AnonymBruker Skrevet 19. mars #361 Del Skrevet 19. mars Perfume skrev (35 minutter siden): Leste for et par dager siden om statistikk om uførepensjon. At det var en økning i antall som mottok uføretrygd, dette var de yngre. Mens de over (40/45, husker ikke rett tall) var det synkende. Prosentvis var Asperger nr to, lettere utviklingshemming tror jeg var nr en og adhd husker jeg var nummer 4. ( Husker det fordi adhd er én av mine årsaker, symptomene ved derre, dog ikke alene, for min uføretrygd) Mulig jeg tar feil ang rekkefølgen, men jeg syns det er veldig synd at både Asperger og adhd skal gjøre at man er ufør, da de mest sannsynlig har store ressurser men ikke får jobbet pga arbeidslivet ikke kan legge mer til rette. (Såklart synd at noen må bli uføretrygdet, selv om jeg er takknemlig for at vi har dette som en mulighet i Norge.) Selv har jeg aldri opplevd å bli dømmet av mine pga dette, iallefall aldri hørt noen si noe på det. Hva som skjer bak min rygg har jeg jo ikke peiling på. Trist at man skal bli dømmet av noe man ikke kan noe for. Skjønner heller ikke den som ønsker å få det, da det aldri vil gi store utbetalinger og man stort sett vil måtte være fattig. Såklart fins det nyanser.. Ja, herlighet, det er ganske mange med ADHD og autisme! At de ikke kan legge mer ressurser i å analysere mennesker tidlig, slik at de kan få lov til å bidra til fellesskapet på sin måte. Jeg er selv uføretrygdet autist. Anonymkode: 1222a...194 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #362 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Får de ikke, har de høy utbetaling. Jeg har aldri skrevet at alle får. Anonymkode: 373c5...0bd Nei, men du får det til å høres ut som at det er luksus å være ufør. Det er det IKKE! Du har kanskje ikke fått med deg prisene som er på mat og andre ting? Da rekker ikke minste-satsen på uføretrygd veldig langt. Igjen, prøv å sette deg inn i ting FØR du uttaler deg. Ikke bare sleng ut påstander som du tror er sanne. Jeg er så møkk lei all den hetsen vi uføre får, at jeg kan spy! 😝 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 19. mars #363 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, herlighet, det er ganske mange med ADHD og autisme! At de ikke kan legge mer ressurser i å analysere mennesker tidlig, slik at de kan få lov til å bidra til fellesskapet på sin måte. Jeg er selv uføretrygdet autist. Anonymkode: 1222a...194 Ikke sant! Har ok kjennskap til autisme, eller høytfungerende autisme iallefall, og ser på både det og adhd som gaver! ( Ja, jeg ser begrensninger også altså) Men i denne verden er det en forbannelse. Fordi man må passe inn i en boks og fungere helt som alle andre. Trist det skal være slik. Det samme gjelder jo skolesystemet... Så det starter tidlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #364 Del Skrevet 19. mars Mardina skrev (2 timer siden): Nei, men du får det til å høres ut som at det er luksus å være ufør. Det er det IKKE! Du har kanskje ikke fått med deg prisene som er på mat og andre ting? Da rekker ikke minste-satsen på uføretrygd veldig langt. Igjen, prøv å sette deg inn i ting FØR du uttaler deg. Ikke bare sleng ut påstander som du tror er sanne. Jeg er så møkk lei all den hetsen vi uføre får, at jeg kan spy! 😝 Jeg har satt meg inn i ting og jeg vet at en god del uføre har bedre økonomi enn folk i full jobb. Det kan du ikke nekte for. Sett deg inn i ting selv. Anonymkode: 373c5...0bd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #365 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig med første del av innlegget ditt, del to er direkte feil. Milliardærene bidrar så sinnsykt mye mer til fellesskapet enn oss vanlige. De lager arbeidsplasser og verdier, samt betaler enormt i skatt. Ikke nødvendigvis direkte inntektsskatt, fordi de ofte ikke har reell lønnsinntekt (de eier mye, det er det som gjør dem til milliardærer), men husk at absolutt alt de kjøper, om det er private eiendommer, dyre biler eller de investerer i bedriftene, går enorme summer til staten i form av mva. Kjøper en riking en dyr eiendom medfører dette skatter og avgifter til staten i langt større skala enn en barnehagepedagog bidrar med, for å si det sånn. Så folk får slutte å si at disse rikingene ikke bidrar, for det er direkte feil. Hva har du bidratt med? Anonymkode: 373c5...0bd Bare fortsett å slikk støvlene til milliardærene du. Anonymkode: fa638...b5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #366 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Bare fortsett å slikk støvlene til milliardærene du. Anonymkode: fa638...b5c Du er jo rimelig dårlig i matte om du ikke ser hvem som bidrar mest. Anonymkode: 373c5...0bd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #367 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er jo rimelig dårlig i matte om du ikke ser hvem som bidrar mest. Anonymkode: 373c5...0bd Bidra mest? Kaller du å utnytte tusenvis av folk å «bidra» altså? Anonymkode: fa638...b5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #368 Del Skrevet 19. mars (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har satt meg inn i ting og jeg vet at en god del uføre har bedre økonomi enn folk i full jobb. Det kan du ikke nekte for. Sett deg inn i ting selv. Anonymkode: 373c5...0bd Så lenge du ikke er ufør selv (som jeg regner med at du ikke er), så kan ikke du uttale deg om hvordan uføre har det.. Og jo, jeg mener at folk i full jobb og uføre på minstesats ikke kan sammenlignes. Så jeg vet ikke hva slags kilder du bruker.. Tror du på ramme alvor at man er rik av å være ufør? 🙄 Hva er det uføre tjener så gode penger på, i følge deg? Vi kan godt bytte liv. Du lever 1-2 mnd på minstesats ufør og jeg lever på en normal lønn. Med normale utgifter som kommer hver mnd. Da tenker jeg at pipen hadde fått en annen lyd gitt... Endret 19. mars av Mardina 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #369 Del Skrevet 19. mars Mardina skrev (1 time siden): Så lenge du ikke er ufør selv (som jeg regner med at du ikke er), så kan ikke du uttale deg om hvordan uføre har det.. Og jo, jeg mener at folk i full jobb og uføre på minstesats ikke kan sammenlignes. Så jeg vet ikke hva slags kilder du bruker.. Tror du på ramme alvor at man er rik av å være ufør? 🙄 Hva er det uføre tjener så gode penger på, i følge deg? Vi kan godt bytte liv. Du lever 1-2 mnd på minstesats ufør og jeg lever på en normal lønn. Med normale utgifter som kommer hver mnd. Da tenker jeg at pipen hadde fått en annen lyd gitt... Jeg fikk en god del mer som ung ufør enn da jeg hadde butikkjobb då jeg klarer meg bedre nå.... det varierer fra person til person. Anonymkode: 52beb...1cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #370 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så flott at du har overskudd - og ikke minst råd - til å reise relativt mye. Ellers hører vi mye om hvor lutfattige de uføre er. Anonymkode: 7f86b...41c Jeg var så heldig at jeg ble syk først 26 år etter at jeg kjøpte min første bolig, og etter over det i jobb, samt jeg hadde arbeidsgiver med gode forsikringer + privat forsikring. Alle er ikke så heldige. Til og med jeg synes det var tungt å gå så mye ned i lønn, frem til jeg fikk omstilt hodet mitt til en mer restrikt økonomi enn jeg hadde blitt vant til. Jeg skjønner godt at mange uføre sliter økonomisk. Uføretrygd er ikke akkurat særlig høy i seg selv. Du kan jo selv prøve å leve av bare 66% lønn en periode, eller minstesats ufør, og tenke over hva det ville innebære av å måtte omstille seg økonomisk. Har man svært høy lønn blir nedgangen enda større enn å få 66% videre. Anonymkode: 8a9e9...315 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #371 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Får de ikke, har de høy utbetaling. Jeg har aldri skrevet at alle får. Anonymkode: 373c5...0bd Jeg får ikke. Har under 22 000kr utbetalt. Anonymkode: 5b20a...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet 19. mars #372 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 9.14): At man ikke vil date en ufør er vel en ærlig sak? Dere har dårlig økonomi og helse, det er ikke noe jeg frivillig ville gått inn i. Jeg har for øvrig opplevd selv at jeg ente opp med å trekke meg unna en jeg konverterte med og det kom frem at h*n var ufør. Jeg var redd for å si noe feil og visste egentlig ikke helt hva vi skulle prate om. Anonymkode: 5d9a7...e0f Jeg er ufør, får 30 000 i måneden etter skatt. Det holder til meg så nja ikke dårlig økonomi vil jeg si, så drar jo mannen inn 50 000, så det spørs:) tjener mer av å være hjemme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #373 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk en god del mer som ung ufør enn da jeg hadde butikkjobb då jeg klarer meg bedre nå.... det varierer fra person til person. Anonymkode: 52beb...1cd Det er også mange som ikke får ung ufør. Jeg hadde ikke krav på det. Så jeg lever på ca. 20 000,- utbetalt. Det er faktisk ikke mye, med de prisene som er i samfunnet nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #374 Del Skrevet 19. mars metalguy4100 skrev (6 minutter siden): 20 000 er faktisk ganske lite i dag. Er det lov å spørre hvirdan du får det til å gå rundt? Det er ikke lett. Men jeg er flink til å planlegge. Jeg kan f.eks lage en stor porsjon med middag og spise det i 2-3 dager. Det sparer jeg en del på. Lager brød selv, noe som også er billigere og smaker bedre. Bruker 50 % disken på butikken en god del. Så på en måte går det jo, men har sjelden råd til store utskeielser. Men det er nå det jeg får inn i inntekt som jeg må klare meg med. Så da må det jo gå.... Men at uføre-satsene er for lave, er det ingen tvil om. Hvert år i mai, når trygdeoppgjøret kommer, så håper jeg jo at det blir et godt oppgjør. Men blir i grunn skuffet hver gang. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #375 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Får de ikke, har de høy utbetaling. Jeg har aldri skrevet at alle får. Anonymkode: 373c5...0bd Det er mange som har skrevet til deg nå at de har minstesats uføretrygd, og likevel ikke får bostøtte. Og svaret ditt er at det er fordi de har høy utbetaling? Mener du virkelig at minstesats uføretrygd, altså ca 20.000 utbetalt i måneden, er høy utbetaling? Anonymkode: 046b6...b52 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #376 Del Skrevet 19. mars metalguy4100 skrev (9 minutter siden): Takk for svar. Tenker bo -og strømutgiftene spiser majoriteten av din trygd. Trist at det skal være slik. Jeg har heldigvis strøm inkludert i husleien. Ellers hadde det nok vært enda vanskeligere 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #377 Del Skrevet 19. mars (endret) metalguy4100 skrev (5 minutter siden): Ja, det tenker jeg er heller godt. Håper trygdeoppgjøret blir bra for din del i år. 😊 Jeg har leieboer, eldre dame på 65, og hun får bostøtte, men jeg har ikke økt husleien siden hun flyttet inn, da hun sier at bostøtten hennes er den samme som for to år siden. Hun hjelper til litt i hagen, så det går opp i opp. Det høres ut som du er en flott utleier 😊 Fint at det finnes folk som ikke bare tenker å få mest mulig inn i leieinntekter. Ser med gru på enkelte leiepriser der ute, for knøttsmå hybler..... 😬 Jeg betaler 10500,- her og huseier har ikke økt leien siden jeg flyttet inn. Tror nok de er mer opptatt av å ha stabile leietakere, enn å få mest mulig penger inn. Hyggelige folk er de også. Så alt i alt er jeg fornøyd med å bo her 😊 Endret 19. mars av Mardina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #378 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bidra mest? Kaller du å utnytte tusenvis av folk å «bidra» altså? Anonymkode: fa638...b5c Utnytte? På hvilken måte? Anonymkode: 373c5...0bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #379 Del Skrevet 19. mars Mardina skrev (4 timer siden): Så lenge du ikke er ufør selv (som jeg regner med at du ikke er), så kan ikke du uttale deg om hvordan uføre har det.. Og jo, jeg mener at folk i full jobb og uføre på minstesats ikke kan sammenlignes. Så jeg vet ikke hva slags kilder du bruker.. Tror du på ramme alvor at man er rik av å være ufør? 🙄 Hva er det uføre tjener så gode penger på, i følge deg? Vi kan godt bytte liv. Du lever 1-2 mnd på minstesats ufør og jeg lever på en normal lønn. Med normale utgifter som kommer hver mnd. Da tenker jeg at pipen hadde fått en annen lyd gitt... Nei, jeg tror ikke på ramme alvor man blir rik av å være ufør. Hvorfor i all verden skriver du sånn når ingen her argumentert med det? Det jeg skriver er at ikke alle uføre har dårlig økonomi, for alle tjente ikke dårlig før de ble ufør. De uføre som har minst utbetaling har til gjengjeld diverse stønader. Mange uføre har mer en lavtlønte i full jobb; enten fordi de tjente mer i utgangspunktet eller fordi de får stønader folk i jobb ikke får. Alle uføre har derfor ikke nødvendigvis dårlig råd og mange har mer penger enn folk i full jobb. Det er noe riv ruskende galt med systemet når det er sånn, det bør virkelig alltid lønne seg å jobbe. Jeg forstår at alle må ha noe å leve av, men det skal, bør og må likevel være slik at folk som jobber sitter igjen med mest. Systemet her i Norge er i ferd med å klappe sammen fordi for mange er på trygd i forhold til hvor mange som bidrar. Norge har verdens beste ordning og flest på trygd, ergo er det for lett å få trygd. Alle kjenner noen man vet hadde jobbet hvis de virkelig måtte. Ingen sier noe annet enn at det finnes reelt arbeidsuføre. Alle skjønner at det det ikke er mulig for alle å være i jobb, det er ikke dere, men snyltedyrene vi ikke liker. Og ja, jeg mener helt oppriktig at du som ufør må finne deg i å ha mindre penger enn folk i jobb, selv om du er reelt ufør. Du bidrar ikke på samme måte. Selvfølgelig skal du ha mat og tak over hodet, men du skal søren ikke ha likt eller mer enn oss i jobb, det er ikke rettferdig. Og ja, jeg vet veldig godt at jeg kan havne der selv. Jeg mener fortsatt det samme. Anonymkode: 373c5...0bd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #380 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg tror ikke på ramme alvor man blir rik av å være ufør. Hvorfor i all verden skriver du sånn når ingen her argumentert med det? Det jeg skriver er at ikke alle uføre har dårlig økonomi, for alle tjente ikke dårlig før de ble ufør. De uføre som har minst utbetaling har til gjengjeld diverse stønader. Mange uføre har mer en lavtlønte i full jobb; enten fordi de tjente mer i utgangspunktet eller fordi de får stønader folk i jobb ikke får. Alle uføre har derfor ikke nødvendigvis dårlig råd og mange har mer penger enn folk i full jobb. Det er noe riv ruskende galt med systemet når det er sånn, det bør virkelig alltid lønne seg å jobbe. Jeg forstår at alle må ha noe å leve av, men det skal, bør og må likevel være slik at folk som jobber sitter igjen med mest. Systemet her i Norge er i ferd med å klappe sammen fordi for mange er på trygd i forhold til hvor mange som bidrar. Norge har verdens beste ordning og flest på trygd, ergo er det for lett å få trygd. Alle kjenner noen man vet hadde jobbet hvis de virkelig måtte. Ingen sier noe annet enn at det finnes reelt arbeidsuføre. Alle skjønner at det det ikke er mulig for alle å være i jobb, det er ikke dere, men snyltedyrene vi ikke liker. Og ja, jeg mener helt oppriktig at du som ufør må finne deg i å ha mindre penger enn folk i jobb, selv om du er reelt ufør. Du bidrar ikke på samme måte. Selvfølgelig skal du ha mat og tak over hodet, men du skal søren ikke ha likt eller mer enn oss i jobb, det er ikke rettferdig. Og ja, jeg vet veldig godt at jeg kan havne der selv. Jeg mener fortsatt det samme. Anonymkode: 373c5...0bd Du har virkelig ikke peiling du.... Og det er fullstendig nytteløst å diskutere med deg, når du ikke klarer å se flere sider av samme sak.... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå