Gå til innhold

Samboere, separat økonomi men må sponse samboer.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er godt voksne, ingen felles barn. Freske som par og som samboere. 3 år sammen.

Separat økonomi nå. Vi eier halve huset hver, separate lån. Samboer fikk en uønsket og varig endring i sin økonomi til det verre. Noe som betyr at hun sitter igjen med et par tusenlapper når alt er betalt. Det betyr at jeg må dekke all mat, alle aktiviteter og alt av reiser om dette skal skje. Hun har eget kort og tilgang til mine penger for at hun ikke skal føle seg så ussel og måtte be om penger når hun trenger. Dette hjalp litt på selvfølelsen hennes

men Hun tenker heller ikke to ganger før hun trekker kortet, og har et forbruk av kafébesøk og bobler som ikke hører hjemme hos en med hennes økonomi. Jeg kvier meg for å si noe. Redd hun skal lage oppstyr, redd for å fremstå smålig. 

Men min lønn kommer ikke lett, og den økonomiske situasjonen hun er i, har oppstått etter en rekke livsvalg som «plutselig» fikk konsekvenser for henne og i andre rekke oss.

Jeg er raus, men på andre siden kjenner jeg at jeg jo mye heller vil gi det jeg har til overs til barna mine, eller spare ekstra. 

Føler jeg har hodet oppi egen rompe nå, så hadde satt pris på innspillene deres. 

Anonymkode: 19aa7...34e

• Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke la henne ha kort til kontoen din, betal heller litt mer av de felles faste utgiftene. For med et fritt brukskort trenger hun ikke tenke seg om i det hele tatt, men alle bør jo tenke litt, også de med veldig mye penger.

Hvis du ikke ønsker å dele med henne i det hele tatt må dere flytte fra hverandre, for hun har tydeligvis ikke råd til livsstilen/boligen dere bor i nå.

Anonymkode: 428eb...e2d

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det et alternativ at du kjøper en større andel av boligen og tar mer av lånet. Men jeg vet ikke om noen av dere egentlig ønsker det.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt henne om jeg skal overta mer av huset, men argumentet hennes er at hun kommer til å kjenne seg mindreverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke la henne ha kort til kontoen din, betal heller litt mer av de felles faste utgiftene. For med et fritt brukskort trenger hun ikke tenke seg om i det hele tatt, men alle bør jo tenke litt, også de med veldig mye penger.

Hvis du ikke ønsker å dele med henne i det hele tatt må dere flytte fra hverandre, for hun har tydeligvis ikke råd til livsstilen/boligen dere bor i nå.

Jeg vil gjerne dele litt, men føler nå at det er på tvang og ikke frivillig av raushet. Jeg er raus som person, men misliker så sterkt at jeg blir «tvunget» til det. Forstår at jeg må sette grenser, men syns det er vanskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har spurt henne om jeg skal overta mer av huset, men argumentet hennes er at hun kommer til å kjenne seg mindreverdig.

Men hun har jo ikke økonomi til å eie halve huset? Jeg ville følt meg enda mer mindreverdig hvis jeg måtte spurt kjæresten om lommepenger hver måned. Eller hvis kjæresten kunne se i detalj hvilken kafé jeg hadde vært på når.

Hvis du eier mer av huset sponser du jo henne fortsatt, men du passer på din egen økonomi samtidig. Jeg tror du må sette grenser og ikke sponse hennes forbruk direkte. Hvis hun da ikke har råd til mat og boutgifter er hun en ekte golddigger hvis hun fortsatt «krever» å eie 50%, mens du betaler alt det andre. Og alle fortjener noen bedre enn en golddigger.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hun har jo ikke økonomi til å eie halve huset? Jeg ville følt meg enda mer mindreverdig hvis jeg måtte spurt kjæresten om lommepenger hver måned. Eller hvis kjæresten kunne se i detalj hvilken kafé jeg hadde vært på når.

Hvis du eier mer av huset sponser du jo henne fortsatt, men du passer på din egen økonomi samtidig. Jeg tror du må sette grenser og ikke sponse hennes forbruk direkte. Hvis hun da ikke har råd til mat og boutgifter er hun en ekte golddigger hvis hun fortsatt «krever» å eie 50%, mens du betaler alt det andre. Og alle fortjener noen bedre enn en golddigger.

Nei, hun har ikke økonomi til å eie halve huset. Men klamrer seg til det. Hun får alkurat dekket fellesutgifter og huslånet, men der stopper det.

vi har dratt på ferier og turer på min regning, spist og kost oss, og til nå har jeg dekket gaver til hennes del av familien osv. Men det skurrer for meg. 

Jeg vandrer mellom skyldfølelse for å føle meg smålig, til å tenke at v irr voksne mennesker som må ta ansvar for egen økonomi osv, men kjenner meg i ei knipe. Og jeg sliter med å sette grenser for henne. Dessverre. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du da? Er dette den rette, den du vil dele livet med?

Anonymkode: f59be...090

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva vil du da? Er dette den rette, den du vil dele livet med?

Anonymkode: f59be...090

Viktig spørsmål å stille.

Det er kanskje ikke det siden jeg sitter med denne følelsen av motvilje og at ting ikke er som de skal være.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig flott av deg å bidra til at hun skal ha det bra! Men det virker som hun ikke er måteholden med å ta imot, men heller oppfører seg urimelig. Det å fly på kafé og kjøpe bobler hele tiden mens du snylter på en annen er ikke ok! Og det er heller ikke ok at du kvier deg for å prate om dette. Men det er viktig at du gjør det! Atferden hennes kan være selvsentrert. Men den kan også være utslag av at hun er nedfor grunnet økonomi og heller lukker øynene og gjør det hun kan for å føle seg bedre. Uansett - greit for deg å vite hva som er hva, slik at du kan vurdere fremtiden sammen. 

Endret av PM75
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer fra eget liv:

Har flere ganger bodd sammen med pengesterke menn der han vil være sammen med meg  men at jeg ikke har hatt råd til hans standard eller way of living.

Jeg har råd til café, klær, reiser og konserter når jeg skjøter egen økonomi og jeg bor slik jeg vurderer å ha råd til. 

Jeg har to ganger vært den som thener mest, eier boligen 100% og stått for det meste. 

Summa sumarum er store skeivheter i økonomi ikke en god følelse, ihvertfall ikke om man ikke har felles økonomi. 

Der det funker så er det ikke forskjell på mitt og ditt, det er vårt. Det finnes ulike måter å gjøre dette på. En måte er at begge sine inntekter går inn på felleskonto, midlene blir disponert ut over til de aktuelle postene, det som er til overs deles på to og føres tilbake til privat konto. Da er det opp til hver enkelt hva man gjør med de pengene. 

Et annet eksempel er at dere bidrar inn til fellesskapet etter en brøk. Kanskje 60/40 eller 65/35? Alle felles kostnader og utgifter er 100k i mnd, hun setter inn 35k og du 65k. Det dere har igjen er det dere bruker på private ting.

Selvfølgelig, av det dere spytter inn så går en slant til sparing, husholdning, feriekonto, regninger, lån, bil, strøm, abonnement osv.

Men hvis jeg skal være helt ærlig så er det ganske tydelig at dere bor for dyrt og lever over evne, begge to. 

Hvorfor har dere kjøpt så dyrt?

Anonymkode: 504b4...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig drøyt TS, du blir brukt og må sette ned foten. Hvilken plan har hun for å komme seg ut av den økonomiske situasjonen hun har satt seg i? Ut fra det du skriver ser det ikke ut til at hun har noen plan om det og at hun kommer til å dra deg ned i gjørma også. Personlig hadde jeg mistet alle gode følelser for en person som oppførte seg slik.. 

Anonymkode: d7978...dc7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være aktuelt å selge huset og å kjøpe noe rimeligere? Noe dere begge har råd til?

Alternativt at dere får felles økonomi? Enten må du "leve" med forbruket hennes, eller så må hun endre vaner/forbruk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har helt og holdent felles økonomi. Men, vi har faktisk «månedslønn» 😅 jeg og mannen bruker penger på forskjellige ting. Han er veldig sosial og er en del ute å spiser og tar seg en øl/tre en fredagskveld på byn, mens jeg bruker litt for mye på hobby. Dette gjør at vi er nødt til å begrense oss, vi har bare den ene månedslønnen å bruke på «egne» prioriteringer. Vi har ikke stram økonomi, men sparer til ulike formål. Kan dette være ett forslag?😅 at dere innfører månedslønn? Vet det høres dumt ut, men en gang må hun lære seg å styre forbruket 🙈

Anonymkode: 3b3c2...dcc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo kjempe frekk, og bruker deg. 

Jeg skal nå kjøpe felles bolig med min kjæreste, jeg har litt dårligere økonomi enn han. Men jeg vil jo veldig gjerne eie 50% av boligen. Så da må vi kjøpe en bolig jeg har råd til. For jeg ønsker å betale alt for meg selv. Vil ikke snylte på en kjæreste.

Anonymkode: 266ac...354

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi er godt voksne, ingen felles barn. Freske som par og som samboere. 3 år sammen.

Separat økonomi nå. Vi eier halve huset hver, separate lån. Samboer fikk en uønsket og varig endring i sin økonomi til det verre. Noe som betyr at hun sitter igjen med et par tusenlapper når alt er betalt. Det betyr at jeg må dekke all mat, alle aktiviteter og alt av reiser om dette skal skje. Hun har eget kort og tilgang til mine penger for at hun ikke skal føle seg så ussel og måtte be om penger når hun trenger. Dette hjalp litt på selvfølelsen hennes

men Hun tenker heller ikke to ganger før hun trekker kortet, og har et forbruk av kafébesøk og bobler som ikke hører hjemme hos en med hennes økonomi. Jeg kvier meg for å si noe. Redd hun skal lage oppstyr, redd for å fremstå smålig. 

Men min lønn kommer ikke lett, og den økonomiske situasjonen hun er i, har oppstått etter en rekke livsvalg som «plutselig» fikk konsekvenser for henne og i andre rekke oss.

Jeg er raus, men på andre siden kjenner jeg at jeg jo mye heller vil gi det jeg har til overs til barna mine, eller spare ekstra. 

Føler jeg har hodet oppi egen rompe nå, så hadde satt pris på innspillene deres. 

Lag et eget visakort til hu med penger hun kan bruke som du er konfortabel med hun bruker. Og sett grenser for hva hun kan og ikke kan bruke det på, blir set stur ja da blir hu singel! Enkelt og greit tipper hu tilpasser seg kjapt om hu ikke er enn jævla pen babe..

Anonymkode: 999b2...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon som din samboer ts pga studier. Men det var ikke snakk om å sløse slik hun gjør. Kafébesøk kunne jeg bare glemme selv om samboeren min hadde god økonomi. Familien min fikk i stedet hjemmelagde gaver den perioden jeg hadde dårlig råd. 

Vi er gift nå da og jeg har en godt betalt jobb og har felles økonomi. 

Anonymkode: a979d...4ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting hvorfor er økonomien hennes varig forverret grunnet dårlig livsvalg? Går det på hennes uansvarlige måter å bruke penger på og hu er på gjeldsordning? Eller går det på helsevalg og hu er blitt ufør? Om det er uansvarlig økonomi som er grunnen må du kutte hu nå før hu drar deg med seg! Jeg tror egentlig hu bruker deg ts det er dine barn du bør tenke på og ikke en dame som du har hatt en kort Stig relasjon til og ikke har felles barn med 

Anonymkode: 999b2...0c7

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun enten godta at du kjøper mer av huset sånn at du også betaler litt mer av avgiftene sånn hun igjen sitter igjen med mer.

Evt kan du betale litt mer på regningene sånn hun har litt mer å rutte med, så må hun få de pengene til å vare. 

Kortet ditt må du dra inn iallefall detter ikke greit. Evt får du gi hun en i sum i lommepenger så må hun klare seg på den summen. Men det burde iallefall gi litt mindreverdig følelse. 

Anonymkode: 29008...266

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...