Gå til innhold

Forskjellige behov på julaften

solvåår

Anbefalte innlegg

solvåår skrev (På 23.11.2024 den 19.41):

Trenger noen andres tanker angående julefeiring. Planen var å være hos svigermor som bor en halvtime unna, men nå har min manns bror foreslått at vi heller drar til han, fordi barna hans på 16 og 18 skal være hos moren sin, men har sagt at de kommer innom han på kvelden. Og med det har alle planer snudd, og svigermor har sagt at vi alle reiser til han i stedet. For mannen min og meg frister det overhodet ikke å kjøre til han, 1,5 t frem og tilbake med 3 små barn i baksetet. Dette synes svigermora mi var dårlig gjort av oss og skjønner ikke hvorfor vi synes det er styrete, da hun som hun sier selv greide alt mulig med flere småbarn samtidig da hun var ung. For broren til mannen min er det en liten time kjøring til svigermor, og vi spurte om han ikke kunne dra tilbake for å møte barna sine senere, men det mente de ble hektisk og stressende...

Blir veldig dårlig stemning hvis vi står på vårt, men jeg blir dårlig bare av tanken på å reise så langt med unger som skriker, en blir bilsyk osv...

Dere kan jo invitere til dere? 

Anonymkode: f573e...890

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 19.57):

Eh hans barn skal komme innom , skjønner han vil være hjemme da

Han har barna annethvert år. Han får ta ansvar for at han har skilt seg fra barnemor. Det er ikke TS sin skyld.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (1 time siden):

Han har barna annethvert år. Han får ta ansvar for at han har skilt seg fra barnemor. Det er ikke TS sin skyld.

Oh lord, det vet du ingenting om

Anonymkode: d86fb...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Oh lord, det vet du ingenting om

Jeg kan med 100% sikkerhet si at TS ikke har skyld i broren sitt samlivsbrudd 😛 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger noen andres tanker angående julefeiring. Planen var å være hos svigermor som bor en halvtime unna, men nå har min manns bror foreslått at vi heller drar til han, fordi barna hans på 16 og 18 skal være hos moren sin, men har sagt at de kommer innom han på kvelden. Og med det har alle planer snudd, og svigermor har sagt at vi alle reiser til han i stedet. For mannen min og meg frister det overhodet ikke å kjøre til han, 1,5 t frem og tilbake med 3 små barn i baksetet. Dette synes svigermora mi var dårlig gjort av oss og skjønner ikke hvorfor vi synes det er styrete, da hun som hun sier selv greide alt mulig med flere småbarn samtidig da hun var ung. For broren til mannen min er det en liten time kjøring til svigermor, og vi spurte om han ikke kunne dra tilbake for å møte barna sine senere, men det mente de ble hektisk og stressende...

Blir veldig dårlig stemning hvis vi står på vårt, men jeg blir dårlig bare av tanken på å reise så langt med unger som skriker, en blir bilsyk osv...

enig med sivgermor . ungene overlever en dag i bil

Anonymkode: 3f7f1...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

enig med sivgermor . ungene overlever en dag i bil

Anonymkode: 3f7f1...484

Jeg er veldig takknemlig for at mine foreldre hadde høyere standard til julaften for oss barna enn at vi skulle "overleve". En kjip mandag kan vel barna gjerne "overleve", men julaften må ligge tusen hakk over dette, altså. Ellers er man bare kjipe foreldre. Barna må få slippe 3 timer i bil, med spying og alt som er av sutring, for å tekkes onkel. Hva svigermor tenker om det håper jeg ts og familien ignorerer. 

Anonymkode: cc2c7...b46

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor valgte jeg å feire hjemme hver jul etter jeg fikk barn. Og heller inviterer hjem. Alle vet at det ikke er noe poeng å invitere oss, for vi sier nei. Ett år har vi dratt bort. Og barna hatet det. Og følte ikke på at de hadde feiret noe jul. Da vi har laget vår egen. Vi dro bort det ene julen pga barna ville  det. 

Så her holder vi julen åpen for de som ikke vil, og de kan velge å dra andre steder i siste  liten om de vil. Uten sure miner fra oss. 

Julen blir litt bedre om vi er litt mer rause,  inkluderende og forståelse fulle. 

Å dra 1,5t en vei på julaften  med små barn hadde ikke blitt aktuelt. 

Så jeg hadde sagt nei til det, og at de ikke skulle ha noe dårlig samvittighet for at dere feirer hjemme hos dere selv. Det blir koselig  jul uansett,  hvis man ikke krangler om sånt

Anonymkode: 3eb05...dee

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere drar dit som er best for dere og barna eller feirer jul hos dere og inviterer.

Driter i hva andre måtte føle på rundt det.

Totalt uaktuelt med 3 timer i bil på julaften uansett.

Her feirer jeg og kjæresten jul hjemme hos han med 3 barn og de som vil er velkommen hit🤷

Anonymkode: eb56b...3b5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke: Nei, hadde ikke orket å dra mine tre barn i bil og sittet 3 timer på selveste julaften. Hovedsakelig fordi minstemann hos meg blir veldig bilsyk. Hanhar spydd ned bilen x antall ganger. Svigers bor nemlig 7-8 timer unna oss. 

Men så tenkte jeg meg om etter å ha lest litt. Hva om svoger hadde hatt små barn og det ville vært like langt for han å reise? Burde man ikke da bytte litt på det dersom man skal feire sammen? ELlers er det jo bare å si at beklager, vi ønsker å feire hjemme. 

Vi trives best hjemme, det er MYE styr. med masse gaver, reisevei, slitne barn osv. Hjemme kan vi bare legge de. Nå er mine ganske små enda. 

Men gjør det ryddig, forklar at dere ikke ønsker en så lang kjøretur, barna er slitene, det er godt å være hjemme eller i det minste ha kort reisevei. 

Det som er sykt slitsomt er overtrøtte slitne barn, også skal man bære gaver i bilen i 10-20 omganger før man får reist. SYns det er skikkelig pes. Men så er det jo samtidig verdt det når alt kommer til alt fordi det er familie og vi ønsker å feire sammen. 

Anonymkode: 83ee0...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg sagt at vi feirer hjemme hos oss i stedet. Helt uaktuelt å bruke 3 timer av julaften på å kjøre, med så små barn. 

Anonymkode: f6d2d...718

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er hva du og din mann synes dere skal bruke av tid i bil julaften. Hva bror og foreldre mener og gjør betyr ikke noe.  Pri 1 er egen familie.  Bror og forelder er ikke alene, så her kan man prioritere egen familie.  Men det blir jo litt som å "rive plasteret av" første gang man tar det opp.  Litt vondt i starten, men det kan jo fungere utmerket for alle parter på sikt.

Jeg er oppvokst med at vi alltid "pakket med oss julen" og dro til mine foreldre.  Sjelden jul i egen hjem.  Det bestemte jeg meg for at mine barn ikke skulle oppleve, så dermed valgte jeg jul i eget hjem og inviterte besteforeldre til oss. Det ble litt støy og misnøye første julen på dette, men etterpå synes jo mine svigerforeldre at det var helt topp å komme til ferdig jul og ikke slite seg ut selv.  Vinn vinn for alle parter!

Anonymkode: f7730...4ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 19.57):

Eh hans barn skal komme innom , skjønner han vil være hjemme da

Store barn, tenåringer/voksne på 16 og 18 år er det broren har. Det blir litt annerledes enn ts sine småbarn som gråter i bil, blir bilsyke og skal legge seg tidlig.

Anonymkode: 7b837...91c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Store barn, tenåringer/voksne på 16 og 18 år er det broren har. Det blir litt annerledes enn ts sine småbarn som gråter i bil, blir bilsyke og skal legge seg tidlig.

Anonymkode: 7b837...91c

Ja dette føler jeg blir ett valg alle må ta. Hvis bror prioriterer å være hjemme fordi store barn kommer innom sent på julekvelden etter julefeiring hos mor, så kan konsekvensen være at bror med familie prioriterer å feire hjemme med små barn. Her må man ta ett valg. Ikke alltid mulig å få i pose og sekk.  Hadde invitert foreldre og bror hjem til meg, så må bror vurdere når han må sette seg i bilen for å være hjemme når de store barna kommer hjem.  Kanskje du kan vurdere å spise litt tidligere hjemme hos deg som ett kompromiss.  

