Gå til innhold

Slalom ski og utstyr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal for første gang kjøpe slalom ski og sko til 15 åringen. Dette har far gjort før, men han er ikke interessert i å hjelpe meg med det. Hvilke ski bør jeg se etter?  Har ikke ett stort budsjett, men besteforeldre bidrar også, så vi kan bruke ca 4000 kr til det. Det skal være julegave 

Noen som har noen gode råd å komme med?

Anonymkode: c564d...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp på salg på black friday! De har slalomstøvler til 1200 nå. 

Skiene må du velge imellom carving (innsving) og twin-tip (kan kjøre fremlengs og baklengs). Spørs hvordan gutten din liker det, å kjøre, eller hoppe/leke? Carving-ski er best å kjøre med av de to. Men mange unge vil ha twin-tip.

Skiene skal i høyde være imellom hake og nese. 

Anonymkode: b14cf...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket nivå er ungdommen på? Er det kun til hobbybruk? Liker han å kjøre i bakken eller liker han å kjøre litt offpiste, hoppe og trikse og sånt?

Anonymkode: 34059...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kjøp på salg på black friday! De har slalomstøvler til 1200 nå. 

Skiene må du velge imellom carving (innsving) og twin-tip (kan kjøre fremlengs og baklengs). Spørs hvordan gutten din liker det, å kjøre, eller hoppe/leke? Carving-ski er best å kjøre med av de to. Men mange unge vil ha twin-tip.

Skiene skal i høyde være imellom hake og nese. 

Anonymkode: b14cf...740

Takk for svar.  Han vil ha twin- tip 😉

Han er 169 cm høy. Skal skiene være ca 140 cm da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket nivå er ungdommen på? Er det kun til hobbybruk? Liker han å kjøre i bakken eller liker han å kjøre litt offpiste, hoppe og trikse og sånt?

Han har kjørt slalom siden han var 7-8 år. Men ikke veldig mye. Har kanskje 4-5 turer i året. De kjøres mest i bakken, men de kjøre også noen gang utenfor bakken sier han 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjøper sko nå og ski senere. Passer alle sko til alle ski? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja man stiller inn bindingen til de skoene man har :) Dette kan man gjøre i en sportsbutikk eller på et sånt sted som prepper og fikser ski om man ikke kan gjøre det selv. Men viktig å stille inn både så de passer skoen og så vekt er riktig (det siste er enklest å stille selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei! Det er for kort. Be om veiledning i butikken. 

Anonymkode: 60b27...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor vil ikke faren hjelpe? Du kan jo veldig lite om ski. Jeg skjønner at faren kan nekte å betale hvis det var han som betalte alltid,men å nekte å hjelpe å finne riktig ski og i riktig prisklasse er bare slemt mot barnet...

Anonymkode: 84e05...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken burde kunne hjelpe å finne riktig lengde på skiene om du vet barnets høyde :) Til slikt hobbybruk og ønsker seg twin tip vil jeg tro de fleste ski med twin tip er ok. Bare ikke kjøp de aller billigste og letteste. Jeg kjørte aktivt alpint men fikk som regel brukte ski fra sportsmarked. Litt sent på året for det nå kanskje men anbefaler sportsmesser/bruktmesser neste gang, de pleier å være på høsten tror jeg? Vanligvis arrangert av skiklubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil nok bli litt for kort. Tenker han burde ha rundt 160 cm da. 

Anonymkode: d24eb...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja man stiller inn bindingen til de skoene man har :) Dette kan man gjøre i en sportsbutikk eller på et sånt sted som prepper og fikser ski om man ikke kan gjøre det selv. Men viktig å stille inn både så de passer skoen og så vekt er riktig (det siste er enklest å stille selv)

Men man kan også risikere at man må flytte hele bindingen, det oppdaget jeg på den harde måten da jeg kjøpte ski og støvler separat (brukt). Det gikk ikke an å stille bindingene langt nok til å passe skoene. Så jeg ville kjøpt sammen. 

Anonymkode: ac010...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg skal for første gang kjøpe slalom ski og sko til 15 åringen. Dette har far gjort før, men han er ikke interessert i å hjelpe meg med det.

Er ikke dette noe en 15-åring har mye mer peiling på enn deg så han selv bør undersøke hva han vil ha hvis han gis et budsjett?

Anonymkode: 5ac18...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...