Gå til innhold

Samvær med voldig far

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnevernet kan ikke stoppe samvær, men du kan stoppe samvær selv, med støtte fra barnevernet.

likevel kommer det an på hva bakgrunnen for tilsynet er. Er det en rettskjennelse, så er det vanskeligere. er situasjonen evt annerledes etter rettskjennelsen?

husk å gjøre alt i samråd med barneverntjenesten. Be de dokumentere regresjonen ditt barn utviser i fht retraumatisering, og be om en uttalelse som spesifikt omhandler stopp i samvær dersom de mener samværet er uheldig for barnets utvikling og tilknytning. 

Har du dette i orden når du går til samværsstopp, så kan det hende at samværsstoppet blir godtatt av motparten, evt at saken kan løses i retts forberedende møter og at du slipper å ta saken til tingretten. 

Anonymkode: f503a...5de

Jeg som skrev dette.

om du kommer med tilleggsopplysninger, så er det enklere å gi deg mer konkrete råd.

Hvem er barnet voldelig mot? Hva er omfanget av volden?

Er far dømt? Er han evt anmeldt? Hva er status?

Hvorfor er samværet organisert med tilsyn? (Hjelpetiltak, rettskjennelse eller annet?)

Hvem fører tilsyn?

Anonymkode: f503a...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er far voldelig mot BARNET?

Jeg hadde aldri sendt min 2,5 åring på samvær med en far om han var voldelig. Herregud. Hva mener du egentlig TS?

Anonymkode: 61c88...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er far voldelig mot BARNET?

Jeg hadde aldri sendt min 2,5 åring på samvær med en far om han var voldelig. Herregud. Hva mener du egentlig TS?

Anonymkode: 61c88...8e5

Om du leser nøye, så skrev jeg med tilsyn dvs en tilsynsfører er tilstede.

Anonymkode: 88960...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skrev at det er samvær med tilsyn ja. Men du sier ikke noe som hvem som står for tilsynet. Der er også forskjellige typer tilsyn ved samvør. Du skriver også at bv og politi er involvert. Men ikke noen detaljer rundt dette.

Er det dokumentert at far er/var voldelig mot barnet? Er far dømt for dette? Det må også dokumenteres hvordan barnet reagerer ved samværet hos far. Hva skriver barnevernet? Husk at hva bv sier til deg og hva de skriver ned i sine dokumenter kan være temmelig forskjellig. Derfor bør du ta opptak hver gang i du er i kontakt med de. Dette har du lov til da du er en del av samtalen.

Jeg håper du fører logg, det er ekstremt viktig at du fører så mye detaljer som er så objektive som mulige også. Du vil aldri klare å huske detaljene. Dette er en sak som kan pågå i mange mange år.

Anonymkode: 66309...022

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir svært lite info, ts. 

Hvis det er far som er voldelig mot barnet hadde jeg aldri latt han ha samvær. Om jeg så skulle tømme landet med barnet, så hadde jeg gjort det.

Hva sier sakkyndig om samværene? Har du også mulighet til å være tilstede under samværene?

Du må nesten komme med noen flere opplysninger.

Anonymkode: 5982a...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mulighet til å holde igjen samvær om du mener det er til skade for barnet. Men i din situasjon ville jeg snakket med barnevernet først. Lagt frem min bekymring og hørt hva de tenker, om de kan støtte at du evt. holder igjen samvær. Greit med dialog i forkant....så det ikke blir misforståelser og bråk etterpå.

Anonymkode: fdb09...f6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du gir svært lite info, ts. 

Hvis det er far som er voldelig mot barnet hadde jeg aldri latt han ha samvær. Om jeg så skulle tømme landet med barnet, så hadde jeg gjort det.

Hva sier sakkyndig om samværene? Har du også mulighet til å være tilstede under samværene?

Du må nesten komme med noen flere opplysninger.

Anonymkode: 5982a...74e

Dette er dessverre veldig vanlig. Foreldres rett til samvær med egne barn er bare forsterket etter alle dommene i Strasbourg. Gode intensjoner, men får av og til forferdelige konsekvenser. Det er ikke alle foreldre som burde ha samvær med ungene sine. 

Anonymkode: fdb09...f6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BV kan ikke stanse samværet, de kan råde deg til å ikke sende barnet til samvær, men for BV å stanse samværet må de evt gå til omsorgsoverdragelse som også vil føre til at du som mor får samvær, det du kan gjøre er å be BV vitne i en evt rettssak om full omsorg for egen del. 

Anonymkode: 04c73...eeb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (3 timer siden):

Er ikke faren voldelig? Hvordan i det hele tatt er det mulig å ha samvær med barnet,når man er voldelig? Og TS vet om det? Hvorfor er det ingen som griper inn? Politiet? Barnevernet? Barnehagen? TS?

Tror det er ganske vanlig. Jeg hadde selv samvær med min voldelige far hele barndommen. Argumentet var at han aldri hadde vært voldelig mot meg, så da gikk det bra🙄

Anonymkode: c0534...107

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det er ikke et forsøk på samværssabotasje du forsøker?

Anonymkode: 67500...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror det er ganske vanlig. Jeg hadde selv samvær med min voldelige far hele barndommen. Argumentet var at han aldri hadde vært voldelig mot meg, så da gikk det bra🙄

Anonymkode: c0534...107

Det er jo helt sykt. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en liten gutt på 2,5 år som har samvær med far en gang i uken med tilsyn.

Han får store reaksjoner før og etter samvær i følge bv og bhg + meg.

Hvor lenge kan de opprettholde samvær på denne måten? Opplever det som at sønnen min blir retraumatisert hver uke.  Jeg føler jeg må oppfordre han til å gå på samvær, når han tydelig ikke vil.

De gangene far ikke møtte opp merket jeg forbedring hos ham.

Synes det er vanskelig å forholde meg til ... Vil barnevernet eventuelt kunne stoppe samvær?

Samvær med tilsyn her i 10 år ( altså far). Det skal ikke være tvang?!? Her fikk barna velge helt selv om de ville på tilsyn samværet eller ikke.

Anonymkode: 59ce0...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor fikk du barn med en sånn mann??

Anonymkode: 4e50b...0ad

Genuint nysgjerrig; hva slags svar/respons forventer du på et slikt spørsmål?

Anonymkode: 77cdf...0c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...