AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #21 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei meg JEG syns det er trist og dumt å ikke følge farger som hører til. Du gjør som du vil men jeg vil uansett reagere negativt på det. Anonymkode: 7071b...840 "følge farger som hører til" i følge hvem? Kirken? De begynte med lilla lys på 70-tallet og mange private hjem fulgte etter. Det er en ganske ung og skjør tradisjon (åpenbart, det er vel stort sett eldre som pynter med lilla i advent). Den liturgiske fargen for jul er f.eks hvit, men jeg tipper ditt julehjem også er fullt av røde lys og rød pynt, selv om det er "feil" kirkefarge. Anonymkode: c1b80...e78 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #22 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Plomme og burgunder er fine farger, men det er jo ikke adventsfargen, da. 🙄 Gult er heller ikke så pent, hadde personlig heller hatt grønne lys i påsken. Men det er jo ikke en kjip farge på påskelysene likevel - de har riktig farge. Akkurat som adventslysene. Anonymkode: 55efb...4af Hvorfor? Norge er et sekulært land. De fleste av oss feirer ikke kirkens feiring. Kirkens feiringen har faktisk såpass dårlig fotfeste at vi enda, etter 1000 pr, kaller feiringen «jul». Som er navnet på en norrøn feiring (som de så kidnappet fra religionen før seg igjen etc tilbake til det vi egentlig markerer - vintersolverv, altså årets gang) Så Hvrofor finnes det en «riktig» farge? På hvilket grunnlag? At kirken har valgt seg en farge er jo på ingen måte relevant for feiringen av - midtvinter. Jul er navnet på en midtvintersfeiring. Ts: du får lys i hvilken farge du vil i butikker som har et godt sortiment. Gå i en slik. Kjøp et sett lys i en farge du liker. Anonymkode: 13488...6de 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #23 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): "følge farger som hører til" i følge hvem? Kirken? De begynte med lilla lys på 70-tallet og mange private hjem fulgte etter. Det er en ganske ung og skjør tradisjon (åpenbart, det er vel stort sett eldre som pynter med lilla i advent). Den liturgiske fargen for jul er f.eks hvit, men jeg tipper ditt julehjem også er fullt av røde lys og rød pynt, selv om det er "feil" kirkefarge. Anonymkode: c1b80...e78 Det beste forsvar er et angrep? Lag en tråd om farger i jula så skal jeg svare der. Anonymkode: 7071b...840
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #24 Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har problemer med å finne noe som helst lilla lenger til advent, er tydeligvis ut med lilla før jul Anonymkode: f1929...01c Enig i dette. Jeg liker lilla, men det er flere år siden jeg ga opp å prøve å finne lilla lys til advent. Nå bruker jeg hvite, og bruker de samme lysene til jul også. (Jeg liker rødt generelt sett, men syns ikke det ser bra ut på lys.) Anonymkode: 55ad2...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #25 Skrevet 25. november 2024 Jeg vil også ha fiolett lys og ikke lilla. Synd det er så vanskelig å finne. Anonymkode: 89ddc...8f5 1
Brunhilde Skrevet 27. november 2024 #26 Skrevet 27. november 2024 Jeg bruker alltid hvite lys, det spiller ingen rolle om det er advent, jul eller påske. Mitt hjem, mitt valg.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #27 Skrevet 27. november 2024 For meg er hvit begravelse så det bruker jeg aldri. Akkurat som at orkide er kondolanseblomster. Anonymkode: 7071b...840 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #28 Skrevet 28. november 2024 Enig. Aldri brukt de lilla lysene. Husker jeg syntes de var stygge allerede som barn da vi hadde de hjemme. Jeg har smurrelys i gull i min adventstake og syntes det passer utmerket. Anonymkode: 25b96...a29
fugl fønix Skrevet 28. november 2024 #29 Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 13.10): Og jeg kjører gult og grønt flagg 17. Mai,er ikke så glad i røde-,hvite-og blåfarger lenger. Anonymkode: 7071b...840 Hehe, den var morsom 😂 tja kanskje vi skal kjøre på med neonrosa, sjokkturkis med en dæsj neon oransje oppå der igjen, bare for å toppe hele shiten, tar stemningen til nye høyder si,hehe 😂. Også klæsjer vi på med gusjegrønn oppå der igjen,det er visst så in i år, tradisjoner er til for å brytes si,hehe 😂 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #30 Skrevet 29. november 2024 fugl fønix skrev (6 timer siden): Hehe, den var morsom 😂 tja kanskje vi skal kjøre på med neonrosa, sjokkturkis med en dæsj neon oransje oppå der igjen, bare for å toppe hele shiten, tar stemningen til nye høyder si,hehe 😂. Også klæsjer vi på med gusjegrønn oppå der igjen,det er visst så in i år, tradisjoner er til for å brytes si,hehe 😂 Å bruke lilla lys i adventstaken begynte man med først på 70-tallet. Det kan knapt kalles en "tradisjon" da, og det ser man jo også ved at det hovedsaklig er den eldre garde som vil ha lilla pynt i desember. Anonymkode: c1b80...e78 2
Maleficenta Skrevet 29. november 2024 #31 Skrevet 29. november 2024 Thyra skrev (På 23.11.2024 den 20.55): Er det bare meg, eller har adventslys ene som selges en noe "kjip" lillafarge? Synes det er for mye blått i dem. Mye penere om det går litt mer over i rødt, mer som plomme eller burgunder. Og hvor finner man eventuelt slike lys? Syns adventslysene er stygge så kjøpte likegodt bare røde jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #32 Skrevet 29. november 2024 Maleficenta skrev (2 timer siden): Syns adventslysene er stygge så kjøpte likegodt bare røde jeg. Men syns du ikke fargen på flammen (gul-orange) krasjer med den røde farge på lysene? Anonymkode: 55ad2...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #33 Skrevet 29. november 2024 Kjører hvite lys, for anvendelighetens skyld. Er oppvokst med lilla son adventsfarge og hvitt som julefarge. Rødt som julefarge er faktisk et reklameframstøt fra Coca-Cola company. Men jeg eg glad i rødt og bruker gjerne røde duker. Anonymkode: 4ac5a...9e8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #34 Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å bruke lilla lys i adventstaken begynte man med først på 70-tallet. Det kan knapt kalles en "tradisjon" da, og det ser man jo også ved at det hovedsaklig er den eldre garde som vil ha lilla pynt i desember. Anonymkode: c1b80...e78 Den lilla/fiolette pynten for 50 år siden besto i all hovedsak av 4 lys, og kanskje en løper eller to. Det var ikke vanlig å pynte til advent ut over dette, og en adventsstjerne/adventsstake i ett vindu. (Noen hadde lys i flere vinduer, men det var unntakene) Så tross at det er en ny tradisjon, er det å ha fiolette lys i adventstiden en eldre tradisjon enn det å pynte (generelt) i adventstiden. Anonymkode: 41c22...7ec 1 1
Maleficenta Skrevet 29. november 2024 #35 Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den lilla/fiolette pynten for 50 år siden besto i all hovedsak av 4 lys, og kanskje en løper eller to. Det var ikke vanlig å pynte til advent ut over dette, og en adventsstjerne/adventsstake i ett vindu. (Noen hadde lys i flere vinduer, men det var unntakene) Så tross at det er en ny tradisjon, er det å ha fiolette lys i adventstiden en eldre tradisjon enn det å pynte (generelt) i adventstiden. Anonymkode: 41c22...7ec Sant det da. Er vokst opp med at vi pynta ikke til jul før lille julaften. Før det var det bare adventslysestake og adventsduker og adventsstjerne 1 1
mamm Skrevet 29. november 2024 #36 Skrevet 29. november 2024 Maleficenta skrev (5 minutter siden): Sant det da. Er vokst opp med at vi pynta ikke til jul før lille julaften. Før det var det bare adventslysestake og adventsduker og adventsstjerne Samme her, men tidene endrer seg. Folk må få sette opp juletre og pynte hvis det gleder dem.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2024 #37 Skrevet 29. november 2024 mamm skrev (30 minutter siden): Samme her, men tidene endrer seg. Folk må få sette opp juletre og pynte hvis det gleder dem. Må de? Anonymkode: 7071b...840 1 1 1
Maleficenta Skrevet 29. november 2024 #38 Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men syns du ikke fargen på flammen (gul-orange) krasjer med den røde farge på lysene? Anonymkode: 55ad2...ba0 Nei
Maleficenta Skrevet 29. november 2024 #39 Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må de? Anonymkode: 7071b...840 De må få lov om de vil
mamm Skrevet 29. november 2024 #40 Skrevet 29. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Må de? Anonymkode: 7071b...840 Ja, det gjør meg virkelig ingenting om folk pynter tidlig eller har feil farge på adventslysene. Ei heller om de har verandaen full av mer eller mindre grelle lys. Lev og la leve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå