Gå til innhold

Mine behov blir ikke sett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er nok der vi er veldig forskjellige.

Stadig overtalelese. "Nope - nå drar jeg, klapp igjen, kos deg"

Oppgitt mann. "Haha, klarer du ikke gå på fest uten at jeg leier deg? Jeg er syk. Jeg blir hjemme. Kos deg." 

Anonymkode: 8eacd...201

Forstod ikke dette helt, men du mener at det er typiske forskjeller mellom kvinner og menn? Vi har nok forskjellige måter å uttrykke oss på. 

TS

Anonymkode: 0b94f...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Godt spørsmål. Det er nok fordi jeg er for snill og fordi jeg tror han kommer til å bli nokså skuffet av meg hvis jeg hadde gjort det. 

Du kan si til ham at jeg ønsker veldig å gå nå og siden vi hade en avtale om å gå nå, så kjører jeg nå. Synes det er fint om du blir med, men du kjører nå uansett.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og så? Du blir jo skuffet hele tiden, du er ikke snill, du er bare redd for ikke å være god nok så du selvutsletter deg for å holde ham glad 

Anonymkode: b7b7f...781

Det kan godt hende at stemmer. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å skaffe sjåfør de gangene dere begge vil drikke? Eller at han får skyss hjem med noen andre , hvis han vil være igjen å drikke , og du vil hjem? Jeg skjønner jo din mann litt, han ønsker nok å være snill, og det høres fornuftig ut med avtalen der og da, men så fort man er i lystig lag blir man revet med. 

Anonymkode: 6e6c8...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det må du finne ut av selv. Men generelt er orskiftet gått fra hva folk "vil" til at de har "behov" for ting den senere tid.

Dette er uheldig, fordi det fremstår som noe folk må, uten at de har evne til å forandre på det de ønsker. Det skal nå fremstå som et behov, ikke et personlig ønske.

Anonymkode: 1d5a9...577

Ok. Jeg ser poenget ditt til en viss grad. Men for min del handler dette om et behov, for meg, slik jeg ser det. «Klokken er mye, og jeg har behov for å dra hjem for å sove». Det er snakk om etter flere timer med å være sosial.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et konkret eksempel er om vi er på fest, besøk eller andre arrangementer. Vi snakker da sammen før vi drar om for eksempel hvem som skal drikke og hvem som eventuelt skal kjøre, samt hvor lenge vi skal være der før vi drar hjem. I mine øyne har vi da kommet fram til en enighet som begge er fornøyd med. Men når vi er på sammenkomsten, kan han plutselig begynne å drikke likevel. Da er det andre som overtaler han til det, og han «glemmer» avtalen vår. Han glemmer til og med at jeg for eksempel er forkjølet, men ble med fordi han så gjerne ønsket det. Og så går tiden og vi drar ikke hjem som planlagt. Det går som regel fint når jeg er i form, men ikke når jeg føler meg mindre på topp. 
Det ender med at det er jeg som hver gang må si at det nå er på tide å dra hjem for min del, og nærmest må slepe han ut fra sammenkomsten.

Hvorfor er du den som skal drikke på en fest, når du er forkjølet og ikke ville være med engang…?

Man kan ikke forvente at andre skal hensynta dine «behov», så du ikke tar rasjonelle valg selv…

Anonymkode: 8c509...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Jeg ser poenget ditt til en viss grad. Men for min del handler dette om et behov, for meg, slik jeg ser det. «Klokken er mye, og jeg har behov for å dra hjem for å sove». Det er snakk om etter flere timer med å være sosial.

TS

Og da må du definere dette "behovet". Om det er en fysiologisk eller psykisk konstant, eller noe du faktisk kan bestemme over selv.

(Les "ønsker".)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (13 minutter siden):

Du kan si til ham at jeg ønsker veldig å gå nå og siden vi hade en avtale om å gå nå, så kjører jeg nå. Synes det er fint om du blir med, men du kjører nå uansett.

Takk for konkret innspill. Det høres fornuftig ut å gjøre det på denne måten. Jeg vil jo ikke la være å tilby han å sitte på hjem eller sette han i en vanskelig situasjon. 

Det som skjedde sist var at jeg tok han litt til side, selv om det var folk rundt som kunne høre det hvis de virkelig ville. Jeg sa stille: «Det begynner å bli sent, kan vi dra hjem snart?» for å gi han litt tid. Jeg får spørsmål tilbake: «Dra snart? Jeg drikker. Hva med å dra senere?» Så blir jeg stille fordi jeg oppdager at flere hører på samtalen. Han gir ingen tegn til å dra, og tiden går. Til slutt drar jeg han til side igjen hvorpå jeg sier at «nå ønsker jeg å dra, men du kan bli videre». Da sier han at han vil dra med meg, men gjør fortsatt ingen tegn til å dra. Så jeg må si til vertskapet at vi nå drar, og takker for meg. Først da begynner han å bevege seg og takke for seg også. Og så går tiden før vi får kommet oss av gårde fordi nye samtaler starter.

TS

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å skaffe sjåfør de gangene dere begge vil drikke? Eller at han får skyss hjem med noen andre , hvis han vil være igjen å drikke , og du vil hjem? Jeg skjønner jo din mann litt, han ønsker nok å være snill, og det høres fornuftig ut med avtalen der og da, men så fort man er i lystig lag blir man revet med. 

Anonymkode: 6e6c8...55c

Ja, takk for innspill. Det må planlegges på en bedre måte om begge vil drikke. 

Jeg forstår at han kan bli revet med, absolutt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan godt hende at stemmer. 

TS

Du bør se på medavhengighet, codependency. Du gjør jobben hans i forholdet for ham for at det skal være fred enn å bare innse at han der skrkker ikke til på en flekk, og drar.

Løsningen når man ikke er sett og hørt er ikke å mase, forklare hvorfor man vil ses, gjenta det samme på nytt, og håpe i årevis, det er å dra. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er du den som skal drikke på en fest, når du er forkjølet og ikke ville være med engang…?

Man kan ikke forvente at andre skal hensynta dine «behov», så du ikke tar rasjonelle valg selv…

Anonymkode: 8c509...43b

Det stemmer ikke at jeg ikke ønsket å være med. Det ønsket jeg. Men jeg ønsket ikke bli der til langt ut på natten. Derfor var jeg enig om å dra hjem ca rundt det tidspunktet vi ble enig om - det tidspunktet han selv foreslo vi kunne dra hjem på. Det var han som tok initiativ til denne samtalen før vi dro. Jeg trodde vi var enig. 
Jeg sa før vi dro at jeg ikke var helt i form, men jeg tror ærlig talt ikke han fikk ordentlig med seg dette. Jeg har bare trodd at han fikk med seg det. 

Før vi dro sa han at han ville kjøre begge veier. Jeg sa at jeg ikke hadde tenkt å drikke, og tilbød meg om å kjøre hjem slik at han kunne drikke. Det ville han ikke. Så spurte jeg han enda en gang før vi dro om han ikke ville drikke? Jeg tilbød meg igjen å være den som kjørte hjem. Igjen er han tydelig på at han ikke ville drikke. Så derfor spør jeg om jeg da kan bruke noen sko som jeg aldri pleier å kjøre med, fordi det er ubehagelig og vanskelig å kjøre med de. Det bekreftet han ikke var noe problem. Jeg sa så: «Men blir det kanskje litt dumt å bruke de i tilfelle jeg må kjøre hjem?» Nei, det skulle ikke være et problem fordi han ikke hadde tenkt å drikke. 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør se på medavhengighet, codependency. Du gjør jobben hans i forholdet for ham for at det skal være fred enn å bare innse at han der skrkker ikke til på en flekk, og drar.

Løsningen når man ikke er sett og hørt er ikke å mase, forklare hvorfor man vil ses, gjenta det samme på nytt, og håpe i årevis, det er å dra. 

Eller å ta seg en god runde og analysere "behovene" sine, for så å se hva en da har kommet frem til.

Dessverre er dette en håpløs oppgave for mange, da de er for selvsentrerte og egoistiske til å forstå at mange eventuelle problemer sitter hos en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av å lese trådene på KG (og tilhørende svar…) så har jeg lært at det er OK å ha egne behov, så lenge de ikke skaper ulempe i minste grad for samboeren sin. Da må man nemlig gå i seg selv og sjekke om man er kravstor. Sekundet behovet går utover en stakkars, uskyldig mannebaby som ikke kan konseptet "samarbeid" bør man sørge for å feie dette behovet under et teppe (ferdigristet for støv, selvfølgelig), først som sist. 

Ja ja, TS. Håper du kommer fra et møblert hjem og kan feie behovene dine unna, slik at den uskyldige mannebabyen du er sammen med ikke forulempes DET MINSTE. Nei giiid a meg - tenk om han må justere seg bare bittelitt for at et annet menneske skal trives. 

Lykke til! 

:ironi: 

Anonymkode: c5ab9...17b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skal lese litt om det. Tror kanskje du er inne på noe her… Jeg opplever ofte å være den som må ta ansvar, og at hans ønsker og behov på en måte settes foran mine ved at han har forventninger som jeg ikke alltid klarer å innfri. Når det skjer blir han enten svært lei seg eller svært oppgitt og høylydt. Det fører til at jeg vegrer meg mer og mer for å dele mine tanker. 
Og dette er noe jeg har tenkt en del på, men ikke klart å sette fingeren på. 
Takk for et konkret innspill! 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Det er nok fordi jeg er for snill og fordi jeg tror han kommer til å bli nokså skuffet av meg hvis jeg hadde gjort det. 

Du er konfliktsky. 

Bare si at du drar, problemet løst.

Anonymkode: ab633...485

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Av å lese trådene på KG (og tilhørende svar…) så har jeg lært at det er OK å ha egne behov, så lenge de ikke skaper ulempe i minste grad for samboeren sin. Da må man nemlig gå i seg selv og sjekke om man er kravstor. Sekundet behovet går utover en stakkars, uskyldig mannebaby som ikke kan konseptet "samarbeid" bør man sørge for å feie dette behovet under et teppe (ferdigristet for støv, selvfølgelig), først som sist. 

Ja ja, TS. Håper du kommer fra et møblert hjem og kan feie behovene dine unna, slik at den uskyldige mannebabyen du er sammen med ikke forulempes DET MINSTE. Nei giiid a meg - tenk om han må justere seg bare bittelitt for at et annet menneske skal trives. 

Lykke til! 

Takk! Nå følte jeg meg bedre forstått, haha. Det er akkurat den følelsen jeg sitter med «at stakkars han som fikk høre at det var litt kjipt at han ikke kunne samarbeide/holde seg til planen», og jeg må vike for det. 
Hele turen hjem var det -han- som var oppgitt for at JEG hadde kommet med en liten kommentar rett etterpå om at det var litt kjipt, selv om jeg også sa at det var hyggelig å være sosial. 
Det var ikke måte på hvor lite jeg tenkte på hans behov og følelser, og ikke unnet han å slippe seg løs! 

TS

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

TS

Men da drar du. Uavhengig av hva han gjør. Eller så slutter dere å dra på fest sammen.

Anonymkode: d01d9...8e7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! 

Dette er et godt poeng, siden de aller, aller fleste kontrollerende personer med alle mulige "behov" ikke ser det selv.

Ikke rettet til TS, jeg snakker generelt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller å ta seg en god runde og analysere "behovene" sine, for så å se hva en da har kommet frem til.

Dessverre er dette en håpløs oppgave for mange, da de er for selvsentrerte og egoistiske til å forstå at mange eventuelle problemer sitter hos en selv.

Du har rett i at han ikke skal måtte tilfredsstille mine behov. Han har IKKE ansvar for mine behov, det er jeg som har. 
Men jeg kan bli skuffet over at han ikke holder planen/samarbeider og hjelper meg på vei. Vi er et team, og jeg støttet han ved å vente på han og kjøre han hjem. Som mange andre skriver så kunne jeg bare ha dratt. Han må jo ta ansvar for seg selv! Men jeg ønsker ikke sette han i en vanskelig situasjon, nettopp fordi jeg bryr meg om han og ønsker han vel. Det samme får jeg ikke så ofte tilbake. Og det kan godt være at jeg her forventer for mye, men jeg kunne ønske at en avtale ble holdt. Hvorfor ellers lage en avtale? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skaffer dere ikke bare sjåfør sånn at dere begge kan drikke ?? Eller at dere tar en taxi hjem ? Eller at dere bare kjører bort å så henter bilen neste dag ?

Om du ikke planer om å drikke for at du ikke føler deg i form så skjønne jeg ikkje hvorfor du i utgangspunktet gidder å være med på fest? Si til ham at du ikke gidder for at du ikke er helt i form men at du kan kjøre han. Du må sette grenser for deg selv og andre.

Når mannen vil på fest men jeg ikke gidder så ber jeg bare han om å gå alene, da skaffer han seg selv sjåfør og kommer seg helt fint hjem uten å involvere meg. Eneste han spør om er om jeg er hjemme siden vi har barn eller om han må skaffe barnevakt. Er jeg hjemme så trenger vi ikke barnevakt. Samme om det er jeg som skal ut. Ingen av oss lager noe stor greie ut av det. Er vi bedt ut sammen så skaffer vi barnevakt og sjåfør eller så kjører vi bort og tar en taxi hjem. Blir en av oss dårlige eller vil hjem så går den hjem uten å lage noe styr utav det. Da tar den taxi hjem eller får noen til å hente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...