Gå til innhold

Uføretrygdet og dømming fra andre. Drittlei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 14.39):

Neppe. Hvis man virkelig vil fake eller overdrive sykdom er det fullt mulig. 

Anonymkode: 373c5...0bd

Jo det er tull. Du mister aap om du reiser omkring, du har ikke lov til å reise mens du er under aap osv. Det er meget strenge regler unger aap, og begrenser livet ditt maksimalt, også økonomisk hvor du får kun 60% av lønn. At noen frivillig går gjennom det der, for å bevise noe, er humbug. Tok meg ni år å prøve å lykkes i arbeidslivet. Jeg sto på som best jeg kunne og hadde ekstremt mye angst fordi jeg ville aldri bli en ufør person. Jeg ville jobbe mest mulig, stå på, tjene penger og få det til, for jeg hadde topp karakterer og kunne ha valgt akkurat det studiet jeg ønsket. Likevel ble jeg ufør og livet er generelt dårlig. 

Anonymkode: 5b20a...10d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo det er tull. Du mister aap om du reiser omkring, du har ikke lov til å reise mens du er under aap osv. Det er meget strenge regler unger aap, og begrenser livet ditt maksimalt, også økonomisk hvor du får kun 60% av lønn. At noen frivillig går gjennom det der, for å bevise noe, er humbug. Tok meg ni år å prøve å lykkes i arbeidslivet. Jeg sto på som best jeg kunne og hadde ekstremt mye angst fordi jeg ville aldri bli en ufør person. Jeg ville jobbe mest mulig, stå på, tjene penger og få det til, for jeg hadde topp karakterer og kunne ha valgt akkurat det studiet jeg ønsket. Likevel ble jeg ufør og livet er generelt dårlig. 

Men med uføretrygd kan du reise jorden rundt og gå fjelltopper annenhver uke? Kjenner nemlig en som driver på slik og for meg er det ganske provoserende at man ikke er frisk nok til å jobbe men å gå toppturer og reise jorden rundt på skattebetalernes penger, ja det er man i stand til. 

Anonymkode: 4128d...94d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men med uføretrygd kan du reise jorden rundt og gå fjelltopper annenhver uke? Kjenner nemlig en som driver på slik og for meg er det ganske provoserende at man ikke er frisk nok til å jobbe men å gå toppturer og reise jorden rundt på skattebetalernes penger, ja det er man i stand til. 

Nei det kan ikke jeg. Jeg fungerer kun 2 av 7 dager. Å være ufør er ikke noe liv. Ikke har man råd til mat lengre pga økte priser, ikke har man kolleger, luncher, spennende oppdrag eller spennende interessante foredrag/kurs/konferanser, man har ikke helg lengre, dagene er de samme og man sitter bare alene på en trang liten hybel og fryser fordi man ikke har råd til strøm og har ikke råd til mat. Sosialt liv forsvinner idet man blir ufør. Man har ikke råd til det, og de vennene man har som er i jobb, forsvinner. Er man singel, skal det godt gjøres å høre noe fra daten igjen om man beretter at man er ufør. Det er et ikke-liv som bare handler om å overleve.

Om jeg gikk fjelltur, ville jeg vært sengeliggende resten av måneden med min kropp. Nå skal jeg ikke nevne diagnoser men husk at uføre kan være alt fra psykisk til kreft, så syns du skal passe deg for å bedømme sånn. Det er skikkelig sårende slikt som du (og mange andre) skriver. For jeg har ikke valgt min kropp og at den ikke fungerer.

Jeg brukte å jobbe da jeg var frisk. Jeg jobba mye, opptil 70 timer i uka. Jeg tjente godt med penger, trengte ikke å snu hver eneste krone, som nå. Jeg hadde drømmer. Ønsker. Ønsket å reise. Drømte om å se steder. Oppleve ting. Ønsket meg hytte. Kanskje en hund. Alt det var bare å glemme idet man ble ufør. Så ikke tro at det er lukrativt eller gøy å være ufør.

Jeg var så lenge på aap at det at jeg jobba og tjente godt en gang i livet, ikke ble telt med. Jeg vet hvordan det er å ha det godt i livet, å ha samboer, venner, et sosialt liv, fritidsinteresser (jeg brukte å danse på fritida, det kan jeg heller ikke lengre) en jobb, et liv, egen bolig, penger til å gjøre det man ønsker. Overskudd til å gjøre noe gøy. Det har jeg ikke lengre, ikke noenting av de delene.

Livet består av smerter, dagene dreier seg bare om å komme seg gjennom de. Time for time. Dag for dag. Og endelig kan man sove og glemme litt når natten kommer. Så - Slutt bare. Bare slutt å bedømme uføre. Vi har ikke valgt det selv for faen. 

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og sult. Det er mye sult. Tror du virkelig folk velger det der? Et ensomt liv i fattigdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moderne heksejakt 

En ufør som forsvarer seg er skyldig i å lure til seg ufør.

En ufør som ikke deler helseopplysninger lyver.

Kategoriene ufør og reell ufør forteller hvem som har god helsemessig grunn til å være ufør. Dette er ikke legens oppgave å bedømme, men samfunnet. Da må den som er ufør svare ærlig når kjente og ukjente spør om grunnen til uføretrygd.

Anonymkode: 1eedb...3e1

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.11.2024 den 3.56):

Jeg kjenner et par stk som alltid deltar i alt av selvskap, fester, konserter, byturer, restaurantbesøk, reiser, turer, trening, har hobby de bruker mye tid og tjener penger på. Og de er svært spontan og kan alltid bli med på ting (ja, jeg vet dette med sikkerhet da dette er nære jeg kjenner). Men å jobbe et par dager i uken er ikke mulig...

Anonymkode: ecfa4...628

Hvis man fikk betalt for å være med på fest, trening og hobby, er det nok mange syke som hadde klart å stå i jobb! Dessverre får mann nok lønn i bytte mot arbeidskraften sin. Ikke for å gjøre selvvalgte lystbetonte ting. Blir like dumt som å si at hvis man orker å reise på ferie, kan man også ha en jobb. Det er overhodet ikke det samme.

Jeg er blant de som kunne trene ekstremt mye i perioder da jeg var syk (kan bare drømme om å trene så mye i kombinasjon med jobb nå), men som fikk sterke smerter og/eller hjernetåke av å sitte på en kontorstol og skrive i timevis, som var jobben min. Heldigvis hørte jeg ikke på skeptikerne som mente at jeg heller burde dra på jobb. Jeg gjennomførte rehabilitering etter plan og avtale med lege og nav, tok omskolering og er i dag i full jobb. 

Anonymkode: 94098...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da får du tipse vedkommende om en jobb der man får betalt full stilling for å gå på toppturer, da. En som gjerne ansetter noen rett fra uføretrygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo det er tull. Du mister aap om du reiser omkring, du har ikke lov til å reise mens du er under aap osv.

Det er lov å reise på AAP så lenge dette er opplyst om og avtalt. Jeg reiste mye da jeg var på AAP, både til fysioterapi i utlandet, rehabiliteringsopphold og vanlige turer hvor jeg gjorde individuell opptrening. Hadde alltid klart godkjenning før jeg reiste, og førte IKKE ferie/reise på kortet, men opptrening etter avtale. Hadde aldri problemer med dette, for jeg stilte til alle avtaler osv. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 3.00):

Men dater du eller treffer du nye potensielle venner så fryktelig ofte da, hvis du er så utmattet at du ikke kan jobbe fulltid?  Jeg jobber fullt og har aldri overskudd til å møte andre sosialt.

Anonymkode: 8021e...259

Det er ikke normalt å konstant være så utslitt av å jobbe fulltid at man aldri har overskudd til et sosialt liv. Kanskje du burde prate med noen? 

Når man er sykemeldt/aap/ufør, er det sunt og bra å bruke av sine krefter på å ivareta sosiale funksjoner. De fleste syke er ikke ME-ere som lever i mørket uten sosiale innputt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke normalt å konstant være så utslitt av å jobbe fulltid at man aldri har overskudd til et sosialt liv. Kanskje du burde prate med noen? 

Jo, det er faktisk veldig vanlig at man ved en fulltids krevende jobb kun slapper av på sofaen etter jobb, mange lever slik i lange perioder.

