Mardina Skrevet 8. desember 2024 #261 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 20.27): Nei, det er sikkert 10000 årsaker til at noen er uføretrygdet. Det er åpenbart hemmelig hvorfor de er det, fordi etter sigende lyver alle uføre om dette. Jeg vet ikke hvorfor de gjør det. Det eneste jeg definitivt ville lyvd om, er om jeg hadde svindlet til meg trygden. Anonymkode: dd61a...34c Jeg vet ikke hvor du har dette fra. Men jeg vil påstå at mange av de som er uføre er like forskjellige som de som er i full jobb. Jeg er ufør og har ingen problemer med å si det om folk spør. Jeg er også åpen om hva som er grunnen til at jeg er ufør. Jeg synes det er bedre å være åpen og ærlig, enn å gå rundt grøten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #262 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 10.57): Det beste uføre kunne gjort er å slutte å late som at det ikke finnes snyltere. Hadde man gått bort fra mantraet "du kan ikke velge å få uføretrygd" og insett at et antall gjør faktisk dette, ville diskusjonen vært mye mer korrekt delt mellom reelle uføre og dem som snylter. Men slik blir det neppe, og da fortsetter karusellen. Anonymkode: dd61a...34c Nettopp! Siden de fleste kjenner noen så slår dette tilbake. Anonymkode: 87bc1...d7d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #263 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 10.57): Det beste uføre kunne gjort er å slutte å late som at det ikke finnes snyltere. Hadde man gått bort fra mantraet "du kan ikke velge å få uføretrygd" og insett at et antall gjør faktisk dette, ville diskusjonen vært mye mer korrekt delt mellom reelle uføre og dem som snylter. Men slik blir det neppe, og da fortsetter karusellen. Anonymkode: dd61a...34c Bullshit! Det er ikke der problemet ligger. Problemet er at en god del av de som ikke er uføretrygdet har en formening om hvordan alle som er uføretrygdet skal oppføre seg og har også en liste over hva de som er uføretrygdet skal få lov til å gjøre og ikke få lov til å gjøre og passer vi ikke inn i den malen da er vi automatisk svindlere. Anonymkode: 10841...fec 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #264 Del Skrevet 6. mars Kjenner til 3 søstre, hun ene er litt «enkel» å har ofte vondt i hodet å er ufør, nr 2 er syk med fibromyalgi, men lever tilsynelatende aktivt liv, å er engasjert og med på mye ting å tang og jobber litt svart og er også ufør, den tredje jobber 75 % og har MS og bruker all energien sin på jobb, hun har veldig vondt og det sees når hun går, men er sta som et esel og vil jobbe så lenge hun kan. Min oppfatning er at det er mange som styrer sykdommen mer enn sykdommen styrer dem og det er sånn som disse som gjør at uføretrygdede får svært mye tyn Anonymkode: a6a6c...86b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #265 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 8.58): Jeg er selv 100% ufør og har faktisk ett søsken som nærmest avskyr de som er ufør av en eller annen årsak. Jeg har hørt så mye drittslenging om uføre fra den personen at jeg ikke har turt å fortelle at jeg er ufør nå. Ikke engang naboer vet det, men de skjønner det nok siden jeg er hjemme hele tiden. Jeg ønsker alle som snakker dritt om uføre å få ha kroppen og smertene mine konstant i noen mnd, kanskje de ville forstått da. Anonymkode: ac681...346 Av en eller annen årsak? La oss kalle en spade for en spade; Årsaken er at mange ser på dere som late snyltedyr som forsørges av oss i jobb. Mange uføre (ikke alle) orker langt mer enn vi i jobb ikke orker; det er fjellturer eller trening flere ganger i uka o l. Den energien bruker vi andre på jobb og derfor synes vi det er rart at ikke dere også kan bruke kreftene på jobb. Det ser ut som dere orker det dere vil. I et land uten så generøse velferdsordninger som her ville dere måttet jobbe og da hadde garantert et stort antall av dere klart det. Mange er uføre fordi dere kan. Anonymkode: 373c5...0bd 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #266 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 10.25): Jeg beklager, men jeg ser det som en gylden regel: klarer du ikke å snakke åpent med bekjente om hvorfor du er ufør/hva som gjorde deg ufør, så burde du kanskje tatt en titt innover på hvorfor du er ufør. Jeg vet flere som har prøvd ulike yrker uten at det gikk, men når de ble satt til kassa-jobber eller vaskejobber, så nektet de og mente de tjente bedre på uføretryd. Jeg sier bare: sliter du å snakke åpent om hvorfor du er ufør uten å kjenne på skammen, og hvorfor du overhodet ikke kunne hatt noensomhelst jobb, så er det helt opplagt at noen mennesker kommer til å være skeptiske, det må du akseptere. Anonymkode: 51472...6a2 Ble ufør pga grov mishandling og voldtekt som barn. Er dette noe å fortelle på date mener du? Virkelig… Anonymkode: 5b20a...10d 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #267 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kjenner til 3 søstre, hun ene er litt «enkel» å har ofte vondt i hodet å er ufør, nr 2 er syk med fibromyalgi, men lever tilsynelatende aktivt liv, å er engasjert og med på mye ting å tang og jobber litt svart og er også ufør, den tredje jobber 75 % og har MS og bruker all energien sin på jobb, hun har veldig vondt og det sees når hun går, men er sta som et esel og vil jobbe så lenge hun kan. Min oppfatning er at det er mange som styrer sykdommen mer enn sykdommen styrer dem og det er sånn som disse som gjør at uføretrygdede får svært mye tyn Anonymkode: a6a6c...86b Her har du valgt deg ut noen som passer inn i ditt bilde og holdninger som verdige og uverdige uføre. Det er ingen problemer å finne noen som ikke passer inn i disse stereotypiene hvis man bare vil. Så dine betraktninger er null verdt. Anonymkode: 8e2c4...c69 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #268 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Av en eller annen årsak? La oss kalle en spade for en spade; Årsaken er at mange ser på dere som late snyltedyr som forsørges av oss i jobb. Mange uføre (ikke alle) orker langt mer enn vi i jobb ikke orker; det er fjellturer eller trening flere ganger i uka o l. Den energien bruker vi andre på jobb og derfor synes vi det er rart at ikke dere også kan bruke kreftene på jobb. Det ser ut som dere orker det dere vil. I et land uten så generøse velferdsordninger som her ville dere måttet jobbe og da hadde garantert et stort antall av dere klart det. Mange er uføre fordi dere kan. Anonymkode: 373c5...0bd Du vet at mange uføre MÅ trene for å ha det noenlunde levelig i hverdagen. Det er ofte endel av behandlingen. Selv har jeg en revmatisk sykdom og uten trening blir jeg kjempestiv og kan nesten ikke gå. Betyr ikke at jeg har krefter til jobb. Er helt utslått dagen etter trening (har kronisk utmattelse ) men har ikke så mye valg. Anonymkode: 7d485...d96 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #269 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 10.57): Det beste uføre kunne gjort er å slutte å late som at det ikke finnes snyltere. Hadde man gått bort fra mantraet "du kan ikke velge å få uføretrygd" og insett at et antall gjør faktisk dette, ville diskusjonen vært mye mer korrekt delt mellom reelle uføre og dem som snylter. Men slik blir det neppe, og da fortsetter karusellen. Anonymkode: dd61a...34c Jeg er ufør og mener det er alt for mange som har "snyltet" til seg uføretrygd. Det er to grupper som jeg mener har uføretrygd når de ikke burde det. Den ene er de som kan jobbe, men som ikke får jobb. Det er arbeidsmarkedet som er problemet og NAV som er for late til å tenke utenfor boksen og å jobbe litt for å finne et yrke og arbeidsplass som tar imot de som ikke er A4. Det handler bare om flaks om man får en god saksbehandler eller ikke. En god saksbehandler vil ta seg tid til å finne passende jobb. Det er typisk de med lett asperger og funksjonshemming som er ellers friske og de som er 50+ Den andre gruppen er de unge psykisk syke som overdriver og overspiller symptomstrykket kun for å få uføretrygd. De som lever livets glade liv på trygd. Har et mer aktivt sosialt liv og hverdagsliv enn friske mennesker. Men å jobbe, det er de for syke for. De som har "kjempet" i 10+ år, gått flere runder på AAP og sosialstønad i alt for mange år som nå er 40 år og ender opp på trygd går også innad i denne gruppen. Det er de med vondt i viljen og de finnes det alt for mange av. Problemet er at når noen sier at de finnes, så blir folk sinte og føler de blir plassert i denne båsen også. Jeg har aldri blitt utsatt for dømming av mine nærmeste. Om gamle bekjente og (u)kjente som vet om meg men som ikke kjenner meg, kan sikkert si og tenke sitt. De bryr meg jeg meg fint lite om, så lenge de holder kjeft rundt meg. Jeg og mine nærmeste vet hvordan min psykiske lidelse (traumediagnose) påvirker meg og min hverdag. Jeg lever ikke, jeg overlever så vidt. Men de som ser meg på butikken vet ikke hvordan livet mitt er. Jeg ser ikke syk ut, og sånn er det bare. Anonymkode: df7d4...9c2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #270 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her har du valgt deg ut noen som passer inn i ditt bilde og holdninger som verdige og uverdige uføre. Det er ingen problemer å finne noen som ikke passer inn i disse stereotypiene hvis man bare vil. Så dine betraktninger er null verdt. Anonymkode: 8e2c4...c69 Mulig du påstår det men det er det som er tilfellet her da, jobbet sammen med en person som var 100 % ufør, men da vedkommende ble 67 å gikk over fra uføretrygd til alderspensjon, så var det ut av uføretrygd og over i 100% ++++ jobb, å det var kun begrunnet økonomisk Anonymkode: a6a6c...86b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #271 Del Skrevet 7. mars Mardina skrev (På 29.11.2024 den 14.20): man kan gjøre alle disse tingene selv om man er ufør. Man er ikke nødvendigvis invalid og ute av stand til å gjøre noe som helst, bare fordi man er ufør. Helt enig,mange grunner til at man er ufør! Anonymkode: 5c108...2af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #272 Del Skrevet 7. mars Realitetssjekken kommer nå. Velferden vil bli kuttet, ikke bare fordi vi ikke har råd til at en stor andel av befolkningen skal forsørges av staten, men også fordi vi trenger folk i arbeid. Dette har ligget i kortene en stund, og aktualiseres nå noe voldsomt når verdenssituasjonen har endret seg dramatisk. Med den enorme forsvarssatsinga vi skal gjennom, som krever store summer OG folk, må velferden reduseres. Helt greit for meg. Heller det enn krig. Anonymkode: e61ec...f6a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #273 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Realitetssjekken kommer nå. Velferden vil bli kuttet, ikke bare fordi vi ikke har råd til at en stor andel av befolkningen skal forsørges av staten, men også fordi vi trenger folk i arbeid. Dette har ligget i kortene en stund, og aktualiseres nå noe voldsomt når verdenssituasjonen har endret seg dramatisk. Med den enorme forsvarssatsinga vi skal gjennom, som krever store summer OG folk, må velferden reduseres. Helt greit for meg. Heller det enn krig. Anonymkode: e61ec...f6a Kanskje heller la vær å ta inn fra alle land når vi selv må spikke og spare på skole,sykehjem og sykehus... ikke de trygda som senker det.. Men alt annet.. For å ikke snakke om alt de sender ut av landet av penger hele tiden.. og Politikerne bruker på dyre middager og annet hele tiden.. Anonymkode: 5c108...2af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #274 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helt enig,mange grunner til at man er ufør! Anonymkode: 5c108...2af Da kunne man i mange tilfeller også jobbet med noe annet. Anonymkode: 373c5...0bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #275 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje heller la vær å ta inn fra alle land når vi selv må spikke og spare på skole,sykehjem og sykehus... ikke de trygda som senker det.. Men alt annet.. For å ikke snakke om alt de sender ut av landet av penger hele tiden.. og Politikerne bruker på dyre middager og annet hele tiden.. Anonymkode: 5c108...2af Glem det! Velferden må ned uansett, fordi det er den som koster oss desidert mest. Ja, man kan gjøre grep på andre områder, men ingenting monner på langt nær på samme måte. Nå er for øvrig tida for å bruke penger på Ukraina — masse penger. Anonymkode: e61ec...f6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #276 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Den andre gruppen er de unge psykisk syke som overdriver og overspiller symptomstrykket kun for å få uføretrygd. De som lever livets glade liv på trygd. Har et mer aktivt sosialt liv og hverdagsliv enn friske mennesker. Men å jobbe, det er de for syke for. De som har "kjempet" i 10+ år, gått flere runder på AAP og sosialstønad i alt for mange år som nå er 40 år og ender opp på trygd går også innad i denne gruppen. Det er de med vondt i viljen og de finnes det alt for mange av. Anonymkode: df7d4...9c2 Hvor møter du disse folkene? Anonymkode: 62080...c44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #277 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 14.35): Kjenner egentlig jeg blir mektig provosert av folk. Virker som at de fleste dømmer uføretrygdede mennesker uavhengig om personen som er uføretrygdet er en grei person. Jeg har en kronisk lidelse som gjør at jeg er mye utmattet, og sliter med å stå i en fulltidsjobb. Likevell jobber jeg litt ved siden av trygden så mye jeg klarer. Du lever jo på de som klarer å stå i full jobb så det er ikke rart at det blir slik. Selvsagt burde det ikke være sånn, men jeg tror det er uunngåelig siden mennesker ikke handler rasjonelt. Anonymkode: 94636...c05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #278 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mulig du påstår det men det er det som er tilfellet her da, jobbet sammen med en person som var 100 % ufør, men da vedkommende ble 67 å gikk over fra uføretrygd til alderspensjon, så var det ut av uføretrygd og over i 100% ++++ jobb, å det var kun begrunnet økonomisk Anonymkode: a6a6c...86b Det er én person 🙄 Nå er jeg 55 år. Ble fra 5 års alder behandlet som en kjæreste av bestemors samboer. Det varte i 6 år. Det vises ikke på mitt ytre. Jeg kler meg pent, oppfører meg pent og er egentlig bare..pent og ordentlig. Når jeg viser meg offentlig. Jeg har bra dager der jeg kan klippe gresset, male grunnmuren, eller bare hente posten. Poenget mitt er at så fremst du ikke har tråkket i en annens sko så burde du ikke dømme. Anonymkode: 4ee0f...ca2 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #279 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 9.14): At man ikke vil date en ufør er vel en ærlig sak? Dere har dårlig økonomi og helse, det er ikke noe jeg frivillig ville gått inn i. Jeg har for øvrig opplevd selv at jeg ente opp med å trekke meg unna en jeg konverterte med og det kom frem at h*n var ufør. Jeg var redd for å si noe feil og visste egentlig ikke helt hva vi skulle prate om. Anonymkode: 5d9a7...e0f Oj så generaliserende dette var da, du vet at endel uføre har bedre betalt enn de som jobber eller,… Anonymkode: 77ec7...b04 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #280 Del Skrevet 8. mars Jeg er samboer med en som er ufør. Jeg var i utgangspunktet ikke skeptisk, han har sykt mange andre gode kvaliteter. Men nå har det blitt slik at jeg dessverre nok kommer til å gjøre det slutt, fordi jeg innser hvor mange andre elementer det å være ufør for han bringer med seg. -Dårlig økonomi og jeg spanderer alle ferieturer - En kropp som ikke har energi (eller er muskuløs) - Liten/nesten ingen venner Jeg har en helt ok vanlig jobb og tjener 900k, og har med bolig midt i Oslo ikke råd til å besørge en annen. (Og begynner å bli ganske dritt lei av alle kommentarer på hvor «mye» jeg tjener av min samboer. Sammenlignet med studievenner og andre venner tjener jeg lavere). Mine ekser har alle tjent rundt meg/millionen, og det har føltes så mye mer som.. team. Jeg trodde ikke økonomi var så viktig for meg. Men det handler om frihet. Med mine ekser har vi drømt om innkjøp sammen, ferier og fremtid. Det at han jeg nå vil forlate er ufør bringer så mye mer med seg, at vi ikke kan være likestilte og være på lag. Han føles helt «låst fast» og jeg får ikke til å spandere mer fordi jeg selv vil reise rundt i verden osv. Han fortjener å finne noen som er mindre opptatt av frihet enn meg. Anonymkode: 12681...ce8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå