Gå til innhold

Velferdspermisjon med/uten lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Står i en situasjon hvor jeg må følge min forelder til en undersøkelse på sykehus i desember. Det er uklart hva jeg har rett til ift avtalene til bedriften (offentlig sykehus) - det ser egentlig ut som arbeidsgiver bare kan bestemme selv. Hva er vanlig praksis? 

Anonymkode: 8991e...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har måttet stramme inn på velferdspermisjoner med lønn. Du har ikke rett til permisjon med lønn- men bedriften kan gi deg det hvis de er greie. Ulempen med å være for raus med slike permisjoner, er at slike goder etterhvert blir misbrukt, og at godene blir strammet inn.

Anonymkode: 90401...ac4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er utfordrende med det jeg leser.

Det står kort og godt at man ikke har rett på lønn jfr arbeidsmiljøloven, men det står at det kan gis med lønn. Er det bare på måfå hvor vidt det kan gis med lønn? Bare nærmeste leder som kan bestemme som de vil? Skulle liksom trodd det var noen klare regler på dette.

Det er greit nok for meg og ta det ulønnet, jeg bare skjønner ikke helt hva man faktisk har krav/rett på. Men det skader vel ikke å spørre uansett tenker jeg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har måttet stramme inn på velferdspermisjoner med lønn. Du har ikke rett til permisjon med lønn- men bedriften kan gi deg det hvis de er greie. Ulempen med å være for raus med slike permisjoner, er at slike goder etterhvert blir misbrukt, og at godene blir strammet inn.

Anonymkode: 90401...ac4

Jeg jobber på et offentlig sykehus, og her får omtrent ikke folk noe permisjon med lønn, samme hva det er. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvem skulle ellers bestemt, tenker du?

Anonymkode: 2f832...e69

Jeg hadde vel trodd det var noen klare føringer ovenfra, ikke at min nærmeste leder bare kan bestemme det hun vil.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke rett på lønn. Ikke på fri heller for den del, men det pleier jo arbeidsgiver å fikse for p være grei.

Anonymkode: f2734...7af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde vel trodd det var noen klare føringer ovenfra, ikke at min nærmeste leder bare kan bestemme det hun vil.

TS

Hos oss er det klare føringer, og du ville ikke hatt rett på lønn i henhold til personalhåndboken vår. Men jeg ville muligens sett gjennom fingrene med det, hvis du ellers er fleksibel og står på. Fleksibilitet må gå begge veier.

Anonymkode: 9ec5f...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg jobber på et offentlig sykehus, og her får omtrent ikke folk noe permisjon med lønn, samme hva det er. 

TS

Er ikke det bare rett og rimelig? Hvorfor skal det offentlige helsebudsjettet gi deg lønn når du ikke er på jobb? 

Anonymkode: 2871a...62a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er ikke det bare rett og rimelig? Hvorfor skal det offentlige helsebudsjettet gi deg lønn når du ikke er på jobb? 

Det offentlige er en arbeidsgiver som alt annet, det kan ikke argumenteres med at det brukes av det offentlige helsebudsjettet rundt slike ting.

Jeg ser f.eks. folk i det private få flyttedag, utvidet barnehagetilvenning etc med lønn. Hos oss får vi ingenting, selv om det fremstår som vi skal kunne få det.

Jeg lurer rett og slett på hva som er vanlig og hva man har rett på. Jeg opplever det som står i personalhåndboken som tvetydelig.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det offentlige er en arbeidsgiver som alt annet, det kan ikke argumenteres med at det brukes av det offentlige helsebudsjettet rundt slike ting.

Jeg ser f.eks. folk i det private få flyttedag, utvidet barnehagetilvenning etc med lønn. Hos oss får vi ingenting, selv om det fremstår som vi skal kunne få det.

Jeg lurer rett og slett på hva som er vanlig og hva man har rett på. Jeg opplever det som står i personalhåndboken som tvetydelig.

TS

Organiser deg og snakk med tillitsvalgt, da får du svar på alle spørsmålene dine. 

Betalt for å følge foreldre til sykehus. Meget sjeldent men kan være lokal avtale.

Flyttedag? Står i forholdsvis mange av tariffavtalene LO har i det private. Samme med tilvenningsdager og ammefri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det som er utfordrende med det jeg leser.

Det står kort og godt at man ikke har rett på lønn jfr arbeidsmiljøloven, men det står at det kan gis med lønn. Er det bare på måfå hvor vidt det kan gis med lønn? Bare nærmeste leder som kan bestemme som de vil? Skulle liksom trodd det var noen klare regler på dette.

Det er greit nok for meg og ta det ulønnet, jeg bare skjønner ikke helt hva man faktisk har krav/rett på. Men det skader vel ikke å spørre uansett tenker jeg.

TS

Det lønner seg dessverre å ha den riktige arbeidsgiver i slike saker. 

Etter min mening burde slik hjelp til gamle foreldre kunne foregå på samme måte som sykt barn-dager. For med gamle foreldre har man jo ofte ikke småbarn lenger. Det er horribelt at det ikke finnes en slik ordning som er fastsatt ved lov! Og særlig nå vi går inn i en eldrebølge med mangel på helsepersonell. 

Anonymkode: 1dc9f...78b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat på samme måten som du får dekket sykt barn-dager!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat på samme måten som du får dekket sykt barn-dager!!

Visste ikke at man har likt ansvar for sine foreldre som man har for barna sine? Nei det er IKKE det samme. 

Anonymkode: 5c5f1...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i kommunen. Jeg får lønnet perm for det som gjelder min helse og barnets helse/skole. Altså meg selv og den jeg har omsorg for. Hadde nok fått fri for å hjelpe pappa, men hadde blitt uten lønn selvfølgelig.

Anonymkode: 8f2db...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Visste ikke at man har likt ansvar for sine foreldre som man har for barna sine? Nei det er IKKE det samme. 

Anonymkode: 5c5f1...56e

Jojomensann, det er det samme. De gamle foreldrene er ofte avhengig av hjelp for å komme seg til lege og slik og når ikke helsepersonell har tid så blir det barna som må ta det. Har du ikke opplevd det selv så vet du det ikke. Men det fakta og burde bli tatt på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er regulert i tariffavtalen om dere har rett på velferdspermisjon med eller uten lønn. 

Min personalhåndbok sier at jeg som leder kan innvilge inntil tre dager velferdspermisjon med lønn for pleie/omsorg for nære familiemedlemmer i rett linje. (Totalt Inntil 6 dager velferdspermisjon med lønn pr år, inkl barnehagetilvenning, flytting, begravelse, religiøse høytider) mao hadde du jobbet hos meg ville du fått innvilget fri med lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS

Og mange i det private får ingen ting, annet enn det som står i loven. I det offentlige får man stort sett flere slike goder enn i det private, men det er ikke alle disse godene som er aktuelle for alle, og det er heller ikke slik at det offentliges goder er bedre enn de man kan få hos absolutt alle private arbeidsgivere. På ingen måte. 
Jeg jobber i det offentlige (staten), og ville nok fått permisjon uten lønn. 

Anonymkode: 1805a...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...