Gå til innhold

Folkehelseinstituttet er inne i journalen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tittet på vaksinene jeg har tatt iløpet av livet og ser at folkehelseinstituttet står oppført under logg over bruk. Har ikke tatt noen vaksiner på 5år. Men folkehelseinstituttet har vært innom flere ganger siste året. Skal det være slik? 

Anonymkode: 41e61...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De innhenter jo informasjon om hvem som har eller ikke har tatt vaksiner..?

Anonymkode: f61a8...202

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tittet på vaksinene jeg har tatt iløpet av livet og ser at folkehelseinstituttet står oppført under logg over bruk. Har ikke tatt noen vaksiner på 5år. Men folkehelseinstituttet har vært innom flere ganger siste året. Skal det være slik? 

Det står da ved siden av i kolonne til høyre hva grunnen er? 

Ja, de har lov til å hente ut data for sin statistikk over hvor mange som er vaksinert mot Covid, influensa og alle andre typer stikk. 

Husk å fylle på vaksiner etter ti år, noen vaksiner oftere. 

Anonymkode: 9a95f...12a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser ingen problemer med at Folkehelsteinstituttet er inne å sjekker hvilke vaksiner jeg har tatt, for å oppdatere statistikken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk å fylle på vaksiner etter ti år, noen vaksiner oftere. 

Hvorfor det? Jeg  er ikke vaksinert siden 1985, snart 40 år siden nå, utrolig at jeg lever.

Anonymkode: be622...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Jeg  er ikke vaksinert siden 1985, snart 40 år siden nå, utrolig at jeg lever.

Fordi vaksiner beskytter i inntil 10 år etter at du ble vaksinert. 
Kikhoste og stivkrampe er vel ikke noe du ønsker å prøve? 
Difteri og polio er vel heller ikke noe å trakte etter når du med ett stikk kan beskytte deg?

Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

Ser ingen problemer med at Folkehelsteinstituttet er inne å sjekker hvilke vaksiner jeg har tatt, for å oppdatere statistikken sin.

Folkehelseinstituttet er ikke inne fysisk og henter ut data i fra alle Norske borgere for å lage statistikk. Det er nok et datasystem som henter ut data fra de enkelte personenes vaskinasjonsoversikt. Hjelpes om et menneske lulle sitte og hente ut data fra 5 mill nordmenn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folkehelseinstituttet er ikke inne fysisk og henter ut data i fra alle Norske borgere for å lage statistikk. Det er nok et datasystem som henter ut data fra de enkelte personenes vaskinasjonsoversikt. Hjelpes om et menneske lulle sitte og hente ut data fra 5 mill nordmenn. 

Såpass skjønner da vel jeg også, og som sagt; virkelig ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi vaksiner beskytter i inntil 10 år etter at du ble vaksinert. 
Kikhoste og stivkrampe er vel ikke noe du ønsker å prøve? 
Difteri og polio er vel heller ikke noe å trakte etter når du med ett stikk kan beskytte deg?

Dette!

Jeg har brukt et tilsvarende program i jobbsammenheng. Det er koblet opp mot Folkeregisteret og SYSVAK (der legekontorer, helsestasjoner o.l. registrerer vaksiner), og man ser egentlig ikke noe mer enn den informasjonen man ber systemet om å finne (vaksiner + datoer) når man henter inn data. De som ber programmet om å hente inn vaksineinformasjonen din vet altså ikke om hemoroider og psykolog-timer. :) 

Anonymkode: ac5ab...c93

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette!

Jeg har brukt et tilsvarende program i jobbsammenheng. Det er koblet opp mot Folkeregisteret og SYSVAK (der legekontorer, helsestasjoner o.l. registrerer vaksiner), og man ser egentlig ikke noe mer enn den informasjonen man ber systemet om å finne (vaksiner + datoer) når man henter inn data. De som ber programmet om å hente inn vaksineinformasjonen din vet altså ikke om hemoroider og psykolog-timer. :) 

Tror dere at noen trodde at det fysisk satt en person å kikket inne på den enkelte pasients sider på Helsenorge? Og det er vel egentlig det vi forsøker å forklare til TS også, at det bare er innsamling av Big Data.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (4 minutter siden):

Tror dere at noen trodde at det fysisk satt en person å kikket inne på den enkelte pasients sider på Helsenorge? Og det er vel egentlig det vi forsøker å forklare til TS også, at det bare er innsamling av Big Data.

Man vet aldri med Kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja ja, hvis du vil stole på flaksen så gjør du bare det.

Anonymkode: 15995...caa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (18 timer siden):

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man vet aldri med Kvinneguiden.

Jepp! Virker nesten som om TS tror at FHIs ansatte er veeeldig interessert i hennes personlige helseopplysninger😉

Anonymkode: f22ab...7fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...