Gå til innhold

Elendig helsesystem!!!! 🥵😮‍💨

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i 5 år slitt med anfall av hevelse og smerter i håndflater og fotsåler. Tidvis såpass ille at jeg må av med vintersko i offentlige rom, fordi de rett og slett ikke passer når jeg hovner opp. Vært hos 2 offentlige leger, de sier det er psykisk og vanlig med litt vann i kroppen når man har blitt 25 år kvinne. Blir ikke henvist noe sted. Dette påvirker livet mitt mye, da jeg f eks ikke alltid klarer kjøre til jobb, da hendene er for hovne til at jeg klarer ta i bilrattet. Jeg klarer da heller ikke ringe noen eller si ifra, og nå har jeg mistet en jobb pga dette. Fastlege sier fortsatt at dette er vanlig for kvinner. 

Jeg er så lei!! Sikkert gått til fastlege 20 ganger, og for hver gang blir det tatt som at det er noe nytt. Får spørsmål som «ja men hva vil du av oss da?» og jeg sier jeg ønsker henvisning og utredelse. Får da spørsmål om hvor jeg vil, men det aner jo ikke jeg! 

Nå har jeg bestilt meg screeningundersøkelse hos privat, som blir alt jeg har av penger da jeg nå bare får dagpenger. Håper de kan guide meg, eller gi meg et svar jeg kan gi til fastlegen om hvor de kan sende meg videre. For jeg har ikke råd til videre behandling privat. Men kjenner jeg det offentlige helsesystemet rett så hater de sånne private full tester, og jeg vil ikke bli tatt seriøst uansett, fordi jeg er kvinne 25 år. 

Hele situasjonen gjør meg deprimert, som jeg var dum nok å si til fastlegen. Da fikk jeg beskjed om at jeg sikkert har fibromylagi pga psykiske vansker, men det var bare sånn man levde med. Om jeg prøver klage, så tar de meg mer useriøst. 

ååååh jeg er så frustrert, takk for at du leste, måtte bare blåse ut litt 😮‍💨 

Anonymkode: db0d7...db2

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir jo litt skeptisk når du har vært 20 ganger host fastlegen med dette. Har en mor som roper ulv ulv ca. hver dag, og nå tar vi ingenting på alvor. 

Anonymkode: 56201...bbb

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir jo litt skeptisk når du har vært 20 ganger host fastlegen med dette. Har en mor som roper ulv ulv ca. hver dag, og nå tar vi ingenting på alvor. 

Altså, om fastlegen hadde tatt henne seriøst hadde hun ikke trengt å dra til legen 20 ganger.

Dette er jo høyst unormalt, det er ikke vanlig å bli så hoven at man verken kan ringe eller kjøre bil i en alder av 25. 

Anonymkode: fe316...cdb

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du overvektig? Dette er en veldig vanlig plage man får da. 

Anonymkode: 1eb2f...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså, om fastlegen hadde tatt henne seriøst hadde hun ikke trengt å dra til legen 20 ganger.

Dette er jo høyst unormalt, det er ikke vanlig å bli så hoven at man verken kan ringe eller kjøre bil i en alder av 25. 

Dette

Anonymkode: 26f81...4ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ca 4 ganger i året har jeg oppsøkt fastlege for problemet som hindrer meg mye i hverdagen. Syntes ikke det er så ille eller «ulv ulv»

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk! Jeg har ikke visst annet å gjøre enn å prøve bli hørt på nytt. Og å ikke gi opp. Planen var egentlig at samboer og jeg skulle prøve få barn til neste år, men alt dette må bli satt på vent til jeg er frisk nok til å klare stå i en jobb. Og ikke minst ha overskudd til alt det en graviditet og å ha barn krever

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fastlegen din ikke tar deg på alvor, da må du jo bytte.

Anonymkode: 989a1...274

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ca 4 ganger i året har jeg oppsøkt fastlege for problemet som hindrer meg mye i hverdagen. Syntes ikke det er så ille eller «ulv ulv»

ts

Antar at du ikke har gått til samme lege alle gangene? I så fall er det på tide å prøve noe nytt. Jeg går f.eks. på vanndrivende som utskrives av hudlegen min.

