Nitha Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 Har igjen ei tredagers samling og en avsluttende eksamen av et studie etter fødselen. Ved samlinga er babyen forhåpentlig en måned gammel - kanskje mindre. Skolen er rett her borte, og jeg håper at jeg kan ta med babyen disse dagene. Noen som har erfaring med babyers sove/mate-mønster de første ukene, som kan gi noen råd om hvordan jeg skal få til dette enklest mulig? Fru Nitha
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 De første ukene er det svært lite sannsynlig at babyen har fått noe som ligner på et sove/matemønster overhodet. Enten du får til amminga eller ikke, så består ofte dagene i å sitte med puppene ute, en i bruk og en til tørk for å slippe såre brystvorter, avbrutt av bleieskift og byssing for å få babyen til å slutte å gråte. Jeg ville IKKE planlagt å være med på noen tredagerssamling med så liten baby. Kanskje jeg ville ha gjort det før jeg fikk barn, men jeg skjønte jo fort at det ikke var noe å satse på
Chihiro Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 (endret) Må si meg enig med Bjørnsdatter her. Ville ikke satset på å ta med meg babyen 3 dager på skolen. Nå har jeg ingen erfaring med rolige babyer, det kan jo hende du er så heldig å få en (selv har jeg bare hørt rykter om at de finnes ). Men min erfaring (1 barn) er at babyen krever din fulle tid og oppmerksomhet, vil spise ofte (min spiste gjerne 1 gang i timen, og etter hvert måltid måtte vi skifte bleie). I tillegg hadde han kolikktendenser så det ble mye byssing og bæring. Sovingen var svært uregelmessig. Jeg begynte selv på skolen 3 uker etter fødselen, og vil anbefale deg å skaffe deg en god brystpumpe og noen som kan passe barnet de dagene du skal være borte. Prøv å opparbeide deg et lite melkelager i fryseren, så den som passer barnet kan gi morsmelk mens du er borte. Du kan også ta med deg pumpen på skolen og pumpe deg i pausene, og frakte melken hjem i en mat-termos med noen isbiter i bunnen. Jeg gjorde dette selv de første 2-3 månedene, det var jo litt pes, men gikk stort sett greit. Lykke til! PS: Den ene gangen min samboer kom med babyen i lunsjen så jeg skulle få ammet, da kom halve klassen min stormende og ville se babyen. Så det var umulig å få ammet i fred. Endret 28. februar 2006 av Chihiro
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Som medstudent til noen som har barn, så ber jeg deg på mine knær om at du ikke tar med deg barnet på studieinstitusjoner. Jeg liker barn, men ikke i studiesammenhenger.. Dette er selvsagt så godt som umulig å formidle i virkeligheten...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Som medstudent til noen som har barn, så ber jeg deg på mine knær om at du ikke tar med deg barnet på studieinstitusjoner. Jeg liker barn, men ikke i studiesammenhenger.. Dette er selvsagt så godt som umulig å formidle i virkeligheten... ← Det skjønner jeg VELDIG godt. Men, som du sier, sånt kan man ikke si i virkeligheten, for da blir det bråk...
Gjest gjest1 Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Som medstudent til noen som har barn, så ber jeg deg på mine knær om at du ikke tar med deg barnet på studieinstitusjoner. Jeg liker barn, men ikke i studiesammenhenger.. Dette er selvsagt så godt som umulig å formidle i virkeligheten... ← Babyer har ingenting på forelesninger/seminarer/lesesalen å gjøre.
Gjest Piper Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Det skjønner jeg VELDIG godt. Men, som du sier, sånt kan man ikke si i virkeligheten, for da blir det bråk... ← Jeg sa det faktisk til ne, men hun tok jo ikke hensyn i det hele tatt. Ungen skrek, skrek og skrek litt mer, og da reiste jeg meg opp og ba henne være så snill å gå ut med babyen. Jeg har ingen problemer med at babyer er med på forelesninger, så lenge mor/far har vett til å ta den med ut om den begynner å skrike.
Cilla Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Jeg er nok av dem som blir veldig fort irritert av urolige babyer på steder der de ikke skal være, som forelesninger. Men under min studietid var det av og til ei som hadde med babyen sin og den hørte jeg ingenting av. Så dette er veldig avhengig av babyen og det aner man jo ikke på forhånd. Jeg ville ikke ha meldt meg på noe som var bindende noen få uker etter fødselen, men heller hevet meg på hvis det skulle passe seg sånn. Min unge var rolig og sov masse, men jeg synes det var vanskelig og amme ute blant folk, ihvertfall i en forelesningsal. Også skal det rapes og hvis den ikke kommer går man gjerne litt. Når de er så små vil de helst ha mat på sekundet. og ikke så lett og vente til neste pause. Ja det var noen tanker fra meg.
Elle Melle Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Jeg var tre turer på skolen da babyen var nesten 4 uker gammel. Den ene dagen hadde jeg mappesamtale (en times tid) og den andre hadde jeg muntlig (30 min.). Jeg hadde med barnevakt som trillet tur når jeg var opptatt. Siste dagen var vitnemålsutdeling og da passet jeg selv. Til alt hell var hun rolig under sermonien, men de var egentlig bare flaks. Tro meg, dette var mer enn nok og ganske strevsomt. Jeg var relativt kjørt på den tiden og ikke i særlig god form, og babyen var veldig uberegnelig. Får du en veldig harmonisk og fredelig baby kan det sikkert gå fint, men min erfaring er at mor ofte er veldig innhyllet i "amme-kose-stelle"-tåke og ikke har så mye fokus utad at man klarer å konsentrere seg noe nevneverdig om andre ting enn barnet. Det er i alle fall ikke særlig HYGGELIG å være tvunget til å gjøre det. Likevel, må man så må man. Jeg klarte å lese til eksamen med 2,5 uker gammel baby som sov lite, skrek mye og med ammeproblemer, utkjørt kropp, elendig humør og generelt lite oversikt over tilværelsen. Det beste er kanskje hvis du får med deg mannen/en venninne/ din mor eller svigermor på skolen de tre dagene. Da kan de skifte bleie, gå tur, kose og bære når babyen skriker, slik at du får gjort det du skal.
Chiquita Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Som medstudent til noen som har barn, så ber jeg deg på mine knær om at du ikke tar med deg barnet på studieinstitusjoner. ← Skriver under på denne jeg også.
Gjest LoisLane Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 Jeg har hatt med baby, og det har gått fint. Kan imidlertid ikke få understreket nok at man går ut med en gang babyen blir urolig. Du kan mao ikke regne med å få fullt utbytte.
Gjest guiseppe Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Har barnet en normalt oppegående pappa kan du jo overlate ungen til ham de timene? Pump ut melk, ikke noe problem. Jeg har jobbet fra ungen min var 6 uker, han er hjemme med pappaen hver dag og flaskemates da med utpumpet melk.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #13 Skrevet 28. februar 2006 Jeg er kjerringa mot strømmen her.... Min baby var med meg på skolen nesten hver dag i rundt 3 mnd p.g.a spesielle omstendigheter, og det gikk relativt bra for vår del. Jeg passet på at han var mett og tørr like før timene startet, slik at han sov seg igjennom timene. Jeg hadde tilgang på et eget rom der jeg kunne stelle og amme babyen. Nå skal det sies jeg var dessuten veldig bevisst på å ta ham ut med en gang han ga lyd fra seg!! Jeg hadde heller ikke fulle dager (max 4 timer, vanligvis 2-3) siden jeg hadde delvis permisjon. Dessuten var dette klarert med både administrasjonen, lærere og medstudenter på forhånd, slik at det ikke skulle bli noe misnøye. De problemene som dukket opp løste vi i samarbied underveis. Jeg skal ikke si at alt var like rosenrødt hele tiden, og det var nok ikke bare meg som var glad den dagen babyen ikke lenger behøvde å være med mamma på skolen, men der og da gjorde vi alle det beste ut av situasjonen. Selv om det gikk bra for oss så er ikke dette noe jeg vil anbefale for alle. Det aller beste er om du klarer å unngå en slik situasjon for å ta med en baby på skolen krever veldig mye av deg som mor, lærere, og ikke minst medstundenter.
Cilla Skrevet 28. februar 2006 #14 Skrevet 28. februar 2006 Nå er dette riktignok bare snakk om 3 dager og ikke 3 mnd. Men jeg tror mange medstudenter kan ha problemer med å si til en nybakt mor at jeg har f.eks konsentrasjonsproblemer ved å ha en baby tilstede. Jeg har mere tro på at noen andre kan trille babyen mens du er inne til forelesning, så du selv også får bedre utbytte av det. Så kan dere heller kommunisere via sms.
Gjest gjesta Skrevet 1. mars 2006 #15 Skrevet 1. mars 2006 Jeg har vært på samlinger med voksne studenter fra hele landet og en og annen baby. Det har gått bra det, men det er noen ting du må gjøre: * Sett deg næmest døra og slik at ingen andre må reise seg dersom du går ut. * Gråter babyen så tar du den (og vogna) med ut av forelesningssalen og går først inn igjen når den har roet seg ned. Det hjelper deg fint lite dersom jeg fortalte deg hvordan mine barn var når de var så små. Ditt barn blir garantert ikke lik.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #16 Skrevet 1. mars 2006 Jeg underviser og synes babyer og barn ikke bør tas med på skolen. Som regel forstyrrer de ikke meg, men mange medstudenter blir veldig opptatt av de etc. og det ødelegger da deres konsentrasjon. Dette gjelder spesielt i mindre fora, som f.eks. veiledning av grupper, undervisning av mindre studentgrupper mm. Hvis du ønsker å ta babyen med på samlingen bør du ha kontaktet læreren din vedr. dette på forhånd. Mannen din eller noen andre kan evt. vært på skolen samtidig- og passe babyen, så kan du treffe de og amme i pausene? Kanskje kan du få et eget grupperom til deres disposisjon også hvis du undersøker?
Smashing Skrevet 1. mars 2006 #17 Skrevet 1. mars 2006 Ei venninne av meg tok med seg babyen på eksamen. Da var faren hennes (altså bestefar til babyen) ute på gangen med ungen og passet den mens hun hadde eksamen. Så gikk hun ut sånn av og til og sjekket og fikk amme babyen. Alt går mener jeg så lenge du selv planlegger og legger godt til rette for det. Kanskje ha en back up plan hvis alt skjærer seg og ungen bare skriker...
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #18 Skrevet 1. mars 2006 Jeg kunne hatt med min eldste på slikt, men ikke yngste. Se det an hvordan babyen er, og prøv å ha en nødløsning for hånden..
Nitha Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #19 Skrevet 1. mars 2006 Takk for alle svar. Nå gjelder dette tre forelesninger som avslutning på et toårig kurs for en liten gruppe av voksne studenter på videreutdanning. Alle vet godt hva som er planen, og flere har gjort det samme selv. Men da med litt eldre babyer som har rukket å gå inn i et mer fast mønster. Jeg er ikke redd for å ødelegge noens konsentrasjon bare ved at hun er der. Spørsmålet er om det i det hele tatt er noen vits i å prøve, hvis babyen kommer til å være så mye våken og sulten. Vi får bare vente og se an hvordan lynnet hennes er Fru Nitha
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #20 Skrevet 1. mars 2006 Det var en baby til stede 2 dager i løpet av et tre uker langt blokkkurs jeg tok en gang. Og det var en liiiidelse!! Selv om hun gikk på gangen med babyen når den gråt, så hørte vi jo at den gråt der ute også.. Og hun gikk ut og inn og ut og inn.. Vi sa ingenting for vi viste at dette var en absolutt nødløsning for henne .. og at hun var i en lite hyggelig situasjon med det hele (barnefaren hadde stukket av mitt på natta) Men du skal tro vi var lettet da den tredje dagen kom og hennes mor dukket opp.. Hun var da et helt annet sted i bygget og sendte sms når barnets mor måtte "tilkalles".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå