AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #1 Del Skrevet 24. november 2024 Hva er de "ti eller tjue bud" for hvordan en kvinne skal te seg om de vil fremme kvinners sak? Eventuelt bare pekepinn på hva er ideell kvinne oppførsel fra kvinnesakens synspunkt. Anonymkode: f302f...65f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #2 Del Skrevet 24. november 2024 Aj, den er vanskelig 😅 Lytte til kvinner, deg selv også. Du har jo også erfaringer. Kvinner er ulike og dermed heller ikke alltid enige. Derfor kan man selvfølgelig ikke være perfekt Det viktigste er å gå inn med nysgjerrighet, ikke med mistanke og forakt. Lytte til deres erfaringer uten å bagatellisere og relativisere. Hvis kvinner kjemper mot vold og voldtekt fra menn, så er det dummeste man kan gjøre å bli rent ned av eget instinkt til å si: Men kvinner voldtar også, menn blir også utsatt for voldtekt og menn er mer utsatt for vold fra menn enn det kvinner er. Kvinner er uenige. Mange kvinner vil fjerne prostitusjon, fremhever prostituertes vanskelige bakgrunn, og prostituerte kjemper samtidig for regulerte arbeidsforhold. Når noen vil det skal være ulovlig og andre at det skal være lovlig og under statlig regulering, blir det debatt. Og begge de gruppene kan feks gå i et kvinnetog. Man må både svelge kameler og tørre å gå i konfrontasjoner. Å vise solidaritet er trening. Det er gøy, spør du meg. Jeg spør meg jo selv om dette i menns saker, som jeg ikke er trent i. Du må være beredt på å feile, få korreks, kanskje litt kjeft, både utakknemlighet og takknemlighet, på å miste hodet litt, på å finne det igjen, og finne en empatisk og autentisk rolle du kan stå for. Det er ikke noe man nødvendigvis har i begynnelsen. Er du kvinne? Hvor kommer du selv fra? Vil du melde deg på kvinnesaker? Snakke om det? Hva tenker du fra før, hva bryr du deg om, hvilke erfaringer har du selv, som du tenker kvinner har mer av, som menn også kan ha, men som kvinner kan ha i større grad? Beklager. Det ble mye. Anonymkode: 00276...4c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #3 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 13.09): Aj, den er vanskelig 😅 Lytte til kvinner, deg selv også. Du har jo også erfaringer. Kvinner er ulike og dermed heller ikke alltid enige. Derfor kan man selvfølgelig ikke være perfekt Det viktigste er å gå inn med nysgjerrighet, ikke med mistanke og forakt. Lytte til deres erfaringer uten å bagatellisere og relativisere. Hvis kvinner kjemper mot vold og voldtekt fra menn, så er det dummeste man kan gjøre å bli rent ned av eget instinkt til å si: Men kvinner voldtar også, menn blir også utsatt for voldtekt og menn er mer utsatt for vold fra menn enn det kvinner er. Kvinner er uenige. Mange kvinner vil fjerne prostitusjon, fremhever prostituertes vanskelige bakgrunn, og prostituerte kjemper samtidig for regulerte arbeidsforhold. Når noen vil det skal være ulovlig og andre at det skal være lovlig og under statlig regulering, blir det debatt. Og begge de gruppene kan feks gå i et kvinnetog. Man må både svelge kameler og tørre å gå i konfrontasjoner. Å vise solidaritet er trening. Det er gøy, spør du meg. Jeg spør meg jo selv om dette i menns saker, som jeg ikke er trent i. Du må være beredt på å feile, få korreks, kanskje litt kjeft, både utakknemlighet og takknemlighet, på å miste hodet litt, på å finne det igjen, og finne en empatisk og autentisk rolle du kan stå for. Det er ikke noe man nødvendigvis har i begynnelsen. Er du kvinne? Hvor kommer du selv fra? Vil du melde deg på kvinnesaker? Snakke om det? Hva tenker du fra før, hva bryr du deg om, hvilke erfaringer har du selv, som du tenker kvinner har mer av, som menn også kan ha, men som kvinner kan ha i større grad? Beklager. Det ble mye. Anonymkode: 00276...4c3 Ja, det er ikke nødvendigvis et lett spørsmål å svare på. Hva skal kvinnene stå for i dag? Hvilke kamper er de viktigste. Jeg tenker menneskehandel er en viktig kamp. Men hvordan bør en kvinne som står for kvinners rettigheter være, hvilke rettigheter skal man stå for? Hvilke moralske verdier skal man støtte? Hva er riktig måte å leve på? Kvinner har i fortiden levd, og fortsatt lever enkelte steder i omtrent slave lignende forhold. Menn utøver kontroll på ulike machiavelliske måter. Beskytte kvinner i vanskelige situasjoner er noe det bør være høyere fokus på. Anonymkode: f302f...65f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå