysiske helse og det går jo ut over det psykiske. 

Han har kontakt med legen sin, men hva skal liksom en lege gjøre på 10 minutter? 

Hvor kan man egentlig søke hjelp?

Legen kan henvise til DPS.

Anonymkode: 7c1e1...910

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt i ryggen bør ut å gå 😃 Gå en tur med han hver dag /kveld. Han vil merke at det hjelper på både fysikk og psyken. Begynn i det små om formen er elendig.

Lag god sunn mat med mye protein og grønnsaker. 80% av vektnedgang er kosthold.

Kos dere 1 dag i uken og hold det sunt de andre dagene.

Forklar han dette påvirker deg også negativt, at du ønsker å hjelpe han så dere som par kan få det bedre. 

En god klem til deg 😊

Anonymkode: 160a0...c18

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ta kontakt med  Frisklivssentralen i kommunen deres. De finnes i mange kommuner nå. Det er gratis lavterskeltilbud med fokus på kost, trening, søvn og letter psykiske plager. De kan hjelpe både med individtrening og gruppetrening. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han står opp, spiser, ser litt TV, reier opp senga og smårydder litt, så trener han kanskje et par timer (styrketrening/walkingpad/sykkel), vasker klær, dusjer. Dusjing tar en del tid siden han må smøre seg etterpå. Bruker vel en times tid etter dusjing på å smøre seg inn og vente på at det skal tørke.

Så han trener par timer om dagen men i det første innlegget så sier du at han ikke trener? 

Anonymkode: 64295...100

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psoriasis påvirkes og av alkohol. Jeg er myyye bedre i huden etter noen uker 100% avholds.

Anonymkode: 82c95...641

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan han ikke få noen tilbud fra nav mtp ufør å ha noe å fylle hverdagen med? Tilrettelagt arbeid? Rask psykisk helse hjelp med noe å gjøre i hverdagene, grupper, samlinger ol? Her vi bor har de forskjellige grupper via kommunen ol med turgrupper, tegne/kunstgrupper, lavterskeltilbud møteplasser med forskjellige aktiviteter, gårdsarbeid med fokus på mestring, sosialt, bedre psykisk helse…

Anonymkode: e83ee...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både slanket meg og ble kvitt psoriasis ved å legge om kostholdet. Masse grønnsaker, egg, kylling og fisk. Droppet både korn og melkeprodukter. Psoriasisleddgikt forsvant også. 
Du kan hjelpe ham ved å samarbeide om en kostholdsendring. Spise det samme. Planlegge gode måltider og samarbeide. Snu på de steinene som er mulig. 
Å kreve noe av ham i tillegg til medfølelse er en balanse som er viktig. Han må endre tankemønsteret sitt og ikke se på seg selv som et offer. Et krav fra deg kan være at han må søke terapi. 
Det han og du ramser opp som hindringer er unnskyldninger. Da kommer dere ikke videre. Du er en del av problemer ved å godta hans offerrolle.

Anonymkode: d24ae...4a0

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...