Gå til innhold

Hvorfor blir noen rusmisbrukere voldelige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir noen rusmisbrukere og psykisk syke voldelige, mens andre ikke blir det? 

Anonymkode: 30c6b...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Annonse

Alkohol er det rusmiddelet som oftest gjør folk voldelige, etter min erfaring.

Anonymkode: e3835...2db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 16.44):

Hvorfor blir noen rusmisbrukere og psykisk syke voldelige, mens andre ikke blir det? 

Det er en bivirkning som noen får, men ikke alle, som med så mange andre medisiner. Noen narkotiske stoffer kan oftere gi den bivirkningen enn andre, og i kombinasjon med alkohol øker risikoen ytterligere. Vi har dessverre et godt eksempel på det i kongefamilien…

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ulike rusmidler trigger ulike reaksjoner og ulike folk har ulikt voldspotensiale. Voldspotensiale henger sammen med kjønn, medfødte personlighetstrekk, alder, oppvekstforhold, traumeerfaringer osv.

Folk som utvikler rusproblemer har ofte ganske føkka bakgrunn og er på gruppenivå mer disponerte for strev med å regulere følelser.

Anonymkode: db9ff...1f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 16.44):

Hvorfor er noen menn voldelige, mens andre ikke er? 

Anonymkode: be4ab...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ligger nok i ubearbeidede traumer, personlighetstrekk, osv. Jeg er en hissigpropp, men har sperrer mot å bli ape shit crazy - slå og psykisk knekke noen. Håndterer at det koker i hodet uten at andre får svi for det. Om jeg hadde ruser meg fra sans og samling, så tipper jeg sperrene ikke hadde fungert like godt. 

Anonymkode: 4cb27...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke av erfaring med min ekssamboer, som utøvde fysisk vold mot meg når han drakk alkohol. Han misbrukte alkohol som et rusmiddel og det virket som det trigget en side av ham som ikke syntes/kunne avsløres i edru tilstand. 

Det jeg vet er at hans oldefar var veldig slem mot barna sine, så ille at to av dem tok livet av seg i voksen alder pga psykiske vansker etter oppveksten. 

Jeg er ingen psykolog eller lege, men det virker som at min ekssamboers voldelige side var en side som ble psykisk trigget frem hver gang han drakk, og at det kanskje er personlighetstrekk som kan gå i arv over flere generasjoner. 

Har møtt andre rusmisbrukere som ikke har et snev av voldelige tendenser i seg, så jeg tror ikke det er rusen i seg selv, men hva den trigger fram i oss i kombinasjon med personlighet, traumer og underbevisste ting som vi ikke nødvendigvis vet at er der i normaltilstand. 

Anonymkode: f3bbd...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frustrasjon, hjelpeløshet, sinne osv. Kroppen skriker etter virkninger som er ekstremt avhengighets skapende. (de fleste virker inn på dopamin som amfetamin/kokain eller opioder som heroin som hindrer hjernen i å reagere på smerter.) Når rusen avtar kan de oppleve intense smerter eller ett sug som overgår alt annet (tenk uten mat å drikke i ukesvis). Da er veien for å bruke vold kort om det hjelper til med å skaffe rusmidler. Empati er ikke eksiterende i en verden hvor hjernen kun vil ruses.
Ved avrusing er det psykiske presset så stort at det fører til en brutt psyke.
https://nida.nih.gov/publications/drugfacts/understanding-drug-use-addiction

Anonymkode: 63572...81d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke bare menn.

Anonymkode: e8bd7...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...