Gå til innhold

Uføretrygdet og dømming fra andre. Drittlei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråd nr 1 million om dette temaet... ikke rart dere blir dømt...

Anonymkode: 0b0f3...710

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kjempehøyt utdannet, hadde god jobb, millioninntekt. Det snudde over natten. Fikk en skrekkskade som de så fint kalte det. Opererte flere ganger men det ble aldri bra. 
Er derfor ufør i dag. Fra arbeidsnarkoman til ufør. Det er tungt det. 

Fremdeles finner du meg på trening. Og kanskje tilogmed på fjelltur, kanskje på byen.. nettopp for å holde livsgleden oppe. 

Hadde jeg bytta ufør med fulltidsjobb igjen? Helt klart. 7 dager i uka, 365 dager i året skulle jeg ha jobbet om det var mulig å bli kvitt driten. 

Jeg er godt stilt jeg fordi jeg tjente godt og hadde forsikringer, men det er ikke det å sitte på ræva å få penger rullende inn. For rik ble jeg av å jobbe, ikke av dette. 

Men alle som dømmer. Det finnes sikkert noen som kommer seg gjennom systemet og ikke vil jobbe. Men isåfall er det nok et fåtall. 
Husk at dette kan skje dere som det skjedde meg. Helt plutselig og over natta. Det skal ikke mer til enn at du ramler ned trappa hjemme eller bare er litt uoppmerksom i trafikken, eller kanskje får du en kreftdiagnose med behandling som forkrøpler deg, så plutselig er du der du også. 

Anonymkode: fee12...226

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tråd nr 1 million om dette temaet... ikke rart dere blir dømt...

Anonymkode: 0b0f3...710

Temaet engasjerer stort fortsatt.

Anonymkode: dd61a...34c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som bedriver all denne fordømmingen du sikter til? Jeg merker ikke noe til den som ufør🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c74be...982

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg håper du får orden i smertene dine. Det er aldri gøy å kjenne seg slik. 

Men dersom smertene tar overhånd en dag, blir du da sykemeldt og så ufør fra den praktiske jobben du har, eller ville du da vurdert de 50 andre jobbene du kunne flyttet yrke til? (Spørsmål fra en uvitende nysgjerrig person)

Anonymkode: 51472...6a2

Jeg er nok så nær pensjonsalder at blir jeg ufør så kommer jeg ikke inn i arbeidslivet igjen. Holde ut ,om jeg greier,til 62. 

Anonymkode: a84fc...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlene87 skrev (3 timer siden):

Hadde en venn som var 100 % utfør, jeg var venn med han i et år til jeg droppet han. Han spilte veldig mye på sykdommen sin og hadde offermentalitet. Han var ofte sliten , var veldig mye syk pga han aldri fikk nok søvn pga traumer og stiv kropp. Greit nok at han var utfør ,men han trengte ikke å ha den offementalitetiten. Han gjorde sykdommen sin ganske klart rundt alle og andre, både fysisk og phykisk. DET er noe jeg tenkte han kunne ha droppet, går an å være mer diskre om det , og han forventet at vi skulle ta hensyn og sympati for han hele tiden. Nei uff, han skulle jeg droppet som venn for lenge siden. 

Personligheten hans var heller ikke særlig bra, han var manipultaiv ( noe han trodde jeg ikke la merke til ) var dobbelmoralsk , har tatt han for en del løgner. 

Ellers hadde han selsvfølgelig fine sider, gjorde mange tjenester , som å lage mat når jeg kom hjem , og kjøpte blomster hjalp meg med andre diverse ting når han orket. 

Er det ubehagelige for deg å høre at andre er syke altså?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det ubehagelige for deg å høre at andre er syke altså?

Du blir ganske lei av det Ja. du hadde ikke orket det du heller, all den sutringa hver enetse dag. ærlig sak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (4 timer siden):

Jeg tror mange uføre tar ting litt vel personlig, vi dømmer ikke enkelt mennesker(noen gjør sikker det og) men vi dømmer hvordan systemet fungere og har statistikker til å backe det,
Uføre har og en tendens til å påstå at alle uføre har det likt.
Uføre er og fort ute med å dømme alle forslag som åpner for at mer uføre kan komme seg ut i samfunnet.

at det er mer uføre trygded der det er lite jobb og at det er større sjanse for folk å bli uføretrygded når foreldrene er det(snakker ikke om arvelige sykdommer, men ofte fra forskjellige ting) er bl.a statestikker som sier meg at miljøet har en påvirkning og det er absolutt ikke slik det skal vær.

Uføre har og en tendens til å bruke eksempler som(du må jobbe mot systemet og det tar mye krefter) som en unnskyldning at alt uføre er reelt, for en syk person så kan jeg tenke meg at dette er en hard kamp, for en "frisk nok" person så er denne kampen mye lettere enn å jobbe 8 timer dagen.

Og det er mye av dette fordommene kommer fra, mange av oss mener at mange uføre ikke burde vært uføre og bidratt enten helt eller delvis i samfunnet.

Men samtidig så vet at jeg at flere har behov for full uføretrygd og jeg har stor medlidenhet til de som dag etter dag sliter med et sykdomsforløp så jeg er sjeleglad for å slippe.

Men vi må ha en mellomting, vi kan ikke "dømme" folk til livstid på uføre når de kanskje kan bistå i samfunnet, om ikke np, kanskje om 5-10-15år
Jeg er og veldig for at det burde vært en revurdering av uføretrygdeden vært 3 eller 5 år men dette kan kanskje bli vanskelig å følge opp(da selvfølgelig ikke på alvorlige sykdomer uten en kur eller myulighet for å bli bedre)

Så kan folk gjerne si at jeg har fordommer, men dette er min mening og noe jeg ofte ytre i de ørten trådene om uføre som stadig dukker opp, jeg dømmer ikke folkene, men hvordan systemet fungere, og med hånd på hjertet så kan jeg si at jeg har null tvil om at vi burde hatt mindre uføre her i landet.

Så må vi ha forståelige for at folk har forskjellige meninger om denne saken, verken vi ikke uføre eller dere uføre kan egentlig vite for sikkert selv om begge parter tror det liker å tro det.

Jeg kjenner ikke til en eneste ufør som ikke er positiv til at de som kan skal få jobbet mest mulig..? Hvem er imot det?

Det man ER imot, er de halvhjerta forslagene som ikke hører hjemme noe sted. Feks det at man faktisk kan tape penger om man jobber og for noen må de stå i en 40% fast stilling for å kompensere for tiltak som blir borte om man klarer og går til å jobbe èn time.

Det som folk (både uføre og de som jobber i systemet) reagerer på er at ing m setter seg ned, går i dybden og faktisk ser hva og hvordan ting gir utslag..

Og nei, de færreste uføre mener at de er en del av en homogen masse.

Vi burde nok ikke hatt færre uføre, men væte bedre på å utnytte restarbeidsevnen og ikke regelrett straffe så mange for at de får til noe, men ikke "nok"..

Anonymkode: d6a97...014

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 13.28):

Tro meg, det trenger man ikke leite etter. De popper opp med sine synspunkter og nedlatende holdninger overalt og hele tiden. 

Du har kanskje lite erfaring med slikt...

Anonymkode: d6a97...014

Nei. Ufør selv. 

Anonymkode: f549e...118

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 8.43):

Er nesten kommet dit at jeg ikke ser noen annen utvei enn å lyve å si at jeg jobber 100%., men jeg er jo ingen løgner sånn egentlig og jeg vil ikke lyve. Men jeg ser ingen annen mulighet når folk er så dømmende som de er. Er jeg ærlig så blir jeg avvist i 99% av tilfellene både på vennskap og datingmarkedet. 

Ts

Anonymkode: 2934e...033

Hvorfor lager du en så stor greie ut av stillingsprosent? Ingen andre har vel noe med det å gjøre? Og helt ærlig, tviler jeg på at nye folk du møter spør deg om dette. Bare si hva du jobber med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (8 timer siden):

Jeg tror mange uføre tar ting litt vel personlig, vi dømmer ikke enkelt mennesker(noen gjør sikker det og) men vi dømmer hvordan systemet fungere og har statistikker til å backe det,
Uføre har og en tendens til å påstå at alle uføre har det likt.
Uføre er og fort ute med å dømme alle forslag som åpner for at mer uføre kan komme seg ut i samfunnet.

at det er mer uføre trygded der det er lite jobb og at det er større sjanse for folk å bli uføretrygded når foreldrene er det(snakker ikke om arvelige sykdommer, men ofte fra forskjellige ting) er bl.a statestikker som sier meg at miljøet har en påvirkning og det er absolutt ikke slik det skal vær.

Uføre har og en tendens til å bruke eksempler som(du må jobbe mot systemet og det tar mye krefter) som en unnskyldning at alt uføre er reelt, for en syk person så kan jeg tenke meg at dette er en hard kamp, for en "frisk nok" person så er denne kampen mye lettere enn å jobbe 8 timer dagen.

Og det er mye av dette fordommene kommer fra, mange av oss mener at mange uføre ikke burde vært uføre og bidratt enten helt eller delvis i samfunnet.

Men samtidig så vet at jeg at flere har behov for full uføretrygd og jeg har stor medlidenhet til de som dag etter dag sliter med et sykdomsforløp så jeg er sjeleglad for å slippe.

Men vi må ha en mellomting, vi kan ikke "dømme" folk til livstid på uføre når de kanskje kan bistå i samfunnet, om ikke np, kanskje om 5-10-15år
Jeg er og veldig for at det burde vært en revurdering av uføretrygdeden vært 3 eller 5 år men dette kan kanskje bli vanskelig å følge opp(da selvfølgelig ikke på alvorlige sykdomer uten en kur eller myulighet for å bli bedre)

Så kan folk gjerne si at jeg har fordommer, men dette er min mening og noe jeg ofte ytre i de ørten trådene om uføre som stadig dukker opp, jeg dømmer ikke folkene, men hvordan systemet fungere, og med hånd på hjertet så kan jeg si at jeg har null tvil om at vi burde hatt mindre uføre her i landet.

Så må vi ha forståelige for at folk har forskjellige meninger om denne saken, verken vi ikke uføre eller dere uføre kan egentlig vite for sikkert selv om begge parter tror det liker å tro det.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Du starter med å si at de uføre tar ting litt vel personlige og så fortsetter du innlegget med å være temmelig generaliserende fortelle om alt det gale vi gjør og hevde at vi uføretrygd er selv skyld i de holdningene vi blir møtt med🤦🏼‍♀️ men du er vel kanskje den typen som mener at kvinner er selv i voldtekt på grunn av av hva de hadde på seg, fordi de drakk alkohol eller fordi de flørte litt for så ombestemme seg.

Anonymkode: 10841...fec

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Du starter med å si at de uføre tar ting litt vel personlige og så fortsetter du innlegget med å være temmelig generaliserende fortelle om alt det gale vi gjør og hevde at vi uføretrygd er selv skyld i de holdningene vi blir møtt med🤦🏼‍♀️ men du er vel kanskje den typen som mener at kvinner er selv i voldtekt på grunn av av hva de hadde på seg, fordi de drakk alkohol eller fordi de flørte litt for så ombestemme seg.

Hvem er det som starter disse trådene? jo uføre, noe som tilsier at de tar det som blir sagt personlig. dette er hva jeg får utav alle disse trådene her inne og hva jeg leser andre plasser.

Politikerne ville åpne for at flere unge uføre kom seg ut i jobb:
Ble totalslaktet av de uføre her inne uten at de engang vet hvilke forslag og hvordan dette skulle utføres

En uføre jobber på eget initiativ frivillig i helsesektoren:
Uføre her inne gikk til frontal angrep på tiltaket(som den det gjaldt ønsket og trivdes i)

Det er disse holdningene jeg ikke klare å forstå, men dette har og ingenting med årsak til at folk blir uføre som jeg snakker om videre i tråden. Det virker som du har litt problemer med å forstå at andre har sine egne meninger, Dette kan jo ikke sammenlignes med voldtekt.

Til info så mener jeg at kvinner skal få gå i hva de vil, drikke så mye de vill, og flørte så mye de vil uten å bli voldtatt

Endret av Hololo
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (3 timer siden):

Hvem er det som starter disse trådene? jo uføre, noe som tilsier at de tar det som blir sagt personlig. dette er hva jeg får utav alle disse trådene her inne og hva jeg leser andre plasser.

Politikerne ville åpne for at flere unge uføre kom seg ut i jobb:
Ble totalslaktet av de uføre her inne uten at de engang vet hvilke forslag og hvordan dette skulle utføres

En uføre jobber på eget initiativ frivillig i helsesektoren:
Uføre her inne gikk til frontal angrep på tiltaket(som den det gjaldt ønsket og trivdes i)

Det er disse holdningene jeg ikke klare å forstå, men dette har og ingenting med årsak til at folk blir uføre som jeg snakker om videre i tråden. Det virker som du har litt problemer med å forstå at andre har sine egne meninger, Dette kan jo ikke sammenlignes med voldtekt.

Til info så mener jeg at kvinner skal få gå i hva de vil, drikke så mye de vill, og flørte så mye de vil uten å bli voldtatt

Å nei du det opprettes mange tråder her på Kg fra de som ikke er uføre og det står mye stygt i de trådene så den påstanden der kan du bare droppe. Å nei problemer med andre har andre meninger, men det er forskjell på å ha ulike meninger å være direkte stygg, ufin, stigmatiserende og fordomsfull. Og jeg sammenlignet ikke med voldtekt, men du er jo helt tydelig en person som som mener at de som blir utsatt for dritt er skyld i det selv og ja da lurer jeg på om du har de samme holdningene når du kommer til voldtekt. jeg ville aldri ha kommet med en uttalelse om at mørkhudete er hårsåre da jeg selv ikke er mørkhudet og ikke kjent på kroppen hva de gjennomgår og på lik linje er det veldig spesielt at du som ikke vet hvordan det er å være en så stigmatisert gruppe som vi uføretrygdet er kommer med uttalelser som regelrett bagatelliserer det vi kjenner på.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å nei du det opprettes mange tråder her på Kg fra de som ikke er uføre og det står mye stygt i de trådene så den påstanden der kan du bare droppe. Å nei problemer med andre har andre meninger, men det er forskjell på å ha ulike meninger å være direkte stygg, ufin, stigmatiserende og fordomsfull. Og jeg sammenlignet ikke med voldtekt, men du er jo helt tydelig en person som som mener at de som blir utsatt for dritt er skyld i det selv og ja da lurer jeg på om du har de samme holdningene når du kommer til voldtekt. jeg ville aldri ha kommet med en uttalelse om at mørkhudete er hårsåre da jeg selv ikke er mørkhudet og ikke kjent på kroppen hva de gjennomgår og på lik linje er det veldig spesielt at du som ikke vet hvordan det er å være en så stigmatisert gruppe som vi uføretrygdet er kommer med uttalelser som regelrett bagatelliserer det vi kjenner på.

Nå er ikke jeg personen du skrev til. Men et tips: du må ut av offermentaliteten. Da tror jeg, helt ærlig, at du vil få et bedre liv. Det gjelder mange nordmenn. «Det er ikke mer synd på deg enn andre.» En bok mange har godt av. Og dette er ikke ment som et angrep, men sagt i beste mening. Så får vi se om dette svaret er provoserende. Det skal jo bli litt interessant…

Anonymkode: 32bf5...504

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er negativt syn på uføre. Det råder også et syn om at uføre utbetalinger er for høye.….…. 
 ….. helt fram til man selv, eller noen man er glad i, datt ned fra den stien, fikk den sykdommen…. Da får pipa en annen lyd. 

Anonymkode: aa0e3...a69

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Viss jeg f.eks sier at Norge bør stramme inn på innvandringspolitikken, og at jeg mener at vi har for mange innvandrere som ikke har et realt behov for vær her, mener du da at jeg er rasist? Om du mener det skal du selvfølgelig få lov til det, men jeg er av en annen oppfattning

Og det første jeg sa er jo bare min mening etter som hva jeg får ut av innleggene, at mange Uføre generelt angripe enhver forslag om å inkludere uføre i samfunnet, nå er det jo bare representativ for en veldig veldig liten del av uføre da.  og igjen folk har sine egne meninger, men her hadde jo ikke forslaget blitt fremlagt om hvordan dette skal gjøres, så det er det jeg stusser på.

Jeg er på ingen måte noen som mener at folk er skyld i sin egen "dritt". Synd at det er det du får utav innlegget mitt.

Og ja jeg beklage, men jeg er oppriktig bekymret at 1 av 5 unge mellom 18-29 står utenfor arbeid/skole, det sier meg at vi har en jobb å gjøre i samfunnet for å bedre dette, og da må vi jo stole på politikerne og iallfall høre hva de forslår før vi begynne med drittkastingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hololo skrev (9 timer siden):

Viss jeg f.eks sier at Norge bør stramme inn på innvandringspolitikken, og at jeg mener at vi har for mange innvandrere som ikke har et realt behov for vær her, mener du da at jeg er rasist? Om du mener det skal du selvfølgelig få lov til det, men jeg er av en annen oppfattning

Og det første jeg sa er jo bare min mening etter som hva jeg får ut av innleggene, at mange Uføre generelt angripe enhver forslag om å inkludere uføre i samfunnet, nå er det jo bare representativ for en veldig veldig liten del av uføre da.  og igjen folk har sine egne meninger, men her hadde jo ikke forslaget blitt fremlagt om hvordan dette skal gjøres, så det er det jeg stusser på.

Jeg er på ingen måte noen som mener at folk er skyld i sin egen "dritt". Synd at det er det du får utav innlegget mitt.

Og ja jeg beklage, men jeg er oppriktig bekymret at 1 av 5 unge mellom 18-29 står utenfor arbeid/skole, det sier meg at vi har en jobb å gjøre i samfunnet for å bedre dette, og da må vi jo stole på politikerne og iallfall høre hva de forslår før vi begynne med drittkastingen.

er det virkelig så vanskelig å lese det som faktisk blir skrevet? Jeg har ikke nevnt et eneste ord om at du er rasist og hvorfor de begynner å trekke inn innstrammingspolitikk forstår jeg heller ikke. Det eneste jeg sa er at så lenge du selv ikke er uføretrygdet og kjenner på kroppen hvordan det er så blir det helt feil at du skal hevde at det er vi som misforstår.

Og du fortsetter å terpe på alt det « gale» vi uføretrygdede gjør og overser glatt det som blir sagt om at det foregår mye drittslenging mot uføretrygdede her på forumet og mange av trådene er ikke opprettet av oss som er uføretrygdet. 

Å ja vi kan dele bekymringen om at en av fem unge står utenfor arbeidslivet, men for det første så er ikke en av fem unge uføretrygdede og for det andre er det en helt annen debatt. Denne tråden ble opprettet av en person som var lei av å motta så mye dritt fordi hun var uføretrygdet i stedet for å da bli møtt med i det minste et lite snev av omtanke grep mange sjansen og ytre sine meninger om de som er uføretrygdet og også repetere at de har seg selv å skylde. Og synes du oppriktig det er greit? Og ønsker du å debattere din bekymring for at en av fem unge står utenfor arbeidslivet så kan du fint opprette din egen tråd da den debatten har ingenting i denne tråden å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre mange som misbruker ordningen (jeg vet om to..ja jeg VET, ikke tror) så da blir folk automatisk mistenksomme på alle. Trist, men sånn er det 

Anonymkode: c3a36...bb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er desverre mange som misbruker ordningen (jeg vet om to..ja jeg VET, ikke tror) så da blir folk automatisk mistenksomme på alle. Trist, men sånn er det 

Anonymkode: c3a36...bb8

Ifølge KG kjenner du ikke disse personene godt nok, og de lyver om diagnosene sine til deg. De er rettmessige uføre.

Uansett hva du måtte påstå.

Anonymkode: dd61a...34c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 9.14):

At man ikke vil date en ufør er vel en ærlig sak? Dere har dårlig økonomi og helse, det er ikke noe jeg frivillig ville gått inn i. 

Jeg har for øvrig opplevd selv at jeg ente opp med å trekke meg unna en jeg konverterte med og det kom frem at h*n var ufør. Jeg var redd for å si noe feil og visste egentlig ikke helt hva vi skulle prate om. 

Anonymkode: 5d9a7...e0f

Du konverterte? Skiftet religion? Såpass?

Anonymkode: 1d307...a9e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...