Gå til innhold

Mulig brutt taushetsplikt? ved uhell, føler meg forjævlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger å høre noen andre sine meninger nå kjenner jeg… For en drøy uke siden var min kollega i en ganske grusom ulykke på jobb, hvor jeg var til stedet fra det skjedde til vi kom tilbake fra sykehuset. Arbeidsplassen vår har flere faste kunder som så hendelsen, og det var også en del barn der. Vil ikke utdype mer om hva slags jobb det er, men kan si at det ville vært naturlig av eieren av stedet å fortelle disse kundene hvordan det gikk etterpå slik at barna kunne bli betrygget. 

Men det har hen ikke gjort, og jeg fikk melding fra en kunde for noen dager siden som var der, og lurte på hvordan det hadde gått med kollegaen min fordi barnet deres var ganske små-traumatisert. Jeg skrev tilbake at det hadde gått bra, at kollegaen min hadde fått noen sting etter sårene, og at det ikke var noe som var brekt. 

Så innså jeg jo det med en gang meldingen var sendt og personen hadde svart, at jeg kanskje nettop hadde brutt taushetsplikt (Hvis jeg i det hele tatt har noen? Jeg er ikke fast ansatt og har ikke engang arbeidskontrakt, ikke er det helsesektoren denne jobben er heller, men uansett). Jeg føler meg helt forferdelig. Jeg ville bare betrygge denne kunden som jeg kjenner godt… Jeg er i begynnelsen av 20-årene og har relativt lite arbeidserfaring, ikke har vi noen HMS rutiner her og jeg har tidligere hatt angst og kjenner det på kroppen nå.

På toppen av det så jeg jo selv ulykken og sliter veldig, sliter med å sove om natten og føler jeg skulle ha gjort alt så veldig annerledes.. 
Er det noen kloke mennesker der ute som kan gi meg litt råd?

Anonymkode: 9424b...642

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du skrevet under på taushetserklæring? Hvis ikke, ta det helt med ro.

Finn deg noen å prate gjennom dette med.

Anonymkode: 03a1e...e86

• Liker 3
Skrevet

høres alvorlig ut. Ulykken altså. 

Jeg synes ikke de informasjonene du gav videre er grunn til bekymring 

Anonymkode: 83734...57c

• Nyttig 3
Skrevet

Høres fælt ut med ulykke i jobbsammenheng. Du har ikke gjort noe feil med å si fra at det ikke var alvorlig brudd. Her bør sjefen din komme på banen tenker jeg, med info etc. Hvis det ikke skjer ville jeg forhørt meg med Arbeidstilsynet, hvis dere ikke har en tillitsvalgt du kan snakke med.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du skrevet under på taushetserklæring? Hvis ikke, ta det helt med ro.

Finn deg noen å prate gjennom dette med.

Anonymkode: 03a1e...e86

Ikke skrevet under på noe nei. Og ingen møter om hva man gjør i slike situasjoner og ikke en eneste beskjed etter ulykken om hva vi skal dele ut av beskjeder. Men likevel, sjefen min er ikke veldig hyggelig og jeg er veldig engstelig for å gjøre feil, så om noen skulle få vite om det jeg svarte vil jeg garantert knekke sammen..

Anonymkode: 9424b...642

Skrevet

Sånn som jeg ser det har du ikke brutt noen Taushetsplikt Taushetsplikt er å nevne navn etc men at noen bryr seg om en som skadet seg er  en god egenskap 

• Liker 1
Skrevet

Det går nok bra. Er ikke en pasient du har snakket om. 

Anonymkode: ebefb...c2b

Skrevet

Ta det helt med ro. 

Anonymkode: 12fca...6be

Skrevet (endret)

Slapp av. Ingen taushetsplikt i verden forhindrer deg i å si at det går bra med vedkommende og at han har fått noen sting.

Taushetsplikt er for å forhindre at sensitive og/eller ukjente personopplysninger skal gis til uvedkommende. 

Endret av Brunello
Skrevet

Du har ikke taushetsplikt om dette. Var det en kunde som var skadet og du utleverte navn, helse osv til andre hadde det vært problematisk. Du har ikke brudt taushetsplikten her. Kunden kjente allerede til og var vitne også så du fortalte jo ikke noe annet enn det kunden alt viste. (Med unntak av at det gikk bra,.men det er ganske nøytral informasjon)

Anonymkode: bce5e...f4c

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...