Anonymkode: f7730...4ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også av dem som synes det er merkelig å bli oppskjørtet over at andre ikke synes det er kurant å legge opp til 3 timer i bil på julaften. Det høres bare utrolig slitsomt ut - også for meg som ikke har barn. 

Jeg og familien har to kjøreregler når det kommer til julefeiring.

1) Ingen skal være ufrivillig alene, og alle strekker seg for det.

I TS sitt tilfelle er ingen alene - tvert imot er svigermor og svoger sammen, i tillegg til at de får sett de store barna i løpet av kvelden. Man er ikke alene om man ikke er hele storfamilien…

2) Julen er mer enn julaften. 

Mange her peker på viktigheten av å være sammen i julen. Men man er jo vitterlig sammen i julen om det ikke skjer akkurat på julaften. Det er noe med at julaften er en lang dag og kveld, med mange faste elementer, tradisjoner, forventninger og så alle pakkene. Jeg mener mye samvær kan bli minst like vellykket om det skjer en annen dag i julen. Nettopp fordi det er mindre rammer, forventninger og faste opplegg, og slik lettere å tilpasse slik at det passer for alle.

Det er for eksempel lettere og mindre slitsomt å kjøre hjem etter en julelunsj, enn sent på kvelden julaften. 

Jeg er sikkert preget av rolige julaftener hjemne, og ofte bare med kjernefamilien(selvfølgelig var andre velkomme). Men jeg har fortsatt masse gode juleminner med storfamilien - vi reiste på og fikk besøk i romjulen. 

En god mulighet, som flere har foreslått, er å være på tilbudssiden her. Inviter de som vil og kan til en eller annen form for juleselskap i romjulen hos dere.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør opp til svigermor lille julaften og sov over der, så kjører dere til bror på julaften, da er turen kortere. Så overnatter dere eventuelt en kveld til hos svigermor på vei hjem eller kjører hele veien hjem på kvelden og lar barna sove i bilen. Kortere turer og svigermor får mer tid med barnebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (2 minutter siden):

Kjør opp til svigermor lille julaften og sov over der, så kjører dere til bror på julaften, da er turen kortere. Så overnatter dere eventuelt en kveld til hos svigermor på vei hjem eller kjører hele veien hjem på kvelden og lar barna sove i bilen. Kortere turer og svigermor får mer tid med barnebarn. 

Har du lest hele tråden?

Nei, ære være, de bør være hjemme.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg har oversett en lik post, men har mannens bror sagt fra til barna at han har avtalt å feire hos moren sammen med dere? Jeg tenker det naturlige ville vært å si til dem at det er kjempehyggelig at de vil komme innom, men i år skal jeg/vi være hos mamma, kan dere komme innom dit eller være med dit? 

Høres ut som broren kasta alle planer ut av vinduet uten å sjekke noe som helst, kanskje de heller vil være med dit bort? 

For øvrig skjønner jeg ikke alle som synes TS og mannen er vanskelige fordi de ikke ønsker 2 timer ekstra i bil med bilsyke barn på julaften. Kanskje en halvtime hver vei går greit, men at det bikker over til ugreit når det blir halvannen time. Selvsagt tar de da hensyn til de minste. Det vil jo heller ikke være hyggelig for de andre om barna er dårlige og sutrete i lang tid når de kommer fram. 

Argumenter som "vi har gjort det i alle år, det går helt fint" er også irrelevante, fordi folk er forskjellige! Kanskje banalt eksempel, men at jeg kan spise brød med vanlig mel uten problem betyr ikke at alle andre kan gjøre det, og at naboen har flyskrekk betyr ikke at jeg har det. Igjen, folk er forskjellige. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 20.11):

Hvordan går det TS? Ble det en ordning på det? 🙂

Anonymkode: e64d0...328

Blir hjemme på julaften, og møtes sammen hos svigermor 2.juledag. 😊

Anonymkode: 51ad1...bbe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...