AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #1 Skrevet 23. november 2024 Hei. I fjor gikk meg og mannen i fra hverandre rett før juletiden, så vi prøvde ha en nogenlunde normal jul i og med at vi fortsatt bodde sammen. Jeg har fire barn, de to eldste bor fast hos meg da far ikke ønsket/kunne ha kontakt med dem mere (lang og vond historie) og dette blir da første jula uten de to minste. De to minste bor 50/50 Mine to eldste barn (og meg såklart) gruer oss til denne jula da det kommer til å bli veldig merkbart at små søsken ikke er her. Er det noen som har noe gode tips til hvordan vi kan lage nye fine tradisjoner? Jeg har prøvd å spørre barnefar om jeg f.eks kan ha dem her på lillejulaften for en julefeiring litt på forskudd, men det er null dialog mellom oss og jeg får aldri svar. (I følge samværsavtalen vi satte opp skal han ha dem fra 20. til 27. og innen den datoen har de fleste på min side av familien reist så familieselskap osv er vanskelig å få til) vi gikk lenge på FVK for å prøve å få til en dialog mellom han og de to eldste, men det er for fastlåst og FVK mente det var greit å avslutte hos dem. Tar gledelig i mot alle tips ang julekalender/julaften og ellers generelt. Anonymkode: 9f963...b28 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #2 Skrevet 24. november 2024 Hvis du vet at barna har det bra hos far så bør du prøve å fokusere på det. Hvis du mistenker at barna ikke får det bra hos han, bør du prøver å tenke på at de får det fint neste jul. Og planlegge en morsom nyttårsfeiring. Er det noen grunn til at dere ikke har delt opp julen mer? Hvis barna ikke har det bra så er det veldig lenge å være borte fra 20. til 27. Anonymkode: 43216...fb9 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #3 Skrevet 24. november 2024 Er det noen andre i familien eller noen venner dere kan feire jul sammen med slik at det blir trivelig for de to eldste barna og savnet etter søsknene og det vante blir litt enklere å håndtere? Du vil jo alltids klare deg. Kanskje gråte litt på innsiden, men som voksne klarer vi jo ofte å ta oss sammen og gjøre det beste for barna. Noen ganger kan det å bryte tradisjoner og gjøre noe annerledes enn man pleier, hjelpe på. Anonymkode: b743e...0a1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #4 Skrevet 24. november 2024 Hva mener du med dialog mellom han og de to eldste? Dette høres jo veldigr art ut. Du har to barn som ikke ser faren in fordi det er konflikt og så har du to til der far og du ikke kan snakke sammen. Jeg synes det er lenge at barna er borte fra 20-27 i julen og ville laget en ny avtale til neste år hvor dere kanskje bytter enten rett før julaften eller 1 dag, slik får alle sett hverandre mer i julen. Når det gjelder nye tradisjoner så er det vel å gjøre det dere har gjort tidligere som har fungert fint? Anonymkode: c9186...398 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #5 Skrevet 24. november 2024 Bruk adventstiden godt til julekos og samvær. Og finn deg noe du kan kose deg med i julen når barna ikke er der. Min første jul uten barn hadde jeg kjøpt meg et par store puslespill, noen IPA og masse julegodt. Jeg jobbet alle dagene jeg kunne inkludert julaften, og hadde det ganske hyggelig for meg selv på kveldene, med julefilmer, lydbøker og puslespill. Anonymkode: 19bd5...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #6 Skrevet 25. november 2024 Dette var litt uklart. Du har fire barn med din eksmann og de to yngste skal være hos han i julen? Hvor gamle er de? Anonymkode: fb14e...a34
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #7 Skrevet 25. november 2024 Ville reist til familie eller venner, og feiret jul der. Eller høyfjellshotell, eller ut av landet. Godt å være et sted der mangelen på at de er der ikke er så tydelig. Anonymkode: 9c458...44c
Sveits35 Skrevet 25. november 2024 #8 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 0.40): Hei. I fjor gikk meg og mannen i fra hverandre rett før juletiden, så vi prøvde ha en nogenlunde normal jul i og med at vi fortsatt bodde sammen. Jeg har fire barn, de to eldste bor fast hos meg da far ikke ønsket/kunne ha kontakt med dem mere (lang og vond historie) og dette blir da første jula uten de to minste. De to minste bor 50/50 Mine to eldste barn (og meg såklart) gruer oss til denne jula da det kommer til å bli veldig merkbart at små søsken ikke er her. Er det noen som har noe gode tips til hvordan vi kan lage nye fine tradisjoner? Jeg har prøvd å spørre barnefar om jeg f.eks kan ha dem her på lillejulaften for en julefeiring litt på forskudd, men det er null dialog mellom oss og jeg får aldri svar. (I følge samværsavtalen vi satte opp skal han ha dem fra 20. til 27. og innen den datoen har de fleste på min side av familien reist så familieselskap osv er vanskelig å få til) vi gikk lenge på FVK for å prøve å få til en dialog mellom han og de to eldste, men det er for fastlåst og FVK mente det var greit å avslutte hos dem. Tar gledelig i mot alle tips ang julekalender/julaften og ellers generelt. Anonymkode: 9f963...b28 Du får bake og pynte som normalt for de to eldste og være glad for at du tross alt har dem hos deg i julen. Jeg ville ha reforhandlet den avtalen dere har laget og fordelt juledagene litt mer mellom de to hjemmene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #9 Skrevet 25. november 2024 Her ville jeg laget en jul tilpasset de store ungene. Finn ut hva de har lyst til å gjøre og ha fokus på det! Det er nok sånn det kommer til å bli i en del juler fremover og det må du nesten bare innstille deg på og gjøre det beste ut av. Barna har det best om de tror du også har det bra. De har det ikke bra om de vet at mamma savner de så inderlig. Da får de dårlig samvittighet for å feire hos far og det må de få slippe. Her er jeg alene annenhver jul jeg også og til barna sier jeg at jeg skal kose meg mye med å ta boblebad, se julefilmer, gå på julefest venninner, juleselskap med familie osv. Så kan barna kose seg hos far og vite at mamma har det bra. Kanskje kan du og de eldste gjøre ting dere ellers ikke kan med de små barna i hus? Anonymkode: cbc70...af9 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #10 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 0.40): Hei. I fjor gikk meg og mannen i fra hverandre rett før juletiden, så vi prøvde ha en nogenlunde normal jul i og med at vi fortsatt bodde sammen. Jeg har fire barn, de to eldste bor fast hos meg da far ikke ønsket/kunne ha kontakt med dem mere (lang og vond historie) og dette blir da første jula uten de to minste. De to minste bor 50/50 Mine to eldste barn (og meg såklart) gruer oss til denne jula da det kommer til å bli veldig merkbart at små søsken ikke er her. Er det noen som har noe gode tips til hvordan vi kan lage nye fine tradisjoner? Jeg har prøvd å spørre barnefar om jeg f.eks kan ha dem her på lillejulaften for en julefeiring litt på forskudd, men det er null dialog mellom oss og jeg får aldri svar. (I følge samværsavtalen vi satte opp skal han ha dem fra 20. til 27. og innen den datoen har de fleste på min side av familien reist så familieselskap osv er vanskelig å få til) vi gikk lenge på FVK for å prøve å få til en dialog mellom han og de to eldste, men det er for fastlåst og FVK mente det var greit å avslutte hos dem. Tar gledelig i mot alle tips ang julekalender/julaften og ellers generelt. Anonymkode: 9f963...b28 det blir ikke lettere ,dessverre, her er mine hos sin 5 jul hos far, forsatt tungt,men lettere så klart. barna er nå er 12,15 og 17, vert skilt siden de var 2,5 og 7 Anonymkode: e1085...d98
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #11 Skrevet 25. november 2024 Bare gjør det beste utav det. Det kommer til å være rart, men prøv å kos dere likevel. Det er liksom ikke så mye annet å gjøre ❤️ Den første julen min uten sønnen min fikk jeg besøk av broren min og vi drakk oss fulle på whisky og vi hadde det utrolig morsomt og det ble en av de julene jeg kommer til å huske aller best. Ikke at du skal gjøre det, men poenget er at dere ikke kommer unna det rare med denne jula. Anonymkode: 62c25...239 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #12 Skrevet 25. november 2024 Dere har en avtale om samvær med far 20-27.12, likevel så ønsker du å bryte avtalen og begynner å mase om mer. Forstår godt at far ikke svarer, avtale er avtale og den er gjensidig. På tide å ta seg sammen og ikke være slik en sutrekopp. Mange sitter ufrivillig alene, mens du snakker om å grue seg og svartmaler fordi du bare har to av fire barn hos seg, hjelpes. Anonymkode: db563...797
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #13 Skrevet 25. november 2024 Har min eldste datter på 14 år hjemme hos meg i jula. De 2 yngste skal, som dine 2, til far. Eldste og jeg skal i år feire jul i pysjamas. Vi skal på lillejulaften pynte til jul, pynte juletre, se tegnefilmer og kose oss. Julaften blir det julefrokost, kanskje ut en tur, se mer tegnefilmer, spise snop og lage julemiddag. Vi skal spise god mat, pakke opp gaver og bare kose oss. Første juledag vurderer vi å gå på kino. Det er koselig Ellers blir det bare lange, late og gode dager. De 2 yngste kommer hjem igjen 2.juledag. Det blir godt ❤️ (eldste vil ikke til far pga. at han har utsatt henne for vold. far fikk 2 mnd. fengsel for det, men han ble likevel tilkjent samvær med de 2 yngste. forstå det den som kan.....) Anonymkode: 24fbe...f98 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #14 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ville reist til familie eller venner, og feiret jul der. Eller høyfjellshotell, eller ut av landet. Godt å være et sted der mangelen på at de er der ikke er så tydelig. Anonymkode: 9c458...44c Enn de 2 eldste barna da? Anonymkode: cfb41...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå