Pyja Skrevet 24. november 2024 #1 Del Skrevet 24. november 2024 Jeg ønsker å kjøpe en bruktbil. Budsjett ca 250 tusen. Ønsker SUV, automat, 4x4 og bakseteplass med god plass til barneseter. Hadde i grunn sett for meg XC60, men tror baksete og fotplass blir for små. For Kuga blir vel samme greia. BMW X5 har jeg lest også har lite plass bak? Trenger tips. Hadde sett for meg diesel bil, da jeg har lest at hybrid har så dyre servicer pga det er mere omfattende da det ikke kun er forbrenningsmotor, men også el motor og batteri. Kjøremønster er ca 30 km hver dag + 120 km i helgene. Med en ny bruktbil vil nok langturene bli oftere. Om jeg skulle gå for hybrid, tenkte jeg kanskje ikke-ladbar hybrid RAV4 var ok bil? En ladbar hybrid blir for dyr. Ellers har jeg sett på Outlander. Hadde vært fint med tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hudorm1 Skrevet 24. november 2024 #2 Del Skrevet 24. november 2024 X5 dreper lommeboken din til slutt, tro meg. Rav4 er skuddsikkert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #3 Del Skrevet 24. november 2024 Ta en el plattform, da får du masse plass. Kia EV 3/6/9 Hyundai Inioq 5 VW ID 3/4/5/6/7 Osv. Anonymkode: 77820...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vecky Skrevet 24. november 2024 #4 Del Skrevet 24. november 2024 Hva med Skoda Superb? Det er jo ikke suv, men har både 4x4 og sinnsykt god plass i både baksetet og bagasjen. Vil du ha SUV tenker jeg at Rav4 og Outlander er gode alternativer. Mercedes, BMW, Audi og de andre dyrere bilene vil merkes godt på lommeboka når du skal ha de på verksted… 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyja Skrevet 24. november 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 24. november 2024 1 hour ago, hudorm1 said: X5 dreper lommeboken din til slutt, tro meg. Rav4 er skuddsikkert. Har lest mye godt om RAV4 ja.. 24 minutter siden, AnonymBruker said: Ta en el plattform, da får du masse plass. Kia EV 3/6/9 Hyundai Inioq 5 VW ID 3/4/5/6/7 Osv. Anonymkode: 77820...dfd De bilene er litt dyrere enn hva jeg ser etter, samt at jeg ikke ønsker ren elbil enda. 15 minutter siden, Vecky said: Hva med Skoda Superb? Det er jo ikke suv, men har både 4x4 og sinnsykt god plass i både baksetet og bagasjen. Vil du ha SUV tenker jeg at Rav4 og Outlander er gode alternativer. Mercedes, BMW, Audi og de andre dyrere bilene vil merkes godt på lommeboka når du skal ha de på verksted… Var innom Superb, men grunnet rygg er SUV det beste for meg. Outlander ser jeg er populær, samme med RAV4. Er også usikker på om hybrid er bedre å gå for en bensin/diesel. Service kostnader blir dyrere i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turpåstien Skrevet 24. november 2024 #6 Del Skrevet 24. november 2024 Pyja skrev (10 minutter siden): Har lest mye godt om RAV4 ja.. De bilene er litt dyrere enn hva jeg ser etter, samt at jeg ikke ønsker ren elbil enda. Var innom Superb, men grunnet rygg er SUV det beste for meg. Outlander ser jeg er populær, samme med RAV4. Er også usikker på om hybrid er bedre å gå for en bensin/diesel. Service kostnader blir dyrere i alle fall. Service på Toyota Hybrid er billig. Og hybrid er skuddsikker med tanke på driftsikkerhet. Har selv Toyota Rav Hybrid, den bare går og går 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #7 Del Skrevet 24. november 2024 Pyja skrev (26 minutter siden): Har lest mye godt om RAV4 ja.. De bilene er litt dyrere enn hva jeg ser etter, samt at jeg ikke ønsker ren elbil enda. Var innom Superb, men grunnet rygg er SUV det beste for meg. Outlander ser jeg er populær, samme med RAV4. Er også usikker på om hybrid er bedre å gå for en bensin/diesel. Service kostnader blir dyrere i alle fall. Bare klar over én ting, går du for en hybrid med 4x4 har du trekk på alle 4 kun om du har strøm på fremdrifts batteriet. Snakka med en som eier en Outlander om akkurat det, og han hadde tydeligvis lest manualen på bilen sin og visste hva han snakka om. Det samme er det for Rav, den har elektrisk bak og mekanisk drift foran. Anonymkode: 6cb44...299 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyja Skrevet 24. november 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 24. november 2024 (endret) 1 hour ago, Turpåstien said: Service på Toyota Hybrid er billig. Og hybrid er skuddsikker med tanke på driftsikkerhet. Har selv Toyota Rav Hybrid, den bare går og går Hvilken årsmodell har du? Det kom vel en facelift i 2019. Endret 24. november 2024 av Pyja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyja Skrevet 24. november 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 24. november 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Bare klar over én ting, går du for en hybrid med 4x4 har du trekk på alle 4 kun om du har strøm på fremdrifts batteriet. Snakka med en som eier en Outlander om akkurat det, og han hadde tydeligvis lest manualen på bilen sin og visste hva han snakka om. Det samme er det for Rav, den har elektrisk bak og mekanisk drift foran. Anonymkode: 6cb44...299 Takk for info. Jeg er ikke sikker på om det blir hybrid eller bensin, men heller mer mot RAV4 enn Outlander om det skulle stå mellom de to. 4x4 er jeg usikker på hvor stort behovet blir enda men hadde sett for meg en bil hvor man kan selv velge å slå dette på eller av etter behov. Det kan man da ikke med en slik hybrid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 24. november 2024 #10 Del Skrevet 24. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare klar over én ting, går du for en hybrid med 4x4 har du trekk på alle 4 kun om du har strøm på fremdrifts batteriet. Snakka med en som eier en Outlander om akkurat det, og han hadde tydeligvis lest manualen på bilen sin og visste hva han snakka om. Det samme er det for Rav, den har elektrisk bak og mekanisk drift foran. Anonymkode: 6cb44...299 SKal ikke tro på alt man hører. Outlander er helt egen type hybrid som ikke ligner noen andre. Outlander er i praksis en elbil med bensinaggregat som lader batteriet som igjen driver bilen. Altså det er strømdrift på alle akslingene. De fleste andre hybrider har derimot løsningen med en aksling på strøm og en aksling på forbreninngsmotor. De aller fleste nyere modeller har modus der forbreningsmotoren har nok kraft til å både tvangslade batteri og fremdrift på egen aksling samtidig. Hvor gode løsningen er, er veldig forskjellig. Jeg har hatt en XC90 der denne løsningen var helt forferdelig dårlig i praksis. Måtte ofte slå inn firhjulstrekk manuelt fordi det tok for lang tid før bilen skjønte det var nødvendig selv. Vil også nevne at RAV4 og Outlander er.. "grove" å kjøre. Kjørekomfort er fraværende, men er bra biler likevel. Er det mye langtur på gang så hadde jeg tenkt meg godt om likevel. Ikke kjøp gammel Outlander om du skal trekke tyngre henger. De har ikke Nm nok til å trekke tungt selv om de har godkjent vekt for det. Jeg hadde gått for full diesel. Hold deg unna MBW X5, Mercedes GLK/M/GLA og Audi Q7 som er i den prisklassen. Det koster skjorta å ha på veien. Subaru Outback og WV Tiguan er bra value for money. Koster i et minste ikke så mye å reparere som overnevnte. Hyundai Tucson er også en variant å se på. Alle disse får man relativt nye årsmodeller av i forhold til feks XC60. Edit, vil legge til at vi også hadde SUV som på ønsklisten, men de meste brukte bilene våre i småbarnsperioden var solide tyske stasjonsvogner mens SUV'en sto i garasjen. På grunn av plass rett og slett. Vi har hatt en blanding av BMW 5-serie og Audi A6 med 4x4 diesel. Og en Volvo V90. De er gode å kjøre og matcher alt av SUV på vinterføre bortsett fra å pløye egen vei. Det har jeg aldri hatt behov for så aldri kjøpt bil for Endret 24. november 2024 av Eric_B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turpåstien Skrevet 24. november 2024 #11 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Bare klar over én ting, går du for en hybrid med 4x4 har du trekk på alle 4 kun om du har strøm på fremdrifts batteriet. Snakka med en som eier en Outlander om akkurat det, og han hadde tydeligvis lest manualen på bilen sin og visste hva han snakka om. Det samme er det for Rav, den har elektrisk bak og mekanisk drift foran. Anonymkode: 6cb44...299 Toyota Rav har 4wd når du har behov, uansett strøm på batteri eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #12 Del Skrevet 24. november 2024 Outlander er ræva. Mye problemer. Anonymkode: daeee...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redneck82 Skrevet 24. november 2024 #13 Del Skrevet 24. november 2024 Chevrolet Tahoe eller suburban 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #14 Del Skrevet 24. november 2024 Mange gode svar, Outlander og RAV4 er rene traktorer. Når du har ryggproblemer og de er så voldsomme at du trenger SUV vil jeg uansett anbefale Volvo. Ingen andre produsenter har så gode seter som dem - hele ergonomien er designet vel der. Tenker også ellers Hyundai Tucson/Kia Sorento bør være kandidater. Gode biler. Anonymkode: 67916...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #15 Del Skrevet 24. november 2024 Lexus! Anonymkode: 1bba4...1dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #16 Del Skrevet 24. november 2024 For øvrig, dette vet du allerede, men en dieselbil til 250k med 100% driftskostnader er én mulighet, en elbil til 500k med 20% driftskostnader vil betale seg selv over noen år. Helt kurant å velge diesel om du må, men det hadde vært for slapt å påpeke at du får alt det du etterspør i en bedre pakke i den biltypen som er moderne og som avgiftssystemet favoriserer. Anonymkode: 67916...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyja Skrevet 24. november 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 24. november 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Mange gode svar, Outlander og RAV4 er rene traktorer. Når du har ryggproblemer og de er så voldsomme at du trenger SUV vil jeg uansett anbefale Volvo. Ingen andre produsenter har så gode seter som dem - hele ergonomien er designet vel der. Tenker også ellers Hyundai Tucson/Kia Sorento bør være kandidater. Gode biler. Anonymkode: 67916...f8b Vel, har V70 i dag og synes den er for lav. Volvo skulle jeg gjerne hatt men det eneste av SUV i min prisklasse blir da XC60 som er noe små i baksetene. I alle fall når det kommer til barneseter. XC90 er for dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyja Skrevet 24. november 2024 Forfatter #18 Del Skrevet 24. november 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: For øvrig, dette vet du allerede, men en dieselbil til 250k med 100% driftskostnader er én mulighet, en elbil til 500k med 20% driftskostnader vil betale seg selv over noen år. Helt kurant å velge diesel om du må, men det hadde vært for slapt å påpeke at du får alt det du etterspør i en bedre pakke i den biltypen som er moderne og som avgiftssystemet favoriserer. Anonymkode: 67916...f8b Hadde i grunn tenkte elbil men det blir først noe senere. Inntil da ønsker jeg en av disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #19 Del Skrevet 25. november 2024 Tja, da har du en litt myk, ryggvennlig bil som er litt jokeren her: Renault Kadjar. Vet ikke om den er stor nok, men den er vel ikke like traktorprega som de grove japanerne. Anonymkode: 67916...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 25. november 2024 #20 Del Skrevet 25. november 2024 Pyja skrev (På 24.11.2024 den 8.11): Hadde vært fint med tips. Synes det er smått merkelig at ts i alle "kjøpebruktbiltrådene" her inne absolutt ikke vil ha elbil..mens folk i den virkelige verden bare vil ha elbiler. 🤔 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå