Gå til innhold

Elendig helsesystem!!!! 🥵😮‍💨

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

snillOnkel skrev (13 minutter siden):

Du sa det begynte for 5 år siden; kan det være bivirkning fra p-piller? 
Væskeretensjon er en bivirkning av mange p-piller. Skifte til en annen p-pille?

Har gått på den samme P pillen siden jeg var 15 😅 Håper og tror ikke det er derfor. Vet venninner av meg har fått mer væske i kroppen pga forskjellige hormon preparater, men det er mer en generell væske overalt. Jeg tror ikke min hevelse skyldes væske eller vann, men heller at det er en eller annen reaksjon (om det gir noe mening🥴)

ts

Anonymkode: db0d7...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er ikke helsepersonell eller vil spekulere vilt på dine vegne, men kan du evt også be legen sjekke deg for psoriasis/revmatisk sykdom og/eller inflammasjon? Dette høres relativt likt ut som da jeg fikk mitt første utbrudd med psoriasis og ikke forsto overhode hva som skjedde før flere år senere. Å være ung kvinne og ta det til lege er fader helt håpløst.. "alle unge kvinner har vondt i magen/kroppen/besvimer" eller fyll in what the heck du vil. Jeg våknet ofte om morgenen og hadde helt utrolig vondt i føttene, de var hovne og jeg kunne ikke ta på dem eller gå ordentlig. Jeg tvang meg gjennom og besvimte regelmessig (av smertene) på vei til jobb. I ettertid fikk jeg hudplagene og greide å fylle inn symptomene mot den påviste sykdommen. Ikke første eller siste gang man ikke ble hørt heller, så per i dag har jeg operert 6 ganger for noe som kunne vært totalt unngått om ikke "alle unge jenter har vondt i magen" hadde vært et nasjonalt mantra i klubben Helsepersonell.

Anonymkode: 59809...326

Jeg har Googlet en del gjennom årene, og har flere ganger falt innom om det kan være psoriasis 🤔 dine symptomer er også veldig like mine! Har også vært innom tanken pga store flass jeg kan få i hodebunnen som det kommer væske fra… Flasssjampo har ikke fungert og bare gjort kjempe vondt, og etterlatt huden helt sår. Enda en grunn til å nevne hudlege til fastlegen nå 🙈

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Litt rart tips kanskje, men har du prøvd å skrive inn symptomene dine i chatGPT? Kan ev kunne gi deg noen tentative diagnoser å gi fastlegen. Har du merket noen spesielle utløsende årsaker? Eller stemmer jeg i at det er svært viktig med dokumentasjon.

Anonymkode: fb345...ff5

Har ikke spurt chatGPT enda, skal prøve 😆

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har gått på den samme P pillen siden jeg var 15 😅 Håper og tror ikke det er derfor. Vet venninner av meg har fått mer væske i kroppen pga forskjellige hormon preparater, men det er mer en generell væske overalt. Jeg tror ikke min hevelse skyldes væske eller vann, men heller at det er en eller annen reaksjon (om det gir noe mening🥴)

ts

Er det p-piller med østrogen? De kan provosere frem slike hevelser. Det kan og enkelte blodtrykksmedisiner.

Kutt ut pillene om du kan. 

Anonymkode: b7a55...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alle "kjenner" noen, men glemmer den voldsomme belastningen på helsevesenet. 

Anonymkode: 2cc66...d05

Jeg jobbet med henne, så jeg kjenner henne relativt godt. Har forståelse for at helsevesenet har fullt opp, jobbet der selv, men det bør gå an å i det minste sende en henvisning videre for å ta en sjekk. Ikke bare avfeie plagene på grunn av kjønn. 

Anonymkode: fe316...cdb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Alle "kjenner" noen, men glemmer den voldsomme belastningen på helsevesenet. 

Anonymkode: 2cc66...d05

Det ville vært -voldsomt- mye mindre belastning på helsevesenet dersom ikke alt var reaktivt og dratt til bunns av byråkrati; eks. av oss som er reellt kronisk syke med stadfestede diagnoser som et veldig enkelt eksempel, å trå gjennom den samme mølla gang på gang. Si du har påvist manglende opptak av jern og er mageoperert i en sånn grad at du ikke klarer å fordøye jerntabletter. Logisk sett bør du få infusjon/injeksjon med jevne eller ujevne mellomrom etter blodprøve og et enkelt overblikk i journalen din. Hvorfor brukes det ressurser og energi på å re-teste opptak, med ny henvisning, blodprøver og konsultasjoner, hver gang, når helsesituasjon og opptak er uendret og ikke kommer til å endre seg etter 10+ år i samme vendingen? Si du har stoffskiftesykdom men ikke finner noen god medisinbehandling som holder det i sjakk, men alltid har svært store variasjoner i prøveresultater hos fastlegen, hvorfor bruke mer tid og teste oftere, 1 tur og evt 1-4 mnd oppfølging hos en endokrinolog kunne trolig løst problemet, i stedet tar du tid og ressurser fra andre pasienter i et overbelastet system. Ikke blir du frisk, og ikke får legen fri, og ikke noe er løst. I tillegg er det en hel haug av medisinske tilstander, medisiner og annet som Norge ikke godkjenner eller tillater fordi alt skal forskes på og gåes gjennom nasjonalt - selv om/hvis landet med medisinen/behandlingen er et EU/EØS-land eller er anerkjent som gullstandard overalt ellers enn her. Det er ikke de syke som belaster systemet, det er alle papir - og vindmøllene; det skjer i absolutt alle ledd av behandling, medisinering og rehabilitering. Ingenting løses før det er et så stort problem at man helst ikke fungerer lenger, evt må både du og helsepersonell gjennom x skjemaer før de/du får lov. Sykepleierne på sykehus er i hvertfall enormt oppgitt av byråkratiet og maset. Man burde ikke måtte være en belastning, de fleste er oppegående nok til å forstå når noe er fysisk svært galt, og ønsker faktisk bare å bli friske. Du har større sjanse for å gro vinger og begynne å fly, enn å få hjelp når du trenger det slik systemet er lagt opp, med mindre du har halsbetennelse eller kreft. Da er det veldig enkelt/du får behandling på dagen.

Anonymkode: 59809...326

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snillOnkel skrev (24 minutter siden):

Er det brennende smerter? Blir håndflater og fotsåler røde og varme som ved Erythromelalgia?
image.jpeg.c5050b54bc1fb55434d0f75702048292.jpeg

Er brennende og prikkende smerter. Blir ikke varm, men rød. Har lest litt om erythromelalgia før, men tror ikke det er det, siden hos meg er det kun i håndflater og fotsålene som blir påvirket 😕 Men skjønner godt at det blir nevnt, siden jeg sier brennende smerter 😅
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke klarer å finne ut hva som er galt, finner de det ikke ut. Det har ingenting med helsesystemet å gjøre.

Sikker på at det ikke er psykisk?

Anonymkode: 63d0a...4ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis de ikke klarer å finne ut hva som er galt, finner de det ikke ut. Det har ingenting med helsesystemet å gjøre.

Men hun er jo ikke henvist til spesialist en gang? Det er klart at de ikke klarer å finne ut av alt, men det virker jo ikke som om fastlegen har prøvd så hardt her. 

Anonymkode: fe316...cdb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Noen går et helt liv uten at helsevesenet finner ut hva som feiler dem, før de ligger for døden, da går det en lyspære opp for legene og de fonne rut at de skal teste for en bestemt sykdom. Men da er det for seint å redde den pasienten. Skjer ikke reint sjeldent med sjeldne sykdommer. Og de finnes det over 5 000 ulike diagnoser og varianter av. 

Anonymkode: b7a55...b59

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 22.48):

Ja for det er synlig hevelse 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis de ikke klarer"? De har ikke forsøkt en gang, har du lest hva TS skrev??

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg sammen og les hele tråden før du uttaler deg. 

Symptomene er altfor konkrete til at det kan være psykisk.

Et angstanfall vil ikke få hender og føtter til å hovne opp på kort tid og forbli rød, smertefulle og så tjukke at man ikke klarer knytte neven til å gi en idiot som ikke har lest tråden på tygga.

Anonymkode: 07315...16d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...