Gå til innhold

Mine behov blir ikke sett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er smart. Han vet at slike avtaler er det som skal til for å få deg med bort. Han bryter selv sine avtaler når ønsket er oppfylt. 

Egentlig en fyr jeg ikke hadde *stilt på. Lyver han ofte?

Anonymkode: a296b...729

*Stolt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her er mitt forslag; pakk en liten bag til han neste gang dere skal på fest. Ikke lag en avtale, bare si at jeg kommer til å kjøre hjem kl 1. Når klokkeslettet kommer, så sier du bare at du skal hjem; vil han være med? Hvis nei, sett igjen bagen og kjør.

Anonymkode: 72063...6b2

I alle dager, nei...  

"Jeg drar hjem nå, jeg er ikke i form, vil du være med?"

Det er mer enn nok. Så får han velge sofaen, taxi, eller hotell. 

Anonymkode: 8eacd...201

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du behandler han som et barn og lar han få viljen sin så vil han ikke endre seg.

Selv om dere er samboere så er dere to individer.

Jeg hadde enkelt og greit sagt "Nå er jeg klar for å dra. Blir du med eller vil du bli igjen?" Så hadde jeg dratt, med eller uten han.

Og et partnerskap handler ikke om å hele tiden være snill. Det handler om at dere respekterer og tar hensyn til hverandre og at man også fint ønsker forskjellige ting og gjør egne greier. 

Anonymkode: 666ff...19d

Vil jo ikke si at jeg behandler han som et barn, men jeg kan nok bli flinkere på å aktivt gjøre noe selv - som å gå derfra og ikke vente. Jeg pleier som regel å uttrykke det hvis noe ikke er greit. Problemet mitt er at det ikke tas på en fin, seriøs og moden måte. 

Er enig i dine tanker om partnerskap. 
Mitt inntrykk er at han er enig i dette selv, ut fra hva han sier, men han -handler- ikke ut fra det.
Han kan være veldig klengete til tider og ikke gi meg nok rom. I tillegg har han flere forventninger til meg som han selv ikke alltid klarer å innfri. Og han blir fort fornærmet. Slik var det ikke før det hadde gått en stund inn i forholdet.

I forb. med sosiale ting så mener han at det er noe vi må gjøre sammen som par, mens jeg ser på det slik at vi ikke alltid trenger å dra sammen på fest/besøk osv. 
Jeg har ofte tenkt at det handler om en usikkerhet han har, men som han ikke innrømmer overfor seg selv - men jeg vet ikke helt. 

TS

Anonymkode: 0b94f...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Han er smart. Han vet at slike avtaler er det som skal til for å få deg med bort. Han bryter selv sine avtaler når ønsket er oppfylt. 

Egentlig en fyr jeg ikke hadde stilt på. Lyver han ofte?

Det er mulig, men jeg håper ikke at det er så strategisk og gjennomtenkt som du skriver. 
Han er smart ja, og jeg tror han kan ta «utnytte» av min godhet - men jeg håper som sagt virkelig ikke at det er planlagt og gjennomtenkt, men mer i situasjonens hete eller hva man kan si.

Hmm. Han lyger ikke ofte om hverdagslige ting eller andre personer osv. så vidt jeg vet - men jeg har flere ganger tatt han i å lyge om at han ikke har sagt noe han faktisk har sagt. Eksempelvis om han har sagt noe teit eller sårende, så hevder han at han ikke har sagt det. Men jeg er helt sikker på at han gjorde det. Senere når ting har ordnet seg, så kan han si at joda, han hadde faktisk sagt de ordene. Det er derfor jeg oppfatter at han lyger i slike situasjoner for ikke å ta ansvar/innrømme feil. 

Dette er jo ikke tillitsbyggende, og gjør at ja, jeg stoler ikke så mye på han som jeg kunne ønske. Jeg har også hatt problemer med tillit fra tidligere forhold, hvor jeg har blitt veldig såret og utnyttet. 

Jeg hadde nok gått fra han tidligere om jeg hadde kunnet -eller nå- men jeg kan ikke ennå.
De tingene som jeg har beskrevet i denne tråden er ting jeg ikke synes er greit i lengden. Jeg merker det fører til misnøye hos meg, og ja, derfor kan jeg bare håpe det blir bedre. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I alle dager, nei...  

"Jeg drar hjem nå, jeg er ikke i form, vil du være med?"

Det er mer enn nok. Så får han velge sofaen, taxi, eller hotell. 

Takk for svaret ditt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

men jeg kan nok bli flinkere på å aktivt gjøre noe selv 

Tidernes underdrivelse. Du løfter jo ikke en finger. Du sitter bare passivt og håper på ting skjer av seg selv.  

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

(...) derfor kan jeg bare håpe det blir bedre. 

Anonymkode: 2bd44...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidernes underdrivelse. Du løfter jo ikke en finger. Du sitter bare passivt og håper på ting skjer av seg selv.  

Anonymkode: 2bd44...027

Både og. Når jeg -ikke- kan gå fra ham ennå pga økonomi, har jeg noen andre muligheter som å gjøre noe aktivt for å vise at det ikke er greit/framfor å bare si det. Så på den måten kan jeg gjøre noe. 

Om noe skal bli bedre så må han gjøre noe selv - og det kan jeg bare håpe på. 

Per nå kan jeg ikke dra fra han da det får store konsekvenser for livet mitt. Det kan være vanskelig å forstå for de personer som ikke har denne hindringen. Jeg kan gjøre det på et senere tidspunkt, men ikke før jeg har mulighet.
Så hva ville du gjort da, om du var i mine sko? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er mulig, men jeg håper ikke at det er så strategisk og gjennomtenkt som du skriver. 
Han er smart ja, og jeg tror han kan ta «utnytte» av min godhet - men jeg håper som sagt virkelig ikke at det er planlagt og gjennomtenkt, men mer i situasjonens hete eller hva man kan si.

Hmm. Han lyger ikke ofte om hverdagslige ting eller andre personer osv. så vidt jeg vet - men jeg har flere ganger tatt han i å lyge om at han ikke har sagt noe han faktisk har sagt. Eksempelvis om han har sagt noe teit eller sårende, så hevder han at han ikke har sagt det. Men jeg er helt sikker på at han gjorde det. Senere når ting har ordnet seg, så kan han si at joda, han hadde faktisk sagt de ordene. Det er derfor jeg oppfatter at han lyger i slike situasjoner for ikke å ta ansvar/innrømme feil. 

Dette er jo ikke tillitsbyggende, og gjør at ja, jeg stoler ikke så mye på han som jeg kunne ønske. Jeg har også hatt problemer med tillit fra tidligere forhold, hvor jeg har blitt veldig såret og utnyttet. 

Jeg hadde nok gått fra han tidligere om jeg hadde kunnet -eller nå- men jeg kan ikke ennå.
De tingene som jeg har beskrevet i denne tråden er ting jeg ikke synes er greit i lengden. Jeg merker det fører til misnøye hos meg, og ja, derfor kan jeg bare håpe det blir bedre. 

TS

1. Det er enten gjennomtenkt eller bevisst, eller han utnytter situasjonen. Det går ut på akkurat det samme - han er ikke glad i deg, ellers ville han passet på at du har det best mulig. For å ta et eksempel, min mann er veldig konfliktsky, det er lett å presse gjennom det jeg vil. Hvordan handterer jeg det? Jeg er ekstremt glad i han, så jeg tilpasser min kommunikasjon slik at hans meninger og ønsker får mer plass. Personer jeg ikke bryr meg om? Da kan jeg love at jeg ikke kunne brydd meg mindre om hvor overkjørt de blir.  

2. Det du beskriver i avsnitt to er Gaslightning. Psykisk vold. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vil jo ikke si at jeg behandler han som et barn, men jeg kan nok bli flinkere på å aktivt gjøre noe selv - som å gå derfra og ikke vente. Jeg pleier som regel å uttrykke det hvis noe ikke er greit. Problemet mitt er at det ikke tas på en fin, seriøs og moden måte. 

Er enig i dine tanker om partnerskap. 
Mitt inntrykk er at han er enig i dette selv, ut fra hva han sier, men han -handler- ikke ut fra det.
Han kan være veldig klengete til tider og ikke gi meg nok rom. I tillegg har han flere forventninger til meg som han selv ikke alltid klarer å innfri. Og han blir fort fornærmet. Slik var det ikke før det hadde gått en stund inn i forholdet.

I forb. med sosiale ting så mener han at det er noe vi må gjøre sammen som par, mens jeg ser på det slik at vi ikke alltid trenger å dra sammen på fest/besøk osv. 
Jeg har ofte tenkt at det handler om en usikkerhet han har, men som han ikke innrømmer overfor seg selv - men jeg vet ikke helt. 

TS

Du skal ikke tenke på hvorfor. Ikke analysere. Du gjør det du trenger, som å gå hjem når du vil. Som å insistere på å bli hørt. Jeg vil faktisk anbefale deg å prate med en profesjonell pm dette, eller Google "hvordan bli bedre på å sette grenser", og finne noen metoder som funker for deg. Dette trenger du åpenbart trening i, du fortjener å beskyttes, og når vi setter grenser, lager vi oss en egen liten beskytter i oss som er på vårt lag, som bryr seg om oss.

Anonymkode: 75019...cfc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

1. Det er enten gjennomtenkt eller bevisst, eller han utnytter situasjonen. Det går ut på akkurat det samme - han er ikke glad i deg, ellers ville han passet på at du har det best mulig. For å ta et eksempel, min mann er veldig konfliktsky, det er lett å presse gjennom det jeg vil. Hvordan handterer jeg det? Jeg er ekstremt glad i han, så jeg tilpasser min kommunikasjon slik at hans meninger og ønsker får mer plass. Personer jeg ikke bryr meg om? Da kan jeg love at jeg ikke kunne brydd meg mindre om hvor overkjørt de blir.  

2. Det du beskriver i avsnitt to er Gaslightning. Psykisk vold. 

Det var bra forklart. Takk. 
Han er i så fall flink til å kamuflere det hele… for han forteller alle og en hver hvor mye han liker meg. Og han sier det ofte til meg. 
men handlingene hans gjenspeiler ikke alltid det. 

Gashlightning er noe jeg har hatt mistanke om selv, men ikke helt klart å si sikkert at det er. Nå som du skriver det gir det mening. 
Faens idiot, som tror han kan fortsette slik. Det han ikke vet er at jeg forsvinner med første mulighet. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du skal ikke tenke på hvorfor. Ikke analysere. Du gjør det du trenger, som å gå hjem når du vil. Som å insistere på å bli hørt. Jeg vil faktisk anbefale deg å prate med en profesjonell pm dette, eller Google "hvordan bli bedre på å sette grenser", og finne noen metoder som funker for deg. Dette trenger du åpenbart trening i, du fortjener å beskyttes, og når vi setter grenser, lager vi oss en egen liten beskytter i oss som er på vårt lag, som bryr seg om oss.

Anonymkode: 75019...cfc

Takk for det, og at du forsøker å hjelpe. Det skal jeg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var bra forklart. Takk. 
Han er i så fall flink til å kamuflere det hele… for han forteller alle og en hver hvor mye han liker meg. Og han sier det ofte til meg. 
men handlingene hans gjenspeiler ikke alltid det. 

Gashlightning er noe jeg har hatt mistanke om selv, men ikke helt klart å si sikkert at det er. Nå som du skriver det gir det mening. 
Faens idiot, som tror han kan fortsette slik. Det han ikke vet er at jeg forsvinner med første mulighet. 

TS

Dette er egentlig en av grunnene til at jeg aldri har hatt ord som kjærlighetsspråk. For er det noe de som manipulerer andre er det god på, så er det nettopp det. 

Handlinger er så uendelig mye viktigere. Har vært syk denne helgen, og ligger fortsatt på sofaen.. Mannen har vel ikke sagt "elsker deg" eller noe sikt, tror jeg. Men han stiller opp på alle måter. Lager mat, tilbyr å kjøre å hente det jeg ønsker, kommer med varm drikke, har tatt unna alt i huset. Sett det jeg ønsker å se på TV. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er egentlig en av grunnene til at jeg aldri har hatt ord som kjærlighetsspråk. For er det noe de som manipulerer andre er det god på, så er det nettopp det. 

Handlinger er så uendelig mye viktigere. Har vært syk denne helgen, og ligger fortsatt på sofaen.. Mannen har vel ikke sagt "elsker deg" eller noe sikt, tror jeg. Men han stiller opp på alle måter. Lager mat, tilbyr å kjøre å hente det jeg ønsker, kommer med varm drikke, har tatt unna alt i huset. Sett det jeg ønsker å se på TV. 

Skjønner, og godt poeng. For meg er det viktigere å føle meg elsket fordi min partner viser det i måten han oppfører seg på over tid, framfor ordene han bruker. 
Ordene blir fort meningsløse uten konsistent handling. Det er derfor jeg føler noe skurrer. 
At han bruker gashlighting mot meg, tror jeg dessverre. Min intuisjon sier at han gjør det, men hodet mitt forsøker å rasjonalisere det; jeg ønsker jo ikke å omgås og være nær en person som bedriver slikt. Og det er ekkelt å vite at det mest sannsynlig er slik han opererer. 

Men det som er bra er at jeg nå har denne mistanken som jeg kan navigere ut fra og være bevisst. I tillegg tviler jeg ikke på min egen opplevelse av situasjoner - jeg husker de på en annen måte enn hva han beskriver og jeg stoler mer på min egen opplevelse enn hans. Men jeg kan si til han at «ok, da har vi forskjellig opplevelse» og/eller «det kan hende jeg misforstod/hørte feil, men jeg opplevde det annerledes».
Når det også har blitt bekreftet senere at han har løyet, sier det mye. 

At din man ikke eksplisitt uttrykker at han elsker deg betyr ikke noe når det han gjør er handlinger fylt med kjærlighet. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner, og godt poeng. For meg er det viktigere å føle meg elsket fordi min partner viser det i måten han oppfører seg på over tid, framfor ordene han bruker. 
Ordene blir fort meningsløse uten konsistent handling. Det er derfor jeg føler noe skurrer. 
At han bruker gashlighting mot meg, tror jeg dessverre. Min intuisjon sier at han gjør det, men hodet mitt forsøker å rasjonalisere det; jeg ønsker jo ikke å omgås og være nær en person som bedriver slikt. Og det er ekkelt å vite at det mest sannsynlig er slik han opererer. 

Men det som er bra er at jeg nå har denne mistanken som jeg kan navigere ut fra og være bevisst. I tillegg tviler jeg ikke på min egen opplevelse av situasjoner - jeg husker de på en annen måte enn hva han beskriver og jeg stoler mer på min egen opplevelse enn hans. Men jeg kan si til han at «ok, da har vi forskjellig opplevelse» og/eller «det kan hende jeg misforstod/hørte feil, men jeg opplevde det annerledes».
Når det også har blitt bekreftet senere at han har løyet, sier det mye. 

At din man ikke eksplisitt uttrykker at han elsker deg betyr ikke noe når det han gjør er handlinger fylt med kjærlighet. 

TS

Han kan finne på å si "er så glad i deg", "elsker deg så høyt", også. Det ene utelukker det andre. Men det kommer aldri som svulstige ord. Det kommer veldig spontant, gjerne trigget av noe annet, et øyeblikk som får også ekstra nære. 

Jeg ser du skriver økonomi er grunnen til at du ikke kan gå? Men er det en mental sperre? Ofte har flere muligheter enn man trur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han kan finne på å si "er så glad i deg", "elsker deg så høyt", også. Det ene utelukker det andre. Men det kommer aldri som svulstige ord. Det kommer veldig spontant, gjerne trigget av noe annet, et øyeblikk som får også ekstra nære. 

Jeg ser du skriver økonomi er grunnen til at du ikke kan gå? Men er det en mental sperre? Ofte har flere muligheter enn man trur. 

Jeg skjønner. Det høres ut som et fint og kjærlig forhold. 

Takk for at du bryr deg og skriver dine tanker.

Han jeg er sammen med sier ofte at han elsker meg og er glad i meg, men nærmest for ofte. Jeg hadde ikke følt på det samme hvis det ikke var andre problemer og ting som plagde meg, men når det er det så blir ordene så merkelige å bruke i slik hyppighet. 

Tja. Det ville nok vært mulig å forlate han, men det hadde krevd veldig mye av meg. Det økonomiske er per nå et så stort hinder at jeg i stor grad ville slitt med å få endene til å møtes. Det hadde gjort det enormt krevende en periode og jeg måtte ha søkt hjelp utenfor. 
Det er det som holder meg igjen faktisk. 
Selvsagt er det også vanskelig å gå fra en man bryr seg om og som man har et nært bånd til, så det hindrer meg nok også noe. Men jeg dagdrømmer ofte om å gå fra han, og det som står i veien er da hvordan jeg skulle klart det mtp økonomi. Det er en uttrygghet jeg virkelig ikke liker og ikke unner noen. Økonomi er per nå en større trygghet enn å ha en trygg partner…

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er også litt lik din, ts. Dvs. han surmuler ikke i etterkant, men blir fort revet med på fest og er «livredd» for å gå glipp av noe. Uavhengig av om jeg kjører eller ikke, gir jeg ham beskjed en halvtime-time før jeg tenker å dra. Da har han god tid på seg til å finne ut hva han selv gjør. Oftest blir han med når jeg drar, men han har stadig blitt igjen også. Og det er helt greit.

Anonymkode: 768b9...b86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min samboer er også litt lik din, ts. Dvs. han surmuler ikke i etterkant, men blir fort revet med på fest og er «livredd» for å gå glipp av noe. Uavhengig av om jeg kjører eller ikke, gir jeg ham beskjed en halvtime-time før jeg tenker å dra. Da har han god tid på seg til å finne ut hva han selv gjør. Oftest blir han med når jeg drar, men han har stadig blitt igjen også. Og det er helt greit.

Anonymkode: 768b9...b86

Skjønner. Så bra at dere har funnet en ordning på det! 

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for mange svar og tanker omkring innlegget mitt.

Jeg fant ut av en del, først og fremst om meg selv. Bedre grensesetting kan hjelpe meg, og ved å gjøre noe aktivt og ikke bare snakke. Bedre kommunikasjon fra min side tror jeg også kan hjelpe. 

Jeg besluttet å ta en ordentlig samtale med han for å komme til bunns i hva det er som gjør at ting går i stå. Og for å bedre forstå han der jeg er forvirret. Samt med håp om at ting ble oppklart og bedre i forholdet. 

Det var et innspill her om gashlighting og det er også noe jeg har tenkt på når noe lignende har skjedd flere ganger. Men jeg har også vært i tvil fordi jeg er ikke ekspert, og han har en dominerende personlighet. 

Min intuisjon er at de gangene han har løyet om å ikke ha sagt noe han har sagt/snudd rundt på fakta, så har dette vært en bevisst handling for å såre meg. Derfor har jeg blitt litt skremt. Så jeg spurte han hva som var grunnen til at slik skjedde, at han vrir om på ting/lyger.  
Hans svar på det er at han er så oppgitt og at følelsene snakker. Når følelsene snakker, blir han dum, sier han - og at han da nekter for å såret meg. Grunnen til det er for å irritere meg fordi han er så oppgitt, men ikke for å forvirre meg. 

Haha, jeg må le av det hele! 

Men for å være seriøs så er det ikke en smart strategi spør du meg. Likevel er det ikke gashlighting da dette er mer alvorlig og da ville han neppe ha innrømmet det. Jeg er altså en bekymring mindre.
Han sa også at han virkelig skal jobbe med å ikke si sårende ting om vi er uenige, men heller mestre en uenighet uten å kalle meg for dumme ting. Det er jeg glad for. 
Til min store forbauselse endte denne samtalen veldig bra og til det bedre enn jeg fryktet. Han er altså ikke så kalkulert og ondsinnet som det skulle se ut til, men velger heller - etter min mening - umodne og tåpelige måter å håndtere ubehag og konflikter på. At han er det bevisst, tenker jeg er bra. Og jeg er glad for at jeg tok samtalen. 
Slik jeg ser det har han dominerende trekk som også gjør at han er noe hensynsløs til tider, men ikke i den grad at han ikke bryr seg. Det virker også som han innser sine svakheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 18.20):

Oppdatering: 

Jeg tok en sjanse nå i sted og uttrykket meg ang det å bryte avtaler/enigheter. Jeg spurte hva han tenkte om det, og han mener det bør holdes. Så spurte jeg hvordan jeg kunne vite at han holder avtalen neste gang. Han svarte at jeg måtte stole på han. «Ok», sa jeg - «men når du plutselig avslutter avtalen/enigheten er det vanskelig for meg». Så svarte han at det var ikke det han hadde gjort fordi det ikke var en ordentlig avtale selv om vi hadde snakket sammen. «Ok? Det synes jeg var rart og umodent. Vi hadde jo blitt enig». 
Så ble han litt furt. En stund etterpå var han i godt humør igjen. 

Jeg tror han trengte å høre det. Så får jeg bare se hva som skjer senere. 

TS

Så han kjøper vanligvis konsertbilletter uten intensjon om å dra? 

Anonymkode: e7979...eb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han kjøper vanligvis konsertbilletter uten intensjon om å dra? 

Feil 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...