AnonymBruker Skrevet 18. mars #341 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 21.30): Dette sier bare en som ikke er spesielt realitetsorientert. Det finnes enormt mange utenfor arbeidslivet som ønsker å jobbe, men ikke får muligheten. Denne gruppen er betraktelig større enn gruppen som ikke gidder. Anonymkode: 748e0...049 Javel… Du tror ikke det har noe å si at Norge går med et stadig større underskudd? Du mener det er likeså greit at «rikingene» flytter til Sveits fordi de ikke orker uforutsigbare skatter? Eller at investorer og verdiskapere skyr et land hvor produktiviteten daler? Du tenker ikke at det har noe å si at det mangler arbeidsfolk på stort sett alle felt? Og nå, når «nye» faktorer melder seg, som et USA inn i full resesjon, trusler om handelskrig alle veier og et Europa som nå skal ruste seg kraftig opp militært og personellmessig — meeeeeh, nei det har ikke noe å si, kanskje? Tror vi er blitt et stappmett, bedagelig og bortskjemt folkeslag, og at oppvåkninga kommer til å bli brutal. Anonymkode: e61ec...f6a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #342 Del Skrevet 18. mars Vi har noen kvinner her inne som er utsatt for overgrep og har PTSD, som kan bli uføre av det, og det med god grunn. Det betyr egentlig skade påført av andre, som ødelegger livet til kvinnen. Og det er ikke sånn at kvinner sånn uten videre sier høyt og stolt: jeg er ufør fordi jeg er utsatt for overgep. De fleste synes jo dette er ubehagelig. Det å være negativ til uføre er ekstremt fordomsfullt, du vet sjelden historien bak. MEN: den enes nød, den andres brød. Skal ærlig innrømme at jeg begynner og bli mer og mer kritisk til dette psykisk helsefelt området, og at slike forløp ofte kan ende i nettopp AAP og etter hvert uføre. Det går mot en diagnose, en form for sykeliggjøring av folk, finne rotårsaken til problemene ved psykologhjelp og psykiaterhjelp. Først en lang sykemelding, laaang ventetid på psykologhjelp, ofte flere måneder, så en diagnose, kanskje noen medisiner som gjør vondt verre på lang sikt. Ofte et helt team av behandlere som skal vurdere folk (hvor mange er det som skal til for å skru en lyspære)... mye fokus på hva som feiler deg framfor å bygge opp selvtillit og finne styrker og få folk ut igjen i jobb. Så det er noe som skurrer i dette offentlig psykisk helsevern feltet, som virker som et system som er laget for å bryte folk litt ned istedet for å bygge dem opp. Så ikke skyld alt på de uføre. Det er mange kokker som har avgjort og ført til den vurderingen. Det er ikke opp til den uføre til syvende og sist. Anonymkode: c8284...52c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #343 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 4.17): Det er ikke normalt å konstant være så utslitt av å jobbe fulltid at man aldri har overskudd til et sosialt liv. Kanskje du burde prate med noen? Når man er sykemeldt/aap/ufør, er det sunt og bra å bruke av sine krefter på å ivareta sosiale funksjoner. De fleste syke er ikke ME-ere som lever i mørket uten sosiale innputt. Anonymkode: 94098...0ec Det er faktisk ganske vanlig, jo. Når man er sliten fysisk og psykisk etter jobb trenger man kvelder/helger og ferie til å lade. Mange som har det slik, inkludert meg selv. Anonymkode: 87bc1...d7d 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #344 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 21.32): Men med uføretrygd kan du reise jorden rundt og gå fjelltopper annenhver uke? Kjenner nemlig en som driver på slik og for meg er det ganske provoserende at man ikke er frisk nok til å jobbe men å gå toppturer og reise jorden rundt på skattebetalernes penger, ja det er man i stand til. Anonymkode: 4128d...94d Hm, jeg kunne antagelig klart å gå på fjelltopper omtrent annenhver uke, om jeg også hvilte ca annenhver uke (iallefall når jeg er på mitt dårligste), og jeg prøver virkelig å reise og kose meg med livet selv om jeg fikk den helsa jeg fikk, men ingen kan likevel ha meg i jobb. Jeg hadde jobb jeg elsket, og arbeidsgiver som var så ivrig på å beholde meg at alle mulige tilpasning ble gjort. Det