AnonymBruker Skrevet 24. november #61 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det virker nesten som du leter etter tegn på at folk ikke liker deg fordi du er ufør og at du har gått i en blindvei. Anonymkode: f549e...118 Tro meg, det trenger man ikke leite etter. De popper opp med sine synspunkter og nedlatende holdninger overalt og hele tiden. Du har kanskje lite erfaring med slikt... Anonymkode: d6a97...014 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #62 Del Skrevet 24. november Brunello skrev (3 minutter siden): Nei. Også klassisk kg svar å gå i forsvar med å tillegge andre helt andre meninger enn de man har. Det er en kjensgjerning at ca. 50% av de uføre i Norge ikke hadde blitt det i Sverige. Og enda færre i land som USA, Italia og Spania. I de landene hadde det vært snakk om andre ytelser fordi man ikke anses som varig ute av stand til å jobbe. Er jo du som sier det er noe feil med systemet om man kan ha et noe normalt liv men ikke jobbe, og at du får all infoen din fra kg. Anonymkode: cb29d...c8b 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #63 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo fordi dere som er uføre har havnet i en gruppe som er altfor stor og vid, og som nå er et stort samfunnsøkonomisk problem, og folk kjenner skepsis basert på din gruppe-tilhørighet. Det er akkurat det samme som at vi blir skeptiske til arabiske menn med stort skjegg og hvite klær, eller en fyr med motorsykkeljakke med HA på. Vi dømmer enkeltindividet basert på antatt gruppetilhørighet. Det er slik menneskehjernen fungerer. Så kan man selvsagt komme forbi det ved å bli kjent med mennesket, feks en nabo som er kjent fra FrP, eller åpent sympatiserer med Trump, men som er verdens koseligste når man blir kjent! Anonymkode: f57f8...98a Blir du skeptisk til folk med arebisk utseende og skjegg?? Hvorfor det? HA har erklært seg for 1%, og er uttalt kriminelle. Det var en snodig sammenligning. Men pga araberen får den trolig mange likes her blant rasister som føler seg berettiget Anonymkode: d6a97...014 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #64 Del Skrevet 24. november Målet mitt er å daglig gå tur. Har gått en denne måneden, men i en perfekt verden går jeg hver dag og er fri. Vi må få jobbe oss opp. Å gå en tur krever noe annet enn andre ting gjør, jeg er redd for å gå tur og er en svært paranoid person. Men det vil sikkert føre med seg bedring om jeg en dag er der, jevnt over men selvsagt, å gå tur løer ikke andre typer angst eller lignende nødvendigvis. Har mange ulike problemer, som alle må møtes med ulike metoder og over tid for å bedre seg. En av dem hadde jeg jevn bedring i et år, for å nylig ha fullt tilbake, å begynt å gå de samme stegene igjen. Det er et sinnsykt slit å du kan føle at du er langt under vann og må bære ting av å bære samme ting noen gjør tankeløst før de skal fullføre 15 ting etter det igjen og jeg skjønner ikke hvordan det er fysisk mulig. Det er en massiv jobb. Dere kan godt synd det er urettferdig, men om dere vil bytte liv og psyke, plis, la oss gjøre det idag. Jeg har lyst på et vanlig liv, ikke denne dritten her. Anonymkode: be1d9...fcf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #65 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er rart hvordan alle disse mistrodde uføre skal ha fjellturer som fellesnevner. Anonymkode: dd61a...34c Jeg kjenner ei på ufør som går mye i fjellet. Om man tiittet nærmere på hennes hverdag, ville selv den største idioten forstå at fast arbeid, med alt hva det innebærer er fullstendig dødfødt. Det er så enkelt å ha et slikt syn på ting. "Hvis du får til a og b er du bare jævlig lat om ikke du får c og d.".. Anonymkode: d6a97...014 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #66 Del Skrevet 24. november Skulle ønske jeg var trygda selv. Dersom jeg hadde vært det, så hadde jeg sagt det med stolthet. På tross av sykdom, så er man heldig med denne ordningen tross alt Anonymkode: 6d01e...955 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #67 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er rart hvordan alle disse mistrodde uføre skal ha fjellturer som fellesnevner. Anonymkode: dd61a...34c Vel, det er fjelltur, skogstur, skitur, padletur på de jeg nevner, det dokumenteres daglig på snap. Stolpejakten er den store interessen, og da kjørere man land og strand rundt, gjerne med telt, for å ta nye kart og stolper. I tillegg til et par andre aktiviteter som er for identifiserende til å skrive her. Og kan man det så kan man faktisk også bidra i arbeidslivet. Anonymkode: 4b46b...6b2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 24. november #68 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vel, det er fjelltur, skogstur, skitur, padletur på de jeg nevner, det dokumenteres daglig på snap. Stolpejakten er den store interessen, og da kjørere man land og strand rundt, gjerne med telt, for å ta nye kart og stolper. I tillegg til et par andre aktiviteter som er for identifiserende til å skrive her. Og kan man det så kan man faktisk også bidra i arbeidslivet. Anonymkode: 4b46b...6b2 Det er definitivt personer som mottar trygd som kunne bidratt litt eller mye i arbeidslivet, men en kan definitivt ikke finne dem med slik informasjon. Som eksempel så har jeg en bekjent som er ufør, han går mye i fjellet og ellers svært aktiv med ulike aktiviteter. Hvorfor? Fordi han har flere tette årer til hjertet, flere operasjoner bak seg, tre hjerteinfarkt og det siste han kan prøve er å holde seg så aktiv som mulig for å utsette et kommende fatalt hjerteinfarkt. Han med andre ord går for livet. 6 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #69 Del Skrevet 24. november Gregarious skrev (4 minutter siden): Det er definitivt personer som mottar trygd som kunne bidratt litt eller mye i arbeidslivet, men en kan definitivt ikke finne dem med slik informasjon. Som eksempel så har jeg en bekjent som er ufør, han går mye i fjellet og ellers svært aktiv med ulike aktiviteter. Hvorfor? Fordi han har flere tette årer til hjertet, flere operasjoner bak seg, tre hjerteinfarkt og det siste han kan prøve er å holde seg så aktiv som mulig for å utsette et kommende fatalt hjerteinfarkt. Han med andre ord går for livet. Stakkars! Håper det går bra med han. Anonymkode: be1d9...fcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #70 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): For å være helt ærlig, så tror jeg det er positivt om dere uføre ærlige om hvorfor dere er uføre i møte med andre folk som dere vil knytte bånd til. Ikke fordi det er krav, men det det gjør det lettere for andre å forstå istedenfor å dømme. I møte med arbeidende arbeidstakere så fremstår mange uføre som at dere er hevet over over reglene, det er kanskje dere som framstår litt selvsentrerte - før dere er ærlig om situasjonen dere står i? Uansett grunn, så er det et stort sosioøkonomisk gap mellom de som går på jobb uansett grunn og de som ikke jobber grunnet sykdom. Det moderne samfunn hvor man har lov til å bli ufør er et nytt konsept i menneskeheten - om dette gir mening? De reagere nok bare sånn negativt fordi de ikke vet bedre. Sånn er det bare tror jeg. Anonymkode: 51472...6a2 Nei det skal ikke være sånn at om vi som er uføretrygdet ikke utleverer hele sykdomshistorien våres må vi bare takke oss selv og akseptere at slike som deg dømmer oss. Og det andre avsnittet ditt er bare så dumt at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Anonymkode: 10841...fec 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #71 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, det er fjelltur, skogstur, skitur, padletur på de jeg nevner, det dokumenteres daglig på snap. Stolpejakten er den store interessen, og da kjørere man land og strand rundt, gjerne med telt, for å ta nye kart og stolper. I tillegg til et par andre aktiviteter som er for identifiserende til å skrive her. Og kan man det så kan man faktisk også bidra i arbeidslivet. Anonymkode: 4b46b...6b2 Enig! Og jeg er uføretrygdet selv! Skulle virkelig ønske jeg hadde vært «frilufts ufør» jeg å. Desverre er jeg ca husbundet og alt må planlegges til detalje er jeg ute av huset på en ting vær uke er det for mye for min helse. Jeg hadde en vannvittig arbeidsmoral og jeg har derfor jobbet meg syk at det er alt jeg kan klare nå, fysisk syk og mesteparten av tiden sengeliggende. Hadde jeg hatt større tro på systemet fanget meg opp så mulig jeg å hadde bevart en større andel resthelse enn det jeg sitter igjen med nå Anonymkode: caaf2...a4c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #72 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det virker nesten som du leter etter tegn på at folk ikke liker deg fordi du er ufør og at du har gått i en blindvei. Anonymkode: f549e...118 Er du uføretrygdet? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg hadde aldri datet en som var ufør, jeg går ikke inn i et nytt forhold smed en som har sterkt begrenset helse og sannsynligvis marginal økonomi. For øvrig er det en grunn til at Norge er på toppen i sykemelding og uførhet i verden, og det er fordi vi kan, ikke fordi vi er sykere enn alle andre. Jeg har tre venner som er ufør, to av dem kunne fint jobbet hvis de ville, men hvorfor skal de det? Staten betaler jo for at de kan bedrive hobbyene sine på fulltid (vi snakker daglige fjellturer og to andre relativt krevende hobbyer). Hadde de hatt tidsbegrenset uføretrygd ville de ikke fått det en gang til, og det er mange som dem. For øvrig skjønner jeg ikke hvorfor du presenterer hele livs og sykehistorien din med en gang du møter noen nye, det alene hadde fått meg til å rygge unna. Anonymkode: 4b46b...6b2 Tok ikke lang tid før den kom nei 🤦🏼♀️ AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi mange som er uføre klarer å jobbe kanskje 1-2 timer i uken? Har en form for restevne.Da trenger man ikke være 100%ufør i mine øyne. Anonymkode: 920d4...4a3 Skremmende at tilsynelatende oppgående voksne mennesker ikke forstår hvordan arbeidsmarkedet fungerer. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sier du grunnen til at du er ufør eller sier du bare du er ufør? Anonymkode: 11bc4...989 hvorfor mener du at du har rett til å vite hva som er årsaken til at folk er uføretrygdet? Anonymkode: 10841...fec 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #73 Del Skrevet 24. november Ja, jeg dømmer de som er uføretrygdet. Hadde en uføretrygdet mor (som aldri kunne ha jobbet(!) og derfor burde hun aldri hatt barn), samt jeg har en bror som er på vei til å bli uføretrygdet. Han kunne KANSKJE jobbet med noe så lenge han ikke hadde hatt kontakt med mennesker. Å få barn når man ikke klarer å jobbe er så egoistisk at jeg ikke har ord. Nå mener jeg ikke de som får barn FØR de ble uføretrygdet. Er man ufør, så er man for syk til å jobbe. Det er helt latterlig at disse menneskene ALDRI er for syk til verken ferie, turer, fester, oppussing og annet. Jeg sier ikke at man ikke kan reise på ferie som uføretrygdet, men det er VELDIG spesielt at dersom helsen er så uforutsigbar at man aldri er for syk til restaurantbesøk, kafeturer, ferier o.l Anonymkode: 1c548...c90 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #74 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, jeg dømmer de som er uføretrygdet. Hadde en uføretrygdet mor (som aldri kunne ha jobbet(!) og derfor burde hun aldri hatt barn), samt jeg har en bror som er på vei til å bli uføretrygdet. Han kunne KANSKJE jobbet med noe så lenge han ikke hadde hatt kontakt med mennesker. Å få barn når man ikke klarer å jobbe er så egoistisk at jeg ikke har ord. Nå mener jeg ikke de som får barn FØR de ble uføretrygdet. Er man ufør, så er man for syk til å jobbe. Det er helt latterlig at disse menneskene ALDRI er for syk til verken ferie, turer, fester, oppussing og annet. Jeg sier ikke at man ikke kan reise på ferie som uføretrygdet, men det er VELDIG spesielt at dersom helsen er så uforutsigbar at man aldri er for syk til restaurantbesøk, kafeturer, ferier o.l Anonymkode: 1c548...c90 Du dømmer altså alle uføretrygdede på bakgrunn av at noen klarer å reise, trene, pusse opp og ta vare på barn..? Anonymkode: e4d7b...c22 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #75 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er rart hvordan alle disse mistrodde uføre skal ha fjellturer som fellesnevner. Anonymkode: dd61a...34c 👆🏻 Anonymkode: 10841...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #76 Del Skrevet 24. november Brunello skrev (4 timer siden): Klassisk kg svar. Når det gjelder det å jobbe, er de uføre så syke at de ikke kan noe. Mennenes en gang det gjelder dating og fritid, er de friske som bare det. Enten lyves det, eller så blir man ufør alt for lett. Det er ditt svar som er et klassisk Kg svar. Anonymkode: 10841...fec 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #77 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er man ufør, så er man for syk til å jobbe. Det er helt latterlig at disse menneskene ALDRI er for syk til verken ferie, turer, fester, oppussing og annet. Jeg sier ikke at man ikke kan reise på ferie som uføretrygdet, men det er VELDIG spesielt at dersom helsen er så uforutsigbar at man aldri er for syk til restaurantbesøk, kafeturer, ferier o.l Anonymkode: 1c548...c90 Hva faen vet du om det egentlig? den festen den uføre drar på kan være den første på flere uker som de orker, eller skal man ikke få reise på ferie som syk heller? Ikke ha noe se frem til eller nyte i livet fordi du har traumer etter oppveksten du velget å bearbeide ved å dømme ned andre? Anonymkode: cb29d...c8b 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #78 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vel, det er fjelltur, skogstur, skitur, padletur på de jeg nevner, det dokumenteres daglig på snap. Stolpejakten er den store interessen, og da kjørere man land og strand rundt, gjerne med telt, for å ta nye kart og stolper. I tillegg til et par andre aktiviteter som er for identifiserende til å skrive her. Og kan man det så kan man faktisk også bidra i arbeidslivet. Anonymkode: 4b46b...6b2 Det er mulig man kan delta i arbeidslivet, men det er jo svært uinteressant å gjøre det. Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #79 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (13 timer siden): Alikavel dømmer folk meg nord og ned. Når jeg møter nye mennesker, så virker de hyggelig til å begynne med. Men så spør de meg hva jeg jobber med og da får plutselig pipen en annen lyd når jeg forteller om min situasjon. Skjønner ikke hvem disse er jeg. Kanskje det er jeg som er kort, men jeg opplever overhodet ikke det sånn når jeg sier at jeg er ufør. Nå har jeg passert 40 år, kanskje det har med alderen på de man kommer i kontakt med? De fleste jeg treffer, er jo av den litt eldre garden. Ikke er jeg på datingmarkedet heller (har ikke partner og ser absolutt ikke etter en heller). Samtidig har jeg flere år fra arbeidslivet og har ikke noe dårlig samvittighet for å motta penger fra 'skattebetalerne'. Skjemmes ikke i det hele tatt og mottar en høy uføretryd fra nav og andre slik at inntekten min er helt gjennomsnittlig. Anonymkode: 0d605...3ee 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november #80 Del Skrevet 24. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei det skal ikke være sånn at om vi som er uføretrygdet ikke utleverer hele sykdomshistorien våres må vi bare takke oss selv og akseptere at slike som deg dømmer oss. Og det andre avsnittet ditt er bare så dumt at jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Anonymkode: 10841...fec Joda, om dere skal få en korrekt respons på uførheten, vil jeg si en må være ærlig. Ellers blir det veldig fort mistenksomheter. Jeg forstår heller ikke hva som er problemet med å være ærlig her. Anonymkode: dd61a...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå