Gå til innhold

Tips til stor bil

Pyja

Anbefalte innlegg

Tått skrev (1 minutt siden):

Den planeten der du kan velge mellom følgende bilmerker i 2030 : BYD, Geely ( Zeekr, Volvo, Geely, Lynx & co) Tesla, Xpeng og Xiaomi. 

Jeg kan bomme litt dvs. at det kan være en for mye på listen og mangle en par men jeg bommer ikke mye..

🤡

Anonymkode: 6cb44...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mine "latterlige påstander" er helt i tråd med den utviklingen vi ser nå i verden mtp elbiler så dette surret ditt er bare helt umulig å ta på alvor.

Det globale elbilsalget økte med 24 % i første halvår i år og momentet har bare økt i andre halvår. 

Det er galskap å legge 250000 på bordet for en fossil bil i 2024..og det gjelder selv om du bor i en gamme på finnmarksvidda...uten strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 12.10):

KG er vel preget av fattige folk, gjerne med begrensa utdanningsbakgrunn. Bare se hvor utrolig mange tråder om uføretrygd det fins her inne. Det er dyrt å være fattig, og det er dumt å bade i feilinformasjon på nettet. Slik ender man opp med dieselbil i 2024.

Anonymkode: 67916...f8b

Herregud! 
Jeg er verken fattig, uføretrygdet og har god jobb med høy utdannelse…. Vi har 2 SUVer; en Volvo diesel og 1 Tesla. Skulle jeg valgt en av dem, hadde jeg valgt Volvoen med diesel. Dette valget tar jeg uten å være det du meget nedlatende beskriver som majoriteten av brukere på KG! Hvis du er litt oppegående, så forstår det all slags folk her inne! 

Anonymkode: be56a...c50

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud! 
Jeg er verken fattig, uføretrygdet og har god jobb med høy utdannelse…. Vi har 2 SUVer; en Volvo diesel og 1 Tesla. Skulle jeg valgt en av dem, hadde jeg valgt Volvoen med diesel. Dette valget tar jeg uten å være det du meget nedlatende beskriver som majoriteten av brukere på KG! Hvis du er litt oppegående, så forstår det all slags folk her inne! 

Anonymkode: be56a...c50

Mulig anonymbrukeren du quoter har tenkt det samme som meg  ??

At noen av disse

" hvilken bil skal jeg kjøpe- vil absolutt ikke ha elbil"

-trådene har en annen agenda enn at ts skal kjøpe bruktbil..?

Media verden rundt skriver pennen tom om hvor dårlig det går med elbilsalget...mens tallene viser det stikk motsatte.

Det pågår en desinformasjonskampanje så mye er sikkert..får bare håpe de samme folkene ikke benytter KG som gratis talerstol for å lure verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (2 timer siden):

Det globale elbilsalget økte med 24 % i første halvår i år og momentet har bare økt i andre halvår. 

Det er galskap å legge 250000 på bordet for en fossil bil i 2024..og det gjelder selv om du bor i en gamme på finnmarksvidda...uten strøm.

24% ut fra hvilket tall? Det er i grunnen intetsigende hva den prosenten lyder på, når en ikke vet hvilket tall man går ut fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

24% ut fra hvilket tall? Det er i grunnen intetsigende hva den prosenten lyder på, når en ikke vet hvilket tall man går ut fra. 

Selvsagt 26% høyere globalt salg enn samme periode i fjor..( husket litt feil det riktige tallet er 26%)

Bare å google så finner du samme tall hos Bloomberg, IEA, Reuters..

https://thedriven.io/2024/11/13/global-ev-sales-heading-for-record-16-7-million-sales-in-2024-despite-reports-of-slowdown/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (7 minutter siden):

Selvsagt 26% høyere globalt salg enn samme periode i fjor..( husket litt feil det riktige tallet er 26%)

Bare å google så finner du samme tall hos Bloomberg, IEA, Reuters..

https://thedriven.io/2024/11/13/global-ev-sales-heading-for-record-16-7-million-sales-in-2024-despite-reports-of-slowdown/

Som jeg sa, ut fra hvilket tall? Dette er jo ren statistikk og den får nøyaktig dit fu vil! For i dette tilfellet, ut fra hvilket tall? 24% eller 26% spiller mindre rolle.

Og igjen, det er ikke elbil TS spør på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som jeg sa, ut fra hvilket tall? Dette er jo ren statistikk og den får nøyaktig dit fu vil! For i dette tilfellet, ut fra hvilket tall? 24% eller 26% spiller mindre rolle.

Og igjen, det er ikke elbil TS spør på heller.

Det globale elbilsalget i fjor var på 13,9 millioner biler, i år ender vi i underkant av 17 millioner..Du har litt tungt for det kanskje?

Har ingen bestemt mening om ts i denne tråden men rent generellt er slike anti-Elbil tråder ren propaganda for å gi et intrykk av at folk vil ha utdaterte fossilbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (23 minutter siden):

Det globale elbilsalget i fjor var på 13,9 millioner biler, i år ender vi i underkant av 17 millioner..Du har litt tungt for det kanskje?

Har ingen bestemt mening om ts i denne tråden men rent generellt er slike anti-Elbil tråder ren propaganda for å gi et intrykk av at folk vil ha utdaterte fossilbiler.

Hvor kjører du anti bensin/diesel da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kjører du anti bensin/diesel da?

Over alt hvor jeg kan bidra til at særlig eldre mennesker slipper å bli lurt av fossilmafiaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (1 time siden):

Over alt hvor jeg kan bidra til at særlig eldre mennesker slipper å bli lurt av fossilmafiaen.

Tror de lar seg lure av elbilmafiaen? Nope! De har vert ute en vinterdag før, eller fler enn deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyja skrev (På 24.11.2024 den 10.41):

Har lest mye godt om RAV4 ja..

De bilene er litt dyrere enn  hva jeg ser etter, samt at jeg ikke ønsker ren elbil enda. 

Var innom Superb, men grunnet rygg er SUV det beste for meg. 
Outlander ser jeg er populær, samme med RAV4. 

Er også usikker på om hybrid er bedre å gå for en bensin/diesel. Service kostnader blir dyrere i alle fall. 

Med så lavt ett budsjett som du har så får du enten en gammel suv eller en billig suv med traktor følelse over kjøre komfort. 

Skodaen er billig, stor og har etter min erfaring god kjøre komfort også med dårlig rygg. Det er ikke en spennende bil, men god er den. 

Særlig om du finner en Skoda etter 2020 får du mye justeringsmuligheter på fremsetene. Noe jeg ikke kan skryte av på min halvgamle outlander. Kan hende jeg fikk en mandags bil, men jeg har hatt mye trøbbel med den. 

Anbefaler derfor på det sterkeste å prøve kjøre en for å se om den passer ryggen din. 

Anonymkode: 7af60...058

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd og tips. Jeg er ikke helt låst på diesel/bensin, jeg vurderer også hybrid/ladbar hybrid, noe som RAV4 eller Across. 

Elbil kan det hende det blir på et senere tidspunkt, litt pga hvor jeg bor i dag (ikke i en gamme på Finnmark), lademuligheter og at de elbilene som jeg synes er av interesse i dag, er alt for dyre (enda). 

Diesel er det jeg ser mest av på Finn, av SUV. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (På 25.11.2024 den 9.59):

Synes det er smått merkelig at ts i alle "kjøpebruktbiltrådene" her inne absolutt ikke vil ha elbil..mens folk i den virkelige verden bare vil ha elbiler. 🤔

Smått merkelig? Jeg har overhodet ingen planer om elbil når jeg skal bytte, muligens kan jeg gå for hybrid. En venninne byttet nettopp ut elbilen med en bensin-bil... flere jeg kjenner som ikke ønsker (eller kjøper) elbil faktisk, det er utelukkende hvis de kan ha det som bil nr 2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 25.11.2024 den 12.48):

Du har nok rett. Å legge 250 000 på bordet for en dieselbil nå er rent idiotiskt.

Så du tror fossilbiler har større verditap enn elbiler? 🙄

Jeg vil  å påstå det stikk motsatte. Fossilbiler holder seg utrolig godt i pris i forhold til elbil. Det er så stor utvikling på elbiler, at de blir gamle over natten. Dermed må du dumpe den i pris for å i det hele tatt bli kvitt den. 

Jeg har elbil selv, og angrer for at jeg kjøpte den. Den har rast i verdi på de snart 2 årene jeg har hatt den. Helt idiotisk. Blir jeg kvitt den, blir det dieselbil på meg igjen. Lett. 🤗

Anonymkode: 485f6...01a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 27.11.2024 den 14.11):

Folk flest VIL ikke ha elbil.  Mange føler seg vel mer eller mindre "truet" over på disse kjøretøyene... Bare se til Sverige, Tyskland osv. Elbiler er ikke så populært. Hvorfor tror du det? 

Hvis du ser på bruktmarkedet, så er fossilbiler meget populært fremdeles, og holder seg godt i pris. Noe man ikke kan si om elbilen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 19.28):

Folk flest VIL ikke ha elbil.  Mange føler seg vel mer eller mindre "truet" over på disse kjøretøyene... Bare se til Sverige, Tyskland osv. Elbiler er ikke så populært. Hvorfor tror du det? 

Hvis du ser på bruktmarkedet, så er fossilbiler meget populært fremdeles, og holder seg godt i pris. Noe man ikke kan si om elbilen. 

En ting er at elbiler ikke er populært en annen er jo de makroøkonomiske fakta:

1) Det vil ikke finnes nok strøm til at hele verden kan kjøre elbil (det kan imidlertid fikses med enormt mange flere kullkraftverk men det har en svært stor kostnad og blir ikke gjennomført)

2) Det finnes ikke nok metaller og minrealer til å produsere batteriene (og jo sjeldnere metallene blir jo dyrere blir det - den siste elbilen man klarer å produsere vil koste mange milliarder).

Elbilsekten nekter å ta innover seg dette og tror det skal komme noe magi som opphever de fysiske lovene eller en teknologisk "revolusjon" som bare fikser disse allmenngyldige rammebetingelsene.

Elbilfantastene minner litt om de som heiet på den geniale oppfinnelsen "luftskip" på 20- og 30 tallet når fly allerede var oppfunnet.

Anonymkode: f99ee...513

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 19.19):

Så du tror fossilbiler har større verditap enn elbiler? 🙄

Jeg vil  å påstå det stikk motsatte. Fossilbiler holder seg utrolig godt i pris i forhold til elbil. Det er så stor utvikling på elbiler, at de blir gamle over natten. Dermed må du dumpe den i pris for å i det hele tatt bli kvitt den. 

Jeg har elbil selv, og angrer for at jeg kjøpte den. Den har rast i verdi på de snart 2 årene jeg har hatt den. Helt idiotisk. Blir jeg kvitt den, blir det dieselbil på meg igjen. Lett. 🤗

Hvorfor skal du selge om du taper så mye penger på det? Gir ingen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...