Gå til innhold

Uføretrygdet og dømming fra andre. Drittlei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her i Norge kjenner man alltid en person, eller en person som kjenner en person som fikk uføretrygt pga vondt i viljen. Da er det kanskje ikke så rart at man blir skeptisk.

Anonymkode: cf0d3...dd1

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her i Norge kjenner man alltid en person, eller en person som kjenner en person som fikk uføretrygt pga vondt i viljen. Da er det kanskje ikke så rart at man blir skeptisk.

Anonymkode: cf0d3...dd1

Fordi folk har en fantastisk evne til å lage sine egne teorier. Så lenge man ikke mangler en fot,eller er blind,eller ligger for døden helt opplagt,så er man tilsynelatende frisk,og ser man da i tillegg denne personen gå seg en tur,ha seg en ferie,eller er ute å klipper plenen,ja da kan man stå i jobb 8 timer hver eneste dag. Folk vil aldri forandre seg. Du vet dette,jeg vet dette. Vi lager våre teorier,og sprer de gjerne til gud og hvermann som er villig til å høre på. Slik "kjenner" plutselig "alle" noen som har fått innvilget uføretrygd. Men tenker de fleste seg litt om,så forstår man jo at det er svært strengt å vanskelig å få innvilget uføretrygd i dag. 

Dagbladet og diverse medier hjelper heller ikke akkurat på med "Slik får du uføretrygd" saker,noe som er helt vanvittig,og ganske idiotisk. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (3 timer siden):

Fordi folk har en fantastisk evne til å lage sine egne teorier. Så lenge man ikke mangler en fot,eller er blind,eller ligger for døden helt opplagt,så er man tilsynelatende frisk,og ser man da i tillegg denne personen gå seg en tur,ha seg en ferie,eller er ute å klipper plenen,ja da kan man stå i jobb 8 timer hver eneste dag. Folk vil aldri forandre seg. Du vet dette,jeg vet dette. Vi lager våre teorier,og sprer de gjerne til gud og hvermann som er villig til å høre på. Slik "kjenner" plutselig "alle" noen som har fått innvilget uføretrygd. Men tenker de fleste seg litt om,så forstår man jo at det er svært strengt å vanskelig å få innvilget uføretrygd i dag. 

Dagbladet og diverse medier hjelper heller ikke akkurat på med "Slik får du uføretrygd" saker,noe som er helt vanvittig,og ganske idiotisk. 

Hvorfor er det så usannsynlig for deg at enkelte heller vil gå hjemme enn å jobbe?

Anonymkode: 373c5...0bd

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det så usannsynlig for deg at enkelte heller vil gå hjemme enn å jobbe?

Det er ikke sannsynlig overhodet. Det er enkelte ja. Hvorfor er det så sannsynlig for deg er vel heller det riktige spørsmålet her. Folk flest er redelige mennesker,og uføretrygd er ikke bare noe man får. I hvertfall ikke i dagens Norge. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (17 minutter siden):

Det er ikke sannsynlig overhodet. Det er enkelte ja. Hvorfor er det så sannsynlig for deg er vel heller det riktige spørsmålet her. Folk flest er redelige mennesker,og uføretrygd er ikke bare noe man får. I hvertfall ikke i dagens Norge. 

Alle mennesker elsker ikke å jobbe.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden er dessverre et 16 siders langt eksempel på nettopp det ts er drittlei av. Men takk til de som prøver å ta til motmæle. Sprøtt at så mange sparker nedover så lett.

Men når jeg ser på mye som skrives på KG, særlig i politiske forum, så framstår klientellet som ganske høyreekstremt, så slik sett gir det mening at så mange kritiserer og latterliggjør personer som har det vanskelig.

Anonymkode: 63160...7e4

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan forstå at de som er reelt uføre blir lei. Men systemet misbrukes av noen, det er det ingen som kan nekte for. Det er bare jævlig naivt å tro at alle uføre mest av alt i verden har lyst til å jobbe. Alle vil ikke det. Jeg hadde ikke jobbet hvis jeg ikke måtte, så givende er det virkelig ikke å stå opp tidlig hver dag, bruke nesten hele døgnet på jobb, bli sliten så man ikke orker andre ting og ikke tjene nok til at man kan gjøre gøye ting på fritiden. Eneste grunn til at jeg jobber er fordi jeg føler jeg må og ikke har samvittighet til å leve på andre. Den sperren har ikke alle, akkurat sn ikke har sperrer for å mishandle, drepe, svindle osv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kan forstå at de som er reelt uføre blir lei. Men systemet misbrukes av noen, det er det ingen som kan nekte for. Det er bare jævlig naivt å tro at alle uføre mest av alt i verden har lyst til å jobbe. Alle vil ikke det. Jeg hadde ikke jobbet hvis jeg ikke måtte, så givende er det virkelig ikke å stå opp tidlig hver dag, bruke nesten hele døgnet på jobb, bli sliten så man ikke orker andre ting og ikke tjene nok til at man kan gjøre gøye ting på fritiden. Eneste grunn til at jeg jobber er fordi jeg føler jeg må og ikke har samvittighet til å leve på andre. Den sperren har ikke alle, akkurat sn ikke har sperrer for å mishandle, drepe, svindle osv.

Her fremstiller du det som det er ett valg. 

en gjenganger om og om igjen i denne tråden, og i tråder om temaet øvrig er: jeg vil være frisk og jobbe, ikke være syk og ikke jobbe. 

Det er ingen som får ta dette valget. Det ville i såfall være å si nei til behandling som gjør at en blir frisk. 

Anonymkode: 6745d...96a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her fremstiller du det som det er ett valg. 

en gjenganger om og om igjen i denne tråden, og i tråder om temaet øvrig er: jeg vil være frisk og jobbe, ikke være syk og ikke jobbe. 

Det er ingen som får ta dette valget. Det ville i såfall være å si nei til behandling som gjør at en blir frisk. 

Anonymkode: 6745d...96a

Noen sniker seg til uføretrygd fordi de heller vil være hjemme enn å jobbe. Svindlere finnes overalt. Ferdig snakka. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 10.19):

Fordi mange som er uføre klarer å jobbe kanskje 1-2 timer i uken? Har en form for restevne.Da trenger man ikke være 100%ufør i mine øyne. 

Anonymkode: 920d4...4a3

Hvem vil ansette noen som bare kan jobbe 1-2 timer i uken? Ingen tenker jeg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 8.35):

Kjenner egentlig jeg blir mektig provosert av folk. Virker som at de fleste dømmer uføretrygdede mennesker uavhengig om personen som er uføretrygdet er en grei person. Jeg har en kronisk lidelse som gjør at jeg er mye utmattet, og sliter med å stå i en fulltidsjobb. Likevell jobber jeg litt ved siden av trygden så mye jeg klarer.

Alikavel dømmer folk meg nord og ned. Når jeg møter nye mennesker, så virker de hyggelig til å begynne med. Men så spør de meg hva jeg jobber med og da får plutselig pipen en annen lyd når jeg forteller om min situasjon.  Jeg er jo selvsagt ærlig om at jeg er 80 % ufør, og da tar de på seg en falsk mine og er «hyggelig» avvisende før de direkte avviser meg og overser meg totalt. Det gjelder når jeg både er ute på datingmarkedet og når jeg treffer nye folk sånn sjenerelt. Hører plutselig ingenting mer fra dem eller de ignorerer meg i sosiale situasjoner, unngår meg så mye de klarer, er passiv aggressiv etc.

Hvorfor er det slik?? Hvorfor kan ikke folk bare godta at alle ikke er like, noen har mer utfordringer enn andre som gjør at de kanskje ikke klarer å stå i en fulltidsjobb. I mine øyne har de ingen rett til å oppføre seg slik de som gjør det. Jeg har jo ikke gjort noe direkte galt og det er da ikke min feil at jeg er syk? Kjenner det koker innvendig og kjenner jeg begynner å bli en smule bitter på slike mennesker for jeg føler meg urettferdig behandlet og jeg syns det er smålig oppførsel av de rundt.. Flere som opplever dette eller har opplevd dette?

Er nesten blitt sånn at jeg ikke orker å treffe nye mennesker lengre. Jeg har en fast vennekrets som godtar meg slik jeg er for de har trossalt kjent meg hele livet, men nye mennesker er ekstremt stygge i oppførselen og dømmende.

Anonymkode: 2934e...033

Jeg kjenner en som jobber som psykolog, og han sier damer har akkurat det samme problemet. Mange menn ghoster eller bare sier takk men nei takk når dem hører personen er ufør. 

Anonymkode: b7587...b50

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Javel? Aldri hørt om.. Noen link til dette? Hører bare om uføre som ikke ønsker å jobbe selv om de har blitt friske. For da kan de nyte livet …. Reise, drive med hobbyer, interiør etc ..

Anonymkode: 87bc1...d7d

Jeg er ufør og bedriver slikt så mye jeg kan, når jeg kan. Det er ikke fordi jeg er blitt frisk, fordi det kan jeg ikke bli, men fordi jeg har vært gjennom sorgen angående å bli syk og ufør, og er opptatt av å leve så godt som jeg kan, etter omstendighetene. 

Jeg har aldri møtt en ufør som er blitt frisk, men jammen har jeg truffet mange uføre med store helseproblemer som reiser og koser seg det de klarer. Bare noen få dager siden jeg og en slik kvinne støttet hverandre nedover en trapp et spennende sted i verden. 

Det betyr ikke at vi helst vil være uføre, det betyr at vi gjør så godt som vi kan med de drittkortene vi dessverre fikk. 

Anonymkode: 8a9e9...315

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 22.05):

Spesiell tannlege du har da! Min tannlege blåser heldigvis i yrkene til pasientene hun har, og det tror jeg de aller fleste andre tannleger også gjør!

Anonymkode: 1413b...d65

De fleste blir vel sett ned på av tannlegen, jeg blir det når jeg ligger i stolen der hvertfall 🤭

Anonymkode: a6a6c...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har full tro på at du og stor andel uføre er syke og ikke kan stå i arbeid. En dag vil nok samfunnet forstå det. Men slik et samfunn er bygd opp, så er det bygd opp av et felleskap av samfunnsborgere som alle gir og tar. Da vil det alltids være noen som er skeptisk, TS. Ikke slemt ment fra andre folk, bare ren logikk tenking på et samfunnsøkonomisk perspektiv 

Anonymkode: 51472...6a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 13.25):

De få som misbruker det, er ikke problemet. Det er holdninger til en del nordmenn om at veldig mange misbruker det, noe som ikke stemmer. 

Er du så utslitt av å jobbe, bruker hele døgnet på jobb og har nesten ikke penger så har du et valg om å bytte jobb, arbeidsplass, yrke, utdanning etc. Samt ta bedre vare på helse så du får mer overskudd. Du går rett i offerrollen om at du er tvunget til å ha det slik, noe enkelte arbeidstakere ofte bringer frem i diskusjoner som dette. 

DU har et valg! Valg uføre ikke har, i motsetning til slik du fremstiller det. Du har tydeligvis tatt veldig feil valg, som du selv må ta ansvar for. 

Anonymkode: 85553...d51

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 13.47):

Noen sniker seg til uføretrygd fordi de heller vil være hjemme enn å jobbe. Svindlere finnes overalt. Ferdig snakka. 

De finnes ja.

Men hvor mange?

Og hvorfor skal disse få, gjøre at folk ser på uføre med forstørrelsesglass i tilfelle man kan finne en av disse svindlerne?

Og faktisk påføre syke en stor skam fordi de er syke, men folk kjenner en som kjenner en som kjenner en som svindler fordi hun er på kafe, fjelltur og sminker seg, og er ufør. 

Aner du hvordan disse nedverdigende holdningene surner samfunnet og de svakeste i samfunnet? 

Forstår ikke folk at uføretrygd er en trygghet for hele samfunnet? Altså bidrar til høyere velferd, mindre kriminalitet, bedre økonomi, mer stabilt samfunn, mindre skille etc. 

Ja! Alle vet at det finnes folk som er på uføretrygd som ikke er syke og kan jobbe fult. Eller på dagpenger, sosialstønad, som jobber svart etc. Men det er faktisk noe vi må regne med. Vi er mennesker, ikke maskiner. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 20.47):

Svindlere finnes overalt. De er i fåtall,og veldig ofte blir de tatt - før eller senere. Du kjenner nok ikke rutiner for hvordan NAV opererer,men de tar jo flere hvert eneste år. Så før eller senere kommer det fram at de har jukset til seg yelser. Disse må jo også da tilbakebetale til NAV. Så hva er du egentlig så fiksert på dette for? Du får pengene du har rett på om du blir så uheldig og bli syk også. At enkelte har tjent bedre en deg,for å bli ufør er jo slik det er i Norge. Da ha man krav på høyere utbetalinger. Har du det så forferdelig,så gjør noe med det. Ikke spark nedover mot folk som IKKE kan gjøre noe med det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De få som misbruker det, er ikke problemet. Det er holdninger til en del nordmenn om at veldig mange misbruker det, noe som ikke stemmer. 

Er du så utslitt av å jobbe, bruker hele døgnet på jobb og har nesten ikke penger så har du et valg om å bytte jobb, arbeidsplass, yrke, utdanning etc. Samt ta bedre vare på helse så du får mer overskudd. Du går rett i offerrollen om at du er tvunget til å ha det slik, noe enkelte arbeidstakere ofte bringer frem i diskusjoner som dette. 

DU har et valg! Valg uføre ikke har, i motsetning til slik du fremstiller det. Du har tydeligvis tatt veldig feil valg, som du selv må ta ansvar for. 

Dette er ikke riktig, de fleste kan ikke bare plukke seg en ny jobb som det var et eple. De fleste har en ganske snever kompetanse selv med master. Er man forsørger, kan man ikke bare ta en dårligere betalt jobb eller en jobb med lengre reisevei. Ei heller kan man bare ta en utdannelse, hvertfall ikke på heltid. Og hvor er tiden til utdannelse når man allerede er i full jobb, har barn og kanskje eneansvar hjemme dersom man er singel med barn?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 8.57):

Helsevesenet er noe av den hardeste jobben du kan ha, kan ikke fylle opp den bransjen med folk som sliter fysisk eller mentalt i så stor grad at hverdagslivet ikke går rundt.

Anonymkode: be1d9...fcf

Mange stillinger i helsevesenet. 

Anonymkode: 7436e...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 12.24):

Denne tråden er dessverre et 16 siders langt eksempel på nettopp det ts er drittlei av. Men takk til de som prøver å ta til motmæle. Sprøtt at så mange sparker nedover så lett.

Men når jeg ser på mye som skrives på KG, særlig i politiske forum, så framstår klientellet som ganske høyreekstremt, så slik sett gir det mening at så mange kritiserer og latterliggjør personer som har det vanskelig.

Anonymkode: 63160...7e4

Dette. 

Anonymkode: 53352...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...