AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #241 Del Skrevet 3. desember 2024 Kometen skrev (3 timer siden): Hvorfor ikke date andre uføre? Dere er jo veldig mange i samme situasjon. Jeg må være så ærlig å si at jeg ikke ville blitt sammen med en som var ufør da jeg lever et aktivt liv og ønsker en partner som har helse til det samme. Uføre kvinner vil stort sett ikke ha uføre menn. De skal være hjemme hele dagen og må ha mannen ut så de får alenetid, visstnok. Anonymkode: 748e0...049 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #242 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er ikke 1000 årsaker, for man blir fortsatt ikke uføretrygdet basert på diagnose. https://www.nav.no/uforetrygd «For å ha rett til å få uføretrygd, må sykdom og/eller skade være hovedårsaken til at du har nedsatt arbeids- og inntektsevne» https://www.nav.no/samarbeidspartner/uforetrygd-legens-rolle#vilkar «Den medisinske diagnosen er i seg selv ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.» Anonymkode: 10841...fec Grunnen til at jeg skriver "årsaker" og ikke "diagnoser" er nettopp derfor. Du slår inn åpne dører her. Anonymkode: dd61a...34c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #243 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 12.19): Hvis man ikke klarer å jobbe, så vil det selvsagt påvirke stort i et forhold også. Husarbeid, økonomi, overskudd etc etc blir mest sannsynlig skjevfordelt. Det som førte til uførestatus gjelder vel neppe bare man-fre mellom 8 og 16.. Anonymkode: 7ee6f...b78 Jeg har forstått det slik at det gjelder kun på dagtid. På andre tider har de uføre stort overskudd til alt mulig av aktiviteter. Anonymkode: 87bc1...d7d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #244 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har forstått det slik at det gjelder kun på dagtid. På andre tider har de uføre stort overskudd til alt mulig av aktiviteter. Anonymkode: 87bc1...d7d Da bruker de jo energien og eventuell restarbeidsevne på seg selv. Og det har de jo all rett til? Anonymkode: dd61a...34c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #245 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Grunnen til at jeg skriver "årsaker" og ikke "diagnoser" er nettopp derfor. Du slår inn åpne dører her. Anonymkode: dd61a...34c Nei det gjør jeg ikke. Årsaken til at man blir uføretrygdet er likt hos alle. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-9#§12-12 «§ 12-1.Formål Formålet med uføretrygd er å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.» Anonymkode: 10841...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #246 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det gjør jeg ikke. Årsaken til at man blir uføretrygdet er likt hos alle. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-9#§12-12 «§ 12-1.Formål Formålet med uføretrygd er å sikre inntekt for personer som har fått sin inntektsevne varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.» Anonymkode: 10841...fec Formålet er likt for alle, men har fortsatt svært mange årsaker. Setningen "hva er årsaken til at du er uføretrygdet?" kan besvares på 1000++ måter. Det sier seg selv. Anonymkode: dd61a...34c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #247 Del Skrevet 5. desember 2024 Dessverre så ligger det nok litt i meg at jeg dømmer uten å mene det. Jeg er av den oppfattelsen at man kan bidra litt på en eller annen måte. Spesielt har jeg fordommer når jeg ser hvordan min eksmann holder på, spille data i mange timer pr dag, samt da han drev med aap og søke ufør så var det dette han ville. De fleste vil vel ikke være syke? Han er rett og slett lat. Anonymkode: a77d4...55d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #248 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessverre så ligger det nok litt i meg at jeg dømmer uten å mene det. Jeg er av den oppfattelsen at man kan bidra litt på en eller annen måte. Spesielt har jeg fordommer når jeg ser hvordan min eksmann holder på, spille data i mange timer pr dag, samt da han drev med aap og søke ufør så var det dette han ville. De fleste vil vel ikke være syke? Han er rett og slett lat. Anonymkode: a77d4...55d Ingen vil nok være syke, men noen ønsker fordelene med trygd, og dermed slippe å jobbe. Å være lat er veldig behagelig, om man er anlagt slik. Anonymkode: dd61a...34c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #249 Del Skrevet 5. desember 2024 Her handler det om at TS er pisslei av å bli satt i bås og så er det akkurat det hun blir i denne tråden. Litt komisk egentlig. Anonymkode: 53352...634 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #250 Del Skrevet 5. desember 2024 Kometen skrev (På 3.12.2024 den 20.04): Hvorfor ikke date andre uføre? Dere er jo veldig mange i samme situasjon. Jeg må være så ærlig å si at jeg ikke ville blitt sammen med en som var ufør da jeg lever et aktivt liv og ønsker en partner som har helse til det samme. Hadde aldri orket å være sammen med en som også er hjemme på dagtid! Anonymkode: 1413b...d65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #251 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dessverre så ligger det nok litt i meg at jeg dømmer uten å mene det. Jeg er av den oppfattelsen at man kan bidra litt på en eller annen måte. Spesielt har jeg fordommer når jeg ser hvordan min eksmann holder på, spille data i mange timer pr dag, samt da han drev med aap og søke ufør så var det dette han ville. De fleste vil vel ikke være syke? Han er rett og slett lat. Anonymkode: a77d4...55d Late mennesker dømmer jeg også. Har hatt tre uføre leieboere de 10 siste årene, og to av dem anså jeg som direkte late. Ikke gadd de sortere søppelet ordentlig, de gadd ikke spa bort snøen som samlet seg foran inngangspartiet deres, og de få gangene jeg fikk innblikk i leiligheten de bodde i var den overfylt og rotete. Han ene hadde ME, så anså ikke ham som lat. De to andre hadde fint kunnet spa litt snø eller vaske sine egne vinduer. Den ene uføre av disse tre hadde samme diagnoser som meg. To stk personlighetsforstyrrelser. Mens jeg jobbet deltid og tok meg av småbarn, hus og hage, satt leieboeren inne og drakk/ruset seg/gamet (vedkommende fortalte dette selv, så ikke noe jeg finner på). Om jeg fikk en helg fri fra mann og barn, dro jeg heller på telttur og gikk i fjellet enn å drukne sorgene med alkohol eller andre rusmidler. Så ja, mitt inntrykk av NOEN uføre er at de er late. Men de uføre jeg møter på fjelltur (skjer ofte) anser jeg som kompetente mennesker som tar tak i egen helse. Anonymkode: 2fbf4...e0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 5. desember 2024 #252 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde aldri orket å være sammen med en som også er hjemme på dagtid! Anonymkode: 1413b...d65 Og jeg hadde ikke orket å komme hjem fra jobb hver dag og det var noen andre i huset. Elsker når mannen er på jobbreise eller jeg kan ta hjemmekontor og ha huset for meg selv. Og så liker jeg at jeg får innblikk i mannens jobbverden. Ville synes det var kjedelig om han ikke opplevde noe i løpet av dagen. Tenker man bør lete etter en partner som har en noenlunde lik livssituasjonen som en selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #253 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Her handler det om at TS er pisslei av å bli satt i bås og så er det akkurat det hun blir i denne tråden. Litt komisk egentlig. Anonymkode: 53352...634 Nettopp! Veldig trist å lese. Men slik har diskursen blitt on uføre. "Alle" er kriminelle svindlere som egentlig bare er late. Alle skal slå nedover, mot de som har det mest vanskelig i samfunnet. For et land vi har blitt 😥 Anonymkode: 63160...7e4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #254 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp! Veldig trist å lese. Men slik har diskursen blitt on uføre. "Alle" er kriminelle svindlere som egentlig bare er late. Alle skal slå nedover, mot de som har det mest vanskelig i samfunnet. For et land vi har blitt 😥 Anonymkode: 63160...7e4 Ja, i et land med omtrent verdens beste levevilkår og over 10% ute av stand til å jobbe, er det ikke rart det diskuteres. Også på regjeringshold. Anonymkode: dd61a...34c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #255 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Late mennesker dømmer jeg også. Har hatt tre uføre leieboere de 10 siste årene, og to av dem anså jeg som direkte late. Ikke gadd de sortere søppelet ordentlig, de gadd ikke spa bort snøen som samlet seg foran inngangspartiet deres, og de få gangene jeg fikk innblikk i leiligheten de bodde i var den overfylt og rotete. Han ene hadde ME, så anså ikke ham som lat. De to andre hadde fint kunnet spa litt snø eller vaske sine egne vinduer. Den ene uføre av disse tre hadde samme diagnoser som meg. To stk personlighetsforstyrrelser. Mens jeg jobbet deltid og tok meg av småbarn, hus og hage, satt leieboeren inne og drakk/ruset seg/gamet (vedkommende fortalte dette selv, så ikke noe jeg finner på). Om jeg fikk en helg fri fra mann og barn, dro jeg heller på telttur og gikk i fjellet enn å drukne sorgene med alkohol eller andre rusmidler. Så ja, mitt inntrykk av NOEN uføre er at de er late. Men de uføre jeg møter på fjelltur (skjer ofte) anser jeg som kompetente mennesker som tar tak i egen helse. Anonymkode: 2fbf4...e0c Du illustrerer egentlig godt poenget om at uføretrygdede blir dømt uansett hva de gjør. Om man er syk i den grad at man er helt ute av arbeid, kan man ikke ha alt på stell hjemme, for da er man ikke syk nok til å få uføretrygd, og ikke kan man slite med å få ting til å gå rundt, for da er man lat. Du syns man kan gå fjellturer, for det gjør du, mens andre ser at man går i fjellet og tenker «hvis du kan gå i fjellet, kan du jobbe». Man kan ikke gjøre noe riktig for å unngå fordømmelsen som ufør. Jeg tror det beste for oss uføre er å finne en måte å stå stødig i egen situasjon og gi beng i de dømmende menneskene som absolutt skal mene noe. Bare vi selv har hele bildet, så må vi bare akseptere at andre vil stusse og tenke sitt basert på det de tror de vet. Også får vi finne de menneskene som ikke er slik og heller omgås de som bygger oss opp. Anonymkode: 6b879...ca3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #256 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du illustrerer egentlig godt poenget om at uføretrygdede blir dømt uansett hva de gjør. Om man er syk i den grad at man er helt ute av arbeid, kan man ikke ha alt på stell hjemme, for da er man ikke syk nok til å få uføretrygd, og ikke kan man slite med å få ting til å gå rundt, for da er man lat. Du syns man kan gå fjellturer, for det gjør du, mens andre ser at man går i fjellet og tenker «hvis du kan gå i fjellet, kan du jobbe». Man kan ikke gjøre noe riktig for å unngå fordømmelsen som ufør. Jeg tror det beste for oss uføre er å finne en måte å stå stødig i egen situasjon og gi beng i de dømmende menneskene som absolutt skal mene noe. Bare vi selv har hele bildet, så må vi bare akseptere at andre vil stusse og tenke sitt basert på det de tror de vet. Også får vi finne de menneskene som ikke er slik og heller omgås de som bygger oss opp. Anonymkode: 6b879...ca3 Det beste uføre kunne gjort er å slutte å late som at det ikke finnes snyltere. Hadde man gått bort fra mantraet "du kan ikke velge å få uføretrygd" og insett at et antall gjør faktisk dette, ville diskusjonen vært mye mer korrekt delt mellom reelle uføre og dem som snylter. Men slik blir det neppe, og da fortsetter karusellen. Anonymkode: dd61a...34c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hotwife Skrevet 6. desember 2024 #257 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det beste uføre kunne gjort er å slutte å late som at det ikke finnes snyltere. Hadde man gått bort fra mantraet "du kan ikke velge å få uføretrygd" og insett at et antall gjør faktisk dette, ville diskusjonen vært mye mer korrekt delt mellom reelle uføre og dem som snylter. Men slik blir det neppe, og da fortsetter karusellen. Anonymkode: dd61a...34c Om en person er i stand til å "lure" arbeidsgiver, lege og nav i 4-10 år, så mener jeg uansett at uføretrygd er det rette for vedkommende. Da er det noen skruer løs, og vedkommende er ikke egnet som vanlig arbeidstaker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #258 Del Skrevet 6. desember 2024 Hotwife skrev (1 time siden): Om en person er i stand til å "lure" arbeidsgiver, lege og nav i 4-10 år, så mener jeg uansett at uføretrygd er det rette for vedkommende. Da er det noen skruer løs, og vedkommende er ikke egnet som vanlig arbeidstaker. Fritt fram, altså. Anonymkode: dd61a...34c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #259 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, i et land med omtrent verdens beste levevilkår og over 10% ute av stand til å jobbe, er det ikke rart det diskuteres. Anonymkode: dd61a...34c Jeg er ufør, og enig i at det mangler sysselsettingsalternativer for oss uføre som ønsker noe mer ut av livet, og som sitter på kompetanse som kan komme til nytte. Vi finnes, men vi er usynlige, og lite ettertraktede som arbeidstakere grunnet *trommevirvel* sykdom. Vi må åpne opp for fleksible arbeidsplasser, hjemmekontor, osv. AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 16.29): Late mennesker dømmer jeg også. Har hatt tre uføre leieboere de 10 siste årene, og to av dem anså jeg som direkte late. Ikke gadd de sortere søppelet ordentlig, de gadd ikke spa bort snøen som samlet seg foran inngangspartiet deres, og de få gangene jeg fikk innblikk i leiligheten de bodde i var den overfylt og rotete. Han ene hadde ME, så anså ikke ham som lat. De to andre hadde fint kunnet spa litt snø eller vaske sine egne vinduer. Den ene uføre av disse tre hadde samme diagnoser som meg. To stk personlighetsforstyrrelser. Mens jeg jobbet deltid og tok meg av småbarn, hus og hage, satt leieboeren inne og drakk/ruset seg/gamet (vedkommende fortalte dette selv, så ikke noe jeg finner på). Om jeg fikk en helg fri fra mann og barn, dro jeg heller på telttur og gikk i fjellet enn å drukne sorgene med alkohol eller andre rusmidler. Så ja, mitt inntrykk av NOEN uføre er at de er late. Men de uføre jeg møter på fjelltur (skjer ofte) anser jeg som kompetente mennesker som tar tak i egen helse. Anonymkode: 2fbf4...e0c Takk for at du er en av dem som klarer å se forskjeller mellom mennesker. I uføredebatten blir man ofte stemplet som lat og udugelig, gjerne med lav boevne. Jeg er en av dem som har høy utdannelse og har fungert som arbeidstaker helt til det sa stopp. Jeg kjørte meg selv rett inn i veggen, mistet på veien det meste, og var en stund inne på leiemarkedet. Der vil man helst ikke være som ufør. Jeg er en av disse ufyselige uføre som går fjellturer, snekrer, pusser opp, og attpåtil er meget ryddig og ordentlig. (Jeg har tross alt vært huseier det meste av mitt voksne liv, så jeg er ganske "house proud" uansett hvordan jeg bor.) Jeg skal ikke utbrodere hva jeg sliter med, men om du ser meg så er jeg i noenlunde grei form. Det finnes dessverre mange uføre som hadde trengt oppfølging de ikke får, og dette går ut over mennesker rundt dem. Anonymkode: c658c...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #260 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 18.26): Fritt fram, altså. Anonymkode: dd61a...34c 🤦🏼♀️ Anonymkode: 10841...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå