Gå til innhold

Hva gjør man om man krasjer med bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Steg for steg kan noen forklare. 

1. Du krasjer for deg selv. Det er glatt og du kjører inn i autovernet. Bilen blir litt skadd, men den er kjørbar fortsatt

2. Det er glatt og du havner over i motsatt side og krasjer inn i en annen bil i 50km. Det blir ikke så store skader og ingen er skadet. 

3. Det er glatt og du havber i motsatt side og krasjer i en annen bil. Det blir større skader på bilene og personskade. 

Anonymkode: e4299...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Kjør hjem ring forsikringa og meldt fra om autovern er skadet eller du har kasko.

2. Politiet blir kanskje innblandet for å etterforske (ligende har skjedd her).  Greit å sjekke med legevakt at dere er ok.

3. Politiet og ambulanse 

Anonymkode: 4725e...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Kjør hjem ring forsikringa og meldt fra om autovern er skadet eller du har kasko.

2. Politiet blir kanskje innblandet for å etterforske (ligende har skjedd her).  Greit å sjekke med legevakt at dere er ok.

3. Politiet og ambulanse 

Anonymkode: 4725e...ab7

Ok takk, men tenkte også på hvordan man gjør med sånn skademelding? Altså etter man har krasjet i en annen bil såvidt i 40km skal man bare kjøre videre og stoppe nærmeste parkeringsplass og vente på at den andre bilen kjører etter og så står man der med skjemaet og fyller ut? Er folk ofte sinna og hoier og veiver med armene og deler ut skyld når sånt skjer? 

Anonymkode: e4299...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Bestiller bergingsbil, fyller ut skademelding og informerer politiet? Du har jo tross alt gjort skade på autovernet, så du kan ikke bare dra derifra. Om du kan, flytt bilen til et trygt sted, set om nødvendig på varsellysene, tar på deg refleksvekst og setter opp trekantskiltet slik at det er oversiktlig for neste bil om du står vanskelig til, er det en sving, må den settes før svingen.

2. Her må nok politiet og evt. ambulanse bli involvert og komme til stedet, skademelding fylles ut og bergingsbil bestilles. Sjekke først at det går bra med alle, ha på varsellysene, reflekssvekst og sette ut trekantskiltet, men utifra hvordan ting har skjedd om det kommer andre til stedet så kan det hende de hjelper til med å sette ut skilt osv.

3. Kommer an på, første bud er å komme seg ut av bilen om du ikke er fastklemt i tilfelle den vil starte å brenne, få tak i nødetater, avhengig av skadeomfanget ditt så se til de andre i andre bilen. Forhåpentligvis kommer nødetater fort og andre som kan hjelpe til med alt det som er nevnt over, så her må jo situasjonen vurderes. 

Anonymkode: e4075...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok takk, men tenkte også på hvordan man gjør med sånn skademelding? Altså etter man har krasjet i en annen bil såvidt i 40km skal man bare kjøre videre og stoppe nærmeste parkeringsplass og vente på at den andre bilen kjører etter og så står man der med skjemaet og fyller ut? Er folk ofte sinna og hoier og veiver med armene og deler ut skyld når sånt skjer? 

Anonymkode: e4299...3bd

Skademelding bør vel fylles ut der og da? Her kan jo bevismateriale som bilder være vesentlig når forsikring skal vurdere saken.

Anonymkode: e4075...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skademelding bør vel fylles ut der og da? Her kan jo bevismateriale som bilder være vesentlig når forsikring skal vurdere saken.

Anonymkode: e4075...45b

Er vel derfor jeg tenker at politiet bør involveres her, fordi de er ein nøytral part i når skademelding skal fylles ut.

Anonymkode: e4075...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Kjører videre. Tar sannsynligvis bare regningen selv. Eller ringer forsikringsselskapet og gjør en beregning på om tap bonus lønner seg.

2. Kjører sammen til nærmeste trygge plass. Tar bilder. Registrerer skademelding. Sender inn til forsikringsselskap. Er ærlig, så har jeg skyld så signerer jeg på det. Hadde situasjonen vært motsatt ville jeg hoppet ut og tatt bilder på stedet også.

3. Setter på nødlys begge biler, flytter de ut av veibanen om det er forsvarlig. Sørger for at det ringes ambulanse, og at de også kontakter politi. Sikrer person som er skadet så godt det kan. Usikker hvordan det er med skademelding når politiet er involvert, det diskuterer jeg når de er der. 

Anonymkode: c78f9...405

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er vel derfor jeg tenker at politiet bør involveres her, fordi de er ein nøytral part i når skademelding skal fylles ut.

Anonymkode: e4075...45b

De skal ikke forstyrres når det ikke er personskade. Denne situasjonen har jeg vært i to-tre ganger. 

Anonymkode: c78f9...405

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: ta bilder for å dokumentere skader, før bilene flyttes. Ta bilder av motpartens skilt og gjerne av fører også, i tilfelle bileier prøver å nekte for kjøring senere. Ta bilder av hvordan bilene står kræsjet i hverandre, få gjerne med omgivelser dvs veiens beskaffenhet (er det snø, is, våt asfalt eller helt tørt).

Utenom det vil jeg si at kræsj i 50 km gir store skader. Husk at ikke alle skader vises, understellet på bilen kan ha blitt slått skjevt i sammenstøtet. 

Anonymkode: 78084...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle da jeg var i en større kollisjon, så ringte vi politiet som var på pletten straks etter, ambulanser kom også.  
Det ble ikke skrevet skademelding på stedet, men vi ble avhørt av politiet alle sjåfører unntatt hun som ble sendt med ambulansen, pluss passasjer som satt foran i min bil.

Bilen min virket kjørbar (politi godkjente at jeg kjørte videre) men jeg fant ut da jeg kom hjem at bakluka ikke lot seg åpne. Ringte forsikring og verksted som ba meg komme dagen etter, og da fikk bilen kjøreforbud.

Tok over to mndr før politiet hadde saken ferdig mht skyld etc - og da var det fordi verkstedet ba meg purre for at jeg skulle slippe å betale egenandel da bilen min endelig var ferdig reparert (det var helt klart ikke min skyld). 

Anonymkode: 78084...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde skadet min bil hadde du i hvert fall ikke sluppet fra stedet uten å signere på skademelding. Har blitt påkjørt før og da fått folk til å signere, eventuelt tatt lydopptak hvor de innrømme skyld. Har til og med fått høre av en noen dager senere at hun hadde snakket med advokat, og fått beskjed om at hun "egentlig ikke burde ha signert på noe", selv om det var helt innlysende og åpenbart hennes skyld. Folk er noen jævla svin jevnt over

Anonymkode: ffc47...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i kollisjon hvor en havnet på sykehus hardt skadd. Det var sinnsykt glatt og bilen jeg kræsjet med kom over i min kjørebane. 

Andre bilister som kom til stedet ringte ambulanse og politi. Vedkommende ble kjørt på sykehus, jeg ble kjørt til legevakt.

Bilen min ble totalvraket og forsikringsselskapet ordnet opp i alt for meg. Snakket vel med de maks 2 ganger, resten tok de med politi og stedet hvor bilen min ble fraktet.

Ellers har jeg kollidert med en annen bil, også svinglatt. Skrev skademelding og kjørte hjem. Meldte saken til forsikringsselskap og fikk dekket reparasjon på min og den andre bilen mot å betale egenandel (4000 kroner). Var min skyld denne gangen.

Var vel maks 2 samtaler med forsikringsselskapet da også.

 

Endret av Eva-Lena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis du hadde skadet min bil hadde du i hvert fall ikke sluppet fra stedet uten å signere på skademelding. Har blitt påkjørt før og da fått folk til å signere, eventuelt tatt lydopptak hvor de innrømme skyld. Har til og med fått høre av en noen dager senere at hun hadde snakket med advokat, og fått beskjed om at hun "egentlig ikke burde ha signert på noe", selv om det var helt innlysende og åpenbart hennes skyld. Folk er noen jævla svin jevnt over

Anonymkode: ffc47...862

Om det er den minste tvil om skyld nekter jeg selvfølgelig å signere. 

Du må gjerne true og angripe, men da tror jeg du har en dårlig sak videre. 

Anonymkode: c78f9...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om det er den minste tvil om skyld nekter jeg selvfølgelig å signere. 

Du må gjerne true og angripe, men da tror jeg du har en dårlig sak videre. 

Anonymkode: c78f9...405

Er det sånn på skademeldingskjemaene at man må krysse av for om det er din eller den andre part sin skyld? Skal man liksom avgjøre det selv på stedet da? Det kan jo være litt grensetilfeller. 

Anonymkode: e4299...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må skrive under på at man er enig i info man gir (om biltype, eier, fører, skadested og tidspunkt, hvor på bilene det er skade) og tegningen man lager på skjemaet. 
Men nå kan vel alt leveres digitalt? 

Anonymkode: 78084...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble påkjørt bakfra en gang. Da kjørte vi begge til en busslomme hvor vi fylte ut skademeldinger og så tok forsikringen av seg resten.

En annen gang ble vi påkjørt i en 80 sone. Da ble vi alle hentet av ambulanse og kjørt til legevakten. Bilberger tror jeg det var politiet som ringte. Bilen ble kondemnert, forsikringen tok seg av prosessen her.

Anonymkode: 3fc81...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Steg for steg kan noen forklare. 

1. Du krasjer for deg selv. Det er glatt og du kjører inn i autovernet. Bilen blir litt skadd, men den er kjørbar fortsatt

2. Det er glatt og du havner over i motsatt side og krasjer inn i en annen bil i 50km. Det blir ikke så store skader og ingen er skadet. 

3. Det er glatt og du havber i motsatt side og krasjer i en annen bil. Det blir større skader på bilene og personskade. 

Anonymkode: e4299...3bd

Du ringer politiet, og sier fra om hva som har skjedd. 
Deretter ringer du forsikringsselskapet. 
I gå var der en sak på tv2.no om å ringe bilberger når det er glatt og ikke kjøre videre og håpe på at du klarer det. 
Har og liggende en 5 kilos pose med salt i frunken om behovet melder seg. 

Anonymkode: ba5bc...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...