Gå til innhold

Ventiler i lufteløp på pipe (teglstein)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et eldre hus med ventiler i pipa, jeg har de åpen året rundt med mindre det blåser veldig. Jeg synes likevel de drar ned iskald luft og kjøler ned huset unødvendig mye i vintermånedene, så jeg har begynt å stenge de når det er kaldt. Så tar jeg de opp ved behov. 

Er det noen som kan forklare meg mekanismen med disse? Prøvd å lese meg opp, da feier sa jeg ikke skulle stenge de. Han var nemlig å inspiserte pipen pga sur røyklukt i øverste etasje. Han mente da at røyklukten kunne komme av stengte ventiler. Likevel synes jeg lukta blir borte når jeg har øverste ventil stengt under fyring, og er intens hvis ventilene er åpen. Leser at kald pipe øker faren for kondens under fyring, og når man har åpen ventilene vil pipa kjøles ned (gir mening mtp at deg suges kald luft ned i pipa). Har upåklagelig trekk i ovnen og kan fyre opp på halv åpning på spjeld i ovnen, enda da er det MYE trekk. Ventilene er heller ikke i rommet som vedovnen står i, men på andre siden i avstengte rom…  

Anonymkode: fd028...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Vi har også teglpipe med egen luftekanal. Det er altså to "rør" inne i pipen. Ett for vedovnen der røyken går opp, og et annet for ventilasjon. Prinsippet for hvordan ventilasjonen virker, er at varm luft stiger. Varm inneluft suges inn og opp i pipen siden utetemperaturen er lavere. Hvis jeg skjønner deg rett så får du tilbakeslag i dine ventiler? Altså det kommer luft fra pipen og inn i rommet? Slik skal det i så fall ikke være. Skjer dette bare hvis det blåser ute? Kan være du trenger en ny pipehatt som beskytter åpningen bedre, slik at ikke vind kommer ned i pipen. Kan jo også være lekkasje mellom "rørene" inne i pipen? At røyk fra ovnen kommer inn i løpet til ventilasjonen. Å stenge ventilene er ikke noe farlig. Du må kanskje være litt mer påpasselig med å åpne et vindu og lufte litt av og til. Tror jeg heller ville ha stengt de istedenfor å få røyklukt inn i rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...