Anonymkode: 2cc66...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du overvektig? Dette er en veldig vanlig plage man får da. 

Anonymkode: 1eb2f...e68

Normal vektig. Men du mener det er vanlig at overvektige må ta av skoene fordi de plutselig og akutt hovner opp? Det tror jeg ikke… ikke slik jeg hovner opp hvertfall. Det jeg har er ikke bare vanlig vann i kroppen, men en hevelse 

ts

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har i 5 år slitt med anfall av hevelse og smerter i håndflater og fotsåler. Tidvis såpass ille at jeg må av med vintersko i offentlige rom, fordi de rett og slett ikke passer når jeg hovner opp. Vært hos 2 offentlige leger, de sier det er psykisk og vanlig med litt vann i kroppen når man har blitt 25 år kvinne. Blir ikke henvist noe sted. Dette påvirker livet mitt mye, da jeg f eks ikke alltid klarer kjøre til jobb, da hendene er for hovne til at jeg klarer ta i bilrattet. Jeg klarer da heller ikke ringe noen eller si ifra, og nå har jeg mistet en jobb pga dette. Fastlege sier fortsatt at dette er vanlig for kvinner. 

Jeg er så lei!! Sikkert gått til fastlege 20 ganger, og for hver gang blir det tatt som at det er noe nytt. Får spørsmål som «ja men hva vil du av oss da?» og jeg sier jeg ønsker henvisning og utredelse. Får da spørsmål om hvor jeg vil, men det aner jo ikke jeg! 

Nå har jeg bestilt meg screeningundersøkelse hos privat, som blir alt jeg har av penger da jeg nå bare får dagpenger. Håper de kan guide meg, eller gi meg et svar jeg kan gi til fastlegen om hvor de kan sende meg videre. For jeg har ikke råd til videre behandling privat. Men kjenner jeg det offentlige helsesystemet rett så hater de sånne private full tester, og jeg vil ikke bli tatt seriøst uansett, fordi jeg er kvinne 25 år. 

Hele situasjonen gjør meg deprimert, som jeg var dum nok å si til fastlegen. Da fikk jeg beskjed om at jeg sikkert har fibromylagi pga psykiske vansker, men det var bare sånn man levde med. Om jeg prøver klage, så tar de meg mer useriøst. 

ååååh jeg er så frustrert, takk for at du leste, måtte bare blåse ut litt 😮‍💨 

Spar deg for å betale for privat screeningundersøkelser. 
Hvor i landet bor du? Hvilken helseregion tilhører du? Oslo universitetssykehus eller andre?

Kan du forklare hvor lenge disse hevelsene varer? Er det likt på begge hendene og begge føttene? 
Kan det flytte på seg, at det begynner i en fot og så fortsetter til en hånd, ansiktet, magen? 
Får du tidvis voldsomme magesmerter? Etterfulgt av diare eller oppkast? 
Svar på dette og jeg skal følge opp svaret ditt. 

Anonymkode: b7a55...b59

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fastlegen din ikke tar deg på alvor, da må du jo bytte.

Anonymkode: 989a1...274

Har gjort det, til en annen lege på samme legekontor. Men er som at det står noe i journalen min, eller at jeg er stemplet der med helsefrykt. Jeg har gått inn for at jeg må bare spørre om hjelp til jeg blir hørt. Men det har ikke hjulpet, for de tror jeg bare er mer psykisk syk kvinne. Skulle ønske de utredet meg først før de hoppet til sånne konklusjoner 

prøvde en gang å spille med for å få videre utredning, altså jeg sa «ja men da får du henvise meg til psykolog da?» men det fikk jeg ikke heller, for de mener dette er vanlig kvinne problematikk. Dps er for traumer osv

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det, til en annen lege på samme legekontor. Men er som at det står noe i journalen min, eller at jeg er stemplet der med helsefrykt. Jeg har gått inn for at jeg må bare spørre om hjelp til jeg blir hørt. Men det har ikke hjulpet, for de tror jeg bare er mer psykisk syk kvinne. Skulle ønske de utredet meg først før de hoppet til sånne konklusjoner 

prøvde en gang å spille med for å få videre utredning, altså jeg sa «ja men da får du henvise meg til psykolog da?» men det fikk jeg ikke heller, for de mener dette er vanlig kvinne problematikk. Dps er for traumer osv

ts

Kunne du vist oss bilder av hevelsene? 

Når flere leger avviser deg, kan det være greit med noe mer håndfast for å kunne hjelpe deg på rett vei.

Anonymkode: 2cc66...d05

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spar deg for å betale for privat screeningundersøkelser. 
Hvor i landet bor du? Hvilken helseregion tilhører du? Oslo universitetssykehus eller andre?

Kan du forklare hvor lenge disse hevelsene varer? Er det likt på begge hendene og begge føttene? 
Kan det flytte på seg, at det begynner i en fot og så fortsetter til en hånd, ansiktet, magen? 
Får du tidvis voldsomme magesmerter? Etterfulgt av diare eller oppkast? 
Svar på dette og jeg skal følge opp svaret ditt. 

Tilhører Oslo universitetssykehus ja. Hevelsen varer alt fra 1-4 timer. Flytter ikke på seg, er kun i håndflater og fotsåler. Smertefull å ta på. Hendene stivner så jeg får pølse fingre. Klarer ikke tråkke ned på foten pga smerter der jeg er hoven. Sliter mye med magesmerter (diaré) som oppsto samtidig som hevelsen for 5 år siden. Fastlege mener mage problemene er stress, siden jeg ikke har noe mat allergi 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos lege mens du har hevelsene? Eller tatt bilde/video, så legen får sett hva det dreier seg om? 

Anonymkode: 7bb5b...1e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ts

Du må jo bytte til et annet legekontor. 

Anonymkode: ab608...88a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så må jo legen se hevelsene du sier du har. Det nytter ikke å si du har hevelser hvis legen ikke ser dem. Da er det lett å si at det kun er psykisk.

Anonymkode: 37559...7fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så må jo legen se hevelsene du sier du har. Det nytter ikke å si du har hevelser hvis legen ikke ser dem. Da er det lett å si at det kun er psykisk.

Anonymkode: 37559...7fa

Dette. Ta video og bilder neste gang. Få samboer til å hjelpe deg om du ikke får tatt bilder selv. 

og bytt til lege på annet kontor og få første time med vedkommende før du overfører journalen.

Anonymkode: 1ad48...347

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tilhører Oslo universitetssykehus ja. Hevelsen varer alt fra 1-4 timer. Flytter ikke på seg, er kun i håndflater og fotsåler. Smertefull å ta på. Hendene stivner så jeg får pølse fingre. Klarer ikke tråkke ned på foten pga smerter der jeg er hoven. Sliter mye med magesmerter (diaré) som oppsto samtidig som hevelsen for 5 år siden. Fastlege mener mage problemene er stress, siden jeg ikke har noe mat allergi 

ts

Mulig du har HAE, Hereditært angioødem. 
Da tilhører du Rikshospitalets hudavdeling. 
Få legen din til å ta blodprøver som heter 
C1 Inhibitor, kvalitetsproblemer og kvantitetsprøve. C3 og C4. (Altså fire ulike blodprøver). 

Du kan lese mer her: https://haescan.org

Hevelsene dine varer litt «kort» i forhold til HAE, men det er en sjelden diagnose nesten ingen leger kan noe om. 
Prøv å ta bilde av hendene og føttene dine når de er hovne. 
Dette kan og komme av legemidler og at mat, men da skal ikke magen slå seg vrang samtidig, men alt er mulig. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg gikk selv til fastlege i to ulike land uten å få hjelp eller bli tatt på alvor. Etter 35 år fikk jeg påvist en medfødt lidelse som forklarte alt. Noe av det som sårer mest er venner og familie som ikke tror på meg, og det har ødelagt flere relasjoner for meg. Man skal være forsiktig med å mistro mennesker som man er glad i.

Anonymkode: f2137...13a

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...