Gjest Dalwhinnie Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 (endret) Jeg tenkte å lage boller med vaniljekrem i kveld, men hvordan får jeg kremen inn i bollene, og ikke minst til å holde seg der? Går det bra å lage en fordypning, fylle i krem og så brette deigen over igjen mens jeg baker dem ut? Eller må jeg bare lage en fordypning i toppen og fylle kremen i den uten å dekke over, a la skoleboller? Endret 28. februar 2006 av Dalwhinnie
prinsessa Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Har ikke gjort det selv men søstra mi har laget dette flere ganger og da bare lager hun en fordypning i bollen også tar deigen over hullet og lukker igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Om du vil ha MYE fyll i bollene kan du gjøre dette: Del deigen i to Kjevle ut hver del til en firkant Legg fyllet i klatter (på rekke og rad ) på en ene leiven. Legg den andre leiven over Klem ned mellom fyll"klattene " og del opp Form hver bolle og legg på stekebrett.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Hvordan går det å fryse boller med vaniljekrem? noen som vet?
Hilde Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Bollene på 7eleven kommer som ferdige frosne deigemner, men uten vaniljekrem, og siden alt skal være enklest mulig der så vil jeg tro at de har unnlatt vaniljekremen fordi det ikke blir bra å fryse bollene med kremen i.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Jeg gjør det ganske enkelt ved å lage et fordypning i bollene etter at de har stått og hevet, fyller igjen hullet med vaniljekrem, og "bretter over" deig. Går helt fint å fryse.
-Fisken- Skrevet 1. mars 2006 #7 Skrevet 1. mars 2006 Jeg banker deigleiven litt flat, som en pizza på en måte, legger vaniljekremen på midten og bretter deigen over og sammen. Legges med skjøten ned.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #8 Skrevet 1. mars 2006 Jeg bakte det for første gang på søndag! Denne metoden ble helt perfekt: Skjevlet ut hele deigen, og skar i firkanter på ca 9cmx9cm. La en skje med vaniljekrem på midten av hver firkant. Så samlet jeg kantene, og passet på at det ble tett. (dette var overraskende enkelt, ble de peneste bollene jeg noengang har lagd!) Så la jeg dem på brett med "skjøten" ned. Tror jeg skal teste denne metoden medfylte horn neste gang. Istedet for å lage horn liksom! lettere å få det tett.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #9 Skrevet 1. mars 2006 går helt greit å fylle ferdigstekte boller. bruk en kremsprøyte, lag et lite hull i toppen av bollen, dytt sprøytespissen nedi og klem til.
-Fisken- Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 går helt greit å fylle ferdigstekte boller. bruk en kremsprøyte, lag et lite hull i toppen av bollen, dytt sprøytespissen nedi og klem til. ← Men da blir ikke bolla like saftig og god, synes jeg Er akkurat som om vaniljefyllet inni "smelter" ut i resten av bolla og gjør den skikkelig saftig. Åh, nå fikk jeg lyst på boller
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Det går kjempefint å sprøyte kremen inn i bollene før steking og det går bra å fryse bollene med krem inni.
moka Skrevet 3. mars 2006 #12 Skrevet 3. mars 2006 (endret) Det går kjempefint å sprøyte kremen inn i bollene før steking og det går bra å fryse bollene med krem inni. ← det går fint å fryse bollen med kremen inni. jobber selv på bakeri og der får vi frosne wienerbrød og skolebrød med krem Endret 3. mars 2006 av moka
Gjest LoisLane Skrevet 3. mars 2006 #13 Skrevet 3. mars 2006 Jeg bakte det for første gang på søndag! Denne metoden ble helt perfekt: Skjevlet ut hele deigen, og skar i firkanter på ca 9cmx9cm. La en skje med vaniljekrem på midten av hver firkant. Så samlet jeg kantene, og passet på at det ble tett. (dette var overraskende enkelt, ble de peneste bollene jeg noengang har lagd!) Så la jeg dem på brett med "skjøten" ned. Tror jeg skal teste denne metoden medfylte horn neste gang. Istedet for å lage horn liksom! lettere å få det tett. ← Sånn gjør jeg det også.
Lassie Skrevet 4. mars 2006 #14 Skrevet 4. mars 2006 nam, dette hørtes godt ut!! Er det noen som vil lage boller til meg i dag?
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #15 Skrevet 4. mars 2006 Baker dere ut bollene og hever dem før dere har krem i?
Gjest Chrizzy Skrevet 4. mars 2006 #16 Skrevet 4. mars 2006 Jeg har akkurat laget, de står å blir kalde nu. Gjorde det på den måten at jeg kjevlet ut og hadde krem i midten, så la jeg de med skøtet ned. Lot de først forheve, så hadde jeg kremmen oppi og lot de etterheve. Men jeg vet ikke om det er riktig. De ser i alle fall veldig fine ut
-Fisken- Skrevet 4. mars 2006 #17 Skrevet 4. mars 2006 Baker dere ut bollene og hever dem før dere har krem i? ← Jeg har i fyllet før de etterheves.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #18 Skrevet 4. mars 2006 Laget sånne i dag og de ble knallgode. Fyllte noen med vaniljekrem og noen med bringebærsyltetøy.
Theka Skrevet 4. mars 2006 #19 Skrevet 4. mars 2006 Nam, jeg og vil ha. Noen som har en god bolleoppskrift til meg? Send på PM hvis dere er så snille da Lager dere vaniljekremen selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå