Gå til innhold

Folk som leser Messenger meldinger, men ikke svarer

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg har på ikke forstyrr modus mesteparten av tiden, og lar de viktige slippe gjennom på sms og ringing. Da slipper jeg å bli overveldet av innkommende samtaler og tar det når det passer meg. Så det kan ta en god stund før jeg svarer, men når jeg da svarer har jeg energi til det og gir et ordentlig svar. Lar alt være ulest sånn at jeg ikke glemmer noe, siden det forsvinner fra skjermen når man aktiverer ikke forstyrr uansett.

Anonymkode: 8c663...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ingen andre har ansvar for om noen begår selvmord. Det er det kun den personen som begår selvmord som har.

Anonymkode: fe6cc...cb5

Jeg snakker ikke om hvem som har ansvar, jeg snakker om forebygging. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nettopp. Det å true med selvmord er vold. 

Anonymkode: 64f6e...2f1

Ja, men ingen i denne tråden har gjort det. Det har heller ikke vært tema i tråden.

Tviler på at det er særlig vanlig ting å gjøre, heller, og om noen åpenlyst truer med selvmord når noen ikke svarer på meldingene de sender bør man jo koble inn andre instanser!

Anonymkode: 08573...cef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir jeg så overvelder av alle varslene at jeg ikke makter. Så film her på fredag, og da jeg tok opp mobilen etterpå var det over tretti varsler der. Siden ingen av de hastet orket jeg ikke, og i løpet av helga glemte jeg det.

Anonymkode: 5b584...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Å se om folk har åpnet meldinger, er egentlig en uting. Man har ikke krav på noe svar, selv om det mulig er det som er høflig.

Om man trenger svar på noe, og det haster, må man ringe. Om man trenger svar på noe uten at det haster, en sms og en tlf en/flere dager etter om null svar. Småprat kan gå på snap/messenger, men ikke alle orker det. Da får man ta det når man møtes neste gang.

Må være helt okei å ikke orke småprat, for som sagt, man har ikke krav på å få svar. Jeg er i hvert fall sjeldent interessert i sånt med de aller aller fleste. Tar sånt ansikt til ansikt når jeg møter på folk.

Anonymkode: f4de2...e12

Det er ikke bare småprat folk unngår å svare på: det er spørsmål om barna/skole/lege. Det er folk som ringer og ikke får svar når de prøver å avtale (eller bekrefte om avtalen ikke passer) uten at mottaker tar telefonen. Folk som bare ghoster til vane er uhøflig! Særlig når de ser flere ubesvarte anrop/sms fra samme person. Jeg sender samme tekstmelding på sms/messenger flere ganger med dager/uker/måneder i mellom uten at far svarer, selv om det er tidssensitivt, og så blir han sint om jeg bare bestemmer noe for "da blander jeg meg oppi hans liv og bestemmer for han". Altså hvem er uhøflig her? 

Anonymkode: b5a3d...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det høres ut som om dere som svarer meg har et veldig busy life med masse henvendelser og stort kontaktnett, og at det til enhver tid har 30- 50 hendvendelser.

Når dere skriver "henvendelser", mener dere kun telefoner/ meldinger, eller Snapper, Instagram Facebook og Whatsapp også?

Anonymkode: ecf96...b3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen ganger blir jeg så overvelder av alle varslene at jeg ikke makter. Så film her på fredag, og da jeg tok opp mobilen etterpå var det over tretti varsler der. Siden ingen av de hastet orket jeg ikke, og i løpet av helga glemte jeg det.

Anonymkode: 5b584...121

Ja, sånn apropos depresjons- og selvmordsrisiko…stress er ekstremt usunt.

Etter pandemien var det mye snakk om hjemmekontor som ‘aldri tok slutt’, mennesker klarte ikke koble av etter at arbeidsdagen var formelt over. 

Det samme gjelder for inntoget av sosiale medier og apper, mennesker man har et formelt forhold til, sender meldinger, i helger, på kvelder, når som helst - og forventer svar.

Selv har jeg ingen sosiale medier, ingen apper, og blokkerer over en lav sko på telefon. Likevel har jeg da mennesker som jeg må ha åpent for, som dumper tankekjøret og krisetenkings-spørsmålene sine på meg.

I en annen tråd her, var det en dame som besvimte etter at mennesker ringte på døren både klokken 9 og klokken 23, bare for å gi beskjed om ting.

Så blir halvparten av befolkningen deprimert fordi de er stresset av mas, og resten av befolkningen blir ensom fordi de ikke forstår hvorfor de andre ikke svarer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her

Det høres ut som om dere som svarer meg har et veldig busy life med masse henvendelser og stort kontaktnett, og at det til enhver tid har 30- 50 hendvendelser.

Når dere skriver "henvendelser", mener dere kun telefoner/ meldinger, eller Snapper, Instagram Facebook og Whatsapp også?

Jeg har et relativt lite kontaktnett, ingen sosiale medier, ingen apper. Har skåret ned som bare det, for å klare å overleve, puste, spise, tenke. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg antageligvis ikke overlevd.

Det er selvfølgelig synd at mennesker er ensom, men kan ikke dere som er det, finne hverandre? Det er et eget rom for å finne venner her på kvinneguiden, for eksempel. Og det finnes så sykt mange som tilsynelatende bare sitter og venter på at noen har tid. For meg er det det mest logiske av alt her i verden, at ensomme mennesker finner hverandre, fremfor å kontakte allerede overbelastede mennesker, og så føle seg avvist og enda mer ensom.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, trådstarter;

Dette her med at du ikke kan invitere denne bekjente på middag før hun har passet hunden din, er rett og slett bare frekt.

Må si jeg gikk og tenkte; Hvem tror hun at hun er, gudfaren? Som mennesker må gjøre tjenester for og ydmyke seg selv for, innen hun nedverdiger seg til å vise velvilje?

Man må faktisk bidra litt selv hvis man ønsker noe fra andre, man kan ikke kreve eller forvente at andre skal gi og gi og man selv skal sitte på gulltrone og la seg varte opp. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 23.14):

Det er utrolig frekt og rart å ikke svare. Tar jo kjempekort tid.

Anonymkode: 24542...88d

Mange elver små, blir en stor å.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ingenting, men hun skrev til meg at hun gjerne ville passe, så det var bare å kontakte henne når jeg trengte hundepass.

Ts

Kan det være hun ikke er så interessert i å passe hunden din når du ikke er interessert i å ha kontakt med henne for noe annet enn når du trenger hjelp? 
For min del så nedprioriterer jeg bekjente som kun tar kontakt når de har behov for tjenester. 

Anonymkode: eb950...6af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke bare småprat folk unngår å svare på: det er spørsmål om barna/skole/lege. Det er folk som ringer og ikke får svar når de prøver å avtale (eller bekrefte om avtalen ikke passer) uten at mottaker tar telefonen. Folk som bare ghoster til vane er uhøflig! Særlig når de ser flere ubesvarte anrop/sms fra samme person. Jeg sender samme tekstmelding på sms/messenger flere ganger med dager/uker/måneder i mellom uten at far svarer, selv om det er tidssensitivt, og så blir han sint om jeg bare bestemmer noe for "da blander jeg meg oppi hans liv og bestemmer for han". Altså hvem er uhøflig her? 

Dette handler jo om at far ikke kan å kommunisere. Tråden handlet vel om folk generelt, og ikke at du og barnefar ikke kan å snakke sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være hun ikke er så interessert i å passe hunden din når du ikke er interessert i å ha kontakt med henne for noe annet enn når du trenger hjelp? 
For min del så nedprioriterer jeg bekjente som kun tar kontakt når de har behov for tjenester. 

Vi har mye kontakt på meldinger og litt ellers også, men hun har vært veldig opptatt med en ny kjæreste.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her

For min del går det i telefon, sms og messenger. Er det noe som kan vente eller ikke er viktig (Feks. Hvilken kjole synes du jeg skal bruke til julebordet om en måned) legger jeg det som regel vekk. Eller lange tråder av samtaler om en sammenkomst sosialt hvor enkelte har ett behov for å planlegge ned til den minste detalj (og så blir det ikke noe av det heller). Eller, og her kommer det mest irriterende, om jeg skal møte mennesket de kommende dagene og de kunne tatt spørsmålet da. 

Nå er det så klart kjipt å oppleve at man ikke får svar, men samtidig er vi ikke alle i samme livssituasjon. Med sykdom i familien, småbarn, mann og jobb har man ganske fullt opp. Da forundrer det meg at andre ikke klarer å se dette eller mener at hvilken kjole de skal bruke er noe som skal diskuteres NÅ, mens jeg på den andre side prøver å få det eldste barnet i seng mens mannen går og vugger på det yngste fordi det er sykt og vi har fått for lite søvn begge to flere dager på rad. Samtidig er det mangel på folk på jobb så man prøver å strekke til der, men det går ikke nødvendigvis fordi svigermor sitter på hjem, er dement og deprimert og trenger oss. Når de endelig er i seng, mannen har dratt for å besøke sin mor og jeg endelig har fått tatt oppvasken og støvsugd så hjemmet ser ca ok ut så er ikke nyanser av rødt eller paljetter det som får meg til å slappe av. 

Og ja, til noen som kommenterte det her, så sitter man noen ganger å skroller, skriver på kg eller ser på YouTube. Men så er det de 30 minuttene i løpet av døgnet jeg har til å space litt ut noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har mye kontakt på meldinger og litt ellers også, men hun har vært veldig opptatt med en ny kjæreste.

Ts

Så det er her problemet ligger, at hun prioriterer seg selv og den nye typen forann tjenester for deg?

Anonymkode: cc56e...365

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymphadora skrev (17 timer siden):

Overrasket over hvor mange her inne som anser seg som for viktige til å svare kjapt på en melding, samtidig som dere tydeligvis har tid til å henge og bevare ukjente på et forum. Jeg kan forstå gruppechatter der det er mye aktivitet, der klarer ikke jeg heller alltid å holde tritt når det plutselig er 30 nye meldinger mens jeg f.eks er på jobb. Men det er ikke så tidkrevende å svare kjapt på en meldinger fra enkeltpersoner.  Er det spørsmål til noe man f.eks kan gi et konkret svar på der og da, så skriver man bare det.

Om du har bekjente som er uviktige for deg at du ikke kan gi dem respekten av å svare de på melding/messenger, så vær tøff nok til å avslutte bekjentskapet på en ordentlig måte i stedet.  

Det er ingen som har skrevet at de selv er for viktige, men at de rett å slett er for opptatte eller må prioritere anderledes. Som regel er det fordi det rett å slett ikke er en melding, men personen starter en samtale og forsetter når man først har svart. Dette uansett om man svarer kort og konkret og noen ganger legger til at man er veldig opptatt.

Det er også klart her at du måler vennskap eller om man bryr seg i graden man svarer på meldinger. Det har ikke slått deg at det faktisk er dritkjipt å ikke alltid ha overskudd til mennesker i livet sitt man vet er ensomme? Eller at man har familiemedlemmer som mangler litt grenser eller er i en annen livssituasjon? Du konkluderer med at det er bekjente og at det er personene som ikke svarer som burde være tøffe nokk til å avslutte bekjentskapet (som du har bestemt deg for å definere alle forhold hvor meldinger ikke blir besvart regelmessig som). Det lyser bitterhet av innleggene dine. Men man kan faktisk bry seg om andre mennesker uten at man har like mye tid eller energi som dem til å melde om alt mulig hele tiden. Man kan ønske å ha energi til det, eller akkurat i en periode være så opptatt at det suger veldig energi å diskutere småting eller bli spurt om tjenester som er over hva man orker. Hvis den som skriver meldinger ikke føler at den personen blir hørt eller tatt hensyn til kan den personen avslutte bekjentskapet eller forholdet da.

Det er som regel de aktive, som bryr seg og ønsker å gjøre det beste som ender opp med å bli pepret med alle mulige meldinger til alle døgnets tider. Det er ikke egoistiske drittsekker. Hvorfor tror du at det nettopp er de som sier de er slitne som får mye meldinger? Det er jo der sammenhengen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hannabanna skrev (3 timer siden):

Det er ingen som har skrevet at de selv er for viktige, men at de rett å slett er for opptatte eller må prioritere anderledes. Som regel er det fordi det rett å slett ikke er en melding, men personen starter en samtale og forsetter når man først har svart. Dette uansett om man svarer kort og konkret og noen ganger legger til at man er veldig opptatt.

Det er også klart her at du måler vennskap eller om man bryr seg i graden man svarer på meldinger. Det har ikke slått deg at det faktisk er dritkjipt å ikke alltid ha overskudd til mennesker i livet sitt man vet er ensomme? Eller at man har familiemedlemmer som mangler litt grenser eller er i en annen livssituasjon? Du konkluderer med at det er bekjente og at det er personene som ikke svarer som burde være tøffe nokk til å avslutte bekjentskapet (som du har bestemt deg for å definere alle forhold hvor meldinger ikke blir besvart regelmessig som). Det lyser bitterhet av innleggene dine. Men man kan faktisk bry seg om andre mennesker uten at man har like mye tid eller energi som dem til å melde om alt mulig hele tiden. Man kan ønske å ha energi til det, eller akkurat i en periode være så opptatt at det suger veldig energi å diskutere småting eller bli spurt om tjenester som er over hva man orker. Hvis den som skriver meldinger ikke føler at den personen blir hørt eller tatt hensyn til kan den personen avslutte bekjentskapet eller forholdet da.

Det er som regel de aktive, som bryr seg og ønsker å gjøre det beste som ender opp med å bli pepret med alle mulige meldinger til alle døgnets tider. Det er ikke egoistiske drittsekker. Hvorfor tror du at det nettopp er de som sier de er slitne som får mye meldinger? Det er jo der sammenhengen er.

Jeg er på ingen måte bitter. Har verken problemer med at folk ignorer meg eller problemer knyttet til at jeg ignorer andre :).

Jeg har også mennesker i mitt liv som er slik dere beskriver, og jeg vet også at de synes det er veldig vondt når andre velger å ignorere de i stedet for å gi et ærlig svar. Derfor ønsker jeg ikke å være en slik person.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 18.03):

Jeg har ingen venner og kun en person jeg har sporadisk kontakt med og når hun da ikke svarer har jeg faktisk ingen. 

Tenk på det, dere som ikke gidder å svare. Var det 8 sekunder eller noe man skulle gi for å forebygge selvmord, ifølge psykisk helse? Og så klarer man ikke gidde å svare på en melding en gang. 

Anonymkode: 08573...cef

Jeg syns det er litt ufint å tillegge andre ansvar for mulig selvmord basert på å ikke svare på melding.

Anonymkode: 49dac...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette handler jo om at far ikke kan å kommunisere. Tråden handlet vel om folk generelt, og ikke at du og barnefar ikke kan å snakke sammen.

Nei det er ikke bare jeg og far som ikke kan snakke sammen. Som jeg skrev: jeg trodde først at det var et "jeg" problem, men jeg har hørt at han ghoster venner, familie OG barna våre.. ingen er viktig nok å svare virker det som.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymphadora skrev (36 minutter siden):

Jeg er på ingen måte bitter. Har verken problemer med at folk ignorer meg eller problemer knyttet til at jeg ignorer andre :).

Jeg har også mennesker i mitt liv som er slik dere beskriver, og jeg vet også at de synes det er veldig vondt når andre velger å ignorere de i stedet for å gi et ærlig svar. Derfor ønsker jeg ikke å være en slik person.  

Kanskje du ikke har barn, sykdom svigermor og andre utfordringer daglig som gjør at du har godt med det tid. Ikke alle har det, selv om de skulle ønske det. Så ønsker man gjerne å ha kontakt, men ikke hele tiden, ikke midt på natten. Da får de velge som de kan tåle det eller må ha ett menneske som bøyer seg for hvert behov de har. Da jeg var singel og ikke hadde barn hadde jeg mer tid og energi til over. Det har jeg ikke nå, å som behandlerene mine og psykologen sa på dps, hvis jeg ikke setter grenser for meg selv ender jeg til slutt opp med å ikke kunne hjelpe noe. Derfor setter jeg grenser og svarer på unødvendige henvendelser når jeg ikke har tid, spesielt når personen vet at jeg er opptatt på jobb eller midt i leggetid. Ett ærlig svar er å si at man har for mye! Når da man blir pepret med meldinger de neste dagene får personen selv velge, for da vet disse personene at de nå er innpåslitne. Men tro du meg, hvis ett av disse menneskene skrev og lurte på hvilken kjole hun skulle gå med til helga og jeg svart med at beklager, begge ungene er syke og mannen må være med svigermor så jeg har ikke tid til dette nå. Så ville dette blitt tatt godt imot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...