AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Jeg kjøpte en bruktbil for over et år siden fra bruktbilforhandler. Har vært fornøyd men oppdaget at stolpene som holder bakdøra oppe (gassdemperne sa de i butikken) er helt gjennomrustet på den øverste delen fordi det ligger vann der når man f.eks vasker bilen. Jeg tok det opp med dem jeg kjøptr bilen av da jeg lurte på om det er en feil utforming av bilen som gjør at det ruster lett der. De sa at nei, at alt som er spesifikt inni bilen skal ikke ruste men siden stolpene teknisk sett er utenfor gummiringen bak blir de ansett som utfor bilen ergo ingen feil fra bilprodusent. Jeg ble ikke informert om rusten da jeg kjøpte bilen i fjor sommer og jeg husker inne om det var der,men hadde jeg visst om det hadde jeg såklart krevd avslag. Antar at rust tar lang tid for å nå det stadiet. Legger ved bilder her for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Bilverkstedet sier jeg kan betale kun for delene 2000kr så gjør de jobben gratis. Jeg syns de burde ha oppgitt dette ved kjøp og dekke hele summen.Men er usikker på rettighetene mine. Garantier for kia er 7år på 150 000km og jeg er over det. Hva ville dere ha gjort om det var din bil? Anonymkode: 8266b...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Det virker helt klart som en feilkonstruksjon eller dårlig kvalitet. En seriøs bilprodusent burde tilbakekalt modellene med denne løsningen for å fikse det, du er sikkert ikke den eneste med problemet. Som eksempel rustet bagasjeromslåsen på min bil etter noen år fordi det kom fukt inn, og det var det tilbakekalling på. Men så er jo bilen utenfor garanti da, og da er vel importøren helt ferdig med den bilen. Tror ikke det er noe og hente, så syns det er en grei avtale at du betaler deler og de fikser gratis. Rusten var sikkert der når du kjøpte den, så du burde nok vært mer nøye med inspisering før du kjøpte også. Anonymkode: 4efaf...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Slapp av, de koster ikke så mye. Bare kjøp nye når tiden er inne for det. Anonymkode: b2637...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg kjøpte en bruktbil for over et år siden fra bruktbilforhandler. Har vært fornøyd men oppdaget at stolpene som holder bakdøra oppe (gassdemperne sa de i butikken) er helt gjennomrustet på den øverste delen fordi det ligger vann der når man f.eks vasker bilen. Jeg tok det opp med dem jeg kjøptr bilen av da jeg lurte på om det er en feil utforming av bilen som gjør at det ruster lett der. De sa at nei, at alt som er spesifikt inni bilen skal ikke ruste men siden stolpene teknisk sett er utenfor gummiringen bak blir de ansett som utfor bilen ergo ingen feil fra bilprodusent. Jeg ble ikke informert om rusten da jeg kjøpte bilen i fjor sommer og jeg husker inne om det var der,men hadde jeg visst om det hadde jeg såklart krevd avslag. Antar at rust tar lang tid for å nå det stadiet. Legger ved bilder her for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Bilverkstedet sier jeg kan betale kun for delene 2000kr så gjør de jobben gratis. Jeg syns de burde ha oppgitt dette ved kjøp og dekke hele summen.Men er usikker på rettighetene mine. Garantier for kia er 7år på 150 000km og jeg er over det. Hva ville dere ha gjort om det var din bil? Anonymkode: 8266b...372 Ikke verd å ta kampen mot verkstedet for småpenger, koster noen hundrelapper på biltema og tar 1 minutt å bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det virker helt klart som en feilkonstruksjon eller dårlig kvalitet. En seriøs bilprodusent burde tilbakekalt modellene med denne løsningen for å fikse det, du er sikkert ikke den eneste med problemet. Som eksempel rustet bagasjeromslåsen på min bil etter noen år fordi det kom fukt inn, og det var det tilbakekalling på. Men så er jo bilen utenfor garanti da, og da er vel importøren helt ferdig med den bilen. Tror ikke det er noe og hente, så syns det er en grei avtale at du betaler deler og de fikser gratis. Rusten var sikkert der når du kjøpte den, så du burde nok vært mer nøye med inspisering før du kjøpte også. Anonymkode: 4efaf...cb6 Takk for utfyllende svar. Ja jeg var nok uheldig og ikke så det ved kjøp,men er det ingen egen garanti eller kjøpslov som gjelder hos bruktforhandler? Ville du ha tatt tilbudet og byttet dem? Kjøpte bilen 2 timer fra der jeg bor så da må jeg ta en fridag eller halv dag på jobb for å få fikset det.... Bruktr nettopp 25 000 på å bytte bremser,service og diverse så svir jo såklart å bruke mer selv om jeg regnet med det når jeg kjøpte en bil fra 2018. Anonymkode: 8266b...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Tått skrev (2 minutter siden): Ikke verd å ta kampen mot verkstedet for småpenger, koster noen hundrelapper på biltema og tar 1 minutt å bytte. Er du sikker? Kan du sende meg lenke fra biltema og beskrivelse for hvordan jeg bytter? Jeg er helt blank på dette området. Anonymkode: 8266b...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #7 Del Skrevet 32 minutter siden Det var vanvittig dyrt, slike dempere koster vanligvis noen hundrelapper for et par og de er veldig enkle å bytte. På hver ende av demperen på den kula så er det vanligvis et klips som vippes opp med et lite skrujern, så er det bare å presse av demperen. Selv om det ikke er klips så er det samme fremgangsmåten. Men det er greit å være to personer slik at en kan holde opp bakluka. Legg inn reg.nr på bilen din her for å se op de har dempere. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/karosseri/ Anonymkode: 21635...cde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå