Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Kjøpte biff, prøvde å steke halvparten (det var en pakke med to). Den ble veldig seig, nesten uspiselig... Hva skal jeg gjøre for å få resten spiselig?
Armonia Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 lage en marinade. Syre gjør kjøttet mørt
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Du skal bruke veldig sterk varme, steke dem raskt på begge sider så det blir skikkelig stekeskorpe. Deretter drar du pannen av varmen, og lar biffene surre i et par minutter på hver side. Garantert ikke seig biff!
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Og ikke salte før etter at kjøttet har fått stekehinne; det trekker væske ut fra kjøttet og gjør det tørt.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Billig kjøtt må marineres for harde livet for å ikke bli seigt.. Kvalitetskjøtt lar seg steke uten videre problemer. Ville kuttet den i biter og brukt i gryterett
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Du skal bruke veldig sterk varme, steke dem raskt på begge sider så det blir skikkelig stekeskorpe. Deretter drar du pannen av varmen, og lar biffene surre i et par minutter på hver side. Garantert ikke seig biff! ← Men det er jo akkurat slik jeg gjorde det. Og likevel ble det seigt. Var noe som het hverdagsbiff, så det er sikkert ikke så god kvalitiet på kjøttet. Men det bør jo likevel være mulig å få resten spiselig...
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Hverdagsbiff er ikke biff, men mer egnet som grytekjøtt, som må kokes eller marineres. Juks og bedrag
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Men det er jo akkurat slik jeg gjorde det. Og likevel ble det seigt. Var noe som het hverdagsbiff, så det er sikkert ikke så god kvalitiet på kjøttet. Men det bør jo likevel være mulig å få resten spiselig... ← Et godt tips, selv den beste biffen fra Gilde er milevis fra det man får fra slakteren. Synes du biff er noe heeelt annet på restaurant, så skyldes det kvaliteten på kjøttet.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Hverdagsbiff er ikke biff, men mer egnet som grytekjøtt, som må kokes eller marineres. Juks og bedrag ← På lik linje med familiedeig kanskje? Grøss og gru
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Hverdagsbiff er ikke biff, men mer egnet som grytekjøtt, som må kokes eller marineres. Juks og bedrag ← Da tar jeg det med tilbake til butikken da. Om det ikke lar seg gjøre å bruke det som biff kan man heller ikke selge det som biff.
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 På lik linje med familiedeig kanskje? Grøss og gru ← Laget av familie? :grøss:
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 (endret) Laget av familie? :grøss: ← En gammel slektning av ku/hest/diverse. Endret 28. februar 2006 av Violetta
Gjest piaf Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 Laget av familie? :grøss: ← :grine2: Akkurat dette tenker jeg også hver gang jeg ser familiedeig på tilbud. For et produktnavn!
foxie Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 En biff kan være så mye rart, men de beste stykkene som egner seg til steking av biffstykker er jo de beste( og desverre dyreste) stykknings delene som indre- og ytre filet og kam. Marinade er etter min erfaring kun godt nok til å smaksette kjøttet, ikke til å mørne det i noen større grad.Ellers er det bare å steke i vei, sånn som beskrevet over. viktig å la kjøttet hvile etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #15 Skrevet 1. mars 2006 Mannen min har funnet trikset og ber bestandig om midtstykket av indrefileten når vi skal ha biff til middag. Alltid mørt og godt. (Dette gjelder på de gørre kjedebutikkene som Ica osv) Ellers synes jeg ikke biffen er det man evt skal spare inn på. Tilbehør derimot trenger ikke koste mer enn en tier.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 Jeg legger alltid litt kiwi sammen med kjøttet kvelden før jeg skal bruke det. Det mørner kjøttet utrolig bra.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #17 Skrevet 2. mars 2006 hva med å banke den litt, skal ikke det hjelpe? legg biffen mellom to lag plastfolie og dunke litt med et kjevle.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #18 Skrevet 2. mars 2006 har hørt (men ikke prøvd selv) at når biffen er stekt så kan det hjelpe å sette den litt i mikroen. men vet ikke om det blir bra.
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #19 Skrevet 2. mars 2006 Mannen min har funnet trikset og ber bestandig om midtstykket av indrefileten når vi skal ha biff til middag. Alltid mørt og godt. (Dette gjelder på de gørre kjedebutikkene som Ica osv) Ellers synes jeg ikke biffen er det man evt skal spare inn på. Tilbehør derimot trenger ikke koste mer enn en tier. ← Ber du om midtstykke på Rimi? Ligger ikke alt ferdig pakket i disken da, slik som her? Gikk tilbake til butikken, fikk tilbake pengene for kjøttet og beskjed om at de skulle ta det opp med Gilde. Slik skulle det ikke være. Flott service!
Tjorven Skrevet 3. mars 2006 #20 Skrevet 3. mars 2006 Når jeg steker biff gjør jeg alltid motsatt av det man skal gjøre jeg. Jeg lar den først få en rask steking på hver side. Så skrur jeg ned varmen, har i en del smør, løk og champignon (og kanskje bittelitt vann), krydrer biffene godt og lar dette stå en evighet i panna under lokk. Blir alltid mørt og godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå