AnonymBruker Skrevet 19. mars #381 Del Skrevet 19. mars Mardina skrev (7 minutter siden): Du har virkelig ikke peiling du.... Og det er fullstendig nytteløst å diskutere med deg, når du ikke klarer å se flere sider av samme sak.... Nei, jeg kommer ikke til å endre syn, det er helt korrekt. Du kommer med idiotiske argumenter. "Tror du på ramme alvor at man blir rik av å være ufør?". INGEN har sagt det! Tror DU man blir rik av ei gjennomsnittlønn eller lavere lønn i Norge, siden du i det hele tatt tenker i de baner? I jobb skattes vi faktisk hardere enn dere uføre og vi får null stønader serru! I tillegg til at vi før på snyltedyr som ikke vil jobbe. Ikke begynn på igjen om at man er uskyldig i å være ufør. Mange er reelt uføre, MEN IKKE ALLE. Anonymkode: 373c5...0bd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #382 Del Skrevet 19. mars Tips til uføre for å spare dere selv for å bli mistrodd; dere som har masse overskudd, trener masse og er superaktive; dropp å poste om det i sosiale medier hele jævla tiden. Dere skjønner vel selv at det rimer dårlig med at dere liksom er uføre når dere nærmest er hyperaktive? For all del, mange må trene for å holde kroppen i sjakk, men bare dropp å poste din tjuende topptur, det ER provoserende! Jeg har flere "uføre" på vennelistene i sosiale medier og flere har jo faen meg adhd i posting. Samme, kjedelige greiene dag ut og dag inn, enten det er fra treningsstudio, isbading eller toppturer. (Gjerne en million selfier. 🤮) Flere leiker t o m hobbypsykologer på tiktok og gir råd til andre. Burde vært ulovlig! Anonymkode: 373c5...0bd 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #383 Del Skrevet 19. mars (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nei, jeg kommer ikke til å endre syn, det er helt korrekt. Du kommer med idiotiske argumenter. "Tror du på ramme alvor at man blir rik av å være ufør?". INGEN har sagt det! Tror DU man blir rik av ei gjennomsnittlønn eller lavere lønn i Norge, siden du i det hele tatt tenker i de baner? I jobb skattes vi faktisk hardere enn dere uføre og vi får null stønader serru! I tillegg til at vi før på snyltedyr som ikke vil jobbe. Ikke begynn på igjen om at man er uskyldig i å være ufør. Mange er reelt uføre, MEN IKKE ALLE. Anonymkode: 373c5...0bd Som sagt... du har virkelig ikke peiling... Men det er greit, du får leve i din egen verden og tro på det du skriver. Jeg som ufør vet hvordan det er å måtte snu på hver krone. Men da kan jeg jo i samme slengen gi deg en utfordring; lev på 20 000,- (som er det jeg får utbetalt) i en mnd eller to og se hvordan det går med utgifter som husleie/huslån, strøm, mat osv. Og se hvordan du får det til. Jeg tør gjette på at du ikke tør å ta den utfordringen... 😄 Endret 19. mars av Mardina 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #384 Del Skrevet 19. mars Mardina skrev (11 minutter siden): Som sagt... du har virkelig ikke peiling... Men det er greit, du får leve i din egen verden og tro på det du skriver. Jeg som ufør vet hvordan det er å måtte snu på hver krone. Men da kan jeg jo i samme slengen gi deg en utfordring; lev på 20 000,- (som er det jeg får utbetalt) i en mnd eller to og se hvordan det går med utgifter som husleie/huslån, strøm, mat osv. Og se hvordan du får det til Jeg tør gjette på at du ikke tør å ta en utfordringen... 😄 Du vet ingenting om min økonomi. Du vet ingenting om min erfaring med trang økonomi. Du vet absolutt ingenting. Du ser kun deg selv. Hva tror du f eks en petson med 375000 brutto i året har utbetalt? Ducer så stakkarslig dum. Anonymkode: 373c5...0bd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #385 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du vet ingenting om min økonomi. Du vet ingenting om min erfaring med trang økonomi. Du vet absolutt ingenting. Du ser kun deg selv. Hva tror du f eks en petson med 375000 brutto i året har utbetalt? Ducer så stakkarslig dum. Anonymkode: 373c5...0bd Det er nok ikke jeg som er stakkarslig og dum her... I tillegg er du jo blottet for sympati for andre mennesker. God bedring. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #386 Del Skrevet 19. mars Her er det en tråd om en ufør som er lei av å bli dømt, så er det 20 sider om nettopp det. Vet ikke om jeg skal le eller gråte🤪. Anonymkode: 53352...634 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #387 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 7.33): Så du ville altså heller hatt 66% av inntekten din? For da kunne du vært ute og hatt det gøy? Selv uten å være syk så tror jeg faktisk at de aller fleste blir deppa av å gå hjemme over tid. Ville du virkelig hatt 30 år før pensjonsalder der du var på utsiden av samfunnet fordi du kunne gått turer og dratt på biblioteket så mye du ville? For kafe, shopping og reiser er for dyrt. Anonymkode: f8217...4dd Haha, jeg er i full jobb og kafé, shopping og reiser er for dyrt for meg også. Ikke at jeg orker det etter jobb uansett, da vil jeg spise middag, ta en dupp og slappe av foran tv resten av kvelden. Uføre ser for seg at folk i full jobb reiser på trening og kafé etter jobb men newsflash, det gjør de ikke. Kanskje de unge og single, men resten av oss sliter faktisk med vonde ledd, dårlig søvn, kanskje diabetes, osv osv. Anonymkode: 5d9cc...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #388 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er mange som har skrevet til deg nå at de har minstesats uføretrygd, og likevel ikke får bostøtte. Og svaret ditt er at det er fordi de har høy utbetaling? Mener du virkelig at minstesats uføretrygd, altså ca 20.000 utbetalt i måneden, er høy utbetaling? Anonymkode: 046b6...b52 Ikke meg du spør, men er i grunnen godt betalt for ikke å gjøre noe. Kunne fint klart meg på det. Anonymkode: 87bc1...d7d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #389 Del Skrevet 19. mars Mardina skrev (46 minutter siden): Som sagt... du har virkelig ikke peiling... Men det er greit, du får leve i din egen verden og tro på det du skriver. Jeg som ufør vet hvordan det er å måtte snu på hver krone. Men da kan jeg jo i samme slengen gi deg en utfordring; lev på 20 000,- (som er det jeg får utbetalt) i en mnd eller to og se hvordan det går med utgifter som husleie/huslån, strøm, mat osv. Og se hvordan du får det til. Jeg tør gjette på at du ikke tør å ta den utfordringen... 😄 Jeg får utbetalt litt mer enn det i full jobb og klarer meg utmerket 😊 Anonymkode: 87bc1...d7d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #390 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg får utbetalt litt mer enn det i full jobb og klarer meg utmerket 😊 Anonymkode: 87bc1...d7d Det er jo bra for deg. Men sånn er det ikke for alle, da ingen har like utgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #391 Del Skrevet 19. mars Jeg kjenner en god del som er uføretrygdet og jeg syns egentlig det er ganske urettferdig at de får utbetalt så mye i måneden, i tillegg har de muligheten til å jobbe 30 prosent oppå det igjen, og de kan søke om støtte til diverse som fks startlån. I deltids jobben jeg hadde tjente jeg halvparten av det en uføretrygdet får, men jeg er for frisk til å kunne få noe av nav men jeg er for syk til å jobbe 100 prosent. Da kjenner jeg at jeg ikke har helt medlidenhet med alle uføretrygdede da mange får gjennom støtte bare fordi de er litt slitne, eller de vokste opp i omsorgssvikt. Mener ikke at alle har en dårlig grunn for å være uføretrygdet men det suger å tjene lite og jobbe hardt når man selv er syk men likevel må ha en form for inntekt, også er det folk som får tre ganger så mye mer for å sitte hjemme å drive dank. Anonymkode: 2fd43...35a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #392 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg kommer ikke til å endre syn, det er helt korrekt. Du kommer med idiotiske argumenter. "Tror du på ramme alvor at man blir rik av å være ufør?". INGEN har sagt det! Tror DU man blir rik av ei gjennomsnittlønn eller lavere lønn i Norge, siden du i det hele tatt tenker i de baner? I jobb skattes vi faktisk hardere enn dere uføre og vi får null stønader serru! I tillegg til at vi før på snyltedyr som ikke vil jobbe. Ikke begynn på igjen om at man er uskyldig i å være ufør. Mange er reelt uføre, MEN IKKE ALLE. Anonymkode: 373c5...0bd Har du link til at uføre skattes mildere? Jeg er klar over at pensjonister har egne regler, men så vidt jeg vet skattes uføretrygd som arbeidsinntekt. Igjen, jeg har minste uføretrygd som enslig (ikke ung ufør) og