AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #1 Del Skrevet 24. november 2024 Har en liten gutt på 2,5 år som har samvær med far en gang i uken med tilsyn. Han får store reaksjoner før og etter samvær i følge bv og bhg + meg. Hvor lenge kan de opprettholde samvær på denne måten? Opplever det som at sønnen min blir retraumatisert hver uke. Jeg føler jeg må oppfordre han til å gå på samvær, når han tydelig ikke vil. De gangene far ikke møtte opp merket jeg forbedring hos ham. Synes det er vanskelig å forholde meg til ... Vil barnevernet eventuelt kunne stoppe samvær? Anonymkode: 88960...d1b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #2 Del Skrevet 24. november 2024 Så leit å høre 💔 Synes det er så trist at slike samvær skal pushes gjennom, at foreldrenes rettigheter trumfer barnets beste. Hvis både du, barnevernet og bhg merker guttens reaksjoner, vil jeg tro at barnevernet vil avslutte flere forsøk på samvær. Men far kan jo fortsatt fremsette sak for retten, noe du også kan gjøre. Hva sier barnevernet om samværene? Har du en grei dialog med dem? Anonymkode: 77cdf...0c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #3 Del Skrevet 24. november 2024 Barneverntjenesten har ikke hjemmel til å stoppe samværene. Dersom foreldrene ikke blir enig er det tingrett / lagmannsrett som må bestemme. Anonymkode: acd02...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #4 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barneverntjenesten har ikke hjemmel til å stoppe samværene. Dersom foreldrene ikke blir enig er det tingrett / lagmannsrett som må bestemme. Anonymkode: acd02...f43 Men de har hjemmel til å redusere samvær? Anonymkode: 88960...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #5 Del Skrevet 24. november 2024 Barnevernet kan ikke stoppe samvær, men du kan stoppe samvær selv, med støtte fra barnevernet. likevel kommer det an på hva bakgrunnen for tilsynet er. Er det en rettskjennelse, så er det vanskeligere. er situasjonen evt annerledes etter rettskjennelsen? husk å gjøre alt i samråd med barneverntjenesten. Be de dokumentere regresjonen ditt barn utviser i fht retraumatisering, og be om en uttalelse som spesifikt omhandler stopp i samvær dersom de mener samværet er uheldig for barnets utvikling og tilknytning. Har du dette i orden når du går til samværsstopp, så kan det hende at samværsstoppet blir godtatt av motparten, evt at saken kan løses i retts forberedende møter og at du slipper å ta saken til tingretten. Anonymkode: f503a...5de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #6 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de har hjemmel til å redusere samvær? Anonymkode: 88960...d1b Nei. Det er kun privat avtale eller retten som kan avgjøre samvær. Anonymkode: f503a...5de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #7 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men de har hjemmel til å redusere samvær? Anonymkode: 88960...d1b Nei. Samvær er etter Lov om barn og foreldre, ikke barnevernsloven. Barnevernet kan anbefale samværsomfang, men kan ikke bestemme Anonymkode: acd02...f43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 24. november 2024 #8 Del Skrevet 24. november 2024 Er ikke faren voldelig? Hvordan i det hele tatt er det mulig å ha samvær med barnet,når man er voldelig? Og TS vet om det? Hvorfor er det ingen som griper inn? Politiet? Barnevernet? Barnehagen? TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #9 Del Skrevet 24. november 2024 Rosa Gnom skrev (5 minutter siden): Er ikke faren voldelig? Hvordan i det hele tatt er det mulig å ha samvær med barnet,når man er voldelig? Og TS vet om det? Hvorfor er det ingen som griper inn? Politiet? Barnevernet? Barnehagen? TS? Politiet og bv er i bildet Anonymkode: 88960...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 24. november 2024 #10 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Politiet og bv er i bildet Anonymkode: 88960...d1b Uff, herregud for en fæl situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #11 Del Skrevet 24. november 2024 Rosa Gnom skrev (2 minutter siden): Uff, herregud for en fæl situasjon. Tror ikke dette er uvanlig Anonymkode: 88960...d1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 24. november 2024 #12 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke dette er uvanlig Anonymkode: 88960...d1b Kanskje ikke. Ikke normalt eller akseptabelt i min verden ialefall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #13 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har en liten gutt på 2,5 år som har samvær med far en gang i uken med tilsyn. Han får store reaksjoner før og etter samvær i følge bv og bhg + meg. Hvor lenge kan de opprettholde samvær på denne måten? Opplever det som at sønnen min blir retraumatisert hver uke. Jeg føler jeg må oppfordre han til å gå på samvær, når han tydelig ikke vil. De gangene far ikke møtte opp merket jeg forbedring hos ham. Synes det er vanskelig å forholde meg til ... Vil barnevernet eventuelt kunne stoppe samvær? Anonymkode: 88960...d1b Nå baserer jeg svaret mitt på tittelen. Er far voldelig mot barnet så trenger du ikke barneverntjenesten for å stoppe samvær. Du har din fulle rett å holde tilbake om er redd for sikkerheten til barnet. Protesterer han får han gå til sak. Anonymkode: 20965...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WhiteRabbit Skrevet 24. november 2024 #14 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Barnevernet kan ikke stoppe samvær, men du kan stoppe samvær selv, med støtte fra barnevernet. likevel kommer det an på hva bakgrunnen for tilsynet er. Er det en rettskjennelse, så er det vanskeligere. er situasjonen evt annerledes etter rettskjennelsen? husk å gjøre alt i samråd med barneverntjenesten. Be de dokumentere regresjonen ditt barn utviser i fht retraumatisering, og be om en uttalelse som spesifikt omhandler stopp i samvær dersom de mener samværet er uheldig for barnets utvikling og tilknytning. Har du dette i orden når du går til samværsstopp, så kan det hende at samværsstoppet blir godtatt av motparten, evt at saken kan løses i retts forberedende møter og at du slipper å ta saken til tingretten. Anonymkode: f503a...5de Dette er et et veldig riktig og informativt svar på din vanskelige situasjon, TS, ta til deg dette. Masse lykke til til deg og gutten din. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #15 Del Skrevet 24. november 2024 Grusomt at det er lov... Vet om en sak der far er dømt pedofil og han får fremdeles ha samvær med datteren sin på 3 år.. Anonymkode: 35345...922 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #16 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå baserer jeg svaret mitt på tittelen. Er far voldelig mot barnet så trenger du ikke barneverntjenesten for å stoppe samvær. Du har din fulle rett å holde tilbake om er redd for sikkerheten til barnet. Protesterer han får han gå til sak. Anonymkode: 20965...b00 Det står i barneloven: § 43.Omfanget av samværet mv. Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær. Spørs om ikke det beste er at ts kontakter advokat, stopper samværet og tar saken til retten selv. Man kan ikke bare stoppe samværet selv og ikke ta det til retten. TS skriver at både bv og politi er involvert. Men er det dokumentert at far har utøvet vold mot barnet? Er far dømt? For dette er (dessverre) vesentlig. Men uansett, kontakt en advokat asap som er god på dette! Anonymkode: 66309...022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #17 Del Skrevet 24. november 2024 De? Hvis du ikke er fratatt omsorgen for barnet, er det du som har ansvaret for å skjerme ham mot skadelige samvær. Anonymkode: 3be21...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #18 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De? Hvis du ikke er fratatt omsorgen for barnet, er det du som har ansvaret for å skjerme ham mot skadelige samvær. Anonymkode: 3be21...c55 Kontaktet barnevernet så fort jeg kom meg vekk fra han og ba om hjalp til å forholde meg til ham. Jeg nekter samvær Anonymkode: 88960...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #19 Del Skrevet 24. november 2024 Er far voldelig mot barnet? Speiler barnet mors innstilling til far? Anonymkode: 67500...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #20 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kontaktet barnevernet så fort jeg kom meg vekk fra han og ba om hjalp til å forholde meg til ham. Jeg nekter samvær Anonymkode: 88960...d1b Dette er regulert i barneloven, barnevernet håndhever barnevernlovens og kan bare tilby samvær somet frivillig hjelpetiltak. Du kan holde tilbake samvær og dere inngå i en rettsprosess. Det skal mye til å få dom på nullsamvær, men om du har flere eksterne vitner (barnevern, helsestasjon) som beskriver negative reaksjoner hos barnet selv på samvær med tilsyn vil det styrke din sak. Du må få deg advokat og bør drøfte den konkrete saken med denne før du gjør noe. Anonymkode: 3be21...c55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå