Gå til innhold

Har jeg en dårlig sjef, eller det jeg som er problemet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(Håper ikke dette blir postet på Facebook, i frykt for å bli gjenkjent).

Har en kvinnelig sjef som gir meg ordentlig dårlig selvtillit.

Jobber i butikk. Jeg er full av energi på jobb, gjør det jeg skal. Fyller på varer, hjelper kunder, er alltid blid og hyggelig. Liker ikke å skryte av meg selv, men kunder sier at det er hyggelig å handle når jeg er på jobb (jobber på et lite sted, så møter ofte de samme kundene).

Problemet med sjefen er at hun sitter med pcen 95% av tiden, mens jeg fyller på varer og hjelper kunder - til tross for at det er mye som må fylles på. En annen kollega har reagert på det samme, når h*n har jobbet med henne. De dagene vi får mye varer, tar jeg stort sett 95% av varelasset, mens hun sitter foran pcen og gjør kontorarbeid. De dagene jeg jobber med en annen kollega går alt utrolig mye fortere, fordi begge faktisk tar varelasset, og fyller opp i hyllene.

Hun er også veldig rask med å påpeke feil, eller ting som er blitt glemt - men hun ser sjeldent det som er blitt gjort bra. La oss si at jeg har gjort 9 ting som er bra, og 1 ting som er glemt. Da kommer hun til å sende melding dagen etter, om den ene tingen som er glemt, og ikke alt det andre som er gjort bra. Har andre kollegaer som skryter mye av meg, men får sjeldent skryt av sjefen.

Apropos det, er ofte hun sender meldinger de dagene jeg har fri - så jeg føler aldri at jeg har fri på en måte. Som regel er det ett eller annet å pirke på. Er det noe jeg har gjort bra, blir det som regel stille på telefonen. Er utrolig slitsomt å ha jobben i hodet de dagene jeg har fri, fordi jeg tenker på om det er noe jeg har glemt å gjøre på jobb, eller så tenker jeg at jeg får nok melding av sjefen for ett eller annet.

En annen ting er at jeg ble sendt på kurs for snaut 1 måned siden, og nå krever hun at jeg har forelesning for resten av jobben - selv om det ikke var en del av avtalen. Jeg sa rett ut at jeg har veldig angst for forelesninger, men da sa hun "var derfor jeg ikke sa noe om det FØR du begynte på kurset, fordi da hadde du nok aldri dratt hehe". Jeg har gruet meg i flere uker, og synes det er litt respektløst å ikke informere om det FØR jeg takker ja til et kurs. Hadde vært lettere å ta utfordringen om hun faktisk forklarte at jeg må holde et foredrag på forhånd, da jeg føler at det er respektløst å fortelle det i ETTERTID, kun fordi "jeg hadde nok takket nei til kurset om hun fortalte det på forhånd". Dessuten merker jeg at motivasjonen er litt på bunn. Når hun kun skal påpeke feil, hvorfor skal jeg være motivert til å holde et foredrag for å blidgjøre henne?

Jeg har 40% stilling, og jeg mener at jeg ikke skal ha ansvar for andres lærling. Hvis de andre jeg jobber med skal lære om forskjellige ting, bør de også melde seg på kurs - mener nå jeg. Men jeg føler at sjefen kun krever at JEG skal søke på alt av kurser osv. De andre får liksom slippe, ikke noe press på dem.

Jeg er utrolig sliten, og blir mer og mer distre - både hjemme og på jobb. Føler at det er for mye press på meg. Kanskje det er ulempen ved å jobbe i en liten butikk med 5-6 ansatte? Har lyst til å finne meg en ny jobb, men det er vanskelig når jeg ikke har mye til utdanning å vise, og at lønna er bra i forhold til mange andre butikkjobber. Men er lønna verdt det når jeg hele tiden har det dårlig med meg selv?

Anonymkode: 82770...6b5

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her: Må bare legge til følgende som skjedde for et par måneder siden: Jeg hadde bestilt billetter til et arrangement, en dag som IKKE er min kontraktsdag.
En kollega som skulle jobbe den dagen ble syk, så sjefen min sa: "Spørs nok ikke om det arrangementet ryker for din del, nå som XXX er syk. Får jeg ikke tak i noen andre så må du jobbe"

Jeg svarte: "Jeg er vel ikke pliktig til å jobbe den dagen, ettersom det ikke er min kontraktsdag? Er ikke mitt problem at vi er ubemannet?"

Hun mente at så lenge hun ber meg om å jobbe, så MÅ jeg jobbe? Det er vel ikke lovlig, når det ikke er kontraktsdag? Jeg jobber gjerne ekstra ved sykdommer osv, det gjør jeg hele tiden. Men jeg har ikke PLIKT til å jobbe? Jeg må kunne planlegge ting på fri-dagene. 

Det ordnet seg heldigvis ettersom en annen kunne jobbe, men kjenner at dette provoserte meg.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; det er dårlig ledelse å kun påpeke det som er negativt og kan forbedres, og ikke trekke frem det som er positivt. Dersom du trenger mer konstruktiv tilbakemelding kan du kanskje ta dette opp i en medarbeidersamtale?

Så; jeg synes ikke du skal bry deg med hva lederen gjør når hun er på jobb. Kontorarbeid er vel en stor del av jobben hennes?

Det er vanlig at man deler kunnskap dersom man deltar på kurs som er dekket av arbeidsgiver og i arbeidstiden. At du må holde en forelesning (høres veldig formelt ut, men okei) i ettertid er derfor ikke urimelig, slik jeg ser det. Det kunne imidlertid vært ålreit om du ble informert om dette på forhånd. Jeg synes det er helt innafor å forvente at man deler læring.

Hvis du blir så sliten av 40% der, kanskje du bør se deg om etter en annen jobb.

Anonymkode: 5d61c...5cc

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lønn er verdt å få det vondt med seg selv altså....

Om du ikke klarer å finne deg ny jobb, må du klare å skille på hva arbeidsgiver FAKTISK kan kreve av deg, og hva du får dårlig samvittighet for at du ikke gjør.

Anonymkode: 7e6db...938

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her: Må bare legge til følgende som skjedde for et par måneder siden: Jeg hadde bestilt billetter til et arrangement, en dag som IKKE er min kontraktsdag.
En kollega som skulle jobbe den dagen ble syk, så sjefen min sa: "Spørs nok ikke om det arrangementet ryker for din del, nå som XXX er syk. Får jeg ikke tak i noen andre så må du jobbe"

Jeg svarte: "Jeg er vel ikke pliktig til å jobbe den dagen, ettersom det ikke er min kontraktsdag? Er ikke mitt problem at vi er ubemannet?"

Hun mente at så lenge hun ber meg om å jobbe, så MÅ jeg jobbe? Det er vel ikke lovlig, når det ikke er kontraktsdag? Jeg jobber gjerne ekstra ved sykdommer osv, det gjør jeg hele tiden. Men jeg har ikke PLIKT til å jobbe? Jeg må kunne planlegge ting på fri-dagene. 

Det ordnet seg heldigvis ettersom en annen kunne jobbe, men kjenner at dette provoserte meg.

Er det faktisk det du sa ordrett? Det høres ganske spydig og illojalt ut? Sjefen høres egentlig ganske dårlig ut, men du høres heller ikke ut som en fantastisk ansatt. Sjefen må selv vurdere hvilke arbeidsoppgaver hun må gjøre og det sier seg selv at man får mer gjort på dager hvor ikke en av de som er på jobb må drive kontoroppgaver, men de må jo gjøres de også. Uflaks for den som jobber den dagen, men ikke urimelig.

Du holder ikke foredrag for å blidgjøre henne, du gjør det fordi du får betalt for å gå på kurs(hvis ikke må du kreve å få betalt) og det er en del av arbeidsoppgavene dine å samarbeide og hjelpe kollegaer. 

At hun sender deg SMS med ting du har gjort feil er helt uakseptabelt og noe jeg ville tatt opp med henne. Si at du vil at hun skal ta ting opp med deg direkte, hvis ikke hadde jeg vurdert å gå videre til hennes leder(sentralt i butikkjeden). 

Så kan det jo også tenkes at hun vil at du skal ta alle kurs osv. fordi du er flink og fordi hun ser potensiale i deg, i motsetning til dine kollegaer. Nå er det på tide å skjerpe seg litt og faktisk ta opp de tingene som plager deg. Eller bare slutte å finne seg en ny jobb hvis det blir for vanskelig eller ikke fører til endring. 

Anonymkode: 29564...6aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du jobber redusert, i en lavere stilling, av helsemessige grunner så kan ikke sjefen pålegge deg å jobbe ekstra. Ihvertfall ikke på kort varsel! Du har da en plikt til å prøve å stå i den stillingen du faktisk har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang disse sms'ene så er ikke dette nødvendig informasjon av stor hastegrad. Be om at det er fint om hun heller gir deg disse tilbakemeldingene via jobbmail så du får fri fra jobb utenom arbeidstid da disse sms'ene ødelegger for fritiden din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang beskjeder utenom arbeidstid, spør henne om hun ønsker du skal samle opp minuttene til timer og så legge dem til timeføring eller om du skal skrive 5-10 minutter i sanntid. Sier hun da at du ikke får betalt for dette så sier du at du da må sjekke med fagforening om dette er innenfor regelverket.

Samme også med pålagt jobb, du er ikke pålagt å jobbe andre dager enn du er satt opp.

Er du ikke organisert så bør du bli det.

Jeg synes ikke du høres ut som en dårlig ansatt, og sjefen din høres uerfaren ut.

Anonymkode: f7a74...910

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

La oss si at jeg har gjort 9 ting som er bra, og 1 ting som er glemt. Da kommer hun til å sende melding dagen etter, om den ene tingen som er glemt, og ikke alt det andre som er gjort bra.

Jeg får inntrykk av at du er ganske ung. Det er ikke vanlig å gi mye tilbakemelding om oppgaver som utføres til forventet kvalitet. Det er vanlig å nevne kort på medarbeidersamtale at man er fornøyd med kvaliteten på de og de arbeidsoppgavene. Jeg vet at mange unge er vant fra skolen til å få hyppig, positiv tilbakemelding, men det kan du ikke forvente i arbeidslivet.

Som leder ser man raskt når ting ikke blir gjort, men det kan være vanskelig å få oversikt over småting som faktisk blir gjort. Så om det er viktig for deg at leder vet at du har gjort disse oppgavene, så kan du be om et avkryssingsskjema slik at hun raskt kan se hva du har gjort. 

Anonymkode: 60a4c...2a6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om å få også positiv tilbakemelding, en medarbeidersamtale skal ikke være en liste med kritikk. Men sett fra sjefen din sin side er det lett å fokusere på det som ikke er ok, og kanskje overse alt som fungerer. men det tenker jeg du kan be om. Samme med beskjeder på fridager.

Det høres for meg ut som om du er en betrodd medarbeider som sjefen lener seg litt på, og det kan du jo ta til deg som en tillitserklæring. Husk at ikke alle er like flinke til å skryte av andre og si det som faktisk er bra, her høres din sjef litt "gjerrig" ut. 

Og det kurset du var på, var det ingenting ved det som du tenker de andre kan ha nytte av? Kanskje du kan fokusere på at dette er noe du har fått mulighet til å viderebringe, du har fått kunnskap og innsikt som flere har nytte av. Her synes jeg du høres litt trassen ut må jeg si, tenk på det som at du kan gi noe videre ikke at du må holde forelesning..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det stort sett alltid dårlig sjef, ja. Nettopp fordi det generelle "rådet" alle gir når man ikke trives et sted er å søke seg vekk og bytte jobb, så da består den dårlige ledelsen siden nettopp alle ansatte stikker av og ikke ser noe poeng i å få vekk lederen, som tydeligvis koster mer enn det smaker å gå til "krig" mot. 

Det er utrolig mange dårligere ledere som følge av denne type "råd" og "forventinger" en har til at ansatte bør bare ta halen mellom beina og stikke av, selv om det ikke er den ansatte sin skyld. 

Hele dritten skyldes nettopp "referansekravet", som gjør at en ansatt føler seg som en bikkje som har færre rettigheter enn en fersk soldat under en general i militæret, og så blir man terrorisert av lederen og truet indirekte med "dårlig referanse" om det ikke går lederen sin vei. Så her har du hele problemet i et nøtteskall. 

Hadde referansepisset vært ute av bildet, noe det burde ha vært for lenge siden, så kunne man stått mer på for sine rettigheter og ikke la ledere kjøre over en. 

Anonymkode: 708ea...18f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet nå hvem og hva denne sjefen er. 
Ikke dra på flere kurs om det blir tilbudt. Du kan heller ikke bli pålagt jobb på den måten som sjefen framlegger det. 

Be om at tilbakemeldinger kommer mens du er på jobb og ikke i fritiden. Også ser du deg etter annen jobb. For dette er en typisk dårlig sjef.

Ang tilbakemeldinger skal en god sjef gi minst tre gode tilbakemeldinger for hver mindre god tilbakemelding. Minst! 3 stars and 1 wish. Det skal ikke en gang framlegges som en dårlig tilbakemelding, men som et ønske om en forbedring neste neste gang. Altså hva/hvordan det skal gjøres neste gang. 

Anonymkode: 0fc75...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som BS i dagligvare. Daglig PC-arbeid utgjør ikke mer enn 30 minutter max, og når dere er så få på jobb, så burde hun gjøre dette utenom normal arbeidstid. Jeg ville tatt opp alle problemene på medarbeidersamtale.

Anonymkode: ef508...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært butikksjef i klesbutikk og kontorarbeid tar maks en time hver dag, som regel 30 min. Hadde tatt opp problemene med distriktssjef. Typisk for den sektoren å ha ledere uten utdanning, erfaring og kompetanse, just sayin. 

Anonymkode: dea91...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har vært butikksjef i klesbutikk og kontorarbeid tar maks en time hver dag, som regel 30 min. Hadde tatt opp problemene med distriktssjef. Typisk for den sektoren å ha ledere uten utdanning, erfaring og kompetanse, just sayin. 

Anonymkode: dea91...f76

Støtter den her!

Anonymkode: 0f47a...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du TS?

Høres ut som en typisk stormaktgal sjef som tror sjefsrollen innebærer å være Gud.

Du har rettigheter og skal ikke la deg bli tråkket på. Har sjefen noe å si utenom arbeidstiden kan hun sende det via jobbmail eller ta det i arbeidstiden. Hun kan derimot pålegge deg ekstravakter:

"Du kan bare bli pålagt å jobbe mer enn avtalt arbeidstid hvis det er et «særlig og tidsavgrenset behov» for det. Se arbeidsmiljøloven § 10-6 (1 ). Med særlig og tidsavgrenset behov menes det for eksempel: fravær blant arbeidstakerne som forstyrrer eller truer med å forstyrre den daglige driften." 

Men at hun sier det på den måten når hun vet du har noe den aktuelle dagen høres ut som maktmisbruk.

Om du vet du gjør en god jobb ville jeg gått over hodet hennes og sagt til HR at du føler at sjefen kun kritiserer deg og at du føler deg som et offer på jobb. Nå vet jeg ikke om det er flere spesifikke episoder du kan henvise til, men en god sjef er en god leder og de behandler deg med respekt og gir konstruktiv kritikk. De ønsker å løfte deg og at du skal skinne i arbeidet du gjør. De skal også veilede og være en mentor.

Å sende deg på kurs for å så "Ha'hae" deg med å tvinge deg til å forelese for andre uten å opplyse om det i forkant er ræva ledelse.

Anonymkode: b4d0a...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel ikke bli pålagt å jobbe med mindre det står om liv og helse, typ helsevesenet. Det er ulempen med å være sjef, da må man ta vakten selv. 

Anonymkode: 22df5...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...