ingen stønader. Anonymkode: bc704...5fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #393 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du link til at uføre skattes mildere? Jeg er klar over at pensjonister har egne regler, men så vidt jeg vet skattes uføretrygd som arbeidsinntekt. Igjen, jeg har minste uføretrygd som enslig (ikke ung ufør) og ingen stønader. Anonymkode: bc704...5fc Jo mindre du tjener jo mindre skattes du. Det er allmennkunnskap. Ved inntekt på 300 000 er skatten ca 20-25%, ved inntekt 700 000 er skatten ca 30-35%. Anonymkode: f5d9f...788 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #394 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo mindre du tjener jo mindre skattes du. Det er allmennkunnskap. Ved inntekt på 300 000 er skatten ca 20-25%, ved inntekt 700 000 er skatten ca 30-35%. Anonymkode: f5d9f...788 Da er vi jo tilbake til at du? sammenligner lavtlønte med de som har lav uføretrygd. 700 000 er ikke lavtlønt synes jeg. Har uføre maks utbetalt og forsikring i tillegg, så skatter de like mye som andre med tilsvarende inntekt. Selv skatter jeg 30% pga formue som for det meste er bundet kapital. Det merkes godt på lav inntekt. Anonymkode: bc704...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #395 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er vi jo tilbake til at du? sammenligner lavtlønte med de som har lav uføretrygd. 700 000 er ikke lavtlønt synes jeg. Har uføre maks utbetalt og forsikring i tillegg, så skatter de like mye som andre med tilsvarende inntekt. Selv skatter jeg 30% pga formue som for det meste er bundet kapital. Det merkes godt på lav inntekt. Anonymkode: bc704...5fc Nei 700 er ikke lavtlønnet og det mente jeg ikke heller. Og jeg mente ikke å sammenligne. Bare en kommentar på at skattetrekket blir forskjellig ut av inntekt. Anonymkode: f5d9f...788 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #396 Del Skrevet 20. mars metalguy4100 skrev (15 timer siden): Ja, det tenker jeg er heller godt. Håper trygdeoppgjøret blir bra for din del i år. 😊 Jeg har leieboer, eldre dame på 65, og hun får bostøtte, men jeg har ikke økt husleien siden hun flyttet inn, da hun sier at bostøtten hennes er den samme som for to år siden. Hun hjelper til litt i hagen, så det går opp i opp. Så snill du er! ❤️ Jeg er like heldig. Datteren min og jeg har bodd i samme leilighet i 6,5 år, og husleien, som allerede var lav har ikke økt én eneste gang. Og jeg har strøm inkludert. Jeg sa til henne at jeg ville forstå om hun måtte øke den da strømprisen føyk i været, men det ville hun ikke. Men jeg er syk og hjemmeværende og ser til den nå gamle hunden deres på dagtid, så jeg får iallfall gjort bittelitt i gjengjeld. Anonymkode: b02e3...852 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #397 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei, jeg tror ikke på ramme alvor man blir rik av å være ufør. Hvorfor i all verden skriver du sånn når ingen her argumentert med det? Det jeg skriver er at ikke alle uføre har dårlig økonomi, for alle tjente ikke dårlig før de ble ufør. De uføre som har minst utbetaling har til gjengjeld diverse stønader. Mange uføre har mer en lavtlønte i full jobb; enten fordi de tjente mer i utgangspunktet eller fordi de får stønader folk i jobb ikke får. Alle uføre har derfor ikke nødvendigvis dårlig råd og mange har mer penger enn folk i full jobb. Det er noe riv ruskende galt med systemet når det er sånn, det bør virkelig alltid lønne seg å jobbe. Jeg forstår at alle må ha noe å leve av, men det skal, bør og må likevel være slik at folk som jobber sitter igjen med mest. Systemet her i Norge er i ferd med å klappe sammen fordi for mange er på trygd i forhold til hvor mange som bidrar. Norge har verdens beste ordning og flest på trygd, ergo er det for lett å få trygd. Alle kjenner noen man vet hadde jobbet hvis de virkelig måtte. Ingen sier noe annet enn at det finnes reelt arbeidsuføre. Alle skjønner at det det ikke er mulig for alle å være i jobb, det er ikke dere, men snyltedyrene vi ikke liker. Og ja, jeg mener helt oppriktig at du som ufør må finne deg i å ha mindre penger enn folk i jobb, selv om du er reelt ufør. Du bidrar ikke på samme måte. Selvfølgelig skal du ha mat og tak over hodet, men du skal søren ikke ha likt eller mer enn oss i jobb, det er ikke rettferdig. Og ja, jeg vet veldig godt at jeg kan havne der selv. Jeg mener fortsatt det samme. Anonymkode: 373c5...0bd Jeg får ikke noen ekstra stønader, så tips meg gjerne om dem. De stønadene ville nok ikke dekket opp til en fulltidsstilling, selv ikke en lavtlønnet. Uansett tror jeg alle ville vært friske og jobbet enn motsatt. Jeg hadde såkalte tunge yrker da jeg var i jobb, hjemmehjelp og hjemmesykepleie. Ville valgt det hundre ganger heller enn å sitte her. Før vi sier at Norge har flest på trygd så må vi se hva vi sammenligner med. Vi kan ikke engang sammenligne oss med Sverige tall for tall. Hvor er de som ikke får uføretrygd? Antakelig på sosialstønad eller arbeidsledighetstrygd eller de blir forsørget av familie. De må også inn i statistikken for at det skal bli riktig. Det hjelper ikke om vi kaster flere over på sosialstønad bare for å komme bedre ut enn andre land som muligens har den strategien. De landene som ikke har et godt fungerende velferdssystem har mer kriminalitet og flere som bor på gata. Med det antakelig også mer rusbruk. Ønsker du et slikt samfunn? Jeg tror ikke at alle kjenner noen som kunne jobbet. Men mange tror at de gjør det. Jeg tror heller ikke at det er et stort antall som har lurt til seg trygd. Jeg er uføretrygdet pga mental helse og hvis man skal gå den veien jeg gikk bare fordi man ikke ønsker å jobbe, så mener jeg at det i seg selv er en bekreftelse på at man er psyk. Altså, hvis man "snylter" til seg uføretrygd og velger å gå i et utrygt system i så mange år og gå gjennom såpass mye for å få trygd så er det i seg selv et bevis på at man faktisk ikke er frisk. Dermed kvalifiserer de faktisk til uføretrygd. Hovedproblemet er kanskje de som blir bedre og ender med å jobbe svart eller ikke melder inn inntekt 🤔 det å lure systemet fra start virker ikke sannsynlig at er noe stort problem. Det er uansett ikke rettferdig å straffe alle for noen kanskje 0,01% har gjort og de er også tvilstilfeller om de egentlig har lurt noen andre enn seg selv. Det med fattigdom blir fort en ond sirkel. Hvis de uføretrygdede stadig får mindre og mindre så vil også stadig flere vokse opp i større fattigdom. Og det gjør noe med en å vokse opp slik. Foreldre er stresset og blir enda sykere av det, og vi produserer enten mer kriminalitet eller enda nye på trygd. Det er faktisk veldig viktig at folk får leve uten konstant bekymring for økonomi, det avler bare vondt for samfunnet når stadig flere ikke har nok til mat og medisiner. Hva med å heller fokusere på arbeidslivet? Mange trygdede kunne jobbet litt, men trenger å få jobbe i et lavere tempo og ha det mer fleksibelt. Færre timer enn en hel arbeidsdag feks. Der er det ikke noe fokus, på at den delen av samfunnet skal bidra til at trygdede får utnyttet noe av sin restarbeidsevne. Anonymkode: f8217...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #398 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ikke meg du spør, men er i grunnen godt betalt for ikke å gjøre noe. Kunne fint klart meg på det. Anonymkode: 87bc1...d7d Da håper jeg ikke du mener at du kunne klart deg på det som din andel i et fellesskap med en partner. Jeg har sett folk regne slik på det før. Anonymkode: f8217...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #399 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Haha, jeg er i full jobb og kafé, shopping og reiser er for dyrt for meg også. Ikke at jeg orker det etter jobb uansett, da vil jeg spise middag, ta en dupp og slappe av foran tv resten av kvelden. Uføre ser for seg at folk i full jobb reiser på trening og kafé etter jobb men newsflash, det gjør de ikke. Kanskje de unge og single, men resten av oss sliter faktisk med vonde ledd, dårlig søvn, kanskje diabetes, osv osv. Anonymkode: 5d9cc...668 Jeg tror du misset å lese innlegget jeg svarte på. Jeg har ingen tanker om at de i jobb gjør alt mulig etter jobb nei. Jeg ville bare få frem at man har enda dårligere råd som ufør og at det å gå hjemme 24/7 tærer på enhver. Mennesker trenger utfordringer, å lære og utvikle seg, å møte andre, få nye impulser osv som feks arbeid bidrar til. Anonymkode: f8217...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå