Gå til innhold

Er jeg urimelig? Sa fra meg frivillig verv fordi jeg ikke ville sove ved siden av en mann.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å dele rom går da fint. Skjønner at folk ikke vil dele seng med en fremmed. Men rom går jo an. Hva gjør dere når dere er på nattog, betaler dere for begge køyene for å få kupeen alene? 

Anonymkode: 62381...678

Jeg skjønner at du ikke har reist med nattog på noen år.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sover ikke på samme rom som andre enn mannen. Men betaler gjerne privat om det er arrangement som er lagt opp til deling av rom, og ville nok gjort det samme i denne situasjonen. 

Anonymkode: e8457...663

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det skal gjennomføres et større arrangement på nyåret, og de er avhengige av frivillige. Jeg har en kompetanse som er veldig etterspurt, og sa med glede ja til å stille opp. Gleden varte helt til jeg fikk vite at jeg måtte dele et knøttlite rom sammen med en mannlig frivillig. Det er snakk om at man sover som sild i tønne. Jeg sa fra meg vervet, og nå er de sure, fordi de er for få. Er det jeg som er urimelig her?

Anonymkode: 6c32e...d05

Urimelig? Nei. Tenker arrangøren burde tilrettelagt bedre, enten samme kjønn, eller type felles overnatting på gymsal

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hjelpe meg! Hadde ikke hatt noe som helst problem med dette…. Å overnatte i samme rom som menn, er ikke ensbetydende med å bli voldtatt… Slutt å være hysterisk! 

Anonymkode: 1d38d...a41

Selv om mannen ikke er en voldtektsmann så hadde jeg sytes at det var veldig ubehagelig å dele rom og seng med en mann jeg ikke er i slekt med. Hadde ikke følt meg noe komfortabel eller slappet av.

Anonymkode: cfa59...f3c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg aldri gjort. Jeg har opplevd fem ganger i mitt liv at mannlige bekjente/venner har utnyttet situasjonen og forgrepet seg på meg. Dvs at de har utnyttet en situasjon der vi har sovet i samme rom.  Det kommer aldri til å skje igjen at jeg stoler på en mann jeg ikke er sammen med.

Det er helt vilt av dem å kreve dette!

Anonymkode: 35463...a2c

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasserer de menn i samme kupè som kvinner på nattogene? 🤨

Anonymkode: bdee1...130

Nå tror jeg man betaler for en hel kupé, så velger man selv om man vil reise sammen med noen.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpe meg! Hadde ikke hatt noe som helst problem med dette…. Å overnatte i samme rom som menn, er ikke ensbetydende med å bli voldtatt… Slutt å være hysterisk! 

Anonymkode: 1d38d...a41

Det er faktisk en del som ikke gidder å overnatte med fremmede. Jeg hadde hatt null problem å dele rom med en jeg kjenner og dobbeltseng med en god kompis. Men å overnatte med en fremmed er jeg for gammel til.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann hadde jeg også sagt fra meg vervet hvis det hadde medført å dele hotellrom med andre. Uansett kjønn.

Anonymkode: cd4df...862

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner at du ikke har reist med nattog på noen år.

Hva mener du? Jeg tok sist nattog for drøyt to uker siden. Har familie på kontinentet så tar ofte nattog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke urimelig. Vi hadde seminar på jobb, og så skulle vi plutselig dele rom med en kollega. Det er helt uaktuelt for min del, uansett kjønn. Da sa jeg nei, uansett om de har rett til å kreve at jeg gjør det.

Anonymkode: b6095...55e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det skal gjennomføres et større arrangement på nyåret, og de er avhengige av frivillige. Jeg har en kompetanse som er veldig etterspurt, og sa med glede ja til å stille opp. Gleden varte helt til jeg fikk vite at jeg måtte dele et knøttlite rom sammen med en mannlig frivillig. Det er snakk om at man sover som sild i tønne. Jeg sa fra meg vervet, og nå er de sure, fordi de er for få. Er det jeg som er urimelig her?

Nei. Kan de ikke gi de frivillige trygg overnatting får de takke seg selv.

Anonymkode: 20067...fef

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Å dele rom går da fint. Skjønner at folk ikke vil dele seng med en fremmed. Men rom går jo an. Hva gjør dere når dere er på nattog, betaler dere for begge køyene for å få kupeen alene? 

Man trenger ikke dele sovekupé med fremmede på nattoget: 

Når du bestiller Sove med nattoget får du tilgang til en sovekupé med to senger. Du kan selv bestemme om du ønsker å sove alene i kupeen eller om du ønsker å dele med en annen person i reisefølget ditt.

Anonymkode: 9adbd...937

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært uaktuelt for meg. 

sa du ifra til dem at det med å dele rom var grunnen til at du trakk deg som frivillig? Hvis du klager mer eller du overhører kommentarer på det ville jeg sagt ifra. Er det så viktig å ha deg med kan de ordne enerom. 

Anonymkode: 9adbd...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke sovet med et menneske jeg ikke har noen relasjon til, uansett kjønn. 

Anonymkode: a292b...28f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Handler ikke om voldtekt men intimsone. Jeg tar derfor ikke tog. 

Anonymkode: bca82...ae3

Men nå for tida betaler en for en hel kupe, så du kan trygt ta nattog. 

Anonymkode: 271b0...8a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Greit å vite at jeg ikke er helt på jordet. Nei, jeg er ikke redd for å bli voldtatt, selv om jeg opplevde overgrep i en alder av 15, og seksuell vold fra eksmann. Likevel er det uaktuelt for meg å dele et knøttlite kott (her er det ikke snakk om hotellrom, men plass på gulvet til akkurat et par soveposer) med en annen mann når jeg er i et forhold. Det er snakk om at man blir liggende nesten nese mot nese. Jeg orker heller ikke å sove med masse klær på, og det er uaktuelt å sove nesten helt avkledd tett på en mann.

Jeg sa fra til komiteen, men de så ikke helt problemet. Det var også argumenter med militæret osv. Men jeg sto på mitt, og sa fra meg vervet. Nå har de et problem med underbemanning, og det er visst min skyld.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

HELT uaktuelt for meg også. Enig med deg. 

Anonymkode: 2e66c...e5e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Greit å vite at jeg ikke er helt på jordet. Nei, jeg er ikke redd for å bli voldtatt, selv om jeg opplevde overgrep i en alder av 15, og seksuell vold fra eksmann. Likevel er det uaktuelt for meg å dele et knøttlite kott (her er det ikke snakk om hotellrom, men plass på gulvet til akkurat et par soveposer) med en annen mann når jeg er i et forhold. Det er snakk om at man blir liggende nesten nese mot nese. Jeg orker heller ikke å sove med masse klær på, og det er uaktuelt å sove nesten helt avkledd tett på en mann.

Jeg sa fra til komiteen, men de så ikke helt problemet. Det var også argumenter med militæret osv. Men jeg sto på mitt, og sa fra meg vervet. Nå har de et problem med underbemanning, og det er visst min skyld.

Nei det er DERES skyld som ikke er interessert i å gjøre dette på andre måter. Militæret hva faen? 

Anonymkode: 2e66c...e5e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de nå klager på deg hadde jeg helt ærlig svart at det er jammen ikke rart de har problemer med å rekruttere folk når de forventer at frivillige skal måtte overnatte i kummerlige forhold i tillegg til at de skal gi en masse tid og jobbe gratis. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg i å kjenne på magefølelsen og hva som er riktig for deg! At de drar inn militæret når du er frivillig og de trenger din kompetanse sier sitt. 
Jeg hadde følt meg mer vel på en sovesal med mange ulike (samme hvilke kjønn, men minst én annen kvinne), enn tett i tett med én mann på et lite rom. Handler ikke om at jeg tror jeg vil bli voldtatt, men det blir for tett og intimt. 

De skal ha for at de har tenkt igjennom dette alt nå, og enten gir deg beskjed nå, eller du har etterspurt hvordan soveforholdene er og fått svar alt nå. Mange steder hadde de jo ikke hatt anelse på det alt, når det er sånt system som det her, og ikke hotellrom. Det betyr også at de har tid til å både finne annen løsning til deg, og annen frivillig for å erstatte deg (om det er mulig ifht kompetansen din). Bra du står opp for deg selv her 😊💪🏻

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...