Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg, eller har adventslys ene som selges en noe "kjip" lillafarge? Synes det er for mye blått i dem. Mye penere om det går litt mer over i rødt, mer som plomme eller burgunder. Og hvor finner man eventuelt slike lys?

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plomme og burgunder er fine farger, men det er jo ikke adventsfargen, da. 🙄

Gult er heller ikke så pent, hadde personlig heller hatt grønne lys i påsken. Men det er jo ikke en kjip farge på påskelysene likevel - de har riktig farge. Akkurat som adventslysene. 

Anonymkode: 55efb...4af

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Det går fint an å bruke andre farger enn den kjipe lillafargen på adventslysene. Vet knapt om noen under 50 som kjører lilla i desember. Hvite adventslys er pent, men vil du ha burgunder eller andre farger finner du jo det i butikker som selger lys. 

Anonymkode: c1b80...e78

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg går for rødt hele advent. Ikke glad i lillafarger lengre.. 

Anonymkode: 46b77...b86

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vokst opp med rødt på adventslysene, så foretrekker det. Vi rekker ikke å brenne de opp før på julaften/i jula, og da er det jo rødt som gjelder. 

Skrevet
Thyra skrev (11 timer siden):

Er det bare meg, eller har adventslys ene som selges en noe "kjip" lillafarge? Synes det er for mye blått i dem. Mye penere om det går litt mer over i rødt, mer som plomme eller burgunder. Og hvor finner man eventuelt slike lys?

Det er jo fiolett (rødlilla) som egentlig er adventsfargen, så jeg er enig med deg :)

De få adventslysene jeg har funnet er blålilla, mot indigo, og de synes jeg ikke er noe pene.

Anonymkode: 41c22...7ec

• Liker 4
Skrevet

Her har jeg hvite adventslys og en lys lilla duk. Jeg liker ikke så godt lilla.

Anonymkode: 191b8...f6c

Skrevet

Pynter til neste helg😊

Anonymkode: d16d7...6a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Plomme og burgunder er fine farger, men det er jo ikke adventsfargen, da. 🙄

Gult er heller ikke så pent, hadde personlig heller hatt grønne lys i påsken. Men det er jo ikke en kjip farge på påskelysene likevel - de har riktig farge. Akkurat som adventslysene. 

Anonymkode: 55efb...4af

Jeg skrev vel "mer mot" plomme eller burgunder. Men lilla med mer rødt i er en finere lillafarge enn blålilla.

Til påske kjøper jeg uansett ikke inn lys.

Skrevet
Thyra skrev (14 timer siden):

Jeg har problemer med å finne noe som helst lilla lenger til advent, er tydeligvis ut med lilla før jul 

Anonymkode: f1929...01c

• Liker 5
Skrevet

Jeg bruker å være så kriminell at jeg har adventslys i andre farger noen år, noen ganger gull, andre ganger sølv eller kobber. Har ikke tenkt på det, tror det startet med et uhell hvor jeg ikke hadde kjøpt lys, å det var alt jeg fannt.

Anonymkode: 74330...8b0

• Hjerte 1
Skrevet

Man kan selvfølgelig ha hvilken farge man vil på lysene, men det er lilla som er adventsfargen. 

Anonymkode: 662e7...d3c

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man kan selvfølgelig ha hvilken farge man vil på lysene, men det er lilla som er adventsfargen. 

Anonymkode: 662e7...d3c

Det har blitt slik at alle lilla nyanser blir ansett for å være adventsfarger, men som jeg skrev over er det egentlig fiolett som er adventsfargen.

https://fargeneforteller.blogspot.com/2014/11/fargen-som-symboliserer-advent-er.html?m=1

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det har blitt slik at alle lilla nyanser blir ansett for å være adventsfarger, men som jeg skrev over er det egentlig fiolett som er adventsfargen.

https://fargeneforteller.blogspot.com/2014/11/fargen-som-symboliserer-advent-er.html?m=1

Og fiolett er egentlig det jeg etterspør, mens de adventslys ene som er i salg er mer indigo.

Her lærte jeg faktisk noe nytt. Vet det er indigo og fiolett i regnbuen, men jeg trodde lilla var det samme som fiolett, ikke fellesnevner for indigo og fiolett.

• Hjerte 1
Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

Og fiolett er egentlig det jeg etterspør, mens de adventslys ene som er i salg er mer indigo.

Her lærte jeg faktisk noe nytt. Vet det er indigo og fiolett i regnbuen, men jeg trodde lilla var det samme som fiolett, ikke fellesnevner for indigo og fiolett.

Jeg vet ☺️ Som jeg skrev i innlegg 6 er jeg helt enig med deg.  Det er vanskelig å finne noe i fiolett.

Jeg trodde som deg, at fiolett og lilla var synonymer.  Det er bare noen år siden en malermester satte meg grundig på plass 😂

Han var den som lærte meg at lilla var en fellesbetegnelse for alle farger/fargenyanser som er en blanding av rødt og blått. 

• Liker 1
Skrevet

Liker ikke adventfargen. Så pynter kun med rødt, grønt og gull. 

Anonymkode: 6a0c6...b52

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg går for rødt hele advent. Ikke glad i lillafarger lengre.. 

Anonymkode: 46b77...b86

Og jeg kjører gult og grønt flagg 17. Mai,er ikke så glad i røde-,hvite-og blåfarger lenger. 

Anonymkode: 7071b...840

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ester og Erik har de fineste lysene til advent. God lillafarge, eller brunlig med rødt i. Du kan google og sjekke de ut. 

Anonymkode: f76cc...d76

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Og jeg kjører gult og grønt flagg 17. Mai,er ikke så glad i røde-,hvite-og blåfarger lenger. 

Stearinlysmoten fra 70-tallet (det var da man begynte med lilla lys i hjemmet i advent) kommer heldigvis ikke med de samme strenge reglene som ved flaggbruk...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stearinlysmoten fra 70-tallet (det var da man begynte med lilla lys i hjemmet i advent) kommer heldigvis ikke med de samme strenge reglene som ved flaggbruk...

Nei meg JEG syns det er trist og dumt å ikke følge farger som hører til. Du gjør som du vil men jeg vil uansett reagere negativt på det. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...