Daria Skrevet 26. november #121 Del Skrevet 26. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er desverre mange som misbruker ordningen (jeg vet om to..ja jeg VET, ikke tror) så da blir folk automatisk mistenksomme på alle. Trist, men sånn er det Anonymkode: c3a36...bb8 "Sånn er det"? Sånn er DU, er vel den korrekte formuleringen her - alle dømmer ikke en hel gruppe fordi de vet at det er enkelte råtne epler i den (som det er i stort sett alle grupper. Tror du automatisk at alle trenere innen barneidrett misbruker barn hvis du hører om et enkelttilfelle?). 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november #122 Del Skrevet 26. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du konverterte? Skiftet religion? Såpass? Anonymkode: 1d307...a9e Så flink du er. Anonymkode: a8f06...5e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november #123 Del Skrevet 26. november Daria skrev (19 minutter siden): "Sånn er det"? Sånn er DU, er vel den korrekte formuleringen her - alle dømmer ikke en hel gruppe fordi de vet at det er enkelte råtne epler i den (som det er i stort sett alle grupper. Tror du automatisk at alle trenere innen barneidrett misbruker barn hvis du hører om et enkelttilfelle?). Problemet her er vel at denne gruppen begynner å bli så stor (700 000?) at ordningen trolig ikke vil være bærekraftig i fremtiden. Blir færre arbeidere som skal finansiere flere og flere uføretrygdede. Anonymkode: 32bf5...504 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november #124 Del Skrevet 26. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet her er vel at denne gruppen begynner å bli så stor (700 000?) at ordningen trolig ikke vil være bærekraftig i fremtiden. Blir færre arbeidere som skal finansiere flere og flere uføretrygdede. Anonymkode: 32bf5...504 Vi må vel uansett over på borgerlønn snart. Ai og robotisering kommer til å ta over MANGE jobber. Anonymkode: 1222a...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november #125 Del Skrevet 26. november AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 8.58): Jeg er selv 100% ufør og har faktisk ett søsken som nærmest avskyr de som er ufør av en eller annen årsak. Jeg har hørt så mye drittslenging om uføre fra den personen at jeg ikke har turt å fortelle at jeg er ufør nå. Ikke engang naboer vet det, men de skjønner det nok siden jeg er hjemme hele tiden. Jeg ønsker alle som snakker dritt om uføre å få ha kroppen og smertene mine konstant i noen mnd, kanskje de ville forstått da. Anonymkode: ac681...346 Er så enig med deg. De burde gå i andres sko før de dømmer. Smerter hele dagen , smerter på natta. Ja jeg kan gi dem bort mot å få en jobb jeg. Anonymkode: d916f...347 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 26. november #126 Del Skrevet 26. november AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 8.35): Kjenner egentlig jeg blir mektig provosert av folk. Virker som at de fleste dømmer uføretrygdede mennesker uavhengig om personen som er uføretrygdet er en grei person. Jeg har en kronisk lidelse som gjør at jeg er mye utmattet, og sliter med å stå i en fulltidsjobb. Likevell jobber jeg litt ved siden av trygden så mye jeg klarer. Alikavel dømmer folk meg nord og ned. Når jeg møter nye mennesker, så virker de hyggelig til å begynne med. Men så spør de meg hva jeg jobber med og da får plutselig pipen en annen lyd når jeg forteller om min situasjon. Jeg er jo selvsagt ærlig om at jeg er 80 % ufør, og da tar de på seg en falsk mine og er «hyggelig» avvisende før de direkte avviser meg og overser meg totalt. Det gjelder når jeg både er ute på datingmarkedet og når jeg treffer nye folk sånn sjenerelt. Hører plutselig ingenting mer fra dem eller de ignorerer meg i sosiale situasjoner, unngår meg så mye de klarer, er passiv aggressiv etc. Hvorfor er det slik?? Hvorfor kan ikke folk bare godta at alle ikke er like, noen har mer utfordringer enn andre som gjør at de kanskje ikke klarer å stå i en fulltidsjobb. I mine øyne har de ingen rett til å oppføre seg slik de som gjør det. Jeg har jo ikke gjort noe direkte galt og det er da ikke min feil at jeg er syk? Kjenner det koker innvendig og kjenner jeg begynner å bli en smule bitter på slike mennesker for jeg føler meg urettferdig behandlet og jeg syns det er smålig oppførsel av de rundt.. Flere som opplever dette eller har opplevd dette? Er nesten blitt sånn at jeg ikke orker å treffe nye mennesker lengre. Jeg har en fast vennekrets som godtar meg slik jeg er for de har trossalt kjent meg hele livet, men nye mennesker er ekstremt stygge i oppførselen og dømmende. Anonymkode: 2934e...033 Drit i hva andre mener om deg og din situasjon, aksepterer de den ikke er det lite du kan gjøre med det. Lyve er det verste du kan gjøre. Du vil ikke ha kontakt med mennesker som er så fordomsfulle som dette her, verken som venner eller potensielle kjærester. Så leter du videre, og kanskje finner du den rette om det er venner eller kjæreste. Noe mer får du ikke gjort med det, bli bitter er bare deg selv det går ut over. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. november #127 Del Skrevet 26. november Hololo skrev (21 timer siden): Hvem er det som starter disse trådene? jo uføre, noe som tilsier at de tar det som blir sagt personlig. dette er hva jeg får utav alle disse trådene her inne og hva jeg leser andre plasser. Politikerne ville åpne for at flere unge uføre kom seg ut i jobb: Ble totalslaktet av de uføre her inne uten at de engang vet hvilke forslag og hvordan dette skulle utføres En uføre jobber på eget initiativ frivillig i helsesektoren: Uføre her inne gikk til frontal angrep på tiltaket(som den det gjaldt ønsket og trivdes i) Det er disse holdningene jeg ikke klare å forstå, men dette har og ingenting med årsak til at folk blir uføre som jeg snakker om videre i tråden. Det virker som du har litt problemer med å forstå at andre har sine egne meninger, Dette kan jo ikke sammenlignes med voldtekt. Til info så mener jeg at kvinner skal få gå i hva de vil, drikke så mye de vill, og flørte så mye de vil uten å bli voldtatt Jeg tror jeg kan garantere deg at de fleste trådene om uføre her inne, blir startet av folk som IKKE er ufør. B.l.a fordi de ikke skjønner hvor vanskelig det faktisk er å bli ufør. Det er ikke bare å gå til NAV og si at man vil bli ufør. Det er ofte en lang prosess fram til man får innvilget uføretrygd. Så de fleste av disse trådene er opprettet av folk som ikke har peiling og som aldri har vært i den prosessen selv. 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november #128 Del Skrevet 26. november AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det er desverre mange som misbruker ordningen (jeg vet om to..ja jeg VET, ikke tror) så da blir folk automatisk mistenksomme på alle. Trist, men sånn er det Anonymkode: c3a36...bb8 Da håper jeg at du melder de til Nav. Trygdemisbruk bør man få bukt på. Det er ingen som ønsker det, og som du sier så svekker det tilliten til systemet (og mottakerne) når det forekommer. Hjelp oss å kjempe mot det! https://www.nav.no/fyllut/nav952005/veiledning?sub=paper Anonymkode: 0d605...3ee 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vicla Skrevet 26. november #129 Del Skrevet 26. november 15 minutter siden, AnonymBruker said: Når det er sagt; når jeg leser om folk som er uføre, reagerer jeg på at mange er det pga psykisk helse. Så klart finns det nok caser der det rett og slett er nødvendig.. men jeg har vært gjennom mye tøft selv, jeg har ptsd og vanvittige traumer selv. Jeg kjenner også mennesker i full jobb som har sitt, mye av det verre enn det jeg leser om andre både her og andre steder; hvorfor klarer noen seg så bra, og andre ikke. For det er åpenbart ikke 'størrelsen' på traumene eller problemene det gjelder. Hva er det da.. latskap? Digg å være hjemme å skylde på vond fortid? Anonymkode: ac12a...07f Dette er det jeg også har tenkt på faktisk. Kjenner så mange som har hatt det brutalt i mange, mange år som er i full jobb, eller eier selskap, fungerer godt i samfunnet. Hvorfor klarer så mange det mens andre ligger hjemme å får 'gratis' penger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 26. november #130 Del Skrevet 26. november Mardina skrev (1 time siden): Jeg tror jeg kan garantere deg at de fleste trådene om uføre her inne, blir startet av folk som IKKE er ufør. B.l.a fordi de ikke skjønner hvor vanskelig det faktisk er å bli ufør. Det er ikke bare å gå til NAV og si at man vil bli ufør. Det er ofte en lang prosess fram til man får innvilget uføretrygd. Så de fleste av disse trådene er opprettet av folk som ikke har peiling og som aldri har vært i den prosessen selv. Ja meget mulig, nå skal du ta alt du leser på forum som dette med en klype salt, men samtidig så er det det du må kommentere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. november #131 Del Skrevet 26. november Hololo skrev (22 minutter siden): Ja meget mulig, nå skal du ta alt du leser på forum som dette med en klype salt, men samtidig så er det det du må kommentere. Tro meg, jeg tar mye av det som skrives her med en store neve salt jeg.... 😄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november #132 Del Skrevet 26. november Mardina skrev (1 time siden): Jeg tror jeg kan garantere deg at de fleste trådene om uføre her inne, blir startet av folk som IKKE er ufør. B.l.a fordi de ikke skjønner hvor vanskelig det faktisk er å bli ufør. Det er ikke bare å gå til NAV og si at man vil bli ufør. Det er ofte en lang prosess fram til man får innvilget uføretrygd. Så de fleste av disse trådene er opprettet av folk som ikke har peiling og som aldri har vært i den prosessen selv. Igjen ser vi at "vanskelig" forveksles med tidsbruk. Man trenger å vise over tid at en ikke kan stå i jobb. Dette er neppe spesielt vanskelig, men tar svært mye tid. Anonymkode: dd61a...34c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 26. november #133 Del Skrevet 26. november Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, krenkende innlegg, og innlegg fa utestengt bruker, samt svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november #134 Del Skrevet 27. november På en fest like før korona-utbruddet var det en heftig diskusjon om uføretrygd mellom en par karer i slutten av 20-åra. Det endte med at den ene veddet med den andre at han lett kunne få uføretrygd om han ville. Som sagt så gjort. Han sykemeldte seg og gikk gjennom hele mølla, før han 3,5 år senere stod der med vedtaket om uføretrygd i hånda. Svart på hvitt hadde han bevist at de som ville ha uføretrygd får det uavhengig om de er syke eller ei. Det handler bare om å stå på sitt og fortelle NAV og helsevesenet det de vil høre. Det finnes ingen objektive kriterier for å nekte noen uføretrygd. De som sliter med å få innvilget uføretrygd forstår ikke reglene og skjønner bare ikke hva de skal si. Han kastet for øvrig vedtaket i søpla og gikk tilbake til jobb i bransjen han var i før han startet uføreprosjektet. For de som lurer på hvem i alle dager som ofrer 3,5 år av sitt liv på å bevise et poeng. 90% av tiden ble brukt på venting på diverse. Utredninger, legeerklæringer, arbeidsutprøvinger etc. En tid han for det meste brukte på å loffe rundt i sør-europa. Anonymkode: 4cdb3...d96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:30 #135 Del Skrevet onsdag kl 05:30 vicla skrev (10 timer siden): Dette er det jeg også har tenkt på faktisk. Kjenner så mange som har hatt det brutalt i mange, mange år som er i full jobb, eller eier selskap, fungerer godt i samfunnet. Hvorfor klarer så mange det mens andre ligger hjemme å får 'gratis' penger? Tror det kalles resilliens (mestringstro/motstandskraft) Anonymkode: 65966...739 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:33 #136 Del Skrevet onsdag kl 05:33 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På en fest like før korona-utbruddet var det en heftig diskusjon om uføretrygd mellom en par karer i slutten av 20-åra. Det endte med at den ene veddet med den andre at han lett kunne få uføretrygd om han ville. Som sagt så gjort. Han sykemeldte seg og gikk gjennom hele mølla, før han 3,5 år senere stod der med vedtaket om uføretrygd i hånda. Svart på hvitt hadde han bevist at de som ville ha uføretrygd får det uavhengig om de er syke eller ei. Det handler bare om å stå på sitt og fortelle NAV og helsevesenet det de vil høre. Det finnes ingen objektive kriterier for å nekte noen uføretrygd. De som sliter med å få innvilget uføretrygd forstår ikke reglene og skjønner bare ikke hva de skal si. Han kastet for øvrig vedtaket i søpla og gikk tilbake til jobb i bransjen han var i før han startet uføreprosjektet. For de som lurer på hvem i alle dager som ofrer 3,5 år av sitt liv på å bevise et poeng. 90% av tiden ble brukt på venting på diverse. Utredninger, legeerklæringer, arbeidsutprøvinger etc. En tid han for det meste brukte på å loffe rundt i sør-europa. Anonymkode: 4cdb3...d96 Kjempe realistisk. 3,5 år og loffe rundt i sør-europa? Man skal oppholde seg i Norge under AAP. Også veldig spent på hva slags diagnose du mener han løy på seg? Slike innlegg som dette bare ødelegger debatten da det sikkert er mindre intelligente mennesker som går fem på. Anonymkode: e4d7b...c22 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:35 #137 Del Skrevet onsdag kl 05:35 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På en fest like før korona-utbruddet var det en heftig diskusjon om uføretrygd mellom en par karer i slutten av 20-åra. Det endte med at den ene veddet med den andre at han lett kunne få uføretrygd om han ville. Som sagt så gjort. Han sykemeldte seg og gikk gjennom hele mølla, før han 3,5 år senere stod der med vedtaket om uføretrygd i hånda. Svart på hvitt hadde han bevist at de som ville ha uføretrygd får det uavhengig om de er syke eller ei. Det handler bare om å stå på sitt og fortelle NAV og helsevesenet det de vil høre. Det finnes ingen objektive kriterier for å nekte noen uføretrygd. De som sliter med å få innvilget uføretrygd forstår ikke reglene og skjønner bare ikke hva de skal si. Han kastet for øvrig vedtaket i søpla og gikk tilbake til jobb i bransjen han var i før han startet uføreprosjektet. For de som lurer på hvem i alle dager som ofrer 3,5 år av sitt liv på å bevise et poeng. 90% av tiden ble brukt på venting på diverse. Utredninger, legeerklæringer, arbeidsutprøvinger etc. En tid han for det meste brukte på å loffe rundt i sør-europa. Anonymkode: 4cdb3...d96 Sjarmerende fyr gitt som brukte navvtid på tøys og tull og tar andres plass i køen som faktisk er syke. Hadde jeg visst hvem du var som postet dette hadde jeg anmeldt deg for å vite om trygdemisbruk uten å melde det inn. Anonymkode: f549e...118 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:40 #138 Del Skrevet onsdag kl 05:40 Skjønner at det er trasig, samtidig er jeg også en av dem som syns uføre fort blir kjedelige å henge med. Det blir mye sykdom, hva som gikk på tv og så videre. Ingen forståelse for at jeg er sliten etter jobb, «du klarer iallfall å ha en jobb», umulig å lufte egne helseproblemer uten at temaet blir den uføres helseproblemer (som alltid er verst). I gode perioder er det skryt over alt som blir gjort i løpet av en dag, flink husmor som bruker hele dagen på å lage mat fra bunnen og vafler til kvelds. Alt i alt blir det veldig fjernt fra hvordan jeg lever og hva jeg ønsker å prate om, så da velger jeg å bruke tid på andre mennesker, spesielt om du nærmest starter presentasjonen av deg selv med å si at du er ufør. Dårlig tegn. Jeg syns ikke det gjør meg slem, vi velge alle hvem vi ønsker å tilbringe tid med, og ingen har krav på min tid og oppmerksomhet. Anonymkode: e8976...23f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S_ofie Skrevet onsdag kl 06:09 #139 Del Skrevet onsdag kl 06:09 Ingen har noe med om jeg er ufør eller ikke, så jeg sier ikke en dritt om det. Det er jo en privatsak. Hvorfor er det slik at alle tror de skal ha innsyn i arbeidslivet ditt eller helsen? Nordmenn er så spesielle på det. Jeg har ingen meldeplikt til noen om noe. Nå jobber jeg noe deltid ved siden av så enkelt for meg å komme meg unna det sånn sett. Jeg vet folk setter merkelapper og den energien orker jeg ikke ha rundt meg. Det definerer ikke meg som person eller menneske. Lov å verne seg selv litt også Du velger selv hva du ønsker å dele med andre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 06:12 #140 Del Skrevet onsdag kl 06:12 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Skjønner at det er trasig, samtidig er jeg også en av dem som syns uføre fort blir kjedelige å henge med. Det blir mye sykdom, hva som gikk på tv og så videre. Ingen forståelse for at jeg er sliten etter jobb, «du klarer iallfall å ha en jobb», umulig å lufte egne helseproblemer uten at temaet blir den uføres helseproblemer (som alltid er verst). I gode perioder er det skryt over alt som blir gjort i løpet av en dag, flink husmor som bruker hele dagen på å lage mat fra bunnen og vafler til kvelds. Alt i alt blir det veldig fjernt fra hvordan jeg lever og hva jeg ønsker å prate om, så da velger jeg å bruke tid på andre mennesker, spesielt om du nærmest starter presentasjonen av deg selv med å si at du er ufør. Dårlig tegn. Jeg syns ikke det gjør meg slem, vi velge alle hvem vi ønsker å tilbringe tid med, og ingen har krav på min tid og oppmerksomhet. Anonymkode: e8976...23f Det er jo ikke «uføre» som er sånn. Det er generelt noen mennesker. Vet om flere uføre som aldri klager eller legger ting frem på den måten. Varierer nok i like stor grad som de som er i fulltidsjobb og klager over tidsklemme, sliten, får aldri tid til det du vil bla bla. Lite ferie, dårlig betalt. Anonymkode: 51de8...430 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå