Gå til innhold

Uføretrygdet og dømming fra andre. Drittlei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nok prakteksemplaret på en ufør som KG-naboer ville tenk at det er helt uforståelig at ikke er i jobb.
Ingen ser meg når ikke når jeg ikke er frisk og blir en fare for meg selv. Vil ikke utbrodere mine helseplager siden det ikke er relevant, og ingen enn min mann og mine nærmeste vet om mine diagnoser.

Jeg har ikke opplevd å bli møtt på en negativ måte, men menneskene rundt meg er oppegående og vennlige. Spørsmål fra utenforstående om hva jeg jobber som treffer meg som en kniv i et åpent sår, men det blir ikke gravd videre i det når jeg sier jeg utdannet som blabla men ikke er i jobb. Har forståelse for at noen tenker sitt. Siden jeg har en usynlig sykdom selv så kan jeg ikke gå rundt å mistro andre, men det er jo et faktum at noen mennesker er uærlige. Men ikke slik at jeg spekulerer i enkeltindivider.

Anonymkode: 01e00...56b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oj så generaliserende dette var da, du vet at endel uføre har bedre betalt enn de som jobber eller,…

Anonymkode: 77ec7...b04

Men de fleste av oss tjener jo langt over uføretrygd heldigvis. Og er glad i å være i naturen og bruke kroppene våre, trene, reise, pusse opp, drømme osv.

For de aller fleste VIL det være en stor krasj å være sammen med noen som ikke har en «normal kapasitet», som en jo ikke har når en ikke klarer å stå i arbeid.

Anonymkode: 12681...ce8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor møter du disse folkene?

Anonymkode: 62080...c44

På DPS

Anonymkode: df7d4...9c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er én person 🙄

Nå er jeg 55 år. Ble fra 5 års alder behandlet som en kjæreste av bestemors samboer. Det varte i 6 år.

Det vises ikke på mitt ytre. Jeg kler meg pent, oppfører meg pent og er egentlig bare..pent og ordentlig. Når jeg viser meg offentlig.

Jeg har bra dager der jeg kan klippe gresset, male grunnmuren, eller bare hente posten. 

Poenget mitt er at så fremst du ikke har tråkket i en annens sko så burde du ikke dømme.

Anonymkode: 4ee0f...ca2

Nei, du fortjener din trygd og flere som er i din situasjon, vedkommende jeg sikter til hadde en selvforskyldt gjeldssituasjon (grovt underslag) i livet som gjorde det umulig å gå av på alderspensjonen

Anonymkode: a6a6c...86b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 20.30):

Nei. NAV har intet apparat som følger opp "svindel ved mottakelse av uføretrygd". 

Hvordan skulle dette i så fall forgå? At NAV kommer på døren og hevder "vi har hørt at du har restarbeidsevne"?

Det skjer ikke.

Anonymkode: dd61a...34c

De har et apparat, men det de som oftest avdekker er personer som begår trygdesvindel ved å jobbe svart samtidig som de mottar aap eller uføretrygd.

Anonymkode: 33d69...056

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (På 24.11.2024 den 12.12):

Uføre har store begrensninger. De kan ikke jobbe grunnet en sykdom eller skade. Jeg har lært av kvinneguiden at alle uføre mesteparten av tiden ikke kan leve normale liv. Når vi ser de være aktive, er det på et tidspunkt de endelig har orket å gå ut på en god dag. Og en slik person vil ikke jeg leve med. Jeg synes det er kjedelig de få dagene i året kona er syk og ikke orker normale aktiviteter.

Jeg er ufør, og skjønner deg veldig godt. 

Jeg er i ett forhold, kun fordi jeg var i det forholdet når jeg ble syk, og ingenting er som før. Synes faktisk forholdet er en belastning i seg selv, for en får svart samvittighet til partner. Blir jeg singel igjen, vil jeg ikke gå inn i ett forhold igjen rett og slett, jeg har mer enn nok med meg selv. 

Friske, oppegående mennesker trives nok best med en likesinnet, det er helt naturlig. 

Anonymkode: c6de3...eee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 2.05):

På en fest like før korona-utbruddet var det en heftig diskusjon om uføretrygd mellom en par karer i slutten av 20-åra.

Det endte med at den ene veddet med den andre at han lett kunne få uføretrygd om han ville.

Som sagt så gjort. Han sykemeldte seg og gikk gjennom hele mølla, før han 3,5 år senere stod der med vedtaket om uføretrygd i hånda. Svart på hvitt hadde han bevist at de som ville ha uføretrygd får det uavhengig om de er syke eller ei. Det handler bare om å stå på sitt og fortelle NAV og helsevesenet det de vil høre. Det finnes ingen objektive kriterier for å nekte noen uføretrygd. De som sliter med å få innvilget uføretrygd forstår ikke reglene og skjønner bare ikke hva de skal si.

Han kastet for øvrig vedtaket i søpla og gikk tilbake til jobb i bransjen han var i før han startet uføreprosjektet.

For de som lurer på hvem i alle dager som ofrer 3,5 år av sitt liv på å bevise et poeng. 90% av tiden ble brukt på venting på diverse. Utredninger, legeerklæringer, arbeidsutprøvinger etc. En tid han for det meste brukte på å loffe rundt i sør-europa.

Anonymkode: 4cdb3...d96

For noe sabla tull

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For noe sabla tull

Neppe. Hvis man virkelig vil fake eller overdrive sykdom er det fullt mulig. 

Anonymkode: 373c5...0bd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 11.52):

Jeg er samboer med en som er ufør. Jeg var i utgangspunktet ikke skeptisk, han har sykt mange andre gode kvaliteter. Men nå har det blitt slik at jeg dessverre nok kommer til å gjøre det slutt, fordi jeg innser hvor mange andre elementer det å være ufør for han bringer med seg.

-Dårlig økonomi og jeg spanderer alle ferieturer 

- En kropp som ikke har energi (eller er muskuløs)

- Liten/nesten ingen venner

Jeg har en helt ok vanlig jobb og tjener 900k, og har med bolig midt i Oslo ikke råd til å besørge en annen. (Og begynner å bli ganske dritt lei av alle kommentarer på hvor «mye» jeg tjener av min samboer. Sammenlignet med studievenner og andre venner tjener jeg lavere). Mine ekser har alle tjent rundt meg/millionen, og det har føltes så mye mer som.. team. Jeg trodde ikke økonomi var så viktig for meg. Men det handler om frihet.

Med mine ekser har vi drømt om innkjøp sammen, ferier og fremtid. Det at han jeg nå vil forlate er ufør bringer så mye mer med seg, at vi ikke kan være likestilte og være på lag. Han føles helt «låst fast» og jeg får ikke til å spandere mer fordi jeg selv vil reise rundt i verden osv. Han fortjener å finne noen som er mindre opptatt av frihet enn meg.

Anonymkode: 12681...ce8

Om du har 950 000 inn så har langt mer enn gjennomsnittslønn , rart å si du har helt ok jobb da.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neppe. Hvis man virkelig vil fake eller overdrive sykdom er det fullt mulig. 

Igjen tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Igjen tull

Er du virkelig så naiv? Hevder du ovenfor en lege at du er sliten, utmattet, har vondt osv har ikke legen noe å stille opp med, vedkommende må tro deg. Man kan fake det 100% eller ta utgangspunkt i reelle plager og overdrive disse. La oss si du har migrene. Regelmessig, men sjelden. Du kan påstå at anfallene kommer langt hyppigere enn de gjør. Selv slet jeg med nettopp migrene da jeg var yngre. Jeg studerte og jobbet en del ved siden av. Migreneanfallene hadde en lei tendens til å komme på søndager, eneste dag jeg verken jobbet eller studerte. Typisk stressmigrene, kommer når man slapper av. Gikk ikke utover verken studie eller jobb for meg, men ødela selvfølgelig mange søndager. Jeg kunne lett løyet på meg at disse anfallene kom flere ganger i uken og ødela hverdagen min. Legen kan ikke vite om det stemmer.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilogmed tannlegen så plutselig ned på meg. 

Anonymkode: be76f...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Edit.

Fordi jeg kanskje ikke ser slaskete ut med fettete hår, kler meg ordentlige og ikke ser direkte fattig ut som vi trygda ser ut som tydeligvis! 

Vi gjør jo ikke det, vi ser som regel ut som alle andre, men det blir feil i manges øyne. Da er vi ikke verdig å være trygda 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Asperger. På grunn av mye forskjellig pluss diagnosen så fikk jeg innvilget 100% varig ung  ufør da jeg var 20 år, og det ikke noe jeg egentlig ville, men legen, Nav og alle andre som var involvert var enige om at det var det beste så det ble sånn. Jeg innså etterhvert også at det var der beste. Jeg klarte ikke en full jobb og klarer fortsatt ikke det.  Jeg er ikke fysisk syk. Ingen kan se noe på meg. Jeg klarer fint å gjøre husarbeid, gå turer osv... Jeg jobber også litt i en vernet bedrift, trives godt der. Jeg tjener 1500 i måneden der som jeg har i tillegg til trygden, og jeg kunne jo ikke levd av kun 1500 i måneden så da er jo trygda hovedinntekten.  Har heldigvis bekjente venner og familie som ikke dømmer meg og ikke bryr seg om at jeg har uføretrygd. Her inne mener nok mange at jeg ikke fortjener trygda mi, men jeg kan ikke ha en fulltidsjobb, for det funker bare ikke. Jeg tror heller ingen ville ansatt meg på en vanlig arbeidsplass. Jeg går ikke rundt og skammer meg, jeg er glad jeg tross alt har en inntekt så jeg kan klare meg. Jeg fikk dette i 2005 så det er mange år siden. Og det er å gå tur og gjøre husarbeid og sånn er faktisk ikke det samme som at man kunne hatt en full jobb. Nå kommer dere nok til å foreslå at jeg kan jo jobbe mer og sånn. Men det blir sånn det er.

Jeg kommer ikke til å ramse opp resten av grunnene til at jeg fikk ung ufør. Asperger er en av dem.

Het vel ikke Nav den gangen, men det er ikke vesentlig så jeg skrev Nav da jeg ikke husker hva det egentlig het.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 16.58):

Realitetssjekken kommer nå.

Velferden vil bli kuttet, ikke bare fordi vi ikke har råd til at en stor andel av befolkningen skal forsørges av staten, men også fordi vi trenger folk i arbeid. Dette har ligget i kortene en stund, og aktualiseres nå noe voldsomt når verdenssituasjonen har endret seg dramatisk. Med den enorme forsvarssatsinga vi skal gjennom, som krever store summer OG folk, må velferden reduseres.

Helt greit for meg. Heller det enn krig.

Anonymkode: e61ec...f6a

Dette sier bare en som ikke er spesielt realitetsorientert. 

Det finnes enormt mange utenfor arbeidslivet som ønsker å jobbe, men ikke får muligheten. Denne gruppen er betraktelig større enn gruppen som ikke gidder.

Anonymkode: 748e0...049

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spesiell tannlege du har da! Min tannlege blåser heldigvis i yrkene til pasientene hun har, og det tror jeg de aller fleste andre tannleger også gjør!

Anonymkode: 1413b...d65

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

merkelig tannlege. Mulig jeg oppga arbeidsgiver da jeg startet hos min for et par tiår siden. Men husker det ikke. Kommer til tannlegen, betaler og går. Ferdig. Jobber fortsatt på samme sted men det har det aldri vært spørsmål om …

Anonymkode: 87bc1...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jeg aldri opplevd. Møtte 20 nye mennesker for bare få dager siden, og ingen dømte meg. En sa "Det kan man ikke se." og jeg svarte "Nei hadde jeg vært virkelig dårlig i dag hadde jeg ikke vært her.". Da nikket han og vi var ferdig med den saken. 

Anonymkode: 8a9e9...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette sier bare en som ikke er spesielt realitetsorientert. 

Det finnes enormt mange utenfor arbeidslivet som ønsker å jobbe, men ikke får muligheten. Denne gruppen er betraktelig større enn gruppen som ikke gidder.

Anonymkode: 748e0...049

Javel? Aldri hørt om.. Noen link til dette? Hører bare om uføre som ikke ønsker å jobbe selv om de har blitt friske. For da kan de nyte livet …. Reise, drive med hobbyer, interiør etc ..

Anonymkode: 87bc1...d7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men dater du eller treffer du nye potensielle venner så fryktelig ofte da, hvis du er så utmattet at du ikke kan jobbe fulltid?  Jeg jobber fullt og har aldri overskudd til å møte andre sosialt.

Anonymkode: 8021e...259

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...