AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #41 Del Skrevet 26. november 2024 1. Autisme har en spekter, nå i senere åra er Asperger diagnosen fjernet og blir betegnet som autisme. 2. Tilrettelegging. 3. Miljø og hvordan de rundt deg klarer å tilrettelegge for deg fra barndommen. Anonymkode: 532d4...6a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #42 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 20.13): Det heter forøvrig ikke Asperger, barneautisme osv lenger, Anonymkode: 67023...6c2 Dette stemmer ikke med kildene jeg finner: »Diagnosenavnet Aspergers syndrom er i ferd med å fases ut. I ny versjon av diagnosesystemet ICD (International classification of diseases-11 ) er Aspergers syndrom ikke lenger en egen diagnose, men hører inn under autismespekterforstyrrelsene. I Norge brukes det fremdeles ICD-10, der Aspergers syndrom har en egen kode. Det er én av grunnene hvorfor diagnosenavnet fortsatt er mye brukt.» https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom (30. jan. 2024) Anonymkode: cb7a1...309 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #43 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ikke noe frekt ment, men hva er det som gjør at dere klarer å ha kjæreste og leve i et forhold, men ikke å danne eller ha vennskap? Anonymkode: b720d...b32 Min mann har adhd. Adhd’ere og autister er visst god match mellom nevrotypene. Vi forstår hverandre og gir masse rom for hverandres særheter. Han har veldig behov for stimuli og elsker dataspill, så når ungene er lagt synker han inn i sin verden sammen med kompisene sine. Jeg klager ikke for da har jeg behov for 0 stimuli og får ligge i fred på sofaen og hente meg inn. Høres kanskje trist ut, for vi lever litt hvert vårt liv under samme tak, men vi fungerer veldig godt sammen, ser hverandre og tar vare på hverandre. Hadde jeg ikke møtt han tilfeldig via via, ville jeg nok fremdeles vært singel på mine 30kvm der jeg trivdes ekstremt godt 😂 Anonymkode: a9373...1b2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #44 Del Skrevet 26. november 2024 Kassettspiller skrev (15 timer siden): Skjønner hva du mener, men det er spesifikke kriterier for å få diagnosen Asperger. Derfor er det slik at selv om alle med Asperger kan regnes som høytfungerende autister (avhengig av hvordan man definerer 'høytfungerende'), er ikke alle høytfungerende autister diagnostisert med Asperger. Det finnes flere situasjoner der det kan være viktig å skille mellom dem. Samtidig skal Asperger fjernes som en egen diagnose i ICD-11 og det blir spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis. Jeg har to voksne barn med austisme, men vi bruker den gamle benevnelsen , Asberger, rett og slett fordi mine barn fungerer bra i hverdagen, og de da føler for å bli oppfattet som de er. De har utdannelse og jobb, og det er mange rundt som ikke vet at de har diagnosene fordi de ikke trenger å publisere det pga god fungering i arbeidslivet . Jeg forstår de som har behov for å skille litt mellom de som er veldig preget og til de som fungerer bra pga god oppfølging og støtte gjennom oppveksten. Denne utviklingsforstyrrelsen kommer i mere balanse mot voksen alder hvis en får hjelp og god støtte underveis. Det er vår erfaring iallefall Anonymkode: 91502...0c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #45 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det skrives Asperger med P, ikke B. Til de som hevder man ikke bruker Asperger syndrom som betegnelse lenger, det er feil. Min sønn fikk diagnosen i 2022, og psykologen og de andre ekspertene på dette, brukte hele veien betegnelsen Asperger. Det står også i dokumentene, i tester han gjennomgikk og overalt. Det er en så innarbeidet betegnelse og diagnose, at det tviler jeg på at de blir å kvitte seg med med det første. Det vil ta tid, selv om noen et sted i systemet har bestemt at man skal gå bort fra det. Anonymkode: 0f4cc...ac9 Asberger/ Asperger … det har med måten en uttaler det, og derfor dukker Asberger opp hos meg og min skrivekontroll😃 Anonymkode: 91502...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #46 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har to voksne barn med austisme, men vi bruker den gamle benevnelsen , Asberger, rett og slett fordi mine barn fungerer bra i hverdagen, og de da føler for å bli oppfattet som de er. De har utdannelse og jobb, og det er mange rundt som ikke vet at de har diagnosene fordi de ikke trenger å publisere det pga god fungering i arbeidslivet . Jeg forstår de som har behov for å skille litt mellom de som er veldig preget og til de som fungerer bra pga god oppfølging og støtte gjennom oppveksten. Denne utviklingsforstyrrelsen kommer i mere balanse mot voksen alder hvis en får hjelp og god støtte underveis. Det er vår erfaring iallefall Anonymkode: 91502...0c7 Angående bruken av ordet asperger. Deler av grunnen til at mange ikke liker ordet asperger er fordi man ikke ønsker å bli forbundet med Hans Asperger som var med på å avlive barn med blant annet autisme-diagnosen. Anonymkode: 79b0a...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #47 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke noe frekt ment, men hva er det som gjør at dere klarer å ha kjæreste og leve i et forhold, men ikke å danne eller ha vennskap? Anonymkode: b720d...b32 Jeg har hatt nøyaktig én kjæreste i hele mitt 43-årige liv. Han traff jeg da jeg var 33. Jeg har aldri vært i nærheten av å ha noen annen kjæreste engang. Så på 43 år har jeg altså truffet én person jeg har klikket med.... Det er mange autister som sliter mer med vennskap enn med å ha en fast partner. Det er helt andre "rammer" for et parforhold. En vanlig utfordring blant autister er å holde på vennskap. Det å klare å ta initiativ, klare å møte opp til avtaler, klare å lese de uskrevne sosiale kodene, osv. Jeg trengte ikke "ta initiativ" med mannen, det var han som tok alt initiativet, og nå bor vi jo sammen, så da trenger vi ikke akkurat lage avtaler og sånt for å henge sammen. Anonymkode: 24fd8...c34 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #48 Del Skrevet 26. november 2024 Samme årsak som at vanlige folk blir vellykket mens andre ikke fungerer i det hele tatt. Anonymkode: 7a8e2...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #49 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ville bare legge til en kommentar om Asberger og autisme. Jeg oppfatter at en kan bruke Asberger om de som har høytfungerende autisme. Siden spekteret er stort og noen er veldig preget av diagnosen så er det lettere å skille og forklare om hvor en ligger på skalaen ved å bruke Asberger ( synes jeg da) Anonymkode: 91502...0c7 Dette stemmer ikke. Man bruker forøvrig ikke begrepene "Høytfungerende" og "lavtfungerende". Det er "høyt/lavt hjelpebehov" som brukes. I Norge brukes Asperger-diagnosen fremdeles. I blant annet USA bruker den ikke lenger, der gir man kun diagnosen autisme, men med tre ulike nivå - som da er hjelpebehov, IKKE høytfungerende/lavtfungerende. Det som hovedsaklig skiller mellom å få en autisme-diagnose og en asperger-diagnose, går mye på språket. Om man hadde forsinket språkutvikling som barn, får man som regel autisme-diagnose, mens om man var hyper-verbal, hadde tidlig og uvanlig godt språk, så får man diagnosen Asperger. Anonymkode: 24fd8...c34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #50 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Asberger/ Asperger … det har med måten en uttaler det, og derfor dukker Asberger opp hos meg og min skrivekontroll😃 Anonymkode: 91502...0c7 100% feil. Diagnosen har navnet sitt etter Hans Asperger, det blir litt det samme som å bestemme seg for å kalle Huntingtons for Humpingtons. Anonymkode: a9373...1b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #51 Del Skrevet 26. november 2024 Fordi de har forskjellige styrker og svakheter (og grader av de) Alle styrker er ikke like fordelaktige i arbeidslivet. Alle svakheter er ikke like hindrende i arbeidslivet. Så det spørs hva du har og hva arbeidslivet etterspør i din tid og sted. Generelt er sosiale krav økt veldig i arbeidslivet som gjør at aspergere generellt sliter veldig med jobb i Norge Samme problem for en del andre grupper forøvrig, særlig folk med mest evne for ufaglærte jobber har det tøft i Norge for tiden. Anonymkode: 5c40e...bc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #52 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 1. Autisme har en spekter, nå i senere åra er Asperger diagnosen fjernet og blir betegnet som autisme. 2. Tilrettelegging. 3. Miljø og hvordan de rundt deg klarer å tilrettelegge for deg fra barndommen. Anonymkode: 532d4...6a6 1. Feil! Man bruker fortsatt ICD 10 i Norge og diagnoser derfra, inkl Asperger Anonymkode: fcc97...494 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #53 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 100% feil. Diagnosen har navnet sitt etter Hans Asperger, det blir litt det samme som å bestemme seg for å kalle Huntingtons for Humpingtons. Anonymkode: a9373...1b2 Har du et problem med hvordan jeg uttaler Asperger som Asberger ? Det er veldig liten forskjell på ordlyden? 😃 Anonymkode: 91502...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #54 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Angående bruken av ordet asperger. Deler av grunnen til at mange ikke liker ordet asperger er fordi man ikke ønsker å bli forbundet med Hans Asperger som var med på å avlive barn med blant annet autisme-diagnosen. Anonymkode: 79b0a...b76 Tror du at foreldre som er fullt opptatt med å hjelpe og støtte barnet sitt bryr seg om hvem Hans Asperger var? De har nok med seg selv og jobben de gjør Anonymkode: 91502...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #55 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har to voksne barn med austisme, men vi bruker den gamle benevnelsen , Asberger, rett og slett fordi mine barn fungerer bra i hverdagen, og de da føler for å bli oppfattet som de er. De har utdannelse og jobb, og det er mange rundt som ikke vet at de har diagnosene fordi de ikke trenger å publisere det pga god fungering i arbeidslivet . Jeg forstår de som har behov for å skille litt mellom de som er veldig preget og til de som fungerer bra pga god oppfølging og støtte gjennom oppveksten. Denne utviklingsforstyrrelsen kommer i mere balanse mot voksen alder hvis en får hjelp og god støtte underveis. Det er vår erfaring iallefall Anonymkode: 91502...0c7 Dette er så godt å lese! Mitt barn har akkurat fått diagnosen og første jeg leste var at 9 av 10 med Asperger ikke er i jobb. Anonymkode: 970f8...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #56 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du et problem med hvordan jeg uttaler Asperger som Asberger ? Det er veldig liten forskjell på ordlyden? 😃 Anonymkode: 91502...0c7 Uttale er en ting, skrive en annen. «Jeg heter Linn, ikke Pinn» Anonymkode: a9373...1b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #57 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du et problem med hvordan jeg uttaler Asperger som Asberger ? Det er veldig liten forskjell på ordlyden? 😃 Anonymkode: 91502...0c7 Typisk autisme å henge seg opp i små uvesentlige detaljer. Jeg med autisme gjør det selv også. Sitter å irriterer meg over sånne små uvesentlige detaljer i ukesvis. Eller små feil andre gjør. Alt skal være rett. Gjør du feil får man høre det. Anonymkode: b720d...b32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #58 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Typisk autisme å henge seg opp i små uvesentlige detaljer. Jeg med autisme gjør det selv også. Sitter å irriterer meg over sånne små uvesentlige detaljer i ukesvis. Eller små feil andre gjør. Alt skal være rett. Gjør du feil får man høre det. Anonymkode: b720d...b32 Og det skal man være oppmerksom på når man uttaler seg et sted hvor man vet at autister kan fange det opp Anonymkode: a9373...1b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #59 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er så godt å lese! Mitt barn har akkurat fått diagnosen og første jeg leste var at 9 av 10 med Asperger ikke er i jobb. Anonymkode: 970f8...7bf Tror det er lurt å huske på hvor ulikt autisme rammer. Så tror ikke man bør henge seg opp i statistikker, for de som er med i statistikken trenger ikke ligne på din unge. Når det er sagt så tror jeg det er viktig med god oppfølging av barnet og også etter barnet blir myndig. Har sett flere med autisme slite med å komme i jobb fordi de f.eks også sliter med sosial angst og derfor ikke tør å søke jobber. Er også mange som gjør det dårlig på studier fordi de sliter sosialt eller fordi de sliter fordi det er for høye krav til selvstendighet på studiet. Anonymkode: 79b0a...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #60 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 26.11.2024 den 20.06): Dette er så godt å lese! Mitt barn har akkurat fått diagnosen og første jeg leste var at 9 av 10 med Asperger ikke er i jobb. Anonymkode: 970f8...7bf Det refererer til en undergruppe av de med asperger, de med asperger som gikk til nav for hjelp fordi de IKKE klarte å få/beholde en jobb på egenhånd, endte 90% opp uføre etter noe tid. Så NAV har veldig lite de kan/vil bidra med for denne gruppen på jobbfronten. Men, det er også mange som klarer seg selv, og IKKE går til NAV, de telles da ikke med i den 90% statistikken, og den statistikken er derfor misvisende. Mulig du vil lese om levealder som også er mye misforståelser om https://forum.kvinneguiden.no/topic/1158234-gjennomsnittlig-levealder-for-autister-er-54-år/#comments Levealderen er noen år kortere enn for normale folk, men ikke 36 eller 54 eller andre ting folk misforstår statistikk/studier om. Anonymkode: 5c40e...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå