Gå til innhold

Hvor lenge varer ring of fire?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La aldri merke til noe "ring of fire", var ganske vondt når den ene muskelen røk, men ikke på langt nær så vondt som riene før utdrivelsesfasen.

Anonymkode: b8855...d53

Muskelen røk!! Leget den etterpå? Eller ble det en permanent skade?

Anonymkode: 21313...8e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig individuelt som en ser av svarene her også. Jeg har ikke opplevd det under mine to fødsler, og er blant dem som opplevde utdrinvingsfasen som en lettelse. Da jordmoren sa at det var en del å sy første gang, trodde jeg oppriktig at hun tullet, for jeg ville ha kjent det dersom jeg hadde revnet noe. Jeg vet ikke om det var fordi kroppen var så full av adrenalin eller noe sånt. 

Anonymkode: f08ff...f1d

Skrevet

Har aldri opplevd noe ring of fire under noen av mine fødsler. Å presse ut babyene var ikke vondt i "høna" , men det føltes liksom umulig helt til ungen plutselig var ute. Kunne ikke kjenne noe annet enn at jeg trodde at analen gikk til helvete. Men den gjorde ikke det. Har født ganske små barn, og ingen hadde gedigne hoder. Den største veide 3310. Har kun presset i 10-15 minutter også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Muskelen røk!! Leget den etterpå? Eller ble det en permanent skade?

Permanent skade ja, ikke så uvanlig at deler av levator ryker. For en del leges den i løpet av det første året.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Her var det kanskje 30-60 sekunder. Trykket en gang, fikk beskjed om å slutte å presse (det var det vanskelige, ville bare fortsette å trykke), måtte vente litt, trykket en gang til så var hun ute :) husker ikke første, der brukte de sugekopp og det var så mye som skjedde men akkurat den fasen hvor hodet står ut av åpningen varer jo ikke særlig lenge :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 12.31):

Ett minutt? Mer? Mindre? Må bare forberede meg på denne delen

Har født før men da ble det vakuum på slutten 

Anonymkode: b3c27...1db

Jeg husker det som veldig kortvarig. Men du kan be om pudendalblokkade. Det er en lokalbedøvelse som settess i underlivet ditt før du skal presse. 

Anonymkode: 840cd...134

Skrevet

Jeg husker det ikke som vondt, mer som en følelse av at noe pressa veldig. Som en veldig stor bæsj helt i åpningen, på en måte 😅 det varte uansett veldig kort tid, noen sekunder. Pressfasen var for meg det som gjorde minst vondt, men det var utrolig slitsomt.

Anonymkode: e4a70...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Permanent skade ja, ikke så uvanlig at deler av levator ryker. For en del leges den i løpet av det første året.

Kan jeg spørre hvordan du fant ut av at dette hadde skjedd?

Anonymkode: 32dcf...167

Skrevet

Jeg fikk noe bedøvelse der nede, så pressingen var bare veldig tung (stor baby). Etter så mange timer med smerte var dette en lettelse. Jeg tror jordmødrene gjorde det de kunne for at jeg skulle holde ut, for jeg var i ferd med å gå tom for krefter.

Fødselen gikk egentlig ganske bra, til tross for stor baby som ikke snudde seg riktig. Jeg fikk bare en liten rift.

Anonymkode: 47e5a...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan du fant ut av at dette hadde skjedd?

Anonymkode: 32dcf...167

Merket symptomer og fikk sjekket noen år senere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 12.46):

Kan ikke huske jeg hadde ring of fire i det hele tatt. Syns utdrivelsen var en lek sammenlignet med åpningsriene 😅 Husker ikke den delen som vond, bare veldig slitsom.

Anonymkode: 633a4...8af

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 12.51):

Synest at åpningsriene var mye mer smertefullt enn utdrivelsen, slik som det blir skrevet ovenfor her. Har alltid tenkt og trodd at å presse ut en baby skulle vere den mest grusomme smerten jeg kom til å kjenne, men neida, riene til 10cm åpning var det værste her🙈

Anonymkode: 90023...087

Helt motsatt her, ganske fascinerende hvor forskjellige vi er, og opplever ting! 

Skrevet

Jeg hadde egentlig aldri noen "ring of fire" i noen av mine to fødsler. 

Hadde gruet meg helt sykt til det, men altså, jeg merket ikke at hodet sto i åpningen engang før jordmor spurte om jeg ville se. Husker at det var litt surrealistisk, jeg lo og klappet håret til babyen som stakk halvvegs ut av hufsa.. Det var vel det minst smertefulle ved hele fødselen. 

Anonymkode: 65dc2...fb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Merket symptomer og fikk sjekket noen år senere. 

Hva slags symptomer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva slags symptomer?

Det var litt diffuse symptomer, men jeg kjente at det var ikke som før. 

Skrevet

Førstemann tok en evighet å presse ut. Andremann kom på to pressrier. Så det er en fordel å ha født før. Jeg syns ikke det gjorde vondt. Det var bare veldig rart/ekkelt for det sprengte så sykt på

Anonymkode: 30f21...885

Skrevet

Ring of fire varer i underkant av ett minutt. Det et når hodet står på sitt bredeste og tøyer, så på neste rie så kommer som regel hodet ut mens jordmor holder igjen så hodet ikke kommer for raskt.

Anonymkode: e2887...92d

Skrevet

Jeg ble klipt. Har det noe å si? 

Følte at jeg ble tøyd maks da hodet lå å ventet til neste rie, men da var det jo allerede laget rom.. 

Om jeg husker riktig så syntes jeg riene etter 9 cm var verst, så pressigen, så da ring of fire. På det tidspunktet vil du bare ha babyen ut. 

Anonymkode: f4c68...0b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det var litt diffuse symptomer, men jeg kjente at det var ikke som før. 

Hvordan da? (Beklager gravingen, bare frykter at jeg selv har en levatoskade.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...