gikk likevel ikke. Det har vært en stor sorg å akseptere, så det siste jeg gidder å la meg provosere av er mennesker som lar seg provosere av det jeg fremdeles kan få til og ha glede av. De har ingen ide om resten. Jeg tviler på at de hadde ønsket seg resten. Anonymkode: 8a9e9...315 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #345 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er mye dømming ja. Jeg har ptsd pga misshandling og neglekt i barnevernet og sjefen sa at hun ikke kunne ha meg i jobb lenger pågrunn av min disasosiering, så hun og legen hjalp meg å annbefale nav ufør og det gikk igjennom fikk 100% ung ufør og får nå mer enn det jeg tjente da. Så det var en velsignelse, nå kan jeg endelig få rom til å helbrede å bli normal igjenn og utdanne meg til en mer irettelagt jobb som ikke har lav lønn. Ja nav behandler hver situasjon ulikt tro det eller ei. Jeg trener går mye tur har mangen hobbyer har en sønn på snart 3 år som blir nesten tvunget av andre til å gå i barnehagen pågrunn av sosialisering selv om jeg helst ville holdt han hjemme men heldigvis elsker han å være i barnehagen og har masse venner og henter han tidligt. Pågrunn av denne situasjonen så er det flere mesunnelige folk jeg må ha med å gjøre som er irritert over at jeg får det så godt. Men hvis nav og legen mente at det var den eneste veien å gå så er det ikke min feil! Anonymkode: 52beb...1cd Det går faktisk an å si nei 😊 Og det å ha barn er mye tøffere enn å jobbe, det vet vel de fleste? Anonymkode: 87bc1...d7d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #346 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 7.33): Så du ville altså heller hatt 66% av inntekten din? For da kunne du vært ute og hatt det gøy? Selv uten å være syk så tror jeg faktisk at de aller fleste blir deppa av å gå hjemme over tid. Ville du virkelig hatt 30 år før pensjonsalder der du var på utsiden av samfunnet fordi du kunne gått turer og dratt på biblioteket så mye du ville? For kafe, shopping og reiser er for dyrt. Anonymkode: f8217...4dd Det er mange som farter verden rundt som ufør, kjenner et par stykker. De sitter ikke hjemme og kjeder seg akkurat. De tar seg noen småjobber her og der og finner sine likesinnede og bor gjerne sammen periodevis i diverse lavkostland og klarer seg fint! Anonymkode: 87bc1...d7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 18. mars #347 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Må du slutte å surre da. Alle uføre er ikke fattige, mange har hatt godt betalte jobber og får derfor også grei trygd. Har du veldig kav inntekt får du dekket både det ene og det andre av Nav. De som virkelig sliter økonomisk i dagens samfunn er de i lavtlønnsyrker som bor alene. De får nemlig ikke bostøtte, dekket barnehage osv, som "uføre" får. Anonymkode: 373c5...0bd Ikke alle uføre har hatt jobb FØR de ble ufør. Jeg er en av dem og jeg lever på minstesats. Det er på ingen måte luksus, sånn som du kanskje tror. Ikke har jeg krav på bostøtte heller, så hva slags støtteordninger er det du mener at sånne som meg kunne fått? Tror du det er gøy å måtte snu på hver krone, for å få det til å gå rundt? For det kan jeg love deg at det IKKE er... Folk som "velger" å jobbe i lavtlønnsyrker, har mulighet til å finne seg en bedre betalt jobb. Oss uføre har ikke den muligheten. Vi er prisgitt det vi får av Nav og evt. en liten jobb ved siden av trygden. Så kanskje du skal tenke litt lenger enn din egen nesetipp, FØR du uttaler deg neste gang...🤔 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #348 Del Skrevet 18. mars Mardina skrev (46 minutter siden): Ikke alle uføre har hatt jobb FØR de ble ufør. Jeg er en av dem og jeg lever på minstesats. Det er på ingen måte luksus, sånn som du kanskje tror. Ikke har jeg krav på bostøtte heller, så hva slags støtteordninger er det du mener at sånne som meg kunne fått? Tror du det er gøy å måtte snu på hver krone, for å få det til å gå rundt? For det kan jeg love deg at det IKKE er... Folk som "velger" å jobbe i lavtlønnsyrker, har mulighet til å finne seg en bedre betalt jobb. Oss uføre har ikke den muligheten. Vi er prisgitt det vi får av Nav og evt. en liten jobb ved siden av trygden. Så kanskje du skal tenke litt lenger enn din egen nesetipp, FØR du uttaler deg neste gang...🤔 Ikke en plass står det noe om ALLE uføre. Alle vet at det finnes noen som aldri har kunnet jobbe. Det finnes mange uføre som reelt er uføre. Men det finnes jaggu mange som kunne jobbet og. Har man veldig lav inntekt, får man diverse støtteordninger. Har man ikke lav nok, nei vel, så anses det som at man har nok til å klare seg. Men faktum er at mange uføre har mer penger mellom hendene enn mange i jobb Alle i lavtlønnsyrker har ikke mulighet til å skaffe seg en bedre betalt jobb, for da må man gjerne ta mer utdannelse, hvilket ikke alltid er mulig å få til. Men det står hvertfall respekt av at de forsørger seg selv. Anonymkode: 373c5...0bd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 18. mars #349 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke en plass står det noe om ALLE uføre. Alle vet at det finnes noen som aldri har kunnet jobbe. Det finnes mange uføre som reelt er uføre. Men det finnes jaggu mange som kunne jobbet og. Har man veldig lav inntekt, får man diverse støtteordninger. Har man ikke lav nok, nei vel, så anses det som at man har nok til å klare seg. Men faktum er at mange uføre har mer penger mellom hendene enn mange i jobb Alle i lavtlønnsyrker har ikke mulighet til å skaffe seg en bedre betalt jobb, for da må man gjerne ta mer utdannelse, hvilket ikke alltid er mulig å få til. Men det står hvertfall respekt av at de forsørger seg selv. Anonymkode: 373c5...0bd Da kan du, som tydeligvis har peiling, fortelle meg hvilke støtteordninger uføre på minstesats kan få? For det svarte du ikke på. Men jeg ser jo at denne tråden stemmer med overskriften... Og generelt her inne. Uføre dømmes over en lav sko. Det slår liksom aldri feil det... 🙄 Ikke alle har ryggrad nok til å stå imot all dritten som kommer heller. Og det synes jeg er synd. At man skal sparke på en som allerede ligger nede og ikke kan jobbe. Hvem er alle disse uføre som har masse penger mellom hendene? For det er ikke min erfaring. Men du er vel en av de mange som ser ned på uføre og mener at mange av dem burde skamme seg over å være ufør. Eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #350 Del Skrevet 18. mars Mardina skrev (14 minutter siden): Da kan du, som tydeligvis har peiling, fortelle meg hvilke støtteordninger uføre på minstesats kan få? For det svarte du ikke på. Men jeg ser jo at denne tråden stemmer med overskriften... Og generelt her inne. Uføre dømmes over en lav sko. Det slår liksom aldri feil det... 🙄 Ikke alle har ryggrad nok til å stå imot all dritten som kommer heller. Og det synes jeg er synd. At man skal sparke på en som allerede ligger nede og ikke kan jobbe. Hvem er alle disse uføre som har masse penger mellom hendene? For det er ikke min erfaring. Men du er vel en av de mange som ser ned på uføre og mener at mange av dem burde skamme seg over å være ufør. Eller? Les en gang til. Har nevnt bostøtte og dekking av barnehageutgifter. Anonymkode: 373c5...0bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 18. mars #351 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Les en gang til. Har nevnt bostøtte og dekking av barnehageutgifter. Anonymkode: 373c5...0bd Mange uføre får ikke bostøtte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #352 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Må du slutte å surre da. Alle uføre er ikke fattige, mange har hatt godt betalte jobber og får derfor også grei trygd. Har du veldig kav inntekt får du dekket både det ene og det andre av Nav. De som virkelig sliter økonomisk i dagens samfunn er de i lavtlønnsyrker som bor alene. De får nemlig ikke bostøtte, dekket barnehage osv, som "uføre" får. Anonymkode: 373c5...0bd Tror du virkelig på det der, at nav «dekker» det om man ikke har penger nok? jeg får heller ikke bostøtte, og hva tror du bostøtte er? Jeg fikk bostøtte i ett år, det kom seg på 200kr per måned. Du har ikke peiling. Anonymkode: 5b20a...10d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #353 Del Skrevet 19. mars Grunnen til at jeg har backet ut fra kontakt med noen uføre er at de ikke takler det når jeg er syk eller har en dårlig dag. Jeg er snart 50, kroppen begynner å hangle litt og vondter både her og der. Men det skal jeg liksom ikke få si, fordi jeg er jo arbeidsfør. F.eks har jeg opplevd å bli hånet når sier at ikke orker lang tur i dag pga knærne, men det er latterlig at «jeg ikke skal klare når hun som er ufør klarer».. om jeg melder avbud fordi føler null energi og generelt bare en rævva dag, så var det «ekstremt dårlig gjort å ikke ta hensyn til henne som akkurat da hadde en god periode».. Dette synes jeg bare har blitt så slitsomt at jeg har trukket meg unna. Men dette har jo også kommet frem frem et godt stykke inn i vennskapet. Langt fra alle uføre er jo sånn da, og jeg har både uføre familiemedlemmer og venner fortsatt. Men jeg tror dessverre at noen uføre ødelegger mye for andre. Og kanskje derfor folk fremstår som tilbaketrukket med en gang, ut av tidligere opplevelse. Du kan jo la de bli kjent med deg først, og si det litt senere kanskje? Si at du jobber der du jobber, uten å si hvor mye. Anonymkode: f5d9f...788 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #354 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er mange som farter verden rundt som ufør, kjenner et par stykker. De sitter ikke hjemme og kjeder seg akkurat. De tar seg noen småjobber her og der og finner sine likesinnede og bor gjerne sammen periodevis i diverse lavkostland og klarer seg fint! Anonymkode: 87bc1...d7d Er ikke det bra? Burde man som syk kun gjøre som jeg gjorde første året som ufør, bure seg inne og være fryktelig deprimert av situasjonen? Ingen rundt meg synes det var noe bra, og oppmuntrer meg til å leve og kose meg det jeg kan og klarer. Hvilket er ganske mye fant jeg etterhvert ut da jeg sluttet med å bure meg inne og tenke at livet nå var slutt. Jeg måtte på en måte bygge opp en ny selvfølelse og identitet, for dem jeg var kan jeg ikke lenger være, men jeg kan være mer enn å ligge i senga og ha det vondt fysisk og psykisk. Jeg er sosial det jeg kan nå, og reiser relativt mye. Riktig nok aldri alene, og kun med mennesker som takler at jeg plutselig bare må trekke meg tilbake. (Det synes imidlertid ikke på Facebook. ) Jeg og mange uføre gjør det vi kan for å leve så godt vi kan, med de plagene vi har. Om det var en du var glad i, ville du heller sett vedkommende visne bort i depresjon? Slutte med å prøve å ha et liv? Anonymkode: 8a9e9...315 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #355 Del Skrevet 19. mars Mardina skrev (7 timer siden): Mange uføre får ikke bostøtte. Får de ikke, har de høy utbetaling. Jeg har aldri skrevet at alle får. Anonymkode: 373c5...0bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #356 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 8.35): Hvorfor er det slik?? Fordi det er de som jobber (og gjerne sliter seg ut) som betaler for at de uføre skal ha noe å leve av, uten at samfunnet får noe ut av det. For den iboende rasjonaliteten til mennesket, så er dette svært kontraproduktivt, og derfor krevende å stille seg positiv til. Dette er i hvert fall min tanke om hvorfor det er slik, uten at jeg ser ned på uføretrygdede. Ironien er jo at om milliardærene faktisk hadde betalt en forsvarlig skatt, så hadde alle kunnet leve mye bedre. Som vanlig har overklassen sørget for at vi andre som er under dem i det økonomiske hierarkiet kjemper oss i mellom, fremfor å gjøre opprør. Anonymkode: fa638...b5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #357 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi det er de som jobber (og gjerne sliter seg ut) som betaler for at de uføre skal ha noe å leve av, uten at samfunnet får noe ut av det. For den iboende rasjonaliteten til mennesket, så er dette svært kontraproduktivt, og derfor krevende å stille seg positiv til. Dette er i hvert fall min tanke om hvorfor det er slik, uten at jeg ser ned på uføretrygdede. Ironien er jo at om milliardærene faktisk hadde betalt en forsvarlig skatt, så hadde alle kunnet leve mye bedre. Som vanlig har overklassen sørget for at vi andre som er under dem i det økonomiske hierarkiet kjemper oss i mellom, fremfor å gjøre opprør. Anonymkode: fa638...b5c Enig med første del av innlegget ditt, del to er direkte feil. Milliardærene bidrar så sinnsykt mye mer til fellesskapet enn oss vanlige. De lager arbeidsplasser og verdier, samt betaler enormt i skatt. Ikke nødvendigvis direkte inntektsskatt, fordi de ofte ikke har reell lønnsinntekt (de eier mye, det er det som gjør dem til milliardærer), men husk at absolutt alt de kjøper, om det er private eiendommer, dyre biler eller de investerer i bedriftene, går enorme summer til staten i form av mva. Kjøper en riking en dyr eiendom medfører dette skatter og avgifter til staten i langt større skala enn en barnehagepedagog bidrar med, for å si det sånn. Så folk får slutte å si at disse rikingene ikke bidrar, for det er direkte feil. Hva har du bidratt med? Anonymkode: 373c5...0bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #358 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er ikke det bra? Burde man som syk kun gjøre som jeg gjorde første året som ufør, bure seg inne og være fryktelig deprimert av situasjonen? Ingen rundt meg synes det var noe bra, og oppmuntrer meg til å leve og kose meg det jeg kan og klarer. Hvilket er ganske mye fant jeg etterhvert ut da jeg sluttet med å bure meg inne og tenke at livet nå var slutt. Jeg måtte på en måte bygge opp en ny selvfølelse og identitet, for dem jeg var kan jeg ikke lenger være, men jeg kan være mer enn å ligge i senga og ha det vondt fysisk og psykisk. Jeg er sosial det jeg kan nå, og reiser relativt mye. Riktig nok aldri alene, og kun med mennesker som takler at jeg plutselig bare må trekke meg tilbake. (Det synes imidlertid ikke på Facebook. ) Jeg og mange uføre gjør det vi kan for å leve så godt vi kan, med de plagene vi har. Om det var en du var glad i, ville du heller sett vedkommende visne bort i depresjon? Slutte med å prøve å ha et liv? Anonymkode: 8a9e9...315 Så flott at du har overskudd - og ikke minst råd - til å reise relativt mye. Ellers hører vi mye om hvor lutfattige de uføre er. Anonymkode: 7f86b...41c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #359 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Får de ikke, har de høy utbetaling. Jeg har aldri skrevet at alle får. Anonymkode: 373c5...0bd Hvor inntekten kommer fra betyr i utgangspunktet ikke noe for bostøtte - enten det er uføretrygd, pensjon eller lønn. Unntaket er vel at de som har fått innvilget ung ufør kan ha litt større inntekt og allikevel få bostøtte. Jeg er enslig minsteufør. Før skatt er trygden 26 139kr. I min kommune er grensen for bostøtte der det er 1 i husholdningen 23 740kr. Anonymkode: bc704...5fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 19. mars #360 Del Skrevet 19. mars Leste for et par dager siden om statistikk om uførepensjon. At det var en økning i antall som mottok uføretrygd, dette var de yngre. Mens de over (40/45, husker ikke rett tall) var det synkende. Prosentvis var Asperger nr to, lettere utviklingshemming tror jeg var nr en og adhd husker jeg var nummer 4. ( Husker det fordi adhd er én av mine årsaker, symptomene ved derre, dog ikke alene, for min uføretrygd) Mulig jeg tar feil ang rekkefølgen, men jeg syns det er veldig synd at både Asperger og adhd skal gjøre at man er ufør, da de mest sannsynlig har store ressurser men ikke får jobbet pga arbeidslivet ikke kan legge mer til rette. (Såklart synd at noen må bli uføretrygdet, selv om jeg er takknemlig for at vi har dette som en mulighet i Norge.) Selv har jeg aldri opplevd å bli dømmet av mine pga dette, iallefall aldri hørt noen si noe på det. Hva som skjer bak min rygg har jeg jo ikke peiling på. Trist at man skal bli dømmet av noe man ikke kan noe for. Skjønner heller ikke den som ønsker å få det, da det aldri vil gi store utbetalinger og man stort sett vil måtte være fattig. Såklart fins det nyanser.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå