Gå til innhold

Hva må til for at du skal fortsette i skolen? (Lærere)

Hengebuksvinet

Anbefalte innlegg

Jeg elsker jobben, men opplever mer og mer at den er uforenlig med familielivet jeg ønsker. Og har fått tilbud om en kontorjobb, der jeg tjener nesten tilsvarende, men vil ha lite stress. (Litt reising i starten, for å ta kurs).

1. Noe må gjøres med kontaktlærerressursen. (Jeg jobber så mye gratis her, men klarer ikke å kutte ned mer. Prøver å dokumentere alle møter og ekstraoppgaver, men det tar jo også tid. Og får jeg noe ut av det?)

2. Tid til å planlegge undervisning. Jeg er glad i å variere undervisningen, men må kutte nesten alt av planlegging.

3. Elever som sliter mye, må få hjelp av av andre. Det er galskap at kontaktlærer skal ha ansvar for elever som er for syke til å få hjelp av helsevesenet.

4. Bedre norskopplæring og integrering av innvandrere. Trist at ungdommer får ødelagt mulighetene sine, og trist at de må sitte i et klasserom 6 undervisningstimer hver dag uten å forstå særlig mye. 

Lønn hadde betydd litt, da dagens lønn rett og slett ikke gjenspeiler ansvaret og stresset.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sologsommer5 skrev (17 minutter siden):

Nok penger og ressurser 

Over til staten igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker etter andre jobber selv. Hvis jeg skal bli, så ønsker jeg:

Mer penger til utstyr. Jeg er lærer i k&h og vi har to symaskiner som fungerer. Sløydbenkene faller snart fra hverandre. De er løse og mangler deler. Mangler det meste av utstyr. De pengene som regjeringen lovte oss har jeg ikke sett noe av. Hvor søker man?

Flere yrkesgrupper inn i skolen. Det er så dumt å måtte bruke tid på elever som utagerer eller har kranglet, er lei seg e.l i stedet for undervisning. Jeg har erfaring og blir regnet som en flink lærer, men det er ekstremt vanskelig når man  helt alene ikke kan gi elevene som har det vanskelig det de trenger. Det går ut over både enkelteleven og de andre. 

Mulighet for å dele klasser i to eller grupper MED ekstra voksne når det trengs. For eksempel i sløyd, tekstil og enkelte naturfagsoppgaver m.m.

Flere bøker. Per nå bruker jeg mye tid på å lage hefter selv. Spesielt til de elevene som trenger noe enklere eller noe vanskeligere. Evt flere voksne i klasserommet som kan hjelpe til så man får tilpasset.

At foreldre slutter å blande seg i ALT. Og at de innser at skolen ikke perfekt og at det ikke er lærerens feil at vi må bryte loven hver dag. Vi må prøve å samarbeide om å finne den beste løsningen med det vi har. Lærere kan ikke trylle.

Anonymkode: c1bad...9df

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag:

Å få noe igjen for ekstra innsats. 

Jeg hadde virkelig hatt behov for at noen bare sa: Vi setter pris på at du har klart å snu en krevende klasse. Og vi setter pris på at du står på ekstra ved  behov. Og kanskje fått noen kroner for det også?

Anonymkode: 0d961...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal bli i læreryrket ønsker jeg egentlig ganske få ting: 

- At foreldrene tror på meg når jeg forteller hvordan poden er på skolen, i stedet for å fortelle at hen ikke er sånn hjemme og at det ikke stemmer med deres virkelighetsoppfatning.

-Jeg ønsker også at man kan bli enige om at det barna gjør på skolen får konsekvenser hjemme i stedet for å få beskjed om at det er vår feil som ikke fikser å lage en bra skolehverdag for de utagerende og frekke barna deres. 

- At kommunen hadde råd til flere bøker. Det går med masse tid på kopiering. Tid jeg kunne brukt på å planlegge timene bedre. 

- Høyere lønn og færre undervisningstimer pr. uke, slik at det var mulig å få gjort forberedelser og etterarbeid. 

Anonymkode: 0e7ec...1c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trives veldig godt som lærer og kan ikke tenke meg en annen jobb. Selvfølgelig er det ting jeg ikke er fornøyd med eller ting som kunne vært bedre, men sånn er det i andre yrker også. 

Jeg syns det er synd at kommunen og fylke ikke investerer mer i skolen med tanke på ressurser og materiell. Jeg syns det er synd at foreldre ikke krever mer på vegne av barna sine. At de godtar stensiler fremfor skolebøker og at de godtar at assistenten går inn for å dekke opp lærerløse timer, men kommer ikke til å forlate yrket av den grunn. 

Anonymkode: 69932...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I dag:

Å få noe igjen for ekstra innsats. 

Jeg hadde virkelig hatt behov for at noen bare sa: Vi setter pris på at du har klart å snu en krevende klasse. Og vi setter pris på at du står på ekstra ved  behov. Og kanskje fått noen kroner for det også?

Det over her.

Føyer til: En ledelse som kan jobbe for de ansatte og elevene, og som ikke må jobbe for skolens AS. Det er alt for mye møtevirksomhet i dagens skole, noe som bidrar til mindre tilstedeværelse fra ledelsen som igjen går utover oss ansatte og elevene.

Mer ressurser og mer fokus på spesialpedagogikken (skulle virkelig ønske det var en beskyttet tittel), mer ressurser i skolen generelt og mer materielle ressurser.  

Foreldre som spiller på lag for klassens beste, og ikke fordi at de skal ha rett angående eget barn.

Anonymkode: 887eb...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det over her.

Føyer til: En ledelse som kan jobbe for de ansatte og elevene, og som ikke må jobbe for skolens AS. Det er alt for mye møtevirksomhet i dagens skole, noe som bidrar til mindre tilstedeværelse fra ledelsen som igjen går utover oss ansatte og elevene.

Mer ressurser og mer fokus på spesialpedagogikken (skulle virkelig ønske det var en beskyttet tittel), mer ressurser i skolen generelt og mer materielle ressurser.  

Foreldre som spiller på lag for klassens beste, og ikke fordi at de skal ha rett angående eget barn.

Anonymkode: 887eb...31c

Enig! Vi har kommet inn i et system der stadig flere jobber fjernt fra elevene. Til og med skolens ledelse har lite elevkontakt. 

Mer ressurser er en ting, men også bedre og ryddigere fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det umulig å få overtidsbetalt? Har nå vært alene kontaktlærer på en gruppe på 30 i flere måneder, mens alle andre klasser har to. Men null kompensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...