Uten at det er et argument for at uføre skal jobbe, så betyr det at for de fleste av oss er ikke fulltidsjobb forenlig med trening i den mengden som anbefales, pluss sosialisering i den mengde man har behov for, sunn matlaging, dyrking av interesser, familieliv, ta vare på hus/leilighet, osv osv. Mange i dag med lange utdannelser jobber veldig mye, det er ekstremt krevende. Mange strekker seg veldig langt, fordi verdien av å stå i jobb er høyere enn andre verdier i livet og å klage til andre er uaktuelt.

Anonymkode: f57f8...98a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er faktisk veldig vanlig at man ved en fulltids krevende jobb kun slapper av på sofaen etter jobb, mange lever slik i lange perioder.

Uten at det er et argument for at uføre skal jobbe, så betyr det at for de fleste av oss er ikke fulltidsjobb forenlig med trening i den mengden som anbefales, pluss sosialisering i den mengde man har behov for, sunn matlaging, dyrking av interesser, familieliv, ta vare på hus/leilighet, osv osv. Mange i dag med lange utdannelser jobber veldig mye, det er ekstremt krevende. Mange strekker seg veldig langt, fordi verdien av å stå i jobb er høyere enn andre verdier i livet og å klage til andre er uaktuelt.

Anonymkode: f57f8...98a

Enig, det er toleransen mot slitenhet som skiller, mange uføre ser ut til å ha lav toleranse for dette og står utenfor fordi de forventer at overskudd etter jobb er realitet, noe det ikke er.

Anonymkode: 7439b...502

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, det er toleransen mot slitenhet som skiller, mange uføre ser ut til å ha lav toleranse for dette og står utenfor fordi de forventer at overskudd etter jobb er realitet, noe det ikke er.

Anonymkode: 7439b...502

Jeg har vært på begge sider og vil heller si at det er en helt, helt annen type slitenhet som ikke kan sammenlignes. Og den er umulig å forstå når man er frisk. Selvsagt var jeg sliten da jeg jobbet, gikk på skole og var alene med små barn med spesielle behov. Det var ikke ofte jeg traff venner feks og jeg hadde vaskehjelp fordi jeg var så sliten. Men det er likevel ikke i nærheten av den slitenheten/ utmattelsen jeg stadig dupper innom nå som uføretrygdet. Så det er heller det at når syke snakker om å være slitne så burde de antakelig ha brukt ord som utmattelse fordi det er mer beskrivende. 

Anonymkode: f8217...4dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 9.46):

Alle mennesker elsker ikke å jobbe.

Hvis man vil gå gjennom et langt løp med behandling, oppfølging, risiko for å plutselig miste all inntekt, lav inntekt resten av livet, ikke noe input og mestringsfølelse etc, så tenker jeg at de menneskene uansett er psyke. Noe er det, og da kommer man ikke unna at de faktisk ikke kan være helt friske. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 13.25):

Jeg kan forstå at de som er reelt uføre blir lei. Men systemet misbrukes av noen, det er det ingen som kan nekte for. Det er bare jævlig naivt å tro at alle uføre mest av alt i verden har lyst til å jobbe. Alle vil ikke det. Jeg hadde ikke jobbet hvis jeg ikke måtte, så givende er det virkelig ikke å stå opp tidlig hver dag, bruke nesten hele døgnet på jobb, bli sliten så man ikke orker andre ting og ikke tjene nok til at man kan gjøre gøye ting på fritiden. Eneste grunn til at jeg jobber er fordi jeg føler jeg må og ikke har samvittighet til å leve på andre. Den sperren har ikke alle, akkurat sn ikke har sperrer for å mishandle, drepe, svindle osv.

Så du ville altså heller hatt 66% av inntekten din? For da kunne du vært ute og hatt det gøy? Selv uten å være syk så tror jeg faktisk at de aller fleste blir deppa av å gå hjemme over tid. Ville du virkelig hatt 30 år før pensjonsalder der du var på utsiden av samfunnet fordi du kunne gått turer og dratt på biblioteket så mye du ville? For kafe, shopping og reiser er for dyrt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er mye dømming ja. Jeg har ptsd pga misshandling og neglekt i barnevernet og sjefen sa at hun ikke kunne ha meg i jobb lenger pågrunn av min disasosiering,  så hun  og legen hjalp meg å annbefale nav ufør og det gikk igjennom fikk 100% ung ufør og får nå mer enn det jeg tjente da. Så det var en velsignelse,  nå kan jeg endelig få rom til å helbrede å bli normal igjenn og utdanne meg til en mer irettelagt jobb som ikke har lav lønn. Ja nav behandler hver situasjon ulikt tro det eller ei. Jeg trener går mye tur har mangen hobbyer har en sønn på snart 3 år som blir nesten tvunget av andre   til å gå i barnehagen pågrunn av sosialisering  selv om jeg helst ville holdt han hjemme men heldigvis elsker han å være i barnehagen og har masse venner og henter han tidligt. Pågrunn av denne situasjonen så er det flere mesunnelige folk jeg må ha med å gjøre som er irritert over at jeg får det så godt.  Men hvis nav og legen mente at det var den eneste veien å gå  så er det ikke min feil!  

Anonymkode: 52beb...1cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er mye dømming ja. Jeg har ptsd pga misshandling og neglekt i barnevernet og sjefen sa at hun ikke kunne ha meg i jobb lenger pågrunn av min disasosiering,  så hun  og legen hjalp meg å annbefale nav ufør og det gikk igjennom fikk 100% ung ufør og får nå mer enn det jeg tjente da. Så det var en velsignelse,  nå kan jeg endelig få rom til å helbrede å bli normal igjenn og utdanne meg til en mer irettelagt jobb som ikke har lav lønn. Ja nav behandler hver situasjon ulikt tro det eller ei. Jeg trener går mye tur har mangen hobbyer har en sønn på snart 3 år som blir nesten tvunget av andre   til å gå i barnehagen pågrunn av sosialisering  selv om jeg helst ville holdt han hjemme men heldigvis elsker han å være i barnehagen og har masse venner og henter han tidligt. Pågrunn av denne situasjonen så er det flere mesunnelige folk jeg må ha med å gjøre som er irritert over at jeg får det så godt.  Men hvis nav og legen mente at det var den eneste veien å gå  så er det ikke min feil!  

Jeg kan også forstå hvorfor dette kan trigge folk men i min situasjon har jeg blitt trakkasert av barnehage ansatt pågrunn av sjalusi og sinne over min situasjon hun sa direkte jeg måtte jobbe jeg har aldri opplevd folk bli så sint pågrunn av sjalusi.  Først og fremst er det ingenting å være sjalu over og for det andre burde man være glad på andre sine vegner at dem får hjelp. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 22.32):

Hvordan har personen råd til å reise verden rundt? Uføretryden er bare 66 prosent av hva man tjente mens de var i full jobb. 

Anonymkode: 53352...634

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan har personen råd til å reise verden rundt? Uføretryden er bare 66 prosent av hva man tjente mens de var i full jobb. 

Anonymkode: 53352...634

Det gjelder nok ikke mange uføretrygdede, men noen kan ha arvet eller investert smart/heldig og derfor ha en del kapital selv om inntekten er begrenset. Andre kan ha ektefeller/partner med bedre råd og derfor ha mindre begrensninger økonomisk. Andre igjen kan ha hatt gode forsikringsavtaler som gjør den økonomiske biten enklere.

Anonymkode: bc704...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 2.42):

Og sult. Det er mye sult. Tror du virkelig folk velger det der? Et ensomt liv i fattigdom?

Må du slutte å surre da. Alle uføre er ikke fattige, mange har hatt godt betalte jobber og får derfor også grei trygd. Har du veldig kav inntekt får du dekket både det ene og det andre av Nav. De som virkelig sliter økonomisk i dagens samfunn er de i lavtlønnsyrker som bor alene. De får nemlig ikke bostøtte, dekket barnehage osv, som "uføre" får.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må du slutte å surre da. Alle uføre er ikke fattige, mange har hatt godt betalte jobber og får derfor også grei trygd. Har du veldig kav inntekt får du dekket både det ene og det andre av Nav. De som virkelig sliter økonomisk i dagens samfunn er de i lavtlønnsyrker som bor alene. De får nemlig ikke bostøtte, dekket barnehage osv, som "uføre" får.

Mange uføre også på minstesats får ikke bostøtte. Enten de bor alene eller ikke. Inntektsgrense er slik jeg har forstått det forskjellig mellom kommunene.

Anonymkode: bc704